Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 53
   lipiec 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Witamy Was gorąco w samym środku wakacji! Pomimo trwającego sezonu urlopowego Zarząd PTBRiO nie próżnuje. W lipcu odbyło się kolejne, obfitujące w wiele pomysłów zebranie.

Jednym z takich pomysłów jest propozycja włączenia tematyki badawczej do odbywającego się w Warszawie Festiwalu Nauki. Zarząd podjął decyzję o zaangażowaniu się w ten projekt. Więcej na ten temat przeczytacie w dalszej części newslettera.

W tym miesiącu zamieszczamy również spostrzeżenia poseminaryjne jednej z uczestniczek Letniego Seminarium Badawczego w Nowym Zyzdroju - Dagmary Przybysz.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO

Zarząd Towarzystwa spotkał się w dniu 7 lipca br. Mimo trwającego sezonu urlopowego, nie zabrakło nam tematów do dyskusji.

Arkadiusz Wódkowski wystąpił z pomysłem wydawania przez Towarzystwo serii publikacji o tematyce badawczej. Współpracę przy tym projekcie zaproponował Dominice Maison, która zaszczyciła nas swoją obecnością na spotkaniu. Pomysł bardzo się jej spodobał, zgodziła się zostać redaktorem naukowym serii.

W dalszej części spotkania dyskutowaliśmy o propozycji włączenia tematyki badawczej do odbywającego się w Warszawie Festiwalu Nauki. Z propozycją taką do Zarządu wystąpił Kuba Antoszewski z MillwardBrown SMG/KRC, członek PTBRiO. Zarząd podjął decyzję o zaangażowaniu się w ten projekt.

Powrócił temat udziału PTBRiO w Akademii Komunikacji Marketingowej, której inicjatorem jest Stowarzyszenie Agencji Reklamowych SAR. Do udziału w tym przedsięwzięciu zostały zaproszone również Związek Firm Public Relations i Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego. Do tej pory miało miejsce kilka spotkań informacyjno-organizacyjnych. Uczestniczyli w nich Tomasz Sławiński i Arkadiusz Wódkowski. Inicjatywa ma ruszyć we wrześniu tego roku. Jest to przedsięwzięcie edukacyjne, przewidziane na cały rok, w trakcie którego każde stowarzyszenie ma mieć do swojej dyspozycji cztery dni szkoleniowe. Zarząd podjął decyzję o wzięciu udziału w tym przedsięwzięciu. Prowadzących zajęcia ze strony Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii zaproponuje Michał Kociankowski.

Duża część spotkania poświęcona była dyskusji nad nową strategią marki PTBRiO. Spośród członków Zarządu została powołana grupa robocza, która ma pracować nad komunikacją zewnętrzną Towarzystwa. W najbliższych tygodniach ma się odbyć pierwszy warsztat, na którym zostaną zaplanowane poszczególne etapy działania.

Kolejne spotkanie Zarządu zaplanowano na 4 sierpnia.

Letnie seminarium badawcze "Kobieta-Mężczyzna-Człowiek" - refleksje Dagmary Przybysz

Tegoroczne letnie seminarium badawcze.....
było dla mnie mile zaskakujące...
Wydawało mi się, że wszystko co dotyczy "płciowości" zostało już zbadane/napisane/przedyskutowane/zdefiniowane/określone.....
Dzięki uczestnictwu w seminarium uświadomiłam sobie, że temat jest jednak ciągle bardzo pojemny/
wielopłaszczyznowy/ kontrowersyjny/ niejednoznaczny....

