Szanowni
Państwo!
Październik
zapowiada się wyjątkowo ekscytująco dla środowiska badawczego. Już tylko trzy
tygodnie dzielą nas od dorocznego Kongresu Badaczy, najważniejszego
wydarzenia w naszej branży. Podczas Kongresu swoją premierę będzie miała także
kolejna edycja Katalogu PTBRiO zawierającego informacje o rynku badań, firmach
badawczych i badaczach w Polsce. Ponadto w pierwszej połowie października
Warszawa będzie gospodarzem konferencji „Where science meet practice”
organizowanej przez ESOMAR we
współpracy z EMAC. Dlatego też w tym numerze newslettera poświęcamy sporo
miejsca tym wydarzeniom.
Ponadto
jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach
ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w
ostatnim czasie.
Z
przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno
naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków
zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Gorąco
zapraszamy do lektury!
Zarząd
PTBRiO
SPIS TREŚCI
1.
KONGRES BADACZY 2004
Tematyka
tegorocznego Kongresu koncentruje się wokół nowych wyzwań rynkowych wynikających
z przystąpienia Polski do struktur europejskich. W programie znalazły się m.in.
sesje: "Specyfika polskich marek", "Dokąd zmierzają konsumenci u nas i na
świecie", "Trendy i zachowania konsumenckie przyszłości: próba prognozy",
"Praktyczna użyteczność badań rynkowych: Consumer Insights", "15 lat rynku w
Polsce: jak zmienił się polski konsument?", "Jak badać niszowe kategorie
konsumentów?", "Od koszyka pustego do internetowego - czego nie wiemy o polskim
konsumencie?".
Zarząd
PTBRiO serdecznie zaprasza Państwa na sesję „Nowa
rzeczywistość badawcza po wejściu do UE”, podczas której zaprezentujemy
informacje na temat działalności Towarzystwa, a przede wszystkim planowanych
inicjatyw, m.in. obchodów 10-lecia PTBRiO i wznowienia działalności Klubu
Badacza, w nowej, atrakcyjnej formule. Ponadto przedstawione zostaną informacje
na temat rynku badań w Polsce oraz wyniki badania „Opinie klientów badań o
branży badawczej”.
Sponsorem
Kongresu jest Synovate, a patronami medialnymi: "Media i Marketing Polska",
"Marketing w Praktyce", Mediarun.pl, "Modern Marketing", Radio PiN 102 FM i
"Rzeczpospolita".
Miło
nam poinformować, że w tym roku zapowiada się rekordowa frekwencja – na trzy
tygodnie przed Kongresem zgłoszonych
jest 223 uczestników. Zapraszamy do obejrzenia
strony internetowej Kongresu, gdzie znajdą Państwo m.in. program
Kongresu oraz formularz zgłoszeniowy.
2. KATALOG PTBRiO
Już za
niecały miesiąc, podczas V Ogólnopolskiego
Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, 21 października 2004r., odbędzie się premiera 9
edycji Katalogu PTBRiO: Rynek badań - Badacze - Firmy badawcze.
Katalog
jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat
aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju
agencje badawcze. Nowością tegorocznego wydania jest rozdział, w którym
przedstawione są sylwetki badaczy skupionych w Polskim Towarzystwie Badaczy
Rynku i Opinii.
Katalog PTBRiO jest rocznikiem
skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także
do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki.
Jego tegoroczne wydanie ma 80 kolorowych stron, atrakcyjną szatę graficzną oraz
ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest
bezpłatne.
Zachęcamy Państwa do zamawiania Katalogu poprzez wypełnienie stosownego formularza na stronie www.ptbrio.pl i odesłanie go e-mailem. Po otrzymaniu przez nas zamówienia katalog zostanie do Państwa bezpłatnie przesłany pocztą. Początek wysyłki planowany jest na połowę listopada.
3. EVENT ESOMAR W WARSZAWIE
W tym
roku Warszawa będzie gospodarzem corocznej
konferencji Światowego Stowarzyszenia Badaczy Rynku ESOMAR oraz Europejskiej
Akademii Marketingu EMAC. W dniach 10 - 12 października w warszawskim hotelu
Westin odbędzie się spotkanie teoretyków i praktyków marketingu prowadzone pod
hasłem "Where science
meets practice".
Tematyka
konferencji jest związana z takimi zagadnieniami jak zarządzanie marką, badania
nad zachowaniami konsumentów, najnowsze narzędzia badawcze i metodologia oraz
możliwości ich zastosowań, zaawansowane użycie internetu w badaniach oraz
badania na rozwijających się rynkach.
