V
Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii już za nami, czas więc na następne
inicjatywy. Zapraszamy gorąco wszystkich członków PTBRiO i osoby zainteresowane badaniami do udziału w
comiesięcznych spotkaniach w ramach Klubu
Badacza – startujemy już 4 listopada!
Ponadto
jak zwykle zebraliśmy informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz
najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim
czasie.
Z
przyjemnością zapoznamy się z na Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi
zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować
bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Gorąco
zapraszamy do lektury!
Zarząd PTBRiO
1.
V
Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii
2.
Katalog
PTBRiO 2004
3.
Klub
Badacza
4.
Szkolenia
PTBRiO
5.
Konferencje
ESOMAR
6.
Nowi
członkowie PTBRiO
7.
Ciekawe
publikacje
8.
Wyniki
badań
9.
Nastroje
konsumenckie
10. Preferencje
polityczne Polaków
1. V
OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII
Tydzień
temu zakończył się piąty Kongres Badaczy Rynku i Opinii, który zgromadził
rekordową liczbę uczestników – ponad 420 osób. Już wkrótce na stronie www.ptbrio.pl/kongresV pełna relacja z
tego najważniejszego dla branży badawczej wydarzenia.
2.
KATALOG PTBRiO 2004
Podczas
V Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, odbyła się również premiera 9
już edycji Katalogu PTBRiO: Rynek badań - Badacze - Firmy
badawcze.
Katalog
jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego
stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje
badawcze. Nowością tegorocznego wydania jest rozdział, w którym przedstawione są
sylwetki badaczy skupionych w Polskim Towarzystwie Badaczy Rynku i
Opinii.
Katalog
PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii
oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do
przedstawicieli świata nauki. Jego tegoroczne wydanie ma 80 kolorowych stron,
atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie
jest bezpłatne.
Zachęcamy
Państwa do zamawiania Katalogu poprzez wypełnienie stosownego formularza na
stronie www.ptbrio.pl i odesłanie go
e-mailem. Po otrzymaniu przez nas zamówienia katalog zostanie do Państwa
bezpłatnie przesłany pocztą. Początek wysyłki planowany jest na połowę
listopada.
3. KLUB BADACZA
Zarząd
PTBRiO serdecznie zaprasza na cykl spotkań
w ramach Klubu Badacza. Najbliższe spotkanie odbędzie się w czwartek, 4
listopada o godzinie 18.00.
Tematyka pierwszego spotkania będzie koncentrowała się wokół wewnątrzbranżowych zagadnień badawczych. Wystąpią:
Spotkanie
odbędzie się w Synkret Club, ul. Nowy Świat 27. Udział w spotkaniu jest
bezpłatny, ewentualne koszty wiążą się
jedynie z indywidualną
konsumpcją. Dla uczestników Club Synkret przygotował specjalną ofertę – piwo po
5 złotych.
Żeby
wziąć udział w spotkaniu należy zgłosić swoją obecność e-mailem, na
adres sekretariat@ptrbio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko, oraz zjawić się w
czwartek w Synkret Clubie. Pierwszeństwo mają członkowie
PTRBiO.
4.
SZKOLENIA PTBRiO
Badania wspomagające
wprowadzanie nowego produktu na rynek
prowadzi:
Krzysztof Siekierski (Pentor)
termin:
18 i 19 listopada 2004
Budowa kwestionariusza
wywiadu
prowadzą: Franciszek Sztabiński, Paweł Sztabiński (IFiS
PAN)
termin:
25 i 26 listopada 2004
Badania jakościowe –
możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla działu
marketingu
prowadzi:
Dominika Maison (Wydział Psychologii UW)
termin:
2 i 3 grudnia 2004
prowadzą: Iwona Wyrzykowska, Magdalena
Jakubowska-Wąsowicz (ES TEEM Brand Strategies)
termin:
9 i 10 grudnia 2004
Korzyści
z techniki CATI w badaniach marketingowych
prowadzi:
dr Zbigniew Sawiński (MRInsight)
termin:
13 i 14 stycznia 2004
5.
KONFERENCJE ESOMAR
Telecommunications
Marketing 2004: Navigating the dynamic global
landscape
7-9
listopada 2004,
Bruksela
Worldwide qualitative
research
28-30
listopada 2004,
Cannes
Age Matters: Interpreting needs, developing
strategies
30
stycznia - 1 lutego 2005, Londyn
1-3
lutego 2005, Londyn
INNOVATE! The best in innovation, techniques and
technology from around the world
27
lutego - 1 marca 2005,
Paryż
1
- 3 marca 2005, Paryż
6. NOWI
CZŁONKOWIE PTBRiO
Miło nam
poinformować, że w poczet członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i
Opinii przyjęliśmy Jacka Kierepkę
z Instytutu Badania Opinii i Rynku Pentor.