Podobało mi się:
- przedstawienie różnych punktów widzenia, wielość i różnorodność    poruszanych wątków (etycznych/reklamowych/biologicznych/
   badawczych/psychologicznych/społecznych/kulturowych...)
- kameralna formuła seminarium, dzięki której możliwa była bardzo    refleksyjna dyskusja
- miejsce - Mazury

Zainspirowała mnie....
- myśl co było pierwsze jajko czy kura: czy reklama tworzy/kreuje    stereotypy płci, czy stereotypy tworzą treść reklamy
- oraz czy chcę być socjologiem czy socjolożką

Zaskoczyło mnie (bardzo pozytywnie) charyzmatyczne/energetyczne wystąpienie prof. Magdaleny Środy (bez slajdów w Power Poincie słuchałam jej z wielką uwagą)

Seminarium na tle innych eventów branżowych było....
możliwością zgłębiania tematu w warunkach pięknej mazurskiej przyrody

Warto było tam być ponieważ.....
były świetne wystąpienia (bez lansu), świetni ludzie i obcowanie z cudowną mazurską przyrodą

Podsumowania dokonała Dagmara Przybysz

Festiwal Nauki

Podczas lipcowego zebrania, Zarząd PTBRiO zdecydował o podjęciu współpracy z trwającym w Warszawie Festiwalem Nauki. W ramach festiwalu możemy przedstawić w postaci referatów lub krótkich warsztatów zasady realizacji i wnioskowania stosowane w badaniach opinii i marketingowych. Poszukujemy osób, które chciałyby wystąpić na Festiwalu. Prelekcje odbywać się będę na jesieni br. Preferujemy tematykę wystąpień, której będzie przyświecał szczytny cel budowania pozytywnego wizerunku branży badawczej i zaufania do badaczy wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Prosimy o wstępne zgłoszenia osób chętnych do przygotowania wystąpień wraz z kilkupunktowym konspektem do 18 sierpnia br.

Przygotowania do IX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii

Na tegoroczny Kongres Badaczy zgłoszono rekordową liczbę ponad 80 propozycji wystąpień. Jedenastoosobowa Rada Programowa, której zadaniem jest stworzenie programu tegorocznego święta badaczy stanęła przed trudnym zadaniem wyboru ok. 30 najciekawszych propozycji. W dniu jutrzejszym (1.08) odbywa się ostatnie posiedzenie Rady kwalifikujące nadesłane zgłoszenia. Mamy w związku z tym nadzieję już w najbliższych dniach zaprezentować Państwu program Kongresu. Tematy nadesłanych wystąpień pozwalają nam już dziś napisać, że będzie to bardzo ciekawa impreza.

Oferta Kongresowa
Przypominamy, że jak co roku przygotowaliśmy ciekawe propozycje dla wystawców, sponsorów oraz partnerów Kongresu Badaczy. Jedna z największych w Polsce imprez marketingowych to niewątpliwie doskonała okazja do prezentacji Państwa oferty oraz budowy pożądanego wizerunku Państwa marki. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami naszej propozycji na www.ptbrio.pl

Katalog PTBRiO 2008

Na tegorocznym IX Kongresie Badaczy Rynku i Opinii odbędzie się również premiera XIII już edycji Katalogu PTBRiO, który jest jedynym w Polsce wydawnictwem zawierającym informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentującym działające w naszym kraju agencje badawcze.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie będzie bezpłatny.

Szkolenia PTBRiO

Zapraszamy do zapoznania się z nowym, rozbudowanym programem szkoleń PTBRiO, w którym większość stanowią nowe szkolenia odzwierciedlające najnowsze trendy w badaniach rynku i opinii. Więcej informacji: tutaj

Szkoła Badań Rynku

Od września 2008 rozpoczyna się druga edycja Szkoły Badań Rynku PTBRiO.
Szkoła Badań Rynku to cykl szkoleń obejmujących główne zagadnienia związane z planowaniem, prowadzeniem i wykorzystaniem badań. W ramach dziesięciu zaplanowanych spotkań uczniowie Szkoły Badań PTBRiO poznają główne zagadnienia badań jako narzędzia w zarządzaniu marketingowym.

