Temat: PTBRIO Newsletter nr 5, lipiec 2004 r.
Szanowni Państwo!

 

Wakacje w pełni, jednak mamy nadzieję, że znajdą Państwo czas na lekturę newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, tym bardziej, że  zamieściliśmy w nim kilka gorących tematów. Serdecznie zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

 

Spis treści

 

1. Z prac zarządu

2. Nadchodzące wydarzenia

3. Ciekawe publikacje

4. Wyniki badań

5. Nastroje konsumenckie

6. Preferencje polityczne Polaków

 

 

1. Z prac Zarządu  

 

Ostatnie zebranie zarządu PTBRiO w głównej mierze było poświęcone:

 

·         Ogólnopolskiemu Kongresowi Badaczy Rynku i Opinii

·         IX Katalogowi Firm Badania Rynku i Opinii

  

Polski konsument, polska opinia publiczna i branża badawcza w Polsce w pierwszym roku członkostwa Polski w Unii Europejskiej – to motyw przewodni V Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, który odbędzie się w dniach 21-22 października w Hotelu Mariott w Warszawie.

Kontekst wejścia Polski do Unii Europejskiej stwarza niewątpliwie nową perspektywę zarówno dla  respondentów badań, jak i badaczy śledzących zmiany dokonujące się w życiu społecznym. Próba opisu stanu, w jakim wszyscy wkraczamy w nową europejską rzeczywistość, to główny cel tegorocznego Kongresu, który odbywa się w 15 rocznicę rozpoczęcia w Polsce wielkich przemian gospodarczych i politycznych.

Nad programem i merytoryczną zawartością Kongresu czuwa Rada Programowa w składzie: Anna Giza-Poleszczuk, Andrzej Grzywaczewski, Piotr Łukasiewicz, Dominika Maison, Krzysztof Najder, Agnieszka Sora, Marzanna Stasińska.

Zapraszamy Państwa do zgłaszania wystąpień, prezentujących ważne i aktualne tematy z dziedziny badań rynku i opinii. Szczegóły znajdą Państwo pod poniższym linkiem.

Zgłoszenia wystąpień w postaci streszczenia prosimy nadsyłać do dnia 10 sierpnia 2004 r. na adres kongres@ora.pl

 

 

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii już dziewiąty raz wydaje Katalog Firm Badawczych.

Katalog będzie zawierał informacje o stanie rynku badań w Polsce oraz prezentacje agencji badawczych.

Nowością tegorocznego wydania jest prezentacja członków PTBRiO oraz rozszerzona informacja o branży badawczej. Katalog będzie miał swoją premierę na V Kongresie Badaczy Rynku i Opinii.

 

 

2. Nadchodzące wydarzenia

 

XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny „Polska w Europie: uwarunkowania i perspektywy”

W Poznaniu w dniach 15-18 września 2004 r. odbędzie się po raz trzeci XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny. Nadchodzący zjazd z punktu widzenia merytorycznego będzie miał charakter szczególny. Wielkie wydarzenie, jakim jest przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, określi treść referatów i dyskusji zjazdowych. W perspektywie pogłębiającej się jedności europejskiej będzie analizowana przeszłość i teraźniejszość naszego kraju, a także jego perspektywy rozwojowe.

Konferencje ESOMAR

Congress and Trade Exhibition 2004
Tegoroczny kongres ESOMAR odbędzie się w dniach 19-22 września w Lizbonie (Portugalia) pod hasłem Integrating Marketing Research in Business: From Managing Data to Generating Decisions”.

 

 3. Ciekawe publikacje  

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Piotr Poznański, Artur Zawadzki „Testowanie funkcjonalności serwisu WWW”, Marketing w praktyce, nr 7 (77), lipiec 2004

Badania funkcjonalności (użyteczności) serwisów internetowych jest jednym z trudniejszych badań, realizowanych w tym medium. Wymaga ono kompleksowej oceny witryny www w zakresie wszystkich czynników wpływających na tzw. łatwość użytkowania albo ujmując inaczej – przyjazność dla użytkownika. 

  

Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „Super marki na rynku kosmetyków”, Brief (58/07/04)

SuperMarka to projekt badawczy podjęty przez Target Group Badania i Doradztwo oraz Magazyn „Brief”. Kolejne badanie pokazuje, które marki kosmetyków są najpopularniejsze. Jaką cechą wspólną charakteryzują się marki wyróżnione? Do których polscy konsumenci są najbardziej przywiązani?

 

 

4. Wyniki badań

PROBLEMY SPOŁECZNE

Poczucie wpływu na sprawy publiczne (CBOS)

Po piętnastu latach funkcjonowania w Polsce systemu demokratycznego zdecydowana większość badanych uważa, że zwykli obywatele nie mają wpływu na to, co się dzieje w kraju.

Większe poczucie wpływu na sprawy publiczne Polacy deklarują w odniesieniu do spraw lokalnych. Więcej>>

 

Wartości życiowe (CBOS)

Zdrowie własne i rodziny jest ważne dla wszystkich dorosłych Polaków, przy czym prawie wszyscy są przekonani, że dobre zdrowie to wartość bardzo istotna. Zarówno bezpieczeństwo osobiste (brak zagrożenia przestępczością), jak i bezpieczeństwo finansowe (brak trosk materialnych) uważają za ważne niemal wszyscy, w tym zdecydowana większość - za bardzo ważne.

Więcej>>

 

Postrzeganie korupcji w Polsce (CBOS)

Niemal wszyscy Polacy (95%) są przekonani, że korupcja w Polsce jest poważnym problemem. Ponad połowa badanych (54%) uważa, że w okresie rządów gabinetu premiera Leszka Millera więcej niż dotychczas było zarówno przypadków korupcji, jak i wykorzystywania stanowisk publicznych dla prywatnych korzyści. Więcej>>

 

Korupcja w krajach wyszehradzkich (GfK Polonia)

Pozarządowa organizacja non profit Transparency International – Czechy przy współpracy z GfK przeprowadziła wiosną tego roku w Pradze, Bratysławie, Budapeszcie i Warszawie analizę porównawczą o nazwie „INDEX V4“. Przedmiotem badania było określenie, które wybrane narzędzia do walki z korupcją znajdują zastosowanie w administracji państwowej stolic krajów Grupy Wyszehradzkiej i jednocześnie porównanie, w jakim stopniu te narzędzia są skuteczne – tzn. w jakim stopniu są w stanie zapobiec korupcji. Więcej>>

 

Mniejszości seksualne w Polsce (Pentor dla Wprost)

Ponad połowa Polaków twierdzi, że  mniejszości seksualne w Polsce są dyskryminowane, natomiast 66% Polaków jest przeciwna legalizacji związków homoseksualnych. 85% badanych jest przeciwna temu, aby pary homoseksualne miały prawo do adopcji dzieci. Więcej>>

 

Polacy o pedofilach (Pentor dla Wprost)

82% badanych Polaków twierdzi, że należy stworzyć dostępny dla każdego rejestr osób skazanych za pedofilię. 65,9% badanych twierdzi, iż skazanych pedofilów należy poddać obowiązkowi zażywania leków całkowicie niwelujących popęd seksualny. Więcej>>

 

Polacy wobec kary śmierci (Pentor)

Badania przeprowadzone przez Pentor wykazały istnienie grupy społecznych w większości sprzeciwiających się karze śmierci. Za alternatywnym wobec kary śmierci rozwiązaniem opowiadają się kobiety (50,4%), osoby najmłodsze (55,6%) i osoby o wysokiej pozycji społecznej - z wyższym wykształceniem ( 53,1%) i dochodem powyżej 2000 PLN (52%). Więcej>>

TELEWIZJA

Ulubione dyscypliny sportowe telewidzów (TNS OBOP)

Połowa Polaków najchętniej ogląda relację z meczów piłki nożnej, na drugim miejscu uplasowały się skoki narciarskie (41%). Co trzeci respondent lubi natomiast oglądać zmagania łyżwiarzy figurowych. Do oglądania boksu lub siatkówki przyznaje się odpowiednio 29% i 26% badanych. Więcej>>

 

Grecja i Portugalia przyciągnęły telewidzów (TNS OBOP)

Z danych telemetrycznych TNS OBOP wynika, że wraz ze zbliżaniem się finału Mistrzostw Europy w piłce nożnej rosła również oglądalność poszczególnych spotkań. Największą widownię - 24% (8,6 mln widzów) - zgromadził mecz o złoto: Grecja - Portugalia (4 lipca 2004, TVP1 godz. 20:45), a 64% oglądających w tym czasie telewizję miało włączoną TVP1.

Więcej>>

 

Finałowy mecz oglądało ponad 9 milionów ludzi (AGB Polska)

Finałowy mecz Portugalia – Grecja zgromadził przed telewizorami 9 mln 581 tysięcy widzów, natomiast udział stacji TVP 1 w trakcie emisji wyniósł 63%! Dla porównania finałowy mecz Włochy – Francja podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2000 roku oglądało 8 mln 808 tysięcy widzów, czyli o 773 tysięcy mniej. Więcej>>

 

Mistrzostwa Europy 2004 – przed półfinałami (TNS OBOP)