W
seminarium wezmą udział ludzie biznesu profesjonalnie zajmujący się marketingiem
i badaniami marketingowymi oraz reprezentanci środowisk naukowych i szkół
biznesu z całego świata. W
ramach konferencji wystąpi Patrick Barwise, dyrektor Centrum Marketingu w London
Business School, jednocześnie autor książki "Simply Better: Winning and keeping
customers by delivering what matters most". W programie przewidziane są także
wystąpienia reprezentantów innych szkół biznesu oraz uniwersytetów: Delft
University of Technology, London Business School, Copenhagen Business School,
Australia Graduate School of Management, Groningen University, University of
Rouen. Ze strony
praktyków marketingu wystąpią przedstawiciele takich koncernów jak: MTV
Networks, McCann-Erickson WorldGroup, Research International Asia i
ACNielsen.
Swój
udział w konferencji można zgłosić wypełniając specjalny formularz na stronie
internetowej ESOMAR.
4.
Szkolenia PTBRiO
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii rozpoczyna kolejny cykl specjalistycznych szkoleń z zakresu badań marketingowych. Obok tradycyjnych już szkoleń z podstaw badań marketingowych czy technik jakościowych i ilościowych w tym sezonie pojawiły się dwa nowe szkolenia: Badania marketingowe dzieci prowadzone przez Barbarę Frątczak-Rudnicką i Małgorzatę Olszewską (4P research mix) oraz Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki, które poprowadzi Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia).
Najbliższe
szkolenia to:
Wprowadzenie do badań
marketingowych
prowadzi:
Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia)
termin:
7 i 8 października 2004
Badania wspomagające
wprowadzanie nowego produktu na rynek
prowadzi:
Krzysztof Siekierski (Pentor)
termin:
18 i 19 listopada 2004
Budowa kwestionariusza
wywiadu
prowadzi:
Franciszek Sztabiński, Paweł Sztabiński (IFiS PAN)
termin:
25 i 26 listopada 2004
5.
KONFERENCJE
ESOMAR
Latin American Conference:
Conference of the Americas
24-26 października 2004, Meksyk
Telecommunications
Marketing 2004: Navigating the dynamic global
landscape
7-9
listopada 2004, Bruksela
Worldwide qualitative
research
28-30
listopada 2004, Cannes
Age Matters: Interpreting needs, developing
strategies
30
stycznia - 1 lutego 2005, Londyn
1-3
lutego 2005, Londyn
INNOVATE! The best in innovation, techniques and
technology from around the world
27
lutego - 1 marca 2005, Paryż
1
- 3 marca 2005, Paryż
6. NOWI
CZŁONKOWIE PTBRiO
Miło nam poinformować, że do grona członków PTBRiO dołączyli Piotr Dmitruk z Pentora i Andrzej Kowalczyk z Totalizatora Sportowego.
7.
CIEKAWE PUBLIKACJE
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły o tematyce badawczej:
Agata Banaszkiewicz, Rafał
Tarnawski „SuperMarki 2004: Rynek
motoryzacyjny”, Brief (60/09/2004)
Proszeni
o wskazanie najlepszych marek na rynku motoryzacyjnym, Polacy spontanicznie
wskazali aż 47 marek.
Artur
Zawadzki „Case Study: Maxaudio.pl”, Brief (60/09/2004)
Wysokie
tempo, z jakim wprowadzane są nowe usługi i rozwiązania sprawia, że biznes
on-line to branża wymagająca nieustannych zmian i udoskonaleń. Nawet najlepszy
pomysł i najnowsze rozwiązanie z czasem traci swoją siłę
przyciągania.
Robert Zydel „Badania wiejskich
konsumentów”’ Brief (60/09/2004)
Artur
Zawadzki, Grażyna Bieńkowska „Crossmediowy budżet reklamowy”, Marketing w
praktyce, nr 9(79)
Analizy
crossmediowe mogą pomóc podejmować trudne decyzje, dostarczając niezbędnych
danych specjalistom marketingu. Korzystając z tej metodologii, otrzymujemy
jednoznaczną i rzetelną wiedzę o tym, jak alokować budżet reklamowy, aby każda
wydana złotówka (czy euro) była skonsumowana w możliwie najlepszy sposób.
Badania crossmediowe są wyjątkowo skuteczne właśnie pod tym
kątem.
8.
WYNIKI BADAŃ
TRENDY
Przyspieszone
życie to wynik większej ilości obowiązków, to także wysoka mobilność i to
zarówno ta związana z poszukiwaniem pracy jak i mobilność w życiu prywatnym:
przemieszczanie się, ruchliwość, migracje i zwiększona aktywność w czasie
wolnym. W Polsce trend ten dotyczy głównie osób aktywnych zawodowo i
wstępujących w życie zawodowe, które zmuszane są do przejmowania modelu pracy
nastawionego na efektywność. 76,5%
Polaków (TGI 2003) zgadza się z opinią, iż ‘w dzisiejszych czasach trzeba sobie
radzić z wykonywaniem kilku obowiązków na raz’, zaś w grupie osób w wieku 18-39
odsetek ten rośnie nawet do 80,5%.
Polacy
jedzą lepiej (Ipsos)
Z
badań prowadzonych przez Ipsos wynika, że ogólnie rzecz biorąc Polacy jedzą
coraz lepiej. Mniej osób kupuje jedzenie w budkach ulicznych i w barach
mlecznych, spada też zainteresowanie gotowymi i częściowo przetworzonymi
produktami. Polacy chętniej jedzą w domu, niekoniecznie z oszczędności. Więcej>>
Zwyczaje
żywieniowe Polaków (GfK Polonia)
47 proc.
badanych deklaruje, że przykłada dużą wagę do jakości spożywanych produktów i
potraw. Niemal dwie trzecie ankietowanych (61 proc.) zwraca uwagę na elementy
zawarte w spożywanych potrawach i stara się unikać w pożywieniu konserwantów
oraz sztucznych składników. Ten typ zachowań konsumenckich wiąże się z coraz
większą świadomością i znajomością problematyki zdrowego stylu życia i
poprawnego odżywiania, a także coraz lepszym dostępem do informacji na ten
temat. Więcej>>
Jak
korzystamy z recept lekarskich (TNS OBOP)
Jak
wynika z badania TNS OBOP, w ciągu roku 83% Polaków (w wieku 15 i więcej lat)
otrzymuje od lekarza receptę na lek receptowy (lek Rx). 11% z przepisanych leków
nie zostaje jednak nigdy wykupionych, ponieważ są one za drogie dla pacjentów.
Wszystkie zalecone przez lekarza medykamenty wykupuje 68% pacjentów, 9% chorych
(ok. 2,3 mln osób) wykorzystuje tylko połowę lub mniej otrzymanych recept. Więcej>>
Stosunek
Polaków do produktów (GfK Polonia)
Prawie
dwie trzecie polskich konsumentów (61 proc.) woli kupować produkty polskie niż
zagraniczne. Dla ponad jednej czwartej Polaków (26 proc.) nie ma większego
znaczenia skąd pochodzi produkt, natomiast jedna ósma (12 proc.) woli kupować
towary pochodzenia zagranicznego. Więcej>>
Korzystanie
z kart płatniczych (Pentor)
Karty
płatnicze cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. O ile w roku
2000 Polacy posługiwali się nieco ponad 10,5 mln kart, to pod koniec czerwca
2004 na rynku funkcjonowało już niemal 14,7 mln. kart płatniczych. Z kart
płatniczych korzystamy najczęściej do wypłacania gotówki z bankomatu (91%
posiadaczy używa swoje karty do tego celu). Na drugim miejscu plasują się zakupy
w sklepach, do których używa swojej karty co drugi posiadacz. Więcej>>
PROBLEMY
SPOŁECZNE
Spółki
giełdowe (ARC Rynek i Opinia)
Międzynarodowe
badania systemów opieki zdrowotnej: Polacy najbardziej krytyczni (ARC
Rynek i Opinia)
Przeprowadzone
w 23 krajach badania opinii publicznej pokazują, że zdecydowana większość
obywateli - ponad 65 % - uważa, że krajowy system opieki zdrowotnej znajduje się
w głębokim kryzysie. Więcej>>
Opinie
mieszkańców wsi oraz rolników przed i po wejściu Polski do Unii Europejskiej
(Pentor)
Pierwsze
miesiące członkostwa przyniosły znaczną poprawę nastrojów na wsi i diametralną
zmianę stosunku do UE. Większość
mieszkańców obszarów wiejskich spodziewa się pozytywnych zmian, jakie przyniesie
członkostwo w Unii i wyraża gotowość do wykorzystania szans, które pojawiły się
wraz z akcesją. Poprawa nastrojów wyraża się nie tylko w zmianach opinii o UE,
ale również w ocenach własnej sytuacji. Rolnicy i mieszkańcy wsi wykazują
większy, niż przed rokiem optymizm. Pojawiają się też oznaki akceptacji dla UE i
wzrostu tolerancji, widoczne w zmianie stosunku do cudzoziemców. Więcej>>
Opinie o
rynku pracy i zagrożeniu bezrobociem w Polsce, Czechach i na Węgrzech
(CBOS)
Wśród
Polaków nadal powszechne jest przekonanie, że sytuacja na krajowym rynku pracy
jest zła (88%), tylko nieliczni (2%) oceniają ja pozytywnie. Więcej>>
Opinie o
obecności polskich żołnierzy w Iraku i zagrożenie terroryzmem
(CBOS)
Wzrósł
sprzeciw wobec obecności polskich żołnierzy w Iraku. Obecnie ponad trzy czwarte
ankietowanych (73%) jest przeciwnych udziałowi Polaków w misji stabilizacyjnej w
Iraku, w tym połowa (51%) wyraża swój sprzeciw w sposób zdecydowany. Poparcie
dla obecności polskiego kontyngentu na Bliskim Wschodzie deklaruje niespełna
jedna czwarta pytanych (23%). Więcej>>
Opinie o
reprywatyzacji (CBOS)
Reprywatyzacja
ma obecnie niemal tyle samo zwolenników (42%), co przeciwników (41%) W
porównaniu z poprzednim badaniem na ten temat, liczba zwolenników reprywatyzacji
nieco się zwiększyło (o 4 punkty), jednocześnie zaś zmalała (o 7 punktów) grupa
badanych określających się jako jej przeciwnicy. Społeczne poparcie dla
reprywatyzacji jest nadal jest jednak mniejsze niż w styczniu 2000 roku. Więcej>>
Opinie o
pomocy społecznej ze środków publicznych (CBOS)
W
ostatnich kilku latach z pomocy środków publicznych korzystało 22% badanych lub
ich bliskich. Prawie co drugi dorosły Polak (49%) nie zetknął się z
funkcjonowaniem pomocy społecznej. Więcej>>
INNE
Co ty
wiesz.....o oleju (TNS OBOP)
Z badania
zrealizowanego przez TNS OBOP wynika, że większość z nas, niezgodnie ze sztuką
kulinarną i zasadami zdrowego odżywiania się, uzupełnia w czasie smażenia
ubywający olej świeżym. Jednocześnie tyle samo osób (77%) wie, że nie wolno
kilkakrotnie używać tego samego oleju do smażenia. Ponad połowa badanych Polaków
(57%) jest również błędnie przekonana o tym, że olej zawiera cholesterol.
Natomiast tylko 41% wie, że ze względów zdrowotnych oleje są zalecane dla osób z
podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Więcej>>
Opinie
Polaków na temat bogactwa (Pentor dla
Wprost)
Ponad
połowa Polaków (61%) deklaruje, że chciałaby być bogata, natomiast odmiennego
zdania jest 33,6%. Większość badanych Polaków (80%) twierdzi, że do bogactwa w
Polsce dochodzi się dzięki układom i łamaniu prawa, natomiast tylko 12,3%
badanych uważa, iż do bogactwa w Polsce dochodzi się dzięki ciężkiej pracy i
umiejętnościom. Więcej>>
Wakacje w
telewizji (AGB Polska)
W czasie
wakacji statystyczny Polak oglądał telewizję średnio trzy godziny i 16 minut
dziennie. W sierpniu czas oglądania telewizji był wyższy średnio o 8 minut
dziennie (lipiec – 193 minuty, sierpień – 199 minut). Więcej>>
Kieszonkowe
naszych dzieci (Ipsos)
Dwie
trzecie rodziców mających dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje swoim dzieciom,
przynajmniej od czasu do czasu, kieszonkowe. Średnio wynosi ono 36 złotych, a
najstarsze dzieci (16-18 lat) otrzymują średnio 60 złotych miesięcznie.
Pieniądze te wydają przede wszystkim na słodycze, gazety, czasopisma, przekąski,
napoje, żywność. Dzieci także wpływają na decyzje zakupowe swoich rodziców. Więcej>>
Onet
najczęściej odwiedzaną stroną internetową (SMG/KRC)
Ostatnie
badania Internetu przeprowadzone w ramach NetTracka pokazują, że
najczęściej odwiedzaną stroną internetową jest ONET (72% badanych), Wirtualna
Polska (60% badanych) oraz Interia.Pl (44% badanych).
9.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Ipsos
We
wrześniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) zyskał blisko 6 punktów i
przyjmuje obecnie wartość 87,63 pkt. Ostatni raz tak dobre wyniki w pomiarach
nastrojów konsumenckich notowaliśmy w lipcu 1999 roku. Mamy zatem powody, by
przypuszczać, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać dalszej poprawy
nastrojów. Więcej>>
Pentor
Wrzesień
przyniósł polepszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrasta
również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do
sierpnia, wartość wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON wzrosła o 7 punktów
procentowych. Więcej>>
10.
PREFERNCJE POLTYCZNE POLAKÓW