Szkoła Badań Rynku PTBRiO jest propozycją kierowaną do osób, które rozpoczynają prace w badaniach lub też w ramach swojej pracy lub nauki stykają się z badaniami powierzchownie i chcą swoją wiedzę usystematyzować oraz poszerzyć. Od września do stycznia odbędzie się dziesięć zajęć Szkoły Badań Rynku.

Szczegóły znajdziecie Państwo na stronie internetowej PTBRiO pod adresem: http://www.ptbrio.pl/sbr/

Konferencje ESOMAR

Congress 2008 - Frontiers
22-25 września 2008, Montreal

Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj

Wyniki badań

Domowe rachunki powierzamy zaufanym (ARC Rynek i Opinia)
Rynek płatności masowych rozwija się dynamicznie, a wraz z nim poszerza się oferta form płatności. Polacy podchodzą jednak do rachunków tradycyjnie. Wolą bankowe i pocztowe okienko, nie nowoczesne formy dokonywania opłat jak przelewy internetowe, punkty opłat, czy zlecenia telefoniczne. Rachunki powierzamy zaufanym instytucjom, a wysokości prowizji często nawet nie znamy.

Więcej »

Euro 2012 - obawy i nadzieje po roku przygotowań (CBOS)
Po roku przygotowań do organizacji Euro 2012 entuzjazm Polaków towarzyszący tej imprezie nieco osłabł. Obecnie zadowolenie z tego, że za cztery lata Polska wraz z Ukrainą zorganizują mistrzostwa Europy w piłce nożnej, deklaruje 60% badanych (o 7 punktów mniej niż przed rokiem), w tym tylko nieco ponad jedna czwarta (27%, spadek o 6 punktów) jest bardzo zadowolona. O 6 punktów wzrósł natomiast odsetek tych, którym organizacja Euro 2012 w Polsce jest obojętna. W dalszym ciągu jednak tylko nieliczni wyrażają niezadowolenie (3%) lub nie mają wyrobionej opinii na ten temat (5%).

Więcej »

Jak się żyje rolnikom? (CBOS)
Na polskiej wsi ziemia jest w posiadaniu różnych grup społeczno-zawodowych, które nie identyfikują się z zawodem rolnika. Właściciele użytków rolnych pracują zarówno w gospodarstwie, jak i poza nim. Co drugi (49%) deklaruje, że pracuje wyłącznie w swoim gospodarstwie, natomiast 15% pracuje także w państwowej lub samorządowej instytucji, dalsze 10% w spółce państwowo-prywatnej, a kolejne 26% w prywatnym zakładzie pracy poza rolnictwem. Fakt, że połowa rolników pracuje także poza rolnictwem, dowodzi z jednej strony, że rolnictwo jest dla licznych mieszkańców wsi sposobem na pozyskanie podatkowych dochodów, z drugiej zaś - że rolnicy aktywnie szukają i znajdują dodatkowe, pozarolnicze źródła utrzymania.

Więcej »

Bezrobotni o swoim położeniu życiowym (CBOS)
W Polsce wśród bezrobotnych niezmiennie zdecydowaną większość stanowią bezrobotni długoterminowi - pozostający bez pracy dłużej niż rok. W latach 2001-2007 ich odsetek stopniowo rósł (z 61% do 71%) i dopiero w tym roku odnotowujemy jego spadek. Niemal dwie trzecie bezrobotnych (65%, spadek w ciągu roku o 6 punktów) pozostaje bez pracy ponad dwanaście miesięcy, w tym 6% nie ma zatrudnienia od ponad roku do dwóch lat, 22% (spadek o 3 punkty) - od ponad dwóch do pięciu lat, a 36% (spadek o 3 punkty) jest bez pracy dłużej niż pięć lat.

Więcej »

Polacy o swojej sytuacji materialnej (CBOS)
Według deklaracji badanych, średnie miesięczne dochody przypadające na jedną osobę w gospodarstwie domowym są obecnie dwuipółkrotnie wyższe niż w 1997 roku. W ciągu ostatnich piętnastu lat liczba Polaków, których rodziny muszą na co dzień bardzo oszczędnie gospodarować lub nawet mają problemy z zaspokojeniem podstawowych potrzeb, zmniejszyła się z ponad połowy (52%) do niespełna jednej trzeciej (30%).

Więcej »

Prawa gejów i lesbijek (CBOS)
Ponad jedna czwarta respondentów (27%) sądzi, że homoseksualiści powinni mieć możliwość organizowania publicznych manifestacji, dwie trzecie zaś (66%) wyraża przeciwną opinię. Co czwarty ankietowany (25%) uważa, że pary tej samej płci powinny mieć prawo do publicznego pokazywania swojego stylu życia, a zdecydowana większość (69%) jest odmiennego zdania.

Więcej »

Oszustwo - przestępstwo czy drobny występek (GfK Polonia)
Prawie połowa respondentów uważa, że obecnie oszukuje się częściej niż 10 lat temu, zaledwie 10 proc. sądzi zaś, że ilość oszustw spadła. Jeśli chodzi o działania biznesowe, ponad połowa pytanych jest zdania, że więcej osób fałszuje księgi rachunkowe. Ponad 70 proc. Turków, Węgrów i Greków uważa, że obecnie w biznesie jest więcej oszustw i manipulowania podatkami, taka sama ilość osób w tych krajach określiła jako silną tendencję do uchylanie się od płacenia podatków. Znaczące jest, że jedynie co trzeci Holender i tylko 40 proc. Rosjan i Bułgarów uznało, że to zjawisko się nasila.

Więcej »

Ocena dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach cywilnych w Unii Europejskiej (TNS OBOP)
Ponad połowa obywateli Unii Europejskiej (55%) uważa, że w innym państwie członkowskim niż zamieszkiwane trudno jest uzyskać dostęp do wymiaru sprawiedliwości w sprawach cywilnych, dwóch na dziesięciu Europejczyków (17%) uważa to za łatwe, a trzech na dziesięciu (28%) nie potrafi tego ocenić.

Więcej »

Jak Europejczycy dbają o środowisko? (TNS OBOP)
Dziewięciu na dziesięciu (89%) Europejczyków w czasie ostatnich 30 dni zrobiło coś w celu ochrony środowiska naturalnego, podczas gdy jeden na dziesięciu (9%) nie zrobił nic. Z badania obejmującego ponad 26,700 osób z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej wynika także, że gdy badanym przedstawiono listę ośmiu możliwych działań podejmowanych na rzecz środowiska, najczęściej wskazywali oni na segregację śmieci (59%), ograniczenie zużycia energii (47%) oraz wody (37%). Średnio obywatel Unii Europejskiej zrobił prawie trzy rzeczy (2,6) ze względu na środowisko naturalne w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie.

Więcej »

Dziewczyny lubią brąz (TNS OBOP)
Ponad połowa Polaków (52%) lubi opalać się na słońcu. Częściej są to kobiety (56%) niż mężczyźni (44%). Co czwarty badany respondent (25%) preferuje opalanie w ruchu. Więcej amatorów naturalnego opalania jest wśród osób młodszych, szczególnie w wieku 20 - 29 lat, mniej wśród osób najstarszych, powyżej 60 roku życia. Wśród osób lubiących się opalać, 74% nigdy nie używa samoopalaczy, a 76% nigdy nie korzysta z solarium. Co czwarty badany respondent (25%) preferuje opalanie w ruchu, co piąty natomiast (20%) lubi się opalać częściowo biernie, leżąc na słońcu, a częściowo będąc w ruchu. Tylko 7% Polaków opala się wyłącznie biernie, po prostu leżąc na słońcu.

Więcej »

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

Lipiec przyniósł poprawę nastrojów konsumenckich Polaków. W porównaniu z ubiegłym miesiącem wszystkie trzy wskaźniki znacząco podwyższyły swoją wartość.

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.