Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 45
   listopad 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z listopadowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Was informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawszych wynikach badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

W tym wydaniu newslettera zapraszamy Was również do lektury felietonu autorstwa Arkadiusza Wódkowskiego "Koniec badań?".

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO


Felieton miesiąca: "Koniec badań?"

Francis Fukuyama mówił o końcu historii. Teraz pojawiają się głosy o końcu badań. Czy będą równie nietrafione?

Felietonista magazynu Esomar twierdzi, że za 10 lat metody z których korzystamy przejdą do lamusa. Jak to wygląda dziś? Z polskiej, najbliższej nam, perspektywy. Zastanówmy się nad poszczególnymi metodami.

PAPI - wciąż skazywane na wymarcie, ale w Polsce trzyma się świetnie. Metoda ta generuje około 150 mln PLN przychodów, których znaczna część (około 30 proc.) dostaje się w ręce sieci koordynatorskich, a więc nie firm badawczych. Przy obecnym poziomie raiting response losy metody są moim zdaniem przesądzone. Pozostanie ona tylko wspomnieniem, ewentualnie narzędziem szalonych naukowców.

Zadziwiający renesans przeżywają badania uliczne. Choć ich liczba maleje, to wartość paradoksalnie rośnie. Oznacza to, że firmy badawcze sprzedają badania realizowane na ulicy po znacznie wyższych cenach niż jeszcze rok wcześniej. Przychody z badań realizowanych tą metodą przekraczają 40 mln PLN. Szokująco dużo jak na metodę, która jest mocno krytykowana przez większość badaczy. Czyżby to był dyktat zleceniodawców lub zwykły kompromis metodologiczny pod hasłem dobra cena do jakości?

CATI - wszyscy prognozują dynamiczny wzrost badań realizowanych telefonicznie. Okazuje się jednak, że rację mają tylko ci, którzy prognozują wzrost ilości zrealizowanych wywiadów przy ... malejących obrotach. Dzieje się tak dlatego, że spadają ceny badań telefonicznych. Jeszcze dwa lata temu cena wynosiła średnio 42 PLN, w ostatnim roku 34 PLN. Co będzie dalej? Nastąpi (następuje) rozjazd między badaniami "kwestionariusz - tabele" (i te będą wciąż tańsze, ale raczej wyjdą poza branżę firm badawczych w kierunku call center) oraz badaniami ze wsparciem badaczy - z raportem, prezentacją i wnioskami aplikacyjnymi - i te prawdopodobnie będą nieco droższe. Podsumowując ilość badań telefonicznych znacząco wzrośnie. Do wzrostu popularności metody przyczynią się badania realizowane przez automatycznych ankieterów (patrz PTC Era).

CAWI - badania za pomocą Internetu. Badacze od lat niezmiennie prognozują dynamiczny wzrost metody. Przyglądając się przychodom z tego typu badań trudno podzielać te opinie. Trudno też zachwycać się liczebnością ankiet. Prawdopodobnie badania te będą coraz częściej realizowane przez samych zleceniodawców lub mniejsze firmy, nie uczestniczące dotychczas w życiu branży badawczej (OFBOR, PTBRiO). Metoda ta, lub jej kolejne wersje, prawdopodobnie zdominuje rynek badań w przyszłości. Jeśli tak się stanie ceny badań spadną, ale wzrośnie ich ilość. Firmy badawcze podzielą się wiec ostatecznie na dostawców danych i doradców... Tak rozumując można zaryzykować tezę, że branża badawcza w dotychczasowym kształcie przestanie w ogóle istnieć.

IDI i FGI - na konferencji w Nowym Zyzdroju (Letnie Seminarium Badawcze) Dominika Maison pozwoliła sobie na prowokację "śmierć fokusom". Jak to można rozumieć? Przecież ilość realizowanych fokusów zdecydowanie w Polsce rośnie. Dlaczego? Bo to dobra sprawdzona metoda, bo znana i okiełznana - może nawet bezpieczna dla zleceniodawcy i relatywnie szybka. Zastanawia mnie, czy większość tych badań nie powinna być prowadzona za pomocą wywiadów indywidualnych. Wszak marketing ma być one-to-one a tylko IDI dają takie możliwości. Na fokusy wydano w Polsce w ciągu roku ponad 90 mln PLN. Na indywidualne wywiady pogłębione (IDI) wydatkowano blisko 25 mln PLN. Wg mnie jest to metoda niedoceniona przez klientów firm badawczych. Wynika to zapewne ze stosunkowo wysokich kosztów z nią związanych oraz potrzeby dłuższego czasu na realizację badań. W Polsce barierą rozwoju tej metody może być brak wykwalifikowanych moderatorów wywiadów indywidualnych. Moderatorzy fokusów wolą moderować fokusy a IDI-e nie wykształciły sobie prowadzących. Brakuje nawet wystandaryzowanej nazwy branżowej na prowadzącego wywiad. Twierdzę jednak, że właśnie IDI-e połączone z różnymi rodzajami obserwacji są przyszłością badań nie tylko w Polsce. Obserwujmy bacznie ten segment.

