Temat: PTBRIO Newsletter nr 2, kwiecień 2004 r.

Ważność: Wysoka
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Szanowni Państwo!

 

Ogromnie się cieszymy z wielu ciepłych słów, jakie otrzymaliśmy od Państwa po publikacji pierwszego numeru naszego newslettera. Kwietniowe wydanie wzbogaciliśmy o krótki raport z prac Zarządu. Od tego numeru będziemy na bieżąco informować o  działaniach podejmowanych dla i w imieniu PTBRiO.

 

Czekamy również na Państwa sugestie i pomysły, które mogłyby uatrakcyjnić zarówno sam newsletter jak i formułę działania Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku. Wszelkie sugestie i komentarze można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

 

Zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

 

Spis treści

1. Z prac Zarządu

2. Nowy członek PTBRiO

3. Nadchodzące wydarzenia

4. Ciekawe publikacje

5. Wyniki badań 

6. Nastroje konsumenckie

7. Preferencje polityczne Polaków 

 

 

1.   Z prac Zarządu

W kwietniu Zarząd PTBRiO zajmował się następującymi sprawami:

·         Poszukiwaniami pomysłów na uatrakcyjnienie formuły członkostwa w PTBRiO;

·         Przygotowaniami do organizacji V Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, który planowany jest na październik;

·         Pracami nad nową wizualizacją PTBRIO na dziesięciolecie istnienia naszej organizacji;

·         Przygotowywaniem raportu dla ESOMARU na temat polskiego rynku badań marketingowych;

·         Planowaniem systemu komunikacji z członkami PTBRiO.

 

Informujemy również, że działa już bezpośredni numer telefonu do sekretariatu PTBRiO: (+48 22) 648 44 92

 

2. Nowy członek PTBRiO

Miło nam poinformować, że w kwietniu do grona członków PTBRiO dołączył Piotr Chojnowski, Dyrektor ds. badań w ABM Agencji Badań Marketingowych.

3. Nadchodzące wydarzenia

 

Szkolenia PTBRiO

 

W maju zapraszamy na kolejne specjalistyczne szkolenia z zakresu badań marketingowych:

 

W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy rynku
prowadzi: Anna Giza-Poleszczuk (Unilever)
termin: 13 i 14 maja 2004 r.

 

Jak być supermoderatorem
prowadzi: Dominika Maison (Wydział Psychologii UW)
termin: 20 i 21 maja 2004 r.

 

Mystery shopper (tajemniczy klient) - pomiar jakości obsługi
prowadzi: Arkadiusz Wódkowski (AMPS Agencja Marketingowa)
termin: 27 i 28 maja 2004 r.

Konferencje ESOMAR 

Najbliższe konferencje organizowane przez ESOMAR:

Public Sector Research

termin: 9-11 maja, Berlin, Niemcy

Responsible Marketing, Sustainability and Quality of Life. The Contribution of Research.

termin: 12-13 maja, Berlin, Niemcy

4. Ciekawe publikacje

 

Artykuł Artura Zawadzkiego i Piotra Poznańskiego „Internet polubił badania” Marketing w Praktyce, nr 4 kwiecień 2004

Internet lubi badania. Tym krótkim zdaniem można podsumować sytuację na rynku badań związanych z globalną siecią. Ostatnie dwa lata były w Polsce okresem gwałtownego rozwoju oferty badawczej. Opracowano zaawansowane metody badań, które objęły praktycznie wszystkie obszary komercyjnego wykorzystania sieci.

 

Artykuł Marleny Huszczak „Insight jest cool” Marketing w Praktyce, nr 4 kwiecień 2004

„Insight” robi zawrotną karierę w szeroko pojętej branży komunikacji marketingowej, od pracowników działów marketingu poczynając, poprzez badaczy, na strategach z agencji reklamowych kończąc. Pogoń za insightem stała się częścią codzienności. Gdzie leży przyczyna tak zawrotnej kariery?

 

Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarki 2004: Super Marki telekomunikacyjne”, Brief, kwiecień 2004

SuperMarka polskiego rynku to inicjatywa Target Group Badania i Doradztwo, której celem jest opisanie sytuacji na polskim rynku marek w 15 lat po transformacji systemowej oraz wyróżnienie tych, którym udaje się skutecznie zdobyć sympatię konsumentów i zająć wyjątkową pozycję w ich sercach.

 

Arkadiusz Wódkowski, „Mystery Shopping”, Brief, kwiecień 2004

Pracownicy działu obsługi klientów firm usługowych zwyczajowo nie biorą kontaktu od rozmówcy – potencjalnego klienta. Średnio połowa kontaktów zaczyna się i kończy zwykłą wymianą zdań. Co robią pozostali? Biorą kontakt do potencjalnego klienta i ... połowa z nich nie oddzwania pomimo złożonej obietnicy. A jak wygląda ta sytuacja w Twojej firmie?

