Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 47
   styczeń 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Witamy Was w nowym 2008 roku i zapraszamy do lektury styczniowego newslettera PTBRiO. Początek roku to okres podsumowań roku minionego a także czas stawiania sobie nowych celów i wyzwań. Jedno z najbliższych przedsięwzięć, to oczywiście nasza doroczna Zimowa Ekspedycja Badawcza w Wiśle. Temat tegorocznej ekspedycji to "W poszukiwaniu holistycznej perspektywy, czyli sztuka tworzenia spójnej wiedzy marketingowej". Więcej o ekspedycji w dalszej części newslettera.

Zupełnie nowym pomysłem, z którym ruszamy w tym roku jest Szkoła Badań Rynku PTBRiO. Pierwsze szkolenie odbędzie się już jutro. Będzie na nim omawiany temat "Badania rynku jako element systemu zarządzania w działalności biznesowej". Mamy nadzieję, że nasze nowe przedsięwzięcie wpisze się na trwałe w profil działalności Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.

W tym miesiącu zapraszamy Was również do zapoznania się z polską wersją językową Międzynarodowego Kodeksu Badań Rynku i Badań Społecznych ICC/ESOMAR, który przetłumaczony został przez Włodzimierza Daaba. Poza tym znajdziecie jak zwykle wyniki badań opublikowanych w ostatnim czasie przez agencje badawcze, a także szczegółowy program szkoleń PTBRiO i konferencji Esomar.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO


Zimowa Ekspedycja Badawcza w Wiśle - 6-9 marca

Jak co roku z przyjemnością zapraszamy na konferencję z cyklu Zimowych Ekspedycji Badawczych zatytułowaną "W poszukiwaniu holistycznej perspektywy, czyli sztuka tworzenia spójnej wiedzy marketingowej", która odbędzie się w Wiśle w dniach 6-9 marca 2008 r.

Zadaniem naszej piątej Ekspedycji jest odszukanie takiego spojrzenia na gromadzenie i analizę informacji badawczych, które prowadzi najkrótszą drogą do przetworzenia ich w spójną i użyteczną wiedzę. Branża badawcza, mediowa, reklamowa, analitycy biznesowi, kulturoznawcy, publicyści i filozofowie dostarczają dziś ogromnej ilości informacji i hipotez na temat rynku i konsumenta. Perspektywa holistyczna, która jest naszym celem, to krok naprzód w stosunku do dyskusji o wyższości garbologii nad neuro-skanowaniem i ich wspólną dominacją nad sędziwym zogniskowanym wywiadem grupowym. Wybór źródła informacji jest ważny, ale prawdziwym wyzwaniem jest umiejętność połączenia i wykorzystania danych płynących z różnych, coraz liczniejszych źródeł. Dziś, a tym bardziej w niedalekiej przyszłości, coraz ważniejsze będzie pytanie, jak radzić sobie z ogromem informacji, a nie skąd je czerpać. Przewagę zyskają ci, którzy będą umieli znaleźć w nich całościowy i spójny obraz rynku i konsumenta.

Program konferencji powstał z myślą o doświadczonych praktykach branż marketingowej, reklamowej oraz badawczej. Znalazło się w nim 12 wystąpień oraz 3 warsztaty tematyczne. Tradycją spotkań w Wiśle są również inspirujące dyskusje, śnieżna pogoda (mamy nadzieję, że także w tym roku) i doskonała atmosfera wieczornych spotkań.

Szczegółowy program konferencji będzie dostępny już wkrótce.

Zapraszamy do odwiedzenia strony www tegorocznej ekspedycji.
http://www.ptbrio.pl/ekspedycja2008/

Polska wersja językowa Kodeksu ESOMAR

Zapraszamy Was do zapoznania się z polska wersją językową Międzynarodowego Kodeksu Badań Rynku i Badań Społecznych ICC/ESOMAR, który przetłumaczony został przez Włodzimierza Daaba.

Stowarzyszenie ESOMAR - zostało założone w 1948 roku. Jest obecne w 100 krajach i zrzesza 4000 osób aktywnie uczestniczących w prowadzeniu badań opinii, reprezentujących różne sektory gospodarki, agencje badania rynku, agencje reklamowe i mediowe, uniwersytety i szkoły biznesu, a także instytucje społeczne i rządowe. Misją stowarzyszenia jest promowanie standardów i zastosowań badań opinii i rynku w celu poprawiania jakości podejmowanych decyzji marketingowych oraz na polu działalności społecznej. Stowarzyszenie umożliwia wymianę doświadczeń między instytutami a użytkownikami badań, starając się zapewnić optymalną zgodność metod badań oraz oczekiwań ze strony ich odbiorców. ESOMAR jest pionierem w kwestiach etyki zawodowej oraz standardów badań.

W Polsce ESOMAR zrzesza ponad 60 członków, w głównej mierze przedstawicieli agencji badawczych oraz osoby zajmujące się profesjonalnie badaniami rynku po stronie klienta. Pierwszy Kodeks Postępowania w Badaniach Marketingowych i Społecznych opublikował ESOMAR w roku 1948. Po nim nastąpił szereg kodeksów przygotowanych przez organizacje krajowe oraz Międzynarodową Izbę Handlową (ICC). W roku 1976 ICC i ESOMAR uzgodniły, że lepiej będzie mieć jeden kodeks międzynarodowy zamiast dwóch odmiennych i w następnym, 1977 roku, opublikowany został wspólny Kodeks ICC/ESOMAR. Po jego redakcjach i aktualizacjach w latach 1986 i 1994, obecna wersja jest czwartym wydaniem Kodeksu ICC/ESOMAR, z nieco różniącym się tytułem.

Pełna treść Kodeksu dostępna jest na stronach PTBRiO.
http://www.ptbrio.pl/popup.php?article_id=50

Szkoła Badań Rynku PTBRiO - ruszamy już 1 lutego

Jak już informowaliśmy w poprzednich newsletterach, w ofercie szkoleniowej PTBRiO pojawiło się nowe przedsięwzięcie - Szkoła Badań Rynku - czyli cykl szkoleń obejmujących główne zagadnienia związane z planowaniem, prowadzeniem i wykorzystaniem badań. W ramach dziesięciu zaplanowanych spotkań uczniowie Szkoły Badań Rynku PTBRiO poznają główne zagadnienia badań jako narzędzia w zarządzaniu marketingowym. Szkoła Badań Rynku PTBRiO jest propozycją kierowaną do osób, które rozpoczynają prace w badaniach lub też w ramach swojej pracy lub nauki stykają się z badaniami powierzchownie i chcą swoją wiedzę usystematyzować oraz poszerzyć. Zajęcia Szkoły Badań Rynku PTBRiO odbywać się będą w piątki i w soboty.

W lutym zapraszamy na następujące szkolenia:

Badania rynku jako element systemu zarządzania w działalności biznesowej - szkolenie poprowadzi Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), 1 lutego 2008

Na pograniczu badań rynku i socjologii - badania wartości i stylów życia jako narzędzie opisania i zrozumienia konsumentów - szkolenie poprowadzi Paweł Wójcik (IQS and QUANT Group), 2 lutego 2008

"Poznać znaczy zrozumieć" - techniki jakościowe w badaniach rynku - szkolenie poprowadzi Agata Wiszniewska (EEI Market Research), 22 lutego 2008

Zmierzyć, oszacować, porównać - techniki ilościowe w badaniach rynku - szkolenie poprowadzi Rafał Janowicz (Pentor Research International), 23 lutego 2008

Szczegółowy program zajęć znajduje się na www.ptbrio.pl/sbr

Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2007

Przypominamy, że dostępna jest już XII edycja Katalogu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

http://www.ptbrio.pl/files/formularz_katalog_ptbrio2007.doc

Szkolenia PTBRiO

Badania rynku usług finansowych: od wprowadzenia oferty do pomiaru lojalności klientów, szkolenie poprowadzi Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia, Uniwersytet Warszawski)) w dniach 7-8 lutego 2008 r. Szkolenie jest skierowane do osób, które zajmują się badaniami marketingowymi w instytucjach finansowych (przede wszystkim bankach i towarzystwach ubezpieczeniowych).

Segmentacja i badania segmentacyjne konsumentów, szkolenie poprowadzi Paweł Wójcik (IQS and QUANT Group) w dniach 28-29 lutego 2008 r. Celem szkolenia jest zaprezentowanie na czym polega segmentacja konsumentów i dlaczego warto ją przeprowadzać. Ponadto omówione będą metody badawcze oraz analityczne wykorzystywane w badaniach segmentacyjnych. Większość prezentowanego materiału będzie dotyczyło tzw. segmentacji konsumenckich.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń!

Konferencje ESOMAR

Healthcare
4-6 lutego 2008, Rzym

Automotive 2008
3-5 marzec 2008, Lozanna

Wyniki badań

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

Samopoczucie Polaków i postrzeganie nastrojów środowiska społecznego w latach 1988-2007 (CBOS)
Mijający rok przyniósł poprawę samopoczucia Polaków. Obecnie jest ono najlepsze w całym okresie 1988-2007. W stosunku do przełomowego roku 1989 umocniły się emocje pozytywne, a osłabły negatywne. Nadal jednak co trzeci Polak często ma poczucie, że jako obywatel jest lekceważony przez władzę.

Więcej »

Związki zawodowe: przynależność i ocena działalności (CBOS)
Polska zalicza się do krajów, w których związki zawodowe odgrywają niezbyt dużą rolę: należy do nich znikoma część pracowników, a układy zbiorowe pracy obejmują znacznie mniejszą część osób zatrudnionych niż w krajach "starej" UE. Wśród przyczyn tego stanu rzeczy można wymienić niechęć lub niezdolność pracowników do samoorganizacji, znaczący udział zakładów zatrudniających jedynie kilka lub kilkanaście osób, a także podziały w ruchu związkowym wywołane ich upolitycznieniem.

Więcej »

Wyjazdy na wypoczynek w latach 1992-2007 (CBOS)
W ubiegłym roku Polacy mieli nieco większe niż w latach 2003-2006 szanse na wypoczynek. W celach rekreacyjnych wyjechało poza miejsce zamieszkania prawie dwie piąte dorosłych (38%, od roku 2006 wzrost o 3 punkty), w tym, 17% (wzrost o 5 punktów) regenerowało siły zarówno w czasie dłuższego - co najmniej tygodniowego - wypoczynku, jak i krótszego, 12% było wyłącznie na dłuższym wyjeździe, a 9% - tylko na krótkiej eskapadzie.

Więcej »

Straż pożarna na czele listy organizacji godnych zaufania (GfK Polonia)
Straż pożarna uważana jest za najbardziej godną zaufania grupę zawodową. Na drugim końcu skali znajdują się związki zawodowe, które w wielu krajach Europy Zachodniej i USA zajmują ostatnie miejsce. 94 proc. badanych twierdziło, że ufa strażakom, a dwie trzecie przyznało, że uważa straż pożarną za organizację "bardzo godną zaufania". Czyni to ze strażaków grupę najbardziej godną zaufania we wszystkich krajach objętych badaniem. Na drugim miejscu uplasowali się pocztowcy.

Więcej »

Polacy o telemedycynie (TNS OBOP)
W Polsce telemedycyna jest jeszcze rzadkością. Dwie trzecie (65%) Polaków badanych przez TNS OBOP nigdy nie słyszało o istnieniu takich usług; a 67% nie wie o możliwości korzystania z nich w Polsce. Badani, którzy o telemedycynie słyszeli, rozpoznają ją najczęściej jako możliwość uzyskania informacji o dostępie do specjalisty lub zamawiania wizyty za pośrednictwem Internetu czy telefonu (22%), zdalne diagnozowanie umożliwiające pomiar parametrów życiowych (9%) czy telekonsultacje lekarzy z odległych ośrodków i operacje teleasystowane (10%).

Więcej »

Europejczycy o gospodarce (TNS OBOP)
Ponad połowa Europejczyków (52%) ocenia gospodarkę swojego kraju pozytywnie, przeciwnego zdania jest czterech na dziesięciu badanych (44%), którzy oceniają ją źle. W kilku państwach zdecydowana większość respondentów jest pewna dobrego stanu gospodarki. Przekonanie to jest powszechne w Danii (99% odpowiedzi "dobrze"). Wyjątkowo wysokie oceny występują również w Holandii (93%), Finlandii i Szwecji (po 92%) oraz w Irlandii (89%). Jednak intensywność tego przekonania jest różna: wysoki odsetek odpowiedzi "bardzo dobrze" w Danii (59%) i duża liczba odpowiedzi "raczej dobrze" w Holandii i Finlandii (po 82%).

Więcej »

Elektronika użytkowa w Internecie nawet o 19 proc. tańsza (Pentor Research International)
Ceny elektroniki użytkowej sprzedawanej przez sklepy internetowe są średnio o 9 proc. niższe w porównaniu z ofertą sieci tradycyjnych elektromarketów. Różnice w cenach w poszczególnych kategoriach produktowych wyniosły od 3 do 21 proc. Najtańszym spośród badanych sklepów okazał się Agito.pl, w zestawieniu cen dla wszystkich kategorii produktowych oferta Agito.pl była średnio o 16 proc. korzystniejsza w porównaniu ze sklepami tradycyjnymi i 8 proc. w stosunku do sklepów internetowych.

Więcej »

TELEWIZJA

Rynek telewizyjny w 2007 roku - podsumowanie (TNS OBOP)
W 2007 roku statystyczny Polak poświęcił na oglądanie telewizji 3 godziny i 19 minut dziennie, czyli tyle samo, ile rok wcześniej. Najpopularniejszą stacją okazała się TVP1, którą wybierał co czwarty Polak (23,99%), natomiast wśród stacji tematycznych niekwestionowanym liderem pozostaje TVN24, która w 2007 roku zwiększyła swoje udziały o 65,1% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Z kolei wydatki reklamowe w telewizji wzrosły o 22,2% i wyniosły 9,56 mld zł.

Więcej »

Kolejna odsłona "Milionerów" (TNS OBOP)
Pierwsze dwa odcinki teleturnieju "Milionerzy" obejrzało w miniony weekend (19-20 stycznia br.) średnio 2,3 mln Polaków (6,5%). Emitowany w TVN program wybrała co piąta osoba (19%), która w czasie jego emisji miała włączony telewizor. Wcześniej "Milionerzy" obecni byli w ramówce TVN od września 1999 roku. Łącznie z najnowszą edycją, która rozpoczęła się 19 stycznia br., stacja wyemitowała 557 odcinków programu, z czego najwięcej - bo aż 198 - w 2000 roku.

Więcej »

Nastroje ekonomiczne Polaków

Pentor Research International

Po bardzo optymistycznym końcu ubiegłego roku, wchodzimy z nieco gorszymi nastrojami w nowy 2008 rok. Wartość wskaźnika PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) w porównaniu z grudniem zmalała o 6 pkt. Również wskaźnik PENKON osiągnął niższą wartość (5,6 pkt) i tym samym jest niższy o 5,9 pkt od wartości grudniowej. Podobnie rzecz się ma ze wskaźnikiem kondycji finansowej gospodarstw. W porównaniu z miesiącem ubiegłym zmalał o 5,8 pkt i tym samym osiągnął wartość 2,3 pkt.

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.