Chciałbym tym komentarzem zaprosić wszystkich zainteresowanych do dyskusji na spotkaniu Klubu Badacza PTBRiO. Proszę o korespondencję e-mail: awodkowski@ptbrio.pl

Arkadiusz Wódkowski, Wiceprezes Zarządu PTBRiO

Zimowa Ekspedycja Badawcza 2008

Z przyjemnością informujemy, że rozpoczęły się przygotowania do 5 Zimowej Ekspedycji Badawczej, która odbędzie się w dniach 6 - 9 marca 2008 r. w Wiśle. W prace nad programem konferencji zaangażowana jest Rada Programowa w składzie: Dobromir Ciaś (Millward Brown SMG/KRC), Mateusz Galica (TNS OBOP), Michał Kociankowski (IQS and QUANT Group), Marcin Kujawski (Millward Brown SMG/KRC), Piotr Szczepaniak (Polska Telefonia Cyfrowa) oraz Agata Wiszniewska (EEI Market Research). Tytuł oraz program Ekspedycji zostaną przedstawione na początku stycznia 2008.

Szkoła Badań Rynku PTBRiO

Nowością tegorocznej oferty szkoleniowej PTBRiO jest Szkoła Badań Rynku - cykl szkoleń obejmujących główne zagadnienia związane z planowaniem, prowadzeniem i wykorzystaniem badań. W ramach dziesięciu zaplanowanych spotkań uczniowie Szkoły Badań Rynku PTBRiO poznają główne zagadnienia badań jako narzędzia w zarządzaniu marketingowym. Szkoła Badań Rynku PTBRiO jest propozycją kierowaną do osób, które rozpoczynają prace w badaniach lub też w ramach swojej pracy lub nauki stykają się z badaniami powierzchownie i chcą swoją wiedzę usystematyzować oraz poszerzyć. Zajęcia Szkoły Badań Rynku PTBRiO odbywać się będą w piątki i w soboty. Pierwsze spotkanie będzie 1 lutego 2008 r. a ostanie 19 kwietnia 2008 r.

Program Szkoły Badań Rynku PTBRiO w sezonie 2007/2008:

  • Badania rynku jako element systemu zarządzania w działaności biznesowej
  • Na pograniczu badań rynku i socjologii - badania wartości i stylów życia jako narzędzie opisania i zrozumienia konsumentów
  • "Poznać znaczy zrozumieć" - techniki jakościowe w badaniu rynku
  • Zmierzyć, oszacować, prównać - techniki ilościowe w badaniach rynku
  • Badania motywacji i procesów podejmowania decyzji
  • Badania U&A oraz badania segmentacyjne
  • Badania marki
  • Badania komunikacji
  • Badania trackingowe i panelowe
  • Dobre raportowanie i prezentowanie wyników badań

    Szczegółowy program zajęć znajduje się na www.ptbrio.pl/sbr

  • Szkolenia PTBRiO

    Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nową ofertą szkoleń PTBRiO. Przeanalizowaliśmy sugestie i oczekiwania uczestników dotychczasowych szkoleń PTBRiO i na ich podstawie stworzyliśmy nowy program na nadchodzący rok akademicki 2007/2008. Nasza oferta została skonstruowana w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby zarówno młodych badaczy jak i osób mających duże doświadczenie badawcze. Oferujemy szkolenia podstawowe jak i zaawansowane kursy specjalistyczne.

    W listopadzie odbyło się szkolenie Podejście semiotyczne do wsparcia decyzji marketingowych. Szkolenie jeszcze przed jego rozpoczęciem cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, niestety nie mogliśmy przyjąć wszystkich chętnych. Dlatego 17 i 18 stycznia 2008 roku zorganizowaliśmy kolejny termin szkolenia. Zainteresowanych prosimy o kontakt szkolenia@ptbrio.pl

    Podejście semiotyczne do wsparcia decyzji marketingowych szkolenie poprowadzi Krzysztof Polak i Marzena Żurawicka-Koczan w dniach 17 - 18 stycznia 2008 r.

    W grudniu proponujemy następujące szkolenia:

    Badania skuteczności komunikacji marketingowej szkolenie poprowadzi Zbigniew Sawiński (Lutay H.C.) w dniach 6 - 7 grudnia 2007 r.