 

Kuba Antoszewski,  „Target Group Index”, Brief, kwiecień 2004

Badanie Target Group Index jest jedynym w Polsce badaniem o charakterze ciągłym, realizowanym na próbie o liczebności n=36 000 respondentów badanych co roku od stycznia 1998. W badaniu wzięło już udział ponad 220 000 osób, w wieku 15-75 lat. Studium TGI zawiera dane o ponad 340 kategoriach produktowych, ponad 4000 marek oraz informacje o stylach życia konsumentów.

 

 

5. Wyniki badań

 

ZDROWIE

 

Jak kupujemy leki, a jak inne produkty (TNS OBOP)

Polacy mają odmienne podejście do kupowania leków OTC i innych dóbr konsumenckich codziennego użytku - wynika z badań TNS OBOP. Według danych TNS OBOP cena jest mniej istotna przy wyborze leku OTC niż własne wcześniejsze doświadczenia z tym lekiem oraz rekomendacja lekarza. Więcej>>

 

Jeśli leki to tylko w aptece (TNS OBOP)

97% Polaków uważa tradycyjną aptekę za najbardziej bezpieczne miejsce sprzedaży leków - wynika z badania zrealizowanego przez TNS OBOP na zlecenie Unii Farmaceutów – Właścicieli Aptek.
Więcej>> 

 

Do psychiatry bez skierowania (TNS OBOP)

Prawie co trzeci Polak (28%) jest przekonany o tym, że aby umówić się na wizytę u psychiatry potrzebne jest skierowanie.  Więcej>>

 

Dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne: opinie Polaków (IPSOS)

W związku z pojawiającymi się koncepcjami wprowadzenia dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego Ipsos zbadał w marcu opinie Polaków na ten temat. Według wyników badania 2/3 Polaków nie jest zainteresowanych wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Gotowość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego deklaruje 23 proc. Polaków. Więcej>>

 

UNIA EUROPEJSKA

 

Oczekiwania Polaków dotyczące cen po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej (IPSOS)

Trzy czwarte Polaków oczekuje, że po wejściu Polski do Unii Europejskiej wzrosną ceny produktów spożywczych, większość z nas przewiduje wzrost cen mieszkań, odzieży, obuwia. Największe obawy dotyczące wzrostu cen tych dóbr wyrażają osoby o najniższych dochodach. Więcej>>

 

Polacy o wejściu do Unii Europejskiej (Pentor)

Z badań przeprowadzonych przez Pentor dla Wprost, Polsatu i Rzeczpospolitej wynika, że gdyby referendum europejskie odbywało się dziś, 46% Polaków głosowałaby za, a 24 % przeciw akcesji. Więcej>>

 

Zaufanie do Unii Europejskiej (IPSOS)
 
"Bardzo duże" bądź "dość duże" zaufanie do Unii Europejskiej deklaruje obecnie 33% Polaków. Niewielkie zaufanie deklaruje 42% osób, zaś całkowity brak zaufania - 16%. Więcej>>

 

Europę da się lubić (TNS OBOP)

Z badania telemetrycznego TNS OBOP wynika, że program rozrywkowy prowadzony przez Monikę Richardson „Europa da się lubić” cieszy się dużym zainteresowaniem telewidzów. Wieczorne emisje (średnia z okresu 16.02.2003 – 3.04.2004) przyciągnęły do szklanych odbiorników prawie 4 mln telewidzów (11%).  Więcej>> 

 

Zainteresowanie podjęciem pracy w Unii Europejskiej (CBOS)

W stosunku do lutego ubiegłego roku liczba osób zamierzających starać się o zatrudnienie w którymś z krajów unijnych zmniejszyła się o 3 punkty procentowe. Prawie jedna piąta badanych (18%) deklaruje chęć aktywnego poszukiwania pracy w którymś z państw unijnych, w tym co dziesiąty (10%) – w sposób zdecydowany. Co siódma osoba (14%) bierze pod uwagę taką ewentualność w przypadku otrzymania propozycji zatrudnienia. Więcej>>

 

 

INTERNET 

 

Co siódmy internauta korzysta z bankowości internetowej (TNS OBOP)

Jak wynika z badania TNS Interbus 14% Internautów powyżej 15 roku życia korzysta z usług bankowych za pośrednictwem Internetu. W ostatnim półroczu odsetek ten nie zmienił się, jednak w porównaniu do lutego 2003 był wyższy o 5 punktów procentowych, zaś w porównaniu do lutego 2002 – o 7 punktów procentowych. Więcej>> 

 

Najwięksi jeszcze więksi (TNS OBOP)

Jak wynika z badania TNS Interbus najbardziej znanym portalem wśród internautów jest Onet.pl W I kwartale 2004 roku znajomość wspomagana tego portalu wyniosła 96% i była wyższa od notowanej rok wcześniej o 4 punkty procentowe. Więcej>>

 

Społeczne aspekty rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce (Pentor)

22% Polaków i 20% nie korzystających jeszcze z żadnej formy mobile bankingu deklaruje chęć skorzystania co najmniej z jednej form bankowości elektronicznej: 16%  deklaruje, że zamierza rozpocząć korzystanie z bankowości przez telefon stacjonarny, 12% przez komórkę i tyle samo przez Internet. Niewielki odsetek - 4% jest również gotowy spróbować  bankowości telewizyjnej. Więcej>> 

 

Internet w poszukiwaniu partnera (Pentor dla Wprost)

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor dla Wprost. Prawie 6 % Polaków skorzystało z Internetu w poszukiwaniu partnera Więcej>> 

 

Internet i komputery w gospodarstwach domowych (CBOS)

Ponad jedna trzecia Polaków (35%) deklaruje, że ma w domu komputer osobisty, ponad jedna piąta (21%) – dostęp do internetu, ponad trzy czwarte (78%) – telefon stacjonarny, a ponad połowa (54%) – telewizję kablową lub satelitarną. Obecnie 14% Polaków ma w domu komputer i telefon stacjonarny lub telewizję kablową, lecz nie ma dostępu do internetu. Więcej>>

 

Czy Polacy kupią mieszkania przed 1 maja? (TNS OBOP)

12% osób powyżej 15 roku życia planuje w ciągu trzech najbliższych lat, osobiście lub wspólnie z kimś, zakup nieruchomości lub gruntu. Spośród osób planujących taką inwestycję 13% zrobi to jeszcze przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Więcej>>

 

Polacy spędzają mniej czasu przed telewizorami (AGB Polska)

W 2004 roku najdłużej Polacy oglądali telewizję 1 stycznia – 6 godzin i 10 minut, najkrócej 1 kwietnia – 3 godziny i 21 minut. 1 stycznia najchętniej oglądanym programem był „Turniej czterech skoczni”, który zgromadził przed telewizorami 6 mln 769 tysięcy widzów, 1 kwietnia najchętniej oglądano telenowelę „Plebania” – 4 mln 622 tysięcy widzów. Więcej>> 

 

Święta Wielkanocne przed telewizorem (AGB Polska)

W Święta Wielkanocne, czyli od 10 do 12 kwietnia 2004 r. statystyczny Polak spędził średnio przed telewizorem 5 godz. i 17 min, czyli o 33 minuty dłużej niż podczas zeszłorocznych Świąt. TVP 1 przeciętny Polak oglądał średnio 80 minut, TVP – 72 min, Polsat 51 minut, TVN – 50 minut. Więcej>>

 

Dzieciaki w telewizji (TNS OBOP)

Teleturniej TVN „Dzieciaki z klasą” przyciągnął do szklanych odbiorników aż 2,7 mln telewidzów (7,4%), a prawie 20% oglądających w tym czasie telewizję miało włączoną stację TVN.  Więcej>> 

 

Korupcja w krajach CEE (GfK Polonia)

Dziewięciu na dziesięciu Polaków uważa, że żyje w kraju ogarniętym korupcją, jednak tak jak większość obywateli krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie uważa przekupstwa i korupcji za naturalną, niezbędną część życia społeczeństw. Więcej>>

 

6. Nastroje konsumenckie

 

Pentor

Kwiecień przyniósł nieznaczną poprawę wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrost klimatu konsumenckiego zawdzięczamy lepszym niż w marcu ocenom sytuacji ekonomicznej w kraju. Równocześnie spada jednak ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD kształtuje się na jednym z niższych poziomów począwszy od początku 2000 roku. Więcej>>  

 

Ipsos

W kwietniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) zmienił się tylko nieznacznie - wzrost o 0,62 pkt. i przyjmuje obecnie wartość 72,47 pkt. O ponad 3 punkty wzrósł wskaźnik Klimatu Gospodarczego (54,86 pkt.), nieznaczny spadek odnotowano natomiast dla Skłonności do Zakupów (83,97 pkt.). Więcej>>

 

IQS & QUANT Group

Nadejście wiosny poprawiło trochę nastrój Polaków - Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł w marcu o 2,6 punkta (z 76,8 do 79,4). Badanie przeprowadzono w dniach 19-23 marca 2004 roku. Więcej>>

 

7. Preferencje polityczne Polaków

 

Pentor  

 

Polska Grupa Badawcza

TNS OBOP
-------------------------------------------------------------------------------------
Sekretariat Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. (0-22) 648 44 92, tel./fax. (0-22) 649 97 75
e-mail: szkolenia@ptbrio.pl,
www.ptbrio.pl 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.