Z danych telemetrycznych TNS OBOP wynika, że mecze przed półfinałowe najwięcej widzów – bo ok. 5,6 mln – zgromadziły: niedzielna (TVP2, 27.06.2004) potyczka przebojowej drużyny czeskiej z reprezentacją Danii oraz  pojedynek gospodarzy Euro 2004 - Portugalii z Anglią (TVP1, 24.06.2004). 5,2 mln widzów kibicowało drużynie gospodarzy w meczu z Hiszpanią (TVP2, 20.06.2004).  Więcej>>

INNE

 

Wyjazdy zagraniczne Polaków i znajomość języków obcych (CBOS)

Blisko dwie piąte dorosłych Polaków (39%) nigdy nie było za granicą. Wyjazdy zagraniczne są powszechne lub niemal powszechne jedynie wśród kadry kierowniczej i inteligencji (96%), respondentów z wyższym wykształceniem (94%) a także pracowników umysłowych niższego szczebla (83%) i osób prowadzących działalność gospodarczą (82%). Ponad dwie piąte ogółu badanych (44%) twierdzi, że może porozumieć się w obcym języku, z tego co trzeci – przynajmniej w dwóch językach. Więcej>>

Obawy przed wzrostem cen (IPSOS)

Większość Polaków jest zadowolona z tego, że Polska stała się członkiem Unii Europejskiej (55%). Niezadowolony z tego powodu jest co czwarty badany (27%). Główną przyczyną obaw związanych z przystąpieniem Polski do UE są obawy o wzrost cen w Polsce. Więcej>>

 

Plany wakacyjne – Świat, Europa, Polska (GfK Polonia)

Aktywny sposób spędzania wakacji cieszy się jednakową popularnością w Europie i w USA. Około 30 procent Europejczyków i Amerykanów przyznało, że w czasie wakacji lubi zwiedzać ciekawe miejsca oraz odbywać piesze wędrówki lub spacery. Również sport jest popularną formą spędzania wakacji  - 28 procent respondentów w czasie urlopu jeździ na rowerze, żegluje lub uprawia inne dyscypliny sportowe. Więcej>>

 

Dzieci i telefony (ARC Rynek i Opinia)

Badanie przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinia we współpracy z Fox Kids Polska i SFeRa modern media solutions pokazało, że ponad 66% dzieci w wieku od 7 do 14 lat używa telefonów komórkowych, a tylko jedna czwarta młodych respondentów z nich nie korzysta. Więcej>>

 

Co w Polsce jest OK.? Cudzoziemcy o Polsce i Polakach (Pentor)

Cudzoziemcy najbardziej cenią w Polakach przyjazne nastawienie, gościnność, rodzinność oraz kulturę osobistą. Irytuje ich natomiast brak kultury picia alkoholu, zbyt duży pesymizm a także konserwatyzm. Badani uznali, że potrawy polskiej kuchni są za tłuste i niezdrowe. Najmniej lubianą potrawą są flaki. Polskie pierogi to potrawa, która była najczęściej wskazywana jako ulubiona. Więcej>>

 

Babcia i dziadek wiedzą najlepiej (TNS OBOP)

Dziadkowie są najczęstszym źródłem wiedzy na temat wychowywania dzieci – wynika z badania TNS OBOP, przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Komunikacji Społecznej. Aż 62% Polaków po rady dotyczące metod wychowawczych udaje się do swoich rodziców, a ponad jedna czwarta ankietowanych (27%) przyznała, że porad wychowawczych szuka w książkach. Więcej>>

 

Polacy a Igrzyska Olimpijskie Ateny 2004 (ARC Rynek i Opinia)

Polacy są umiarkowanymi optymistami w ocenie szans na sukces naszej reprezentacji - ponad 60% badanych twierdzi, że wywiezie ona z Aten co najmniej tyle samo medali, co z Sydney, zaś jedna trzecia sądzi, że osiągnie jeszcze lepszy wynik. Na trzy miesiące przed olimpiadą zainteresowanie igrzyskami deklarowało aż 42% Polaków. W większości będą oni oglądać relacje w telewizji (ponad 98 % badanych). Więcej>>

 

 

5. Nastroje konsumenckie

 

IPSOS

W lipcu nastroje konsumentów kolejny raz uległy pogorszeniu. Wskaźnik optymizmu konsumentów obniżył się do poziomu 78,95 pkt. (-3,20 pkt.). Najwięcej stracił wskaźnik klimatu gospodarczego, bo prawie 5 punktów, o nieco ponad 2 obniżył się wskaźnik skłonności do zakupów. Więcej>>

 

PENTOR

Lipiec przyniósł wzrost wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Równocześnie nieznacznie wzrasta ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do czerwca, wartość wskaźnika PENKON  wzrosła o 3,1 punktu procentowego. Więcej>>

  

 

6. Preferencje polityczne Polaków

 

IPSOS

Pentor
TNS OBOP

 

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl