Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 51
   maj 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z majowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Was informacje o konferencjach ESOMAR oraz najciekawszych wynikach badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Przypominamy również, że dzisiaj mija termin składania prac na Konkurs Młodych Badaczy na najlepszą pracę magisterską z zakresu badań rynku i opinii publicznej, którego celem jest promocja branży badawczej i popularyzacja profesji badacza w środowisku studenckim. Więcej informacji znajdziecie w dalszej części newslettera.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail:zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

"Kobieta - Mężczyzna - Człowiek" na Letnim Seminarium Badawczym

Dziś mija trzeci dzień Letniego Seminarium Badawczego organizowanego przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii. Tegoroczne seminarium odbywa się - tak jak w roku ubiegłym - w Nowym Zyzdroju, a tematem przewodnim jest "Kobieta - Mężczyzna - Człowiek".

W kolejnym wydaniu newslettera znajdziecie podsumowanie tegorocznego seminarium, jak również relację zdjęciową z tego wydarzenia.

Kolejne Letnie Seminarium Badawcze już za rok!

Dzisiaj mija termin zgłoszeń do Konkursu Młodych Badaczy

Przypominamy, że dzisiaj mija termin zgłaszania prac na Konkurs Młodych Badaczy organizowany przez OFBOR.

Adresatami konkursu są studenci i absolwenci socjologii, psychologii, ekonomii, matematyki, marketingu, zarządzania i dziedzin pokrewnych studiujący na polskich uczelniach, którzy obronili lub obronią pracę magisterską bezpośrednio związaną z badaniami marketingowymi w okresie od 1 czerwca 2007 do 30 czerwca 2008, w tym prace dotyczące:

  • metodologii,
  • narzędzi i technik badawczych,
  • badań opinii publicznej,
  • analiz rynku i zachowań konsumenckich,
  • regulacji prawnych i środowiskowych dotyczących branży badawczej.

    Rozstrzygnięcie II edycji konkursu i wręczenie nagród będzie miało miejsce podczas IX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii.

    Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie: http://www.ofbor.pl

  • Analiza rynku badań w Polsce dla ESOMAR

    Przypominamy, że 16 maja zakończyliśmy zbieranie informacji dotyczących polskiego rynku badań w Polsce za rok 2007, które zrealizowaliśmy na prośbę ESOMAR. Jak co roku przygotowaliśmy i rozesłaliśmy do agencji badawczych ankietę zbudowaną w oparciu o wytyczne ESOMAR.

    Zawartość ankiety jest zgodna ze wzorem stosowanym od wielu lat przez ESOMAR we wszystkich krajach, zaś gromadzone dane stanowią podstawę przygotowania przez tę organizację opracowania zbiorczego dotyczącego diagnozy branży badawczej na świecie.

    Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO ankietę, w tegorocznym wydaniu Katalogu PTBRiO - podobnie jak w latach ubiegłych - znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Katalog ukaże się w październiku 2008 r.

    Szkolenia PTBRiO

    Zapraszamy na ostatnie w tym roku akademickim szkolenie:

    Etnografia bez znieczulenia, które poprowadzą Barbara Frątczak-Rudnicka (4P research mix) oraz Małgorzata Olszewska (4P research mix), w dniach 5-6 czerwca 2008 roku.

    Wkrótce opublikowana zostanie nowa lista szkoleń PTBRiO na nadchodzący rok akademicki 2008/2009. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.ptbrio.pl, dział Szkolenia.

    Konferencje ESOMAR

    WM³ 2008
    1-4 czerwca 2008, Budapeszt

    Innovate 2008
    16-18 czerwca 2008, Kopenhaga

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Kredyt hipoteczny "oswojony": życie na kredyt bardziej świadome (ARC Rynek i Opinia)
    W porównaniu do 2006 roku Polacy podchodzą do zaciągania kredytów hipotecznych coraz śmielej. Wzrasta też świadomość i samodzielność kredytobiorców, a decyzja o kredycie jest bardziej racjonalna niż emocjonalna. Rośnie rola Internetu i doradztwa finansowego - proces decyzyjny przeciętnego kredytobiorcy jest już inny niż kiedyś.

    Więcej »

    Polacy w sieci (CBOS)
    Większość dorosłych Polaków (57%) ma w swoim gospodarstwie domowym komputer osobisty. Od ubiegłego roku grupa ta zwiększyła się o 6 punktów procentowych. Dostęp do internetu ma w domu blisko połowa ogółu dorosłych (48%). Z internetu korzysta ponad dwie piąte ankietowanych (44%), czyli o 7 punktów procentowych więcej niż w marcu 2007 roku.

    Więcej »

    Jakie podatki chcieliby płacić Polacy? (CBOS)
    W ocenie społecznej, system podatkowy w Polsce wymaga reform. Za zmianami w obowiązującym systemie opowiada się zdecydowana większość Polaków (82%). Od kilku lat ponad trzy czwarte ankietowanych (77%-78%) niezmiennie popiera progresywny system podatkowy. W tym czasie przybyło respondentów (do 72%) sądzących, że wysokość podatku powinna zależeć od liczby osób pozostających na utrzymaniu podatnika.

    Więcej »

    Kontrowersje wokół różnych zjawisk dotyczących życia małżeńskiego i rodzinnego (CBOS)
    W porównaniu z sytuacją z 1996 roku opinie społeczne na temat prawdopodobnych przyczyn odkładania przez młodych ludzi decyzji o małżeństwie uległy istotnym zmianom. Już nie trudności materialne czy problemy mieszkaniowe, jak dwanaście lat temu, stanowią - zdaniem Polaków - podstawowy powód przedłużającego się panieństwa czy kawalerstwa, lecz raczej czynniki psychologiczne oraz prowadzony tryb życia, związany chociażby ze sferą zawodową.

    Więcej »

    Poczucie bezpieczeństwa na co dzień (CBOS)
    Ponad dwie trzecie ankietowanych (68%) uważa, że Polska jest krajem, w którym żyje się bezpiecznie, a tylko niespełna jedna trzecia (30%) wyraża przeciwną opinię. O tym, że Polska jest krajem, który nie daje poczucia bezpieczeństwa swoim mieszkańcom, przekonana jest co trzecia kobieta (33%) i co czwarty mężczyzna (25%).

    Więcej »

    Finansowanie mediów publicznych (CBOS)
    Przeważająca część społeczeństwa jest przeciwna płaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Większość Polaków (62%) uważa, że publiczne radio i telewizja powinny być finansowane z budżetu państwa, natomiast blisko jedna czwarta (23%) opowiada się za ich finansowaniem z abonamentu opłacanego przez wszystkich posiadaczy odbiorników radiowych i telewizyjnych. Stosunkowo duża grupa badanych (15%) nie ma wyrobionego zdania w tej sprawie.

    Więcej »

    Długie weekendy w telewizji (TNS OBOP)
    Wielu Polaków czas majowego odpoczynku przeznacza na oglądanie telewizji. W czasie tegorocznych długich weekendów (1-4 maja i 22-25 maja), statystyczny Polak spędził przed telewizorem średnio prawie 3 godziny 50 minut. W porównaniu do zeszłorocznych przerw z okazji świąt majowych i Bożego Ciała ten czas wydłużył się odpowiednio o 20 i 45 minut.

    Więcej »

    Spada zadowolenie z pracy (TNS OBOP)
    Rynek pracy w ostatnim okresie przechodzi duże zmiany, co ma swoje odzwierciedlenie w zadowoleniu pracowników, które ma tendencję spadkową. Polacy są obecnie mniej zadowoleni z pracy, niż to miało miejsce rok temu. W 2007 r. satysfakcja pracowników była na poziomie 49 punktów, natomiast w 2008 r. wyniosła już tylko 43 punkty.

    Więcej »

    Administracja państwowa najbardziej zadowolona (TNS OBOP)
    Wśród najbardziej usatysfakcjonowanych swoją pracą, w podziale na branże, znajdują się pracownicy administracji państwowej: 60% z nich, na podstawie własnego doświadczenia, poleciłoby swoim znajomym instytucje, w których pracują, a 70% - stwierdziło, że ponownie ubiegałoby się o pracę w obecnym miejscu zatrudnienia. W dalszej kolejności do najbardziej zadowolonych grup należą branże: hotelarska, budownictwo, działalność usługowa oraz pośrednictwo finansowe.

    Więcej »

    Muzyczny portret Polaków (TNS OBOP)
    Z większym lub mniejszym zaangażowaniem, z muzyką styka się na co dzień niemal każdy Polak. Niemal jedna trzecia z nas (29%) z przyjemnością słucha muzyki - głównie wiodących gatunków w ramach kultury masowej i akceptowanych przez ogół społeczeństwa. Dla kolejnych 13% respondentów muzyka to prawdziwa pasja. Są to osoby, które lubią muzyczne eksperymenty, słuchają różnych, nowych gatunków muzycznych, a także często uczestniczą w wydarzeniach muzycznych.

    Więcej »

    Europejczycy o środowisku (TNS OBOP)
    Ośmiu na dziesięciu Europejczyków (78%) uważa, że problemy związane z ochroną środowiska mają bezpośredni wpływ na ich życie, natomiast dwóch na dziesięciu badanych (19%) jest przeciwnego zdania. Prawie wszyscy zgadzają się z tym, że problemy związane z ochroną środowiska mają bezpośredni wpływ na życie codzienne w Grecji (98%) i na Cyprze (96%), 90% lub więcej wskazań występuje również na Malcie (92%), na Słowacji (91%) i we Włoszech (90%).

    Więcej »

    Rola Parlamentu Europejskiego (TNS OBOP)
    Rola Parlamentu Europejskiego jest uznawana za ważną lub bardzo ważną przez 75% europejczyków, 13% badanych uważa, że jest nieważna, natomiast 12% respondentów nie wyraziło opinii na ten temat. We wszystkich państwach UE, oprócz Wielkiej Brytanii (59%), przynajmniej dwóch na trzech respondentów uważa, że Parlament Europejski odgrywa ważną rolę.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Po kwietniowym, znaczącym wzroście, maj przyniósł ochłodzenie nastrojów konsumenckich Polaków. Tym samym wszystkie trzy wskaźniki obniżyły swoją wartość w stosunku do miesiąca ubiegłego. PENKON (wskaźnik klimatu konsumenckiego) spadł o 4,3 pkt i tym samym osiągnął wartość 9,4 pkt. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) i percepcji sytuacji ekonomicznej kraju (PESK) spadły odpowiednio o 5,7 pkt i 2,9 pkt.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.