    Jakościowe i ilościowe badania pomysłów strategicznych i komunikacyjnych szkolenie poprowadzą: Anna Mazerant (Dom Badawczy Maison) i Marek Staniszewski (Young&Rubicam Brands) w dniach 13 - 14 grudnia 2007 r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2007

    Przypominamy, że dostępna jest już XII edycja Katalogu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej PTBRiO.

    Certyfikaty VI edycji Audytu PKJPA rozdane

    Zarząd OFBOR poinformował, że zakończyła się szósta edycja inspekcji stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Program ten oznacza, że firma badawcza przystępującą do PKJPA zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR oraz wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm jakości pracy.

    W wyniku kontroli przeprowadzonej przez niezależnych wyspecjalizowanych audytorów, certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu standardów pracy terenowej zgodnych z Programem Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, otrzymało po decyzji Zarządu i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej 25 firm.

    Lista firm, którym w tym roku przyznano certyfikat PKJPA_2007

    Konferencje ESOMAR

    Healthcare
    4 - 6 lutego 2008 r., Rzym

    Automotive 2008
    3 - 5 marzec 2008 r., Lozanna

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Wiek emerytalny kobiet i mężczyzn (CBOS)
    Przeważająca większość osób biorących udział w badaniu (80%) uważa, że obowiązujące obecnie rozwiązanie, w myśl którego kobiety osiągają wiek emerytalny wcześniej niż mężczyźni, jest sprawiedliwe. Nieliczni respondenci są zdania, że jest to krzywdzące dla mężczyzn (6%) lub dla kobiet (4%), co dziesiąty zaś nie potrafi zająć stanowiska w tej kwestii.

    Więcej »

    Opinie o systemie ubezpieczeń emerytalnych (CBOS)
    W opinii niemal dwóch piątych ogółu badanych (38%) najlepszym systemem emerytalnym jest system kapitałowy, zasadzający się na tym, że każdy pracownik wpłaca składki na własne konto w funduszu emerytalnym, z którego później będzie miał wypłacane 4 świadczenia(emeryturę). Niewielu zwolenników (5%) ma system repartycyjny, polegający na tym, że osoby pracujące opłacają składki, które następnie przeznaczane są na finansowanie bieżących emerytur.

    Więcej »

    O urzędach i urzędnikach w Polsce (CBOS)
    Niemal dwie trzecie Polaków (65%) nie ma zastrzeżeń do godzin obsługi interesantów w urzędach. Przynajmniej połowa jest przekonana, że urzędy ukierunkowane są na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów (53%) oraz realizują swoje zadania szybko i terminowo (50%). Prawie co drugi badany (46%) uważa, że struktura urzędów oraz system informacji na ogół pozwalają na sprawne załatwianie spraw.

    Więcej »

    Z wizytą w urzędzie - doświadczenia związane z załatwianiem spraw urzędowych (CBOS)
    Ponad połowa Polaków przynajmniej raz w tym roku załatwiała jakąś konkretną sprawę w urzędzie. Co dwunasty badany (8%) od stycznia wielokrotnie odwiedzał urzędy, więcej niż co czwarty (28%) bywał w nich kilka razy, a co piąty (19%) raz. Prawie połowa ankietowanych (45%) w ostatnich miesiącach osobiście nie załatwiała żadnych spraw urzędowych.

    Więcej »

    Opinie na temat aborcji (CBOS)
    Połowa dorosłych Polaków (50%) akceptuje prawo kobiety do podejmowania decyzji o przerwaniu ciąży, czyli zgadza się ze stwierdzeniem, że kobieta - jeśli tak zdecyduje - powinna mieć prawo do aborcji w pierwszych tygodniach ciąży. Odmawia jej takiego prawa dwie piąte ankietowanych (40%).

    Więcej »

    Co drugi Polak jeździ samochodem (Estymator)
    Jak się okazuje, wśród osób w wieku 18 - 29 lat odsetek kierowców wynosi 44%. Dla następnego przedziału wiekowego 30 - 39 lat osiąga on maksimum wynoszące 62%. Dla kolejnych przedziałów wiekowych odsetek ten stopniowo maleje by dla osób mających ponad 70 lat spaść do poziomu 23%. Im bardziej jesteśmy wykształceni tym częściej mamy do dyspozycji auto. Wśród osób z wykształceniem podstawowym mamy tylko 21% kierowców, z zawodowym 45%, ze średnim 52% a z wyższym aż 65%.

    Więcej »

    Papierosy pali co czwarty Polak (Estymator)
    23% dorosłych Polaków deklaruje palenie papierosów co oznacza, że liczba palaczy w Polsce wynosi 7 milionów osób. Wśród mężczyzn odsetek palaczy wynosi 28% a wśród kobiet 19%. Najwyższy odsetek palaczy występuje wśród osób w wieku 40 - 49 lat: papierosy pali 30% tych osób. Bycie palaczem zależy bardzo silnie od wykształcenia: wśród osób z wykształceniem zawodowym mamy 30% palaczy, ze średnim 22% a z wyższym już tylko 17%.

    Więcej »

    Przeziębiony Polak stawia na leczenie metodami tradycyjnymi (GfK Polonia)
    Polacy należą do najbardziej aktywnych nacji w Europie, jeśli chodzi o leczenie przeziębienia. Blisko 46% z nich sięga po metody tradycyjne, które są również popularne w innych krajach. Polacy często zażywają leki dostępne bez recepty i zasięgają porady lekarskiej. W Europie to kobiety przyjmują bardziej proaktywną postawę w kwestii leczenia niż mężczyźni.

    Więcej »

    Rynek pracy a osoby bezrobotne 50+ (IPSOS)
    Wiek osób bezrobotnych przekraczających 50-ty rok życia postrzegany jest przez badanych przedstawicieli instytucji rynku pracy jako druga, po niskich kwalifikacjach, najczęściej wymieniana bariera zatrudnienia.

    Więcej »

    41% Polaków korzysta z Internetu (Millward Brown SMG/KRC)
    Jak wynika z najnowszego badania NetTrack już ponad 41% Polaków korzysta z Internetu. Oznacza to kilkuprocentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Podobna tendencja wzrostowa dotyczy też innych wskaźników, takich jak częstość korzystania z Internetu oraz miejsce (dalszy wzrost łączenia się z siecią z domu). W rankingu odwiedzanych stron pierwsze miejsce nadal należy do Google, ale już na drugim miejscu Allegro zastąpiło Onet, który przesunął się na trzecią pozycję.

    Stres w pracy (Pentor Research International)
    Aż 85% aktywnych zawodowo Polaków odczuwa stres w pracy, jak wynika z najnowszego badania Stres w pracy Raport Melisany Klosterfrau zrealizowanego na zlecenie firmy Klosterfrau Healthcare Group. Tylko 11% pracowników traktuje pracę jako spełnienie marzeń i źródło przyjemności, a dla ponad 60% jest przede wszystkim sposobem zarobienia na życie. Najwyższy procent zestresowanych pracą Polaków mieszka w Warszawie.

    Więcej »

    Europejczycy o zmianach klimatu (TNS OBOP)
    Prawie 9 na 10 Europejczyków (88%) oczekuje od Unii Europejskiej zajęcia się globalnym ociepleniem, a ponad połowa (57%) uważa, że jest to sprawa bardzo pilna. Najbardziej skrajne zdanie na ten temat mają Grecy i Cypryjczycy (87% uważa, że UE powinna się zająć tą sprawą bardzo pilnie), również Szwedzi (76%) i Chorwaci (75%) są podobnego zdania. Najbardziej umiarkowane opinie występują w Estonii, gdzie tylko nieco ponad jedna trzecia respondentów (35%) uważa globalne ocieplenie za problem, którym powinno się zająć w pierwszej kolejności.

    Więcej »

    Leki na ulotkę (TNS OBOP)
    Prawie jedna piąta (17%) Polaków czerpie informacje na temat leków dostępnych bez recepty z ulotek reklamowych. Jednocześnie aż 85% badanych, którzy w ciągu ostatnich 6 miesięcy otrzymało taką ulotkę, zapoznało się z jej treścią, a 41% spośród tych osób zakupiło lek po przeczytaniu ulotki.

    Więcej »

    Leki spoza apteki (TNS OBOP)
    Trzy czwarte Polaków (73%) dokonało w ciągu ostatnich 6 miesięcy zakupu leków dostępnych bez recepty. Co piąty z nich (20%) zaopatrywał się w leki poza apteką - w kioskach, osiedlowych sklepach spożywczych, supermarketach, stacjach benzynowych, itp.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Ipsos

    W listopadzie Wskaźnik Optymizmu Konsumentów mierzony przez Ipsos wzrósł aż o 5 pkt w stosunku do poprzedniego miesiąca i wynosi obecnie 112,69 pkt. To najwyższy poziom w 17-letniej historii pomiaru. Polacy są bardzo optymistyczni w ocenach zmian sytuacji gospodarczej - oceny klimatu gospodarczego wzrosły o 14 pkt w porównaniu do zeszłego miesiąca. Obecnie wynoszą 115,00 pkt.

    Pentor Research International

    Listopad przyniósł kolejne, po październikowym wzroście, ocieplenie nastrojów ekonomicznych Polaków. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) wzrósł o 6,9 pkt w stosunku do ubiegłego miesiąca. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) w tym miesiącu wzrósł o 3,1 pkt. W efekcie wskaźnik PENKON osiągnął wartość 10,3 pkt i jest wyższy o 5 pkt od wartości październikowej.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.