-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Szanowni
Państwo!
Serdecznie zapraszamy do lektury kolejnego wydania newslettera
Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku. Bardzo się cieszymy za pozytywny
odzew po publikacji marcowego i kwietniowego wydania naszego
newslettera.
Oczekujemy również
na Państwa sugestie i uwagi, które można kierować bezpośrednio do członków
zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl
Zapraszamy do
lektury!
Zarząd
PTBRiO
1.
Z prac
Zarządu
2.
Nadchodzące
wydarzenia
3.
Ciekawe
publikacje
4.
Wyniki
badań
5.
Nastroje
konsumenckie
6.
Preferencje
polityczne Polaków
1.
Z prac Zarządu
W maju Zarząd PTBRiO zajmował się następującymi
sprawami:
·
Przygotowaniami do
wydania corocznego Katalogu Firm Badawczych
Została przygotowana i wysłana do ESOMAR coroczna
ankieta na temat rynku badawczego w Polsce. Wyniki zostały przesłane do
wszystkich 39 firm badawczych, które udostępniały swoje dane. W chwili obecnej
przeprowadzane analizy zgromadzonych materiałów, na podstawie których zostanie
stworzony katalog oraz trwa przegląd ofert na wydanie tegorocznego Katalogu Firm
Badawczych,
·
Dorocznym Kongresem
Badaczy
Tegoroczny kongres badaczy odbędzie się tradycyjnie w
październiku w hotelu Marriott. Trwają dyskusje co do koncepcji tegorocznego
kongresu, zaproszenia gości specjalnych oraz kształtu konkursu referatów, który
zostanie ogłoszony już wkrótce.
Zeszłoroczny Kongres Badaczy zgromadził ponad 300
badaczy z różnych środowisk. Tegoroczny plan jest równie ambitny, celem jest
zainteresowanie szerokiego grona osób profesjonalnie zajmujących się badaniami i
wykorzystujących je w swojej codziennej
działalności.
·
Obchodami dziesięciolecia
PTBRiO
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii w tym roku obchodzi 10 lat
działalności. Zarząd pracuje nad koncepcją godnego uczczenia tego jubileuszu.
Sugestie ze strony członków PTBRiO są mile widziane – gorąco zapraszamy do
włączenia się w program obchodów dziesięciolecia PTBRiO.
Ponadto PTBRiO objął
patronatem konkurs Koła
Naukowego Marketingu Target działającego przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu
Warszawskiego Celem konkursu
jest między innymi wskazanie młodzieży priorytetów w świecie badań
marketingowych i przedstawienie specyfiki rynku.
Następne zebranie Zarządu PTBRiO odbędzie się w poniedziałek, 7
czerwca 2004 r. o godzinie 17.00.
2.
Nadchodzące wydarzenia
Szkolenia
PTBRiO
W czerwcu zapraszamy na kolejne specjalistyczne szkolenia z zakresu badań marketingowych:
Metody analizy w
badaniach segmentacyjnych
prowadzi: Jan Poleszczuk
(Instytut Socjologii UW)
termin: 3 i 4 czerwca 2004
r.
Badania przez internet i
dotyczące internetu
prowadzi: Łukasz Mazurkiewicz (ARC
Rynek i Opinia)
termin: 17 i 18 czerwca 2004 r.
W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego
nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy
rynku
osoba prowadząca: Anna
Giza-Poleszczuk (Unilever)
termin: 21 i 22 czerwca 2004
r.
Stowarzyszenie Agencji Reklamowych w Polsce zaprasza na dwa wykłady Johna Philipa Jonesa:
·
„Reklama
w czasach kryzysu i największe sekrety reklamy”
·
„Wprowadzenie
nowych marek na rynek”
John Philip Jones jest profesorem komunikacji na Wydziale Reklamy
Uniwersytetu w Syracuse (USA) oraz profesorem w Royal Melbourne Institute of
Technology (Australia). Jest autorem 7 książek i ponad 70 artykułów z dziedziny
reklamy i marketingu, laureatem
wielu prestiżowych nagród. Pracuje jako konsultant dla czołowych narodowych i
międzynarodowych firm. W czerwcu odwiedzi Polskę po raz
pierwszy.
Spotkanie odbędzie się 3 czerwca w godzinach 10.00-15.00 w siedzibie Agory, przy ul. Czerskiej 8/10 w Warszawie. Koszt udziału w wykładach wynosi 450 zł + VAT. Ilość miejsc ograniczona.
Więcej
informacji udziela Agnieszka Szulkowska ze
Stowarzyszenia Agencji Reklamowych w Polsce, tel: 22 869 77
25.
XII
Ogólnopolski zjazd socjologiczny „Polska w Europie: uwarunkowania i
perspektywy”
W
Poznaniu w dniach 15-18 września 2004 r. odbędzie się po raz
trzeci XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny. Już po raz trzeci Poznań ma
możliwość goszczenia ogółu polskich socjologów. Zjazdy
Polskiego Towarzystwa Socjologicznego mają ugruntowaną pozycję w życiu naukowym
kraju. Były zawsze podsumowaniem dokonań całego środowiska socjologicznego,
inspiracją dla podejmowania nowych i doniosłych tematów, stosowania nowych
perspektyw teoretycznych, upowszechniania nowych metod
badawczych.
Nadchodzący
zjazd z punktu widzenia merytorycznego będzie miał charakter szczególny. Wielkie
wydarzenie, jakim jest przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, określi treść
referatów i dyskusji zjazdowych. W perspektywie pogłębiającej się jedności
europejskiej będzie analizowana przeszłość i teraźniejszość naszego kraju, a
także jego perspektywy rozwojowe.
Najbliższe
konferencje organizowane przez ESOMAR:
Worldwide Audience Measurement
(WAM)
13-18
czerwca 2004,
Genewa (Szwajcaria)
Global Cross-Industry Forum
2 “The Blue Print for the future”
27-29
czerwca 2004,
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
Congress
and Trade Exhibition 2004
Ogłoszono
już program tegorocznego kongresu ESOMAR, który odbędzie się w dniach
19-22 września w Lizbonie (Portugalia) pod hasłem
„Integrating
Marketing Research in Business: From Managing Data to Generating
Decisions”.
3.
Ciekawe publikacje
W ostatnim
czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:
Artur
Zawadzki i Piotr Poznański „Internet polubił badania” (cz. II) Marketing w Praktyce, nr 5 maj
2004
W 2004 roku polski rynek reklamy internetowej odnotował znaczący
wzrost. Szacunki IAB Polska mówią o 75 mln złotych i 40-45-procentowym wzroście
wartości względem roku 2002. Był to kolejny już dobry rok dla reklamy
internetowej, która systematycznie powiększa swój udział w reklamowym torcie.
Jerzy
Głuszyński „Sondażowa polityka”, Rzeczpospolita 11.05.04, nr
109
Wszechstronnego
rozpoznania i stałego monitoringu opinii obywateli nie sposób dokonywać poprzez
najprostsze sondaże, polegające na zbieraniu rutynowych deklaracji respondentów,
na jaką partie oddaliby swe głosy, gdyby wybory odbywały się w najbliższą
niedzielę. Nie brak osób przekonanych, że gdyby nie niekorzystne sondaże, to
dałoby się uniknąć wielu przykrych dla rządzących
konsekwencji.
Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarka 2004 – Rynek artykułów
spożywczych”, Brief, maj 2004
Robert
Zydel, „Przebadać dzieciaka“, Brief,
maj 2004
ZDROWIE
Niskotłuszczowo
to zdrowo! (TNS OBOP)
94% Polaków spożywa mleko i/lub jakiekolwiek produkty mleczne.
Jednocześnie aż 64% osób spośród tej grupy deklaruje, że spożywa mleko i/lub
produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu. Tego typu produkty spożywane
są nieco częściej przez osoby z nadwagą i otyłością (ok. 70%) niż przez osoby o
prawidłowej masie ciała (ok. 60%). Więcej>>
Wybieramy
leczenie za darmo (TNS OBOP)
Większość
Polaków nigdy nie korzystała z płatnych usług medycznych. Mimo iż, istniejący w
Polsce rynek płatnych usług medycznych objął, jak dotąd, już ponad 11 milionów
użytkowników, wciąż aż 59 % osób nigdy z nich nie korzystało. Więcej>>
Lekarze w
sieci (GfK Polonia)
Wykorzystywanie Internetu przez lekarzy było jeszcze do
niedawna tajemnicą, a próba rozwikłania tej niewiadomej zwykle obarczona była
stereotypowym myśleniem, że z Internetu korzystają głównie, jeśli nie wyłącznie
młodzi lekarze, że korzystają rzadko, a jeśli już to głównie ze stron i portali
tematycznych, że mają do niego utrudniony dostęp w miejscu pracy, itd. Ostatnie
badania, zmieniają jednak radykalnie obraz lekarza - Internauty. Więcej>>
Czy wzmożona
aktywność może być lekiem na zmęczenie (Pentor dla
Wprost)
Ponad połowa Polaków
uważa (67%), że aktywne życie może być lekiem na zmęczenie. 27% respondentów
jest odmiennego zdania. Więcej>>
PROBLEMY
SPOŁECZNE
Polacy o rynku
pracy oraz o przyczynach i skutkach bezrobocia
(CBOS)
Prawie wszyscy
negatywnie oceniają sytuację na krajowym rynku pracy uznając, że jest bardzo zła
(52%) lub zła (40%). Bardzo pesymistyczne, lecz nieco lepsze niż przed miesiącem
są przewidywania na najbliższy rok (45% badanych twierdzi, że sytuacja się nie
zmieni, a 26% czyli o 5 punktów mniej niż w marcu, uważa, że się pogorszy.
Więcej>>
Poczucie
zagrożenia biedą i postrzeganie rozmiarów ubóstwa w Polsce
(CBOS)
W ostatnich
dwóch latach pogorszył się deklarowany poziom życia rodzin. Obecnie niemal co
dziesiąty badany (9% wzrost o 3 punkty) uważa, że jego rodzina żyje bardzo
biednie (nie starcza nam nawet na podstawowe potrzeby), a prawie dwie
piąte (39% wzrost o 5 punktów) twierdzi, że ich rodziny żyją skromnie (musimy
na co dzień bardzo oszczędzać). Tym samym wzrosła (z 40% do 48%) liczba
rodzin żyjących gorzej niż średnio, zmalała zaś (z 53% do 46%) liczba tych,
które żyją na średnim poziomie.
Więcej>>
Bezrobotni o
swoim położeniu życiowym (CBOS)
Większość Polaków
pozostających bez pracy (67%) jest dotknięta długoterminowym bezrobociem: 50%
nie ma pracy dłużej niż dwa lata, a 17% od roku do dwóch. Pozostałe osoby (32%)
są bezrobotne krócej niż rok. Więcej>>
Poziom życia
Polaków (CBOS)
CBOS zbadał poziom
życia Polaków w trzech wymiarach:
wyposażenie gospodarstw domowych; zaspokajanie podstawowych potrzeb
społecznych oraz sposoby oszczędzania i zmniejszania wydatków. Więcej>>
Postawy
wobec par homoseksualnych (IQS and QUANT Group)badawcze
2004
Jedna
trzecia Polaków jest za umożliwieniem parom homoseksualnym wspólnego rozliczania
podatku dochodowego, co piąta osoba popiera legalizację związków
homoseksualnych, a co siedemnasta zgadza się na adopcję dzieci przez takie
związki. Więcej>>
TELEWIZJA
Zimny maj,
tłumy przed telewizorem (TNS OBOP)
Tak
chłodnego maja nie mieliśmy już dawno. Okazuje się, że pogoda ma wpływ nie tylko
na nasze samopoczucie, ale także na zwyczaje dotyczące korzystania z telewizji.
Pokazują to wyraźnie dane telemetryczne. Więcej>>
UNIA
EUROPEJSKA
Typowy Polak i
Europejczyk – podobieństwa i różnice
(CBOS)
Z
jakim obrazem naszych partnerów w Unii i nas samych wchodzimy do Unii
Europejskiej – pod jakimi względami jesteśmy do siebie podobni, a pod jakimi
różni? Więcej>>
INNE
Ranking
najbardziej cenionych marek w Polsce (Pentor dla Wprost i
BusinessWeeka)
Na
zlecenie Wprost i BusinessWeeka Instytut Pentor przeprowadził badanie, którego
celem było powstanie rankingu najbardziej cenionych marek w
Polsce.
Z
polskich marek najbardziej cenione okazały się te z długoletnią tradycją: Wedel,
Hortex, Żywiec, natomiast wśród marek zagranicznych do czołówki najbardziej
cenionych zaliczają się: Lipton, Coca-Cola i Nive’a. Więcej>>
Debiut HEYAH
na rynku komórek (TNS OBOP)
Wprowadzona
przed dwoma miesiącami na rynek telefonii komórkowej nowa marka Heyah jest już
rozpoznawana przez ponad połowę dorosłych Polaków (51%). Więcej>>
Indywidualne konta emerytalne (Pentor)
Spośród
zainteresowanych Indywidualnymi Kontami Emerytalnymi założenie konta w bankach
deklaruje 30 proc. ankietowanych, podczas gdy w zakładach ubezpieczeniowych -18
proc., towarzystwach funduszy inwestycyjnych - 5 proc. i w domach/ biurach
maklerskich - 4 proc. Więcej>>
Polacy o
Narodowej Grupie Finansowej (Pentor)
Prawie
połowa Polaków (45 proc.) nie potrafi ocenić, czy połączenie PKO BP i PZU w
Narodową Grupę Finansową, dbającą o interesy polskiej gospodarki, to pomysł
dobry czy zły. Wśród mających sprecyzowaną opinię (55 proc.) przeważa pogląd, że
jest to dobry pomysł (61 proc.). Więcej>>
Pentor
Maj przyniósł największy od lipca 2000 roku wzrost
nastrojów ekonomicznych, oraz największy od początku 2000 roku wzrost oceny
sytuacji materialnej gospodarstwa domowego. W konsekwencji wskaźnik klimatu
konsumenckiego osiągnął relatywnie wysoką wartość zbliżoną do poziomu z początku
roku. Więcej>>
Ipsos
W maju
wśród konsumentów nastąpił prawdziwy wybuch optymizmu. Wskaźnik Optymizmu
Konsumentów (WOK) dynamicznie skoczył o ponad 10 punktów w porównaniu z
kwietniem i utrzymuje się na poziomie 83,17 punktów. Tak duży wzrost optymizmu
zawdzięczamy poprawie Klimatu Gospodarczego - składowej WOK (wzrost o prawie 20
punktów w porównaniu z kwietniem), który obecnie przyjmuje wartość 74,49
punktów. Więcej>>
IQS
and QUANT Group
Ani
długi majowy weekend ani perspektywa wejścia do Unii Europejskiej nie wpłynęły
na nastroje Polaków - Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł w kwietniu zaledwie
o 0,1 punkta (z 79,4 do 79,5). Badanie przeprowadzono w dniach 23-26 kwietnia
2004 roku. Więcej>>
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.