7.
CIEKAWE PUBLIKACJE
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Agata
Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarki 2004: Rynek parafarmaceutyków”, Brief
(61/10/2004)
Polscy konsumenci wymieniają 108 marek jako najlepszych na rynku
parafarmaceutyków. To najwięcej spośród wszystkich kategorii, które objęte były
projektem badawczym – więcej nawet niż liczba spontanicznie wymienianych marek
spożywczych.
Teresa Żmijewska–Jędrzejczyk „TRI’M – jak zatrzymać klienta”, Brief
(61/10/2004)
Nierzadkie
są sytuacje, gdy e-projekt pali na panewce po tym, jak tysiące sfrustrowanych
internautów usiłują bezskutecznie zalogować się na stronie www. Mało kto lubi
czekać, mało kto też może sobie na czekanie pozwolić. Szczególnie, gdy mówimy o
najmłodszym masowym medium, jakim jest internet. Banalna prawda (potwierdzona
wieloma wynikami badań), że internauci nie lubią czekać, może przesądzić o
klapie lub powodzeniu przedsięwzięcia spod znaku www.
Aleksandra
Grzesiuk „Pułapki dla badań na
obcych rynkach”, Marketing w praktyce, nr 10(80)
Badania
marketingowe rynków zagranicznych napotykają wiele problemów terminologicznych i
organizacyjnych, utrudniających zbieranie i interpretację danych. Podstawowa
różnica pomiędzy badaniami rynku krajowego i zagranicznego tkwi w ich zakresie.
Klasycznie badania dzieli się na trzy etapy, w zależności od potrzeb
informacyjnych.
8.
WYNIKI BADAŃ
SPOŁECZEŃSTWO
I TENDENCJE
Postawy
Polaków wobec handlu w niedzielę (Ipsos)
Dwie
trzecie Polaków (65 proc.) przynajmniej od czasu do czasu robi zakupy w
niedzielę.
Częściej niedzielnych zakupów dokonują mieszkańcy dużych miast -
powyżej 200 000 mieszkańców (78 proc.), osoby pracujące zawodowo (77 proc.),
osoby z wyższym wykształceniem (82 proc.). Więcej>>
Polacy a
promocje (ARC Rynek i Opinia)
Prawie
40% Polaków kupuje pod wpływem promocji produkty spożywcze, ale tylko niecałe 7%
dało się skusić promocji na zakup telefonu komórkowego - wynika z najnowszych
badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Więcej>>
Opinie
o rynku pracy i zagrożenie bezrobociem we wrześniu (CBOS)
Niemal
wszyscy Polacy (91%) są przekonani, że sytuacja na krajowym rynku pracy jest
zła, w tym co drugi (50%) ocenia ją skrajnie negatywnie. Tylko 6% ankietowanych
uznaje tę sytuację za przeciętną, a 1%
- za dobrą. Więcej>>
Przemycanie
ludzi do Polski (CBOS)
Trzy
piąte badanych (60%) uważa, że przemycanie ludzi do Polski stanowi bardzo
poważny problem. W opinii zdecydowanej większości respondentów (71%) w ciągu
ostatnich kilku lat wzrosła liczba ludzi przemycanych do naszego kraju. Więcej>>
Gdy
piecze i boli (TNS OBOP)
Z
badania TNS OBOP wynika, że trzech na dziesięciu Polaków w ciągu trzech
ostatnich miesięcy korzystało ze środków wspomagających trawienie. Co ósmy
badany sięga po środki gastryczne raz w tygodniu lub częściej, a raz na kilka
miesięcy lub rzadziej po środki ułatwiające trawienie sięga 36% badanych, nieco
większy odsetek (39%) deklaruje, że nie używa ich nigdy. Więcej>>
Pierwsze
oceny skutków członkostwa Polski w Unii Europejskiej
(CBOS)
Od
momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej utrzymuje się wysoki poziom
społecznego poparcia dla członkostwa naszego kraju w tej organizacji. W sierpniu
do zwolenników integracji zaliczyło się 70% Polaków, a do jej przeciwników
niewiele więcej niż co piąty (21%). Więcej>>
Wybory
większościowe czy proporcjonalne (CBOS)
Coraz
częściej pojawiają się wypowiedzi przekonujące o potrzebie zmiany ordynacji
wyborczej i zastąpienia systemu proporcjonalnego większościowym. Za systemem
większościowym z jednomandatowymi okręgami wyborczymi opowiada się ponad dwie
piąte ogółu badanych (43%). Jest ich więc blisko trzykrotnie więcej niż
zwolenników systemu proporcjonalnego (16%). Więcej>>
