Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 49
   marzec 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

V Zimowa Ekspedycja Badawcza już za nami. Temat tegorocznego wiślańskiego spotkania brzmiał "W poszukiwaniu holistycznej perspektywy, czyli sztuka tworzenia spójnej wiedzy marketingowej". Zapraszamy Was do zapoznania się z podsumowaniem tegorocznej ekspedycji oraz relacją zdjęciową z tego wydarzenia.

Już dziś zapraszamy do udziału w Letnim Seminarium Badawczym, które odbędzie się pod koniec maja na Mazurach. Temat tegorocznego seminarium to "Kobieta - Mężczyzna - Człowiek".

Jak co roku zapraszamy Was do zapoznania się z audytem obrotów firm badawczych. Okazuje się, że kolejny rok z rzędu branża badawcza odnotowała znaczący wzrost obrotów. Jakie obroty w 2007 roku wygenerowały poszczególne agencje badawcze? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Poza tym jak zwykle zamieściliśmy wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie, a także szczegółowy program szkoleń PTBRiO i konferencji Esomar.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail:zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Zimowa Ekspedycja Badawcza w Wiśle już za nami!

W dniach 6-9 marca odbyła się jubileuszowa, bo już V Zimowa Ekspedycja Badawcza. W tym roku wyprawa wyruszyła w poszukiwaniu holistycznej perspektywy, czyli umiejętności wydobywania wiedzy z różnorodnych danych. Niemal stu uczestników konferencji korzystało z nowo otwartego budynku hotelu Stok w Wiśle.

Temat holistycznego podejścia - zgodnie z podstawowym założeniem wyprawy - został zaprezentowany z wielu stron. Uczestnicy konferencji poznali nie tylko doświadczenia badaczy i strategów reklamy, ale także doradców inwestycyjnych, historyków, ekonomistów czy analityków rynkowych. Wszystkie te wystąpienia dostarczyły cennych wskazówek i obserwacji na temat roli i sposobu wykorzystania różnych danych w tworzeniu teorii i podejmowaniu decyzji.

Wystąpienia, dyskusje plenarne i kuluarowe wskazują, że holistyczne podejście do badań to sposób pracy oczekiwany przez klientów i atrakcyjny dla badaczy. Działanie holistyczne wymaga jednak innego podejścia zarówno do procesu badania, jak i roli badacza oraz klienta. Konieczna jest koncentracja na problemie biznesowym oraz bliższa współpraca dostawców badań, badaczy po stronie Klienta i marketerów.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją zdjęciową z Ekspedycji
http://www.ptbrio.pl/ekspedycja2008/galeria.htm

Letnie Seminarium Badawcze

W dniach 28-30 maja, w mazurskim hotelu Kanu Club odbędzie się Letnie Seminarium Badawcze pt. Kobieta - Mężczyzna - Człowiek. W programie znajdą się prelekcje poświęcone antropologicznym, psychologicznym, społecznym oraz marketingowym aspektom płci. Więcej informacji na temat seminarium już wkrótce.

Audyt obrotów firm badawczych w 2007 roku

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku ogłosiła wyniki audytu finansowego firm badawczych za rok 2007. Zapraszamy do lektury komunikatu http://www.ofbor.pl/?i=archiwum&id=99

Trwa II edycja Konkursu Młodych Badaczy

Już po raz drugi Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) ogłosiła Konkurs Młodych Badaczy na najlepszą pracę magisterską z zakresu badań rynku i opinii publicznej. OFBOR jest również fundatorem nagród pieniężnych oraz stażów w renomowanych instytutach badawczych.

Celem konkursu jest promocja branży badawczej i popularyzacja profesji badacza w środowisku studenckim oraz nawiązanie kontaktu z najzdolniejszymi studentami zainteresowanymi praktyką i pracą w firmach badawczych.

Adresatami konkursu są studenci i absolwenci socjologii, psychologii, ekonomii, matematyki, marketingu, zarządzania i dziedzin pokrewnych studiujący na polskich uczelniach, którzy obronili lub obronią pracę magisterską bezpośrednio związaną z badaniami marketingowymi w okresie od 1 czerwca 2007 do 30 czerwca 2008, w tym prace dotyczące:

  • metodologii,
  • narzędzi i technik badawczych,
  • badań opinii publicznej,
  • analiz rynku i zachowań konsumenckich,
  • regulacji prawnych i środowiskowych dotyczących branży badawczej.

    Termin zgłaszania prac upływa 31 maja 2008 r.

    Rozstrzygnięcie II edycji konkursu i wręczenie nagród będzie miało miejsce podczas IX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii.

    Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie: http://www.ofbor.pl

  • OFBOR poszukuje koordynatora

    OFBOR - zaprzyjaźniona z PTBRiO organizacja badawcza poszukuje pracownika. Więcej informacji: http://www.pracuj.pl/oferty/1193603.html

    Szkoła Badań Rynku - kwietniowy rozkład zajęć

    W kwietniu w Szkole Badań Rynku odbędą się następujące szkolenia:

    Badania marki
    - szkolenie poprowadzi Artur Nierychlewski (IPSOS Polska), w dniu 4 kwietnia 2008 roku.

    Badania komunikacji
    - szkolenie poprowadzi Paweł Ciacek (MillwardBrown SMG/KRC), w dniu 5 kwietnia 2008 roku.

    Badania trackingowe i panelowe
    - szkolenie poprowadzą Dobromir Ciaś i Paweł Ogrodziński (MillwardBrown SMG/KRC), w dniu 18 kwietnia 2008 roku.

    Dobre raportowanie i prezentowanie wyników badań
    - zkolenie poprowadzi Piotr Szczepaniak (Polska Telefonia Cyfrowa), w dniu 19 kwietnia 2008 roku.

    Szkolenia PTBRiO

    Badania marketingowe i systemy informacyjne w służbie Działów Sprzedaży i Trade Marketingu, szkolenie poprowadzi Sebastian Starzyński (ABR SESTA), w dniach 10-11 kwietnia 2008 roku.

    Badania jakościowe zza szyby - jak słuchać i patrzeć, żeby słyszeć i widzieć,, poprowadzi Michał Kociankowski (Young&Rubicam), w dniach 22-23 kwietnia 2008 roku.

    Badania marketingowe a wprowadzanie nowych produktów i marek na rynek - potencjał i ograniczenia,szkolenie poprowadzą Iwona Wyrzykowska (Esteem Brand Strategies) i Tomasz Bartnik (CPC), w dniach 24-25 kwietnia 2008 roku.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń!

    Konferencje ESOMAR

    Asia Pacific 2008
    7-9 kwietnia 2008, Singapore

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Lojalni, aspirujący, łowcy okazji... - zakupowe strategie Polaków (ARC Rynek i Opinia)
    Kobiety są zdecydowanie mniej lojalne niż mężczyźni - przynajmniej w sferze zakupów. Mężczyźni częściej przywiązują się do marek i trudniej promocją zachęcić ich do zmian. Kobieca część konsumentów chętniej "poluje" na okazje. Niemal 50% klientów tylko wyjątkowa promocja jest w stanie oderwać od ulubionego produktu.

    Więcej »

    Kulturalna Polska? (ARC Rynek i Opinia)
    Kultura przez duże "K" od dwóch lat cieszy się co prawda niezmiennym, ale małym zainteresowaniem Polaków. Aż 41 % badanych w ogóle nie interesuje się kulturą i sztuką. Coraz częściej zamieniamy kinowy fotel i ekran na kanapę i zestaw kina domowego. Prawie co drugi Polak odwiedza teatr nie częściej niż raz na pół roku.

    Więcej »

    Oszczędności i długi Polaków (CBOS)
    Od kilkunastu lat niemal systematycznie wzrasta wśród Polaków poziom zadowolenia z życia. Pod koniec minionego roku ogólną satysfakcję z własnej egzystencji deklarowała zdecydowana większość społeczeństwa (73,4%), a tylko nieliczni (3,3%) wyrażali niezadowolenie. Na szczęście w kształtowaniu ogólnego zadowolenia z życia znaczenie kwestii materialnych, a zwłaszcza wielkość uzyskiwanych dochodów schodzą na dalszy plan. Jak się bowiem okazuje, aspekty te, pomimo zauważalnej w ostatnich latach poprawy, nadal pozostawiają wiele do życzenia.

    Więcej »

    Doświadczenia i plany dotyczące pracy za granicą (CBOS)
    W ciągu ostatnich dziesięciu lat niemal co dziesiąty dorosły Polak pracował za granicą. Co setny respondent jest tam obecnie zatrudniony - to osoby, które akurat przyjechały na krótko do kraju lub też mieszkają w Polsce i dojeżdżają do pracy za granicę, dlatego mogły odpowiadać na pytania sondażu. Biorąc pod uwagę, że 1% badanej próby odpowiada 280 tys. osób w całej dorosłej populacji Polski, można powiedzieć, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat pracowało za granicą mniej więcej 2 mln 900 tys. obywateli naszego kraju.

    Więcej »

    Życie zawodowe Polaków (CBOS)
    Obecnie zarobkowo pracuje nieco ponad połowa Polaków (54,1%), w tym 47,7% to osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu, 3,8% - w niepełnym, natomiast 2,6% aktywnych zawodowo pracuje dorywczo. Największy odsetek zatrudnionych odnotowujemy w województwie mazowieckim, a relatywnie najmniejszy - w województwach świętokrzyskim, podkarpackim, zachodniopomorskim oraz lubelskim.

    Więcej »

    Korzystanie ze świadczeń zdrowotnych (CBOS)
    Podstawowa opieka lekarska jest w Polsce powszechnie dostępna, zarówno w mieście, jak i na wsi. Pojawiają się jednak problemy z zapewnieniem mieszkańcom wsi i małych miast pomocy lekarza specjalisty, a także leczenia szpitalnego. Niemal wszyscy respondenci mają w swojej okolicy lekarza pierwszego kontaktu (99,4%, w tym 85,2% twierdzi, że jest łatwo dostępny), podobnie jak lekarza dentystę (96,9%, w tym 61,6% - łatwo dostępny) czy ginekologa (93%, w tym 67,7% - łatwo dostępny).

    Więcej »

    Zaufanie społeczne w latach 2002-2008 (CBOS)
    Badania z lat 2002-2008 ukazują, że stosunki między ludźmi, których łączy pokrewieństwo lub więzi środowiskowe, niemal powszechnie opierają się na zaufaniu. Polacy ufają przede wszystkim najbliższej rodzinie (99%), dalszym krewnym (90%), znajomym (88%), współpracownikom (85%) oraz - w nieco mniejszym stopniu - sąsiadom (76%) i proboszczowi swojej parafii (72%).

    Więcej »

    Przynależność do związków zawodowych (CBOS)
    Przynależność do organizacji związkowych zadeklarowało 8% ogółu badanych (17% pracowników najemnych). W latach 1991-1995 liczba członków związków zawodowych w Polsce systematycznie malała (z 19% do 11% ogółu dorosłych Polaków). Od roku 1995 do 1999 odsetek związkowców nie ulegał zmianom. W roku 2000 zmalał do 9% i do chwili obecnej, pomijając niewielkie wahania, utrzymuje się na tym samym poziomie.

    Więcej »

    Polacy o swojej aktywności zawodowej (CBOS)
    W minionym roku co piąty badany (20%, od roku 2005 spadek o 3 punkty) podjął dobrowolną i nieodpłatną pracę na rzecz swojej społeczności lokalnej lub osób potrzebujących. Zaangażowanie to ma coraz mniejszy wymiar czasowy. Jedna piąta respondentów (20%, w ostatnich dwóch latach spadek o 3 punkty) poświęca swój wolny czas na pracę w organizacjach obywatelskich. Działają oni głównie w jednej dziedzinie (12%), rzadziej w dwóch (4%) lub trzech i więcej (4%).

    Więcej »

    42,8% Polaków korzysta z Internetu (MillwardBrown SMG/KRC)
    Jak wynika z najnowszego badania NetTrack 42,8% Polaków korzysta z Internetu. W rankingu odwiedzanych stron pierwsze miejsce nadal należy do Google (58,6%), na drugim miejscu znalazł się Onet (55,9%), na trzecim natomiast znalazło się Allegro (52%).

    Zachowania zakupowe Polaków (Pentor Research Inernational)
    61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne za zakup produktów codziennego użytku. Odsetek ten utrzymuje się na podobnym poziomie od 2000 r. W jednej piątej gospodarstw domowych popularny jest model wspólnego dokonywania zakupów przez oboje małżonków. Niespełna co dziesiąty mężczyzna w Polsce (8%) bierze na siebie obowiązek robienia zakupów samodzielnie

    Więcej »

    Szpitalne finanse (TNS OBOP)
    W ciągu ostatnich trzech lat zadłużenie szpitali publicznych w Polsce wzrosło o ponad 20%. Prawie co 10 szpital publiczny swoją sytuację finansową ocenia jako bardzo złą, natomiast w co drugim z nich  w 2006 roku koszty przekroczyły przychody.

    Więcej »

    Obawy Europejczyków (TNS OBOP)
    Bezrobocie (27%), wzrost cen (26%) i przestępczość (24%) są trzema problemami najbardziej martwiącymi Europejczyków. Z badania obejmującego ponad 30000 respondentów z 27 państw członkowskich, trzech krajów kandydujących (Chorwacji, byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii i Turcji) oraz z Tureckiej Republiki Cypru Północnego wynika również, że zaniepokojenie inflacją wzrosło o 8 punktów procentowych od wiosny 2007 podczas gdy w tym samym okresie obawa o bezrobocie spadła o 7 punktów procentowych.

    Więcej »

    Płeć brzydka nie chce być piękna (TNS OBOP)
    Prawie 40% kobiet w roku 2007 używało preparatów poprawiających wygląd skóry, włosów i paznokci w kapsułkach lub tabletkach. Mężczyzn przyjmujących tego rodzaju preparaty było nieco ponad 7%. Przy tym ci, którzy stosują te preparaty, robią to raczej incydentalnie - prawie połowa sięgnęła po nie raz lub zaledwie kilka razy w roku. Relatywnie często - raz lub kilka razy dziennie - używa ich 23% badanych.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Marzec przyniósł nieznaczne pogorszenie nastrojów konsumenckich Polaków. W tym miesiącu  wszystkie trzy wskaźniki obniżyły swoją wartość w stosunku do miesiąca ubiegłego. PENKON (wskaźnik klimatu konsumenckiego) obniżył swoją wartość o 1,7 pkt i tym samym osiągnął wartość 5,6 pkt. Również wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD)  i percepcji sytuacji ekonomicznej kraju (PESK) obniżyły swoją wartość (odpowiednio o 1,6 pkt i 1,7 pkt).

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.