Szanowni
Państwo!
Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z ostatnim już w tym roku wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach i konferencjach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.
Z przyjemnością informujemy, że po kilkumiesięcznych pracach wyłoniono nowy logotyp PTBