Wyniki badań
SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE
Sympatia i niechęć do innych narodów (CBOS)
Najbardziej lubiane przez Polaków narody to Irlandczycy, Anglicy, Czesi, Francuzi i Włosi, do których sympatię deklaruje ponad połowa badanych (od 51% do 54%). Niewiele rzadziej sympatią darzeni są Grecy, Hiszpanie, Holendrzy i Słowacy (od 48% do 49%). Nieco mniejszy jest zasięg sympatii do Węgrów, Szwedów, Amerykanów, Duńczyków i Belgów. Sympatię do nich deklaruje (od 40% do 45%) badanych, niechęć zaś wyrażana jest zdecydowanie rzadziej.
Więcej »
Zdrowie i zdrowy styl życia w Polsce (CBOS)
Z deklaracji respondentów wynika, że zdrowie to jedno z podstawowych dóbr cenionych w polskim społeczeństwie. Na zachowanie dobrego zdrowia jako jedną z najważniejszych wartości codziennego życia wskazuje niemal trzy piąte badanych (59%). Wyżej cenione jest jedynie szczęście rodzinne (76% wskazań). Prawie połowa ankietowanych za bardzo istotne w codziennej egzystencji uznaje takie elementy, jak: spokój (48%), praca zawodowa oraz uczciwe życie (po 46%).
Więcej »
O różnych aspektach czytania książek (CBOS)
Co trzeci dorosły Polak (32%) w ogóle nie czyta książek. W ciągu 30 dni poprzedzających badanie tylko 28% ogółu ankietowanych sięgnęło po lekturę, natomiast 40% nic w tym czasie nie czytało. Osoby czytające książki w większości przyznają, że w okresie wakacyjno-urlopowym czytają raczej tyle samo co zwykle (45%) lub mniej (35%), tylko co piąta osoba z tej grupy (20%) deklaruje, że czyta więcej.
Więcej »
Sieci handlowe w Polsce (Estymator)
Najpopularniejsza w Polsce sieć sklepów to Biedronka. Robi w niej zakupy podstawowych produktów aż 38% Polaków. Kolejna w rankingu sieć małych sklepów, to Lidl, którego odwiedza 14% Polaków. Wśród supermarketów króluje Tesco (25%) przed Realem (16%), Carrefourem (10%), Kauflandem (10%) i Auchan (7%). Osoby prowadzące działalność gospodarczą kupują także w hurtowniach typu cash & carry, z których najpopularniejsze to Makro (8%) i Selgros (2%). Wszystkie wymienione sieci handlowe, należą do firm zagranicznych. Największe, co do liczby klientów sieci polskie to Polomarket (kupuje w nim 5% Polaków) oraz Lewiatan (też 5%).
Więcej »
Dwie trzecie Polaków pije piwo (Estymator)
Wśród mężczyzn zwyczaj picia napoju z pianką deklaruje 73% respondentów a wśród kobiet 56%. Mężczyźni piją piwo częściej - średnio dwa razy w tygodniu, a kobiety rzadziej - mniej więcej raz na tydzień. Co dwudziesty Polak pije piwo codziennie. Wśród osób w wieku 18 - 29 lat aż 75% deklaruje picie piwa. Odsetek ten systematycznie maleje wraz z wiekiem by osiągnąć 36% dla osób w wieku 70 i więcej lat. Im ktoś bardziej wykształcony, tym częściej pije piwo. Wśród osób z wykształceniem wyższym 71% deklaruje picie piwa, ze średnim 67%, z zawodowym 65% a z podstawowym już tylko 51%.
Więcej »
Polacy pozytywnie o wprowadzeniu euro (GfK Polonia)
Polacy są przekonani o nieuchronności wprowadzenia EURO i zdają sobie sprawę, że jest to proces długotrwały, wymagający czasu na dostosowanie. Jednakże gdyby dziś doszło do głosowania w referendum, los złotówki wcale nie byłby przesądzony. 59% respondentów uważa, że powinniśmy zastąpić złotówkę wspólną walutą europejską, ale co trzeci sądzi, że nie jest to wskazane.
Więcej »
Polska jest modna (GfK Polonia)
Blisko 38% ankietowanych deklaruje zainteresowanie modą, a wśród osób młodych już blisko 60% Kobiety wykazują większe zainteresowanie kwestiami mody niż mężczyźni. Główne źródło informacji na temat tego, co jest modne stanowią dla nas wciąż rozmowy z przyjaciółmi, oglądanie wystaw sklepowych i wizyty w sklepach.
Więcej »
Opinie przedsiębiorców na temat prowadzenia biznesu w Polsce (Indicator dla Rzeczpospolitej)
Trzy czwarte (74,7%) badanych właścicieli i kadry kierowniczej przedsiębiorstw działających w Polsce oceniło kondycję swojej firmy jako dobrą (w tym 55,9% badanych oceniło tą kondycję jako raczej dobrą). Połowa badanych (50,8%) oceniła, że obecna kondycja ich firm jest lepsza niż dwa lata temu. Warto zauważyć, że niewiele mniejsza grupa przedsiębiorców (45,5%) uważa, że kondycja ich firm w ciągu ostatnich 2 lat nie poprawiła się lub nawet się pogorszyła.
Więcej »
Debatę pomiędzy Donaldem Tuskiem i Jarosławem Kaczyńskim obejrzało 8,3 mln dorosłych Polaków (TNS OBOP)
Wyemitowaną 12 października 2007 debatę pomiędzy Donaldem Tuskiem i Jarosławem Kaczyńskim obejrzało w sumie 8,3 mln dorosłych Polaków (28,3%), czyli 0,8 mln widzów powyżej 18 roku życia mniej, niż debatę pomiędzy premierem, a Aleksandrem Kwaśniewskim wyemitowaną 1 października. Debatę można było obejrzeć w 5 stacjach telewizyjnych.
Więcej »