Polacy o
wyborach prezydenckich w USA (CBOS)
Jak się
okazuje, tylko niespełna jednej trzeciej Polaków jest obojętne, kto wygra wybory
w Stanach Zjednoczonych. Wśród pozostałych nieznaczną przewagę mają ci, którzy życzą zwycięstwa
George’owi W. Bushowi. Więcej>>
Czy
organa ścigania i wymiar sprawiedliwości są wykorzystywane w Polsce do rozgrywek
politycznych? (Pentor dla Wprost)
Ponad
połowa Polaków (64,3%) jest zdania, że organa ścigania i wymiar sprawiedliwości
są wykorzystywane do rozgrywek politycznych. Odmiennego zdania jest natomiast co
piąty Polak (20,6%). Na pytanie „Czy darzysz zaufaniem wymiar sprawiedliwości w
Polsce” ponad połowa Polaków odpowiedziała, że małym, 16% - dość dużym, a 17,9%
Polaków – żadnym. Więcej>>
Postawy
Polaków wobec zabójców Księdza Jerzego Popiełuszki (Pentor dla Polskiego
Radia)
59,5%
Polaków twierdzi, że zabójcy księdza Jerzego Popiełuszki działali na rozkaz
ówczesnych władz państwowych, 10,6% respondentów uważa, że działali z polecenia
władz rosyjskich lub władz innego państwa socjalistycznego, a 6,7% twierdzi, że
działali sami i nikt inny nie stoi za tym morderstwem. Więcej>>
Opinie o
dostępie do archiwów służb specjalnych z czasów PRL
(CBOS)
Archiwa
służb specjalnych z czasów PRL, choć przetrzebione i niekompletne, wciąż
zawierają materiały mające znaczenie nie tylko historyczne, ale i aktualne. Do
dziś treść tych materiałów wzbudza emocje i żywe zainteresowanie, wpływa też na
kariery osób nadal funkcjonujących w naszym życiu publicznym. Więcej>>
INNE
Wakacje
uczniów – wypoczynek i praca zarobkowa (CBOS)
Tegoroczny
wakacyjny wypoczynek uczniów nie różnił się zasadniczo od wypoczynku w ubiegłych
latach. Z deklaracji ankietowanych, w których gospodarstwach są uczniowie,
wynika, że co druga rodzina (51%) zapewniła swoim dzieciom w wieku szkolnym
przynajmniej tygodniowe wakacje poza miejscem zamieszkania (w tym z 41% rodzin
wyjechali wszyscy uczniowie, a z 10% - tylko niektórzy). Więcej>>
Gdzie
kupujemy luksusowe kosmetyki (TNS
OBOP)
Jak
wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP, po kosmetyki luksusowe Polacy
najczęściej udają się do tradycyjnych perfumerii i/lub drogerii (42%).
Zakup w drogeriach lub perfumeriach zdecydowanie preferują kobiety (46% w
porównaniu z 36% dla mężczyzn). Więcej>>
Rynek
stacji paliwowych w Polsce (GfK Polonia)
Polacy
coraz częściej korzystają ze stacji benzynowych, których operatorami są sieci
detaliczne, między innymi Geant, Auchan, E.Leclerc. Niemal jedna trzecia
kierowców deklaruje, że kupowała tam paliwo - wynika z przeprowadzonego przez
instytut GfK Polonia badania rynku stacji paliwowych, najszybciej rozwijającego
się alternatywnego kanału dystrybucji w Polsce. Więcej>>
9.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Ipsos
W
październiku ponownie poprawiły się nastroje konsumentów. Tym razem wskaźnik
optymizmu konsumentów (WOK) zyskał niespełna 1 punkt i przyjmuje obecnie wartość
88,59 pkt. Najwięcej zyskał wskaźnik klimatu gospodarczego (+3,28 pkt.) i
przyjmuje obecnie wartość 81,49 pkt. Biorąc pod uwagę, że głosowanie nad wotum
zaufania do rządu mamy już za sobą, można się spodziewać, że tendencja wzrostowa
zostanie w najbliższym czasie utrzymana. Wśród innych czynników, które również
mogą przyczynić się do poprawy nastrojów wymienić można realizowane już dopłaty
bezpośrednie dla rolników. Więcej>>
Pentor
Wrzesień
przyniósł polepszenie wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrasta
również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik OGD. W stosunku do
sierpnia, wartość wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON wzrosła o 7 punktów
procentowych. Więcej>>
10.
PREFERNCJE POLTYCZNE POLAKÓW
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl