Temat: PTBRiO Newsletter nr 7, wrzesień 2004 r.

Szanowni Państwo!

 

Październik zapowiada się wyjątkowo ekscytująco dla środowiska badawczego. Już tylko trzy tygodnie dzielą nas od dorocznego Kongresu Badaczy, najważniejszego wydarzenia w naszej branży. Podczas Kongresu swoją premierę będzie miała także kolejna edycja Katalogu PTBRiO zawierającego informacje o rynku badań, firmach badawczych i badaczach w Polsce. Ponadto w pierwszej połowie października Warszawa będzie gospodarzem konferencji „Where science meet practice” organizowanej przez ESOMAR  we współpracy z EMAC. Dlatego też w tym numerze newslettera poświęcamy sporo miejsca tym wydarzeniom.

 

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można  kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Gorąco zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

  1. Kongres Badaczy 2004
  2. Katalog PTBRiO
  3. Event ESOMAR w Warszawie!
  4. Szkolenia PTBRiO
  5. Konferencje ESOMAR
  6. Nowi członkowie PTBRiO
  7. Ciekawe publikacje
  8. Wyniki badań
  9. Nastroje konsumenckie
  10. Preferencje polityczne Polaków

 

1. KONGRES BADACZY 2004

 

Już za trzy tygodnie, w dniach 21 - 22 października w hotelu Marriott w Warszawie, odbędzie się V Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii, współorganizowany przez PTBRiO i OFBOR. Wzorem roku ubiegłego Rada Programowa Kongresu zaprosiła środowisko badawcze oraz wszystkich korzystających z wyników badań do współtworzenia programu Kongresu. W odpowiedzi zgłoszono ponad 60 propozycji wystąpień, z których, po długiej dyskusji, 23 zostały zakwalifikowane do przedstawienia na Kongresie. W trakcie Kongresu swoje prezentacje przedstawią także, zaproszeni w charakterze gości specjalnych, polscy i zagraniczni eksperci w dziedzinie badań i marketingu.

Tematyka tegorocznego Kongresu koncentruje się wokół nowych wyzwań rynkowych wynikających z przystąpienia Polski do struktur europejskich. W programie znalazły się m.in. sesje: "Specyfika polskich marek", "Dokąd zmierzają konsumenci u nas i na świecie", "Trendy i zachowania konsumenckie przyszłości: próba prognozy", "Praktyczna użyteczność badań rynkowych: Consumer Insights", "15 lat rynku w Polsce: jak zmienił się polski konsument?", "Jak badać niszowe kategorie konsumentów?", "Od koszyka pustego do internetowego - czego nie wiemy o polskim konsumencie?".

Zarząd PTBRiO serdecznie zaprasza Państwa na sesję „Nowa rzeczywistość badawcza po wejściu do UE”, podczas której zaprezentujemy informacje na temat działalności Towarzystwa, a przede wszystkim planowanych inicjatyw, m.in. obchodów 10-lecia PTBRiO i wznowienia działalności Klubu Badacza, w nowej, atrakcyjnej formule. Ponadto przedstawione zostaną informacje na temat rynku badań w Polsce oraz wyniki badania „Opinie klientów badań o branży badawczej”.

Sponsorem Kongresu jest Synovate, a patronami medialnymi: "Media i Marketing Polska", "Marketing w Praktyce", Mediarun.pl, "Modern Marketing", Radio PiN 102 FM i "Rzeczpospolita".

Miło nam poinformować, że w tym roku zapowiada się rekordowa frekwencja – na trzy tygodnie przed Kongresem zgłoszonych jest 223 uczestników. Zapraszamy do obejrzenia strony internetowej Kongresu, gdzie znajdą Państwo m.in. program Kongresu oraz formularz zgłoszeniowy.   

 

 

2. KATALOG PTBRiO

 

Już za niecały miesiąc, podczas V Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, 21 października 2004r., odbędzie się premiera 9 edycji Katalogu PTBRiO: Rynek badań - Badacze - Firmy badawcze.

Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze. Nowością tegorocznego wydania jest rozdział, w którym przedstawione są sylwetki badaczy skupionych w Polskim Towarzystwie Badaczy Rynku i Opinii.

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Jego tegoroczne wydanie ma 80 kolorowych stron, atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatne.

Zachęcamy Państwa do zamawiania Katalogu poprzez wypełnienie stosownego formularza na stronie www.ptbrio.pl i odesłanie go e-mailem. Po otrzymaniu przez nas zamówienia katalog zostanie do Państwa bezpłatnie przesłany pocztą. Początek wysyłki planowany jest na połowę listopada.

 

 

3. EVENT ESOMAR W WARSZAWIE

 

W tym roku Warszawa będzie gospodarzem corocznej konferencji Światowego Stowarzyszenia Badaczy Rynku ESOMAR oraz Europejskiej Akademii Marketingu EMAC. W dniach 10 - 12 października w warszawskim hotelu Westin odbędzie się spotkanie teoretyków i praktyków marketingu prowadzone pod hasłem "Where science meets practice".

Tematyka konferencji jest związana z takimi zagadnieniami jak zarządzanie marką, badania nad zachowaniami konsumentów, najnowsze narzędzia badawcze i metodologia oraz możliwości ich zastosowań, zaawansowane użycie internetu w badaniach oraz badania na rozwijających się rynkach.

W seminarium wezmą udział ludzie biznesu profesjonalnie zajmujący się marketingiem i badaniami marketingowymi oraz reprezentanci środowisk naukowych i szkół biznesu z całego świata. W ramach konferencji wystąpi Patrick Barwise, dyrektor Centrum Marketingu w London Business School, jednocześnie autor książki "Simply Better: Winning and keeping customers by delivering what matters most". W programie przewidziane są także wystąpienia reprezentantów innych szkół biznesu oraz uniwersytetów: Delft University of Technology, London Business School, Copenhagen Business School, Australia Graduate School of Management, Groningen University, University of Rouen. Ze strony praktyków marketingu wystąpią przedstawiciele takich koncernów jak: MTV Networks, McCann-Erickson WorldGroup, Research International Asia i ACNielsen.

Swój udział w konferencji można zgłosić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej ESOMAR.

 

 

4. Szkolenia PTBRiO

 

Polskie Towarzystwo  Badaczy Rynku i Opinii rozpoczyna kolejny cykl specjalistycznych szkoleń z zakresu badań marketingowych. Obok tradycyjnych  już szkoleń z podstaw badań marketingowych czy technik jakościowych i ilościowych w tym sezonie pojawiły się dwa nowe szkolenia: Badania marketingowe dzieci prowadzone przez Barbarę Frątczak-Rudnicką i Małgorzatę Olszewską (4P research mix) oraz Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki, które poprowadzi Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia).

 

Najbliższe szkolenia to:

 

Wprowadzenie do badań marketingowych

prowadzi: Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia)

termin: 7 i 8 października 2004

 

Badania wspomagające wprowadzanie nowego produktu na rynek

prowadzi: Krzysztof Siekierski (Pentor)

termin: 18 i 19 listopada 2004

 

Budowa kwestionariusza wywiadu

prowadzi: Franciszek Sztabiński, Paweł Sztabiński (IFiS PAN)

termin: 25 i 26 listopada 2004

 

 

5. KONFERENCJE ESOMAR

 

Latin American Conference: Conference of the Americas

24-26 października 2004, Meksyk

 

Telecommunications Marketing 2004: Navigating the dynamic global landscape

7-9 listopada 2004, Bruksela

 

Worldwide qualitative research

28-30 listopada 2004, Cannes

 

Age Matters: Interpreting needs, developing strategies

30 stycznia - 1 lutego 2005, Londyn

 

Financial Services Industry

1-3 lutego 2005, Londyn

 

INNOVATE! The best in innovation, techniques and technology from around the world

27 lutego - 1 marca 2005, Paryż

 

Digital Futures

1 - 3 marca 2005, Paryż

 

 

6. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że do grona członków PTBRiO dołączyli Piotr Dmitruk z Pentora i Andrzej Kowalczyk z Totalizatora Sportowego.

 

 

7. CIEKAWE PUBLIKACJE

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły o tematyce badawczej:

 

Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski  „SuperMarki 2004: Rynek motoryzacyjny”, Brief (60/09/2004)

Proszeni o wskazanie najlepszych marek na rynku motoryzacyjnym, Polacy spontanicznie wskazali aż 47 marek.

 

Artur Zawadzki „Case Study: Maxaudio.pl”, Brief (60/09/2004)

Wysokie tempo, z jakim wprowadzane są nowe usługi i rozwiązania sprawia, że biznes on-line to branża wymagająca nieustannych zmian i udoskonaleń. Nawet najlepszy pomysł i najnowsze rozwiązanie z czasem traci swoją siłę przyciągania.

 

Robert Zydel „Badania wiejskich konsumentów”’ Brief (60/09/2004)

 

Artur Zawadzki, Grażyna Bieńkowska „Crossmediowy budżet reklamowy”, Marketing w praktyce, nr 9(79)

 

Analizy crossmediowe mogą pomóc podejmować trudne decyzje, dostarczając niezbędnych danych specjalistom marketingu. Korzystając z tej metodologii, otrzymujemy jednoznaczną i rzetelną wiedzę o tym, jak alokować budżet reklamowy, aby każda wydana złotówka (czy euro) była skonsumowana w możliwie najlepszy sposób. Badania crossmediowe są wyjątkowo skuteczne właśnie pod tym kątem.

 

 

8. WYNIKI BADAŃ

 

TRENDY

 

Światowe trendy występujące w Polsce (SMG/KRC)

Przyspieszone życie to wynik większej ilości obowiązków, to także wysoka mobilność i to zarówno ta związana z poszukiwaniem pracy jak i mobilność w życiu prywatnym: przemieszczanie się, ruchliwość, migracje i zwiększona aktywność w czasie wolnym. W Polsce trend ten dotyczy głównie osób aktywnych zawodowo i wstępujących w życie zawodowe, które zmuszane są do przejmowania modelu pracy nastawionego na efektywność. 76,5% Polaków (TGI 2003) zgadza się z opinią, iż ‘w dzisiejszych czasach trzeba sobie radzić z wykonywaniem kilku obowiązków na raz’, zaś w grupie osób w wieku 18-39 odsetek ten rośnie nawet do 80,5%.

 

Polacy jedzą lepiej (Ipsos)

Z badań prowadzonych przez Ipsos wynika, że ogólnie rzecz biorąc Polacy jedzą coraz lepiej. Mniej osób kupuje jedzenie w budkach ulicznych i w barach mlecznych, spada też zainteresowanie gotowymi i częściowo przetworzonymi produktami. Polacy chętniej jedzą w domu, niekoniecznie z oszczędności. Więcej>>

 

Zwyczaje żywieniowe Polaków (GfK Polonia)

47 proc. badanych deklaruje, że przykłada dużą wagę do jakości spożywanych produktów i potraw. Niemal dwie trzecie ankietowanych (61 proc.) zwraca uwagę na elementy zawarte w spożywanych potrawach i stara się unikać w pożywieniu konserwantów oraz sztucznych składników. Ten typ zachowań konsumenckich wiąże się z coraz większą świadomością i znajomością problematyki zdrowego stylu życia i poprawnego odżywiania, a także coraz lepszym dostępem do informacji na ten temat.  Więcej>>

 

Jak korzystamy z recept lekarskich (TNS OBOP)

Jak wynika z badania TNS OBOP, w ciągu roku 83% Polaków (w wieku 15 i więcej lat) otrzymuje od lekarza receptę na lek receptowy (lek Rx). 11% z przepisanych leków nie zostaje jednak nigdy wykupionych, ponieważ są one za drogie dla pacjentów. Wszystkie zalecone przez lekarza medykamenty wykupuje 68% pacjentów, 9% chorych (ok. 2,3 mln osób) wykorzystuje tylko połowę lub mniej otrzymanych recept. Więcej>>

 

Stosunek Polaków do produktów (GfK Polonia)

Prawie dwie trzecie polskich konsumentów (61 proc.) woli kupować produkty polskie niż zagraniczne. Dla ponad jednej czwartej Polaków (26 proc.) nie ma większego znaczenia skąd pochodzi produkt, natomiast jedna ósma (12 proc.) woli kupować towary pochodzenia zagranicznego. Więcej>>

 

Korzystanie z kart płatniczych (Pentor)

Karty płatnicze cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. O ile w roku 2000 Polacy posługiwali się nieco ponad 10,5 mln kart, to pod koniec czerwca 2004 na rynku funkcjonowało już niemal 14,7 mln. kart płatniczych. Z kart płatniczych korzystamy najczęściej do wypłacania gotówki z bankomatu (91% posiadaczy używa swoje karty do tego celu). Na drugim miejscu plasują się zakupy w sklepach, do których używa swojej karty co drugi posiadacz. Więcej>>

PROBLEMY SPOŁECZNE

 

Spółki giełdowe (ARC Rynek i Opinia)

Niekompetencja rzeczników prasowych, trudności z dotarciem do odpowiednich informacji oraz długi czas odpowiedzi na zadawane pytania najbardziej utrudniają dziennikarzom kontakty ze spółkami giełdowymi wynika z przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia badania opinii dziennikarzy. Więcej>>

 

Międzynarodowe badania systemów opieki zdrowotnej: Polacy najbardziej krytyczni (ARC Rynek i Opinia)

Przeprowadzone w 23 krajach badania opinii publicznej pokazują, że zdecydowana większość obywateli - ponad 65 % - uważa, że krajowy system opieki zdrowotnej znajduje się w głębokim kryzysie. Więcej>>

 

Opinie mieszkańców wsi oraz rolników przed i po wejściu Polski do Unii Europejskiej (Pentor)

Pierwsze miesiące członkostwa przyniosły znaczną poprawę nastrojów na wsi i diametralną zmianę stosunku do UE. Większość mieszkańców obszarów wiejskich spodziewa się pozytywnych zmian, jakie przyniesie członkostwo w Unii i wyraża gotowość do wykorzystania szans, które pojawiły się wraz z akcesją. Poprawa nastrojów wyraża się nie tylko w zmianach opinii o UE, ale również w ocenach własnej sytuacji. Rolnicy i mieszkańcy wsi wykazują większy, niż przed rokiem optymizm. Pojawiają się też oznaki akceptacji dla UE i wzrostu tolerancji, widoczne w zmianie stosunku do cudzoziemców. Więcej>>

 

Opinie o rynku pracy i zagrożeniu bezrobociem w Polsce, Czechach i na Węgrzech (CBOS)

Wśród Polaków nadal powszechne jest przekonanie, że sytuacja na krajowym rynku pracy jest zła (88%), tylko nieliczni (2%) oceniają ja pozytywnie. Więcej>>

 

Opinie o obecności polskich żołnierzy w Iraku i zagrożenie terroryzmem (CBOS)

Wzrósł sprzeciw wobec obecności polskich żołnierzy w Iraku. Obecnie ponad trzy czwarte ankietowanych (73%) jest przeciwnych udziałowi Polaków w misji stabilizacyjnej w Iraku, w tym połowa (51%) wyraża swój sprzeciw w sposób zdecydowany. Poparcie dla obecności polskiego kontyngentu na Bliskim Wschodzie deklaruje niespełna jedna czwarta pytanych (23%). Więcej>>

 

Opinie o reprywatyzacji (CBOS)

Reprywatyzacja ma obecnie niemal tyle samo zwolenników (42%), co przeciwników (41%) W porównaniu z poprzednim badaniem na ten temat, liczba zwolenników reprywatyzacji nieco się zwiększyło (o 4 punkty), jednocześnie zaś zmalała (o 7 punktów) grupa badanych określających się jako jej przeciwnicy. Społeczne poparcie dla reprywatyzacji jest nadal jest jednak mniejsze niż w styczniu 2000 roku. Więcej>>

 

Opinie o pomocy społecznej ze środków publicznych (CBOS)

W ostatnich kilku latach z pomocy środków publicznych korzystało 22% badanych lub ich bliskich. Prawie co drugi dorosły Polak (49%) nie zetknął się z funkcjonowaniem pomocy społecznej. Więcej>>

 

INNE

 

Co ty wiesz.....o oleju (TNS OBOP)

Z badania zrealizowanego przez TNS OBOP wynika, że większość z nas, niezgodnie ze sztuką kulinarną i zasadami zdrowego odżywiania się, uzupełnia w czasie smażenia ubywający olej świeżym. Jednocześnie tyle samo osób (77%) wie, że nie wolno kilkakrotnie używać tego samego oleju do smażenia. Ponad połowa badanych Polaków (57%) jest również błędnie przekonana o tym, że olej zawiera cholesterol. Natomiast tylko 41% wie, że ze względów zdrowotnych oleje są zalecane dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Więcej>>

 

Opinie Polaków na temat bogactwa (Pentor dla Wprost)

Ponad połowa Polaków (61%) deklaruje, że chciałaby być bogata, natomiast odmiennego zdania jest 33,6%. Większość badanych Polaków (80%) twierdzi, że do bogactwa w Polsce dochodzi się dzięki układom i łamaniu prawa, natomiast tylko 12,3% badanych uważa, iż do bogactwa w Polsce dochodzi się dzięki ciężkiej pracy i umiejętnościom. Więcej>>

 

Wakacje w telewizji (AGB Polska)

W czasie wakacji statystyczny Polak oglądał telewizję średnio trzy godziny i 16 minut dziennie. W sierpniu czas oglądania telewizji był wyższy średnio o 8 minut dziennie (lipiec – 193 minuty, sierpień – 199 minut). Więcej>>

 

Kieszonkowe naszych dzieci (Ipsos)

Dwie trzecie rodziców mających dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje swoim dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, kieszonkowe. Średnio wynosi ono 36 złotych, a najstarsze dzieci (16-18 lat) otrzymują średnio 60 złotych miesięcznie. Pieniądze te wydają przede wszystkim na słodycze, gazety, czasopisma, przekąski, napoje, żywność. Dzieci także wpływają na decyzje zakupowe swoich rodziców. Więcej>>

 

Onet najczęściej odwiedzaną stroną internetową (SMG/KRC)

Ostatnie badania Internetu przeprowadzone w ramach NetTracka pokazują, że najczęściej odwiedzaną stroną internetową jest ONET (72% badanych), Wirtualna Polska (60% badanych) oraz Interia.Pl (44% badanych).

 

 

9. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Ipsos

We wrześniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) zyskał blisko 6 punktów i przyjmuje obecnie wartość 87,63 pkt. Ostatni raz tak dobre wyniki w pomiarach nastrojów konsumenckich notowaliśmy w lipcu 1999 roku. Mamy zatem powody, by przypuszczać, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać dalszej poprawy nastrojów. Więcej>>

 

Pentor

Wrzesień przyniósł polepszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrasta również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do sierpnia, wartość wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON wzrosła o 7 punktów procentowych. Więcej>>

 

 

10. PREFERNCJE POLTYCZNE POLAKÓW

 

IPSOS

Pentor