Wyniki badań
SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE
Lojalni, aspirujący, łowcy okazji... - zakupowe strategie Polaków (ARC Rynek i Opinia)
Kobiety są zdecydowanie mniej lojalne niż mężczyźni - przynajmniej w sferze zakupów. Mężczyźni częściej przywiązują się do marek i trudniej promocją zachęcić ich do zmian. Kobieca część konsumentów chętniej "poluje" na okazje. Niemal 50% klientów tylko wyjątkowa promocja jest w stanie oderwać od ulubionego produktu.
Więcej »
Kulturalna Polska? (ARC Rynek i Opinia)
Kultura przez duże "K" od dwóch lat cieszy się co prawda niezmiennym, ale małym zainteresowaniem Polaków. Aż 41 % badanych w ogóle nie interesuje się kulturą i sztuką. Coraz częściej zamieniamy kinowy fotel i ekran na kanapę i zestaw kina domowego. Prawie co drugi Polak odwiedza teatr nie częściej niż raz na pół roku.
Więcej »
Oszczędności i długi Polaków (CBOS)
Od kilkunastu lat niemal systematycznie wzrasta wśród Polaków poziom zadowolenia z życia. Pod koniec minionego roku ogólną satysfakcję z własnej egzystencji deklarowała zdecydowana większość społeczeństwa (73,4%), a tylko nieliczni (3,3%) wyrażali niezadowolenie. Na szczęście w kształtowaniu ogólnego zadowolenia z życia znaczenie kwestii materialnych, a zwłaszcza wielkość uzyskiwanych dochodów schodzą na dalszy plan. Jak się bowiem okazuje, aspekty te, pomimo zauważalnej w ostatnich latach poprawy, nadal pozostawiają wiele do życzenia.
Więcej »
Doświadczenia i plany dotyczące pracy za granicą (CBOS)
W ciągu ostatnich dziesięciu lat niemal co dziesiąty dorosły Polak pracował za granicą. Co setny respondent jest tam obecnie zatrudniony - to osoby, które akurat przyjechały na krótko do kraju lub też mieszkają w Polsce i dojeżdżają do pracy za granicę, dlatego mogły odpowiadać na pytania sondażu. Biorąc pod uwagę, że 1% badanej próby odpowiada 280 tys. osób w całej dorosłej populacji Polski, można powiedzieć, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat pracowało za granicą mniej więcej 2 mln 900 tys. obywateli naszego kraju.
Więcej »
Życie zawodowe Polaków (CBOS)
Obecnie zarobkowo pracuje nieco ponad połowa Polaków (54,1%), w tym 47,7% to osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu, 3,8% - w niepełnym, natomiast 2,6% aktywnych zawodowo pracuje dorywczo. Największy odsetek zatrudnionych odnotowujemy w województwie mazowieckim, a relatywnie najmniejszy - w województwach świętokrzyskim, podkarpackim, zachodniopomorskim oraz lubelskim.
Więcej »
Korzystanie ze świadczeń zdrowotnych (CBOS)
Podstawowa opieka lekarska jest w Polsce powszechnie dostępna, zarówno w mieście, jak i na wsi. Pojawiają się jednak problemy z zapewnieniem mieszkańcom wsi i małych miast pomocy lekarza specjalisty, a także leczenia szpitalnego. Niemal wszyscy respondenci mają w swojej okolicy lekarza pierwszego kontaktu (99,4%, w tym 85,2% twierdzi, że jest łatwo dostępny), podobnie jak lekarza dentystę (96,9%, w tym 61,6% - łatwo dostępny) czy ginekologa (93%, w tym 67,7% - łatwo dostępny).
Więcej »
Zaufanie społeczne w latach 2002-2008 (CBOS)
Badania z lat 2002-2008 ukazują, że stosunki między ludźmi, których łączy pokrewieństwo lub więzi środowiskowe, niemal powszechnie opierają się na zaufaniu. Polacy ufają przede wszystkim najbliższej rodzinie (99%), dalszym krewnym (90%), znajomym (88%), współpracownikom (85%) oraz - w nieco mniejszym stopniu - sąsiadom (76%) i proboszczowi swojej parafii (72%).
Więcej »
Przynależność do związków zawodowych (CBOS)
Przynależność do organizacji związkowych zadeklarowało 8% ogółu badanych (17% pracowników najemnych). W latach 1991-1995 liczba członków związków zawodowych w Polsce systematycznie malała (z 19% do 11% ogółu dorosłych Polaków). Od roku 1995 do 1999 odsetek związkowców nie ulegał zmianom. W roku 2000 zmalał do 9% i do chwili obecnej, pomijając niewielkie wahania, utrzymuje się na tym samym poziomie.
Więcej »
Polacy o swojej aktywności zawodowej (CBOS)
W minionym roku co piąty badany (20%, od roku 2005 spadek o 3 punkty) podjął dobrowolną i nieodpłatną pracę na rzecz swojej społeczności lokalnej lub osób potrzebujących. Zaangażowanie to ma coraz mniejszy wymiar czasowy. Jedna piąta respondentów (20%, w ostatnich dwóch latach spadek o 3 punkty) poświęca swój wolny czas na pracę w organizacjach obywatelskich. Działają oni głównie w jednej dziedzinie (12%), rzadziej w dwóch (4%) lub trzech i więcej (4%).
Więcej »
42,8% Polaków korzysta z Internetu (MillwardBrown SMG/KRC)
Jak wynika z najnowszego badania NetTrack 42,8% Polaków korzysta z Internetu. W rankingu odwiedzanych stron pierwsze miejsce nadal należy do Google (58,6%), na drugim miejscu znalazł się Onet (55,9%), na trzecim natomiast znalazło się Allegro (52%).
Zachowania zakupowe Polaków (Pentor Research Inernational)
61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne za zakup produktów codziennego użytku. Odsetek ten utrzymuje się na podobnym poziomie od 2000 r. W jednej piątej gospodarstw domowych popularny jest model wspólnego dokonywania zakupów przez oboje małżonków. Niespełna co dziesiąty mężczyzna w Polsce (8%) bierze na siebie obowiązek robienia zakupów samodzielnie
Więcej »
Szpitalne finanse (TNS OBOP)
W ciągu ostatnich trzech lat zadłużenie szpitali publicznych w Polsce wzrosło o ponad 20%. Prawie co 10 szpital publiczny swoją sytuację finansową ocenia jako bardzo złą, natomiast w co drugim z nich w 2006 roku koszty przekroczyły przychody.
Więcej »
Obawy Europejczyków (TNS OBOP)
Bezrobocie (27%), wzrost cen (26%) i przestępczość (24%) są trzema problemami najbardziej martwiącymi Europejczyków. Z badania obejmującego ponad 30000 respondentów z 27 państw członkowskich, trzech krajów kandydujących (Chorwacji, byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii i Turcji) oraz z Tureckiej Republiki Cypru Północnego wynika również, że zaniepokojenie inflacją wzrosło o 8 punktów procentowych od wiosny 2007 podczas gdy w tym samym okresie obawa o bezrobocie spadła o 7 punktów procentowych.
Więcej »
Płeć brzydka nie chce być piękna (TNS OBOP)
Prawie 40% kobiet w roku 2007 używało preparatów poprawiających wygląd skóry, włosów i paznokci w kapsułkach lub tabletkach. Mężczyzn przyjmujących tego rodzaju preparaty było nieco ponad 7%. Przy tym ci, którzy stosują te preparaty, robią to raczej incydentalnie - prawie połowa sięgnęła po nie raz lub zaledwie kilka razy w roku. Relatywnie często - raz lub kilka razy dziennie - używa ich 23% badanych.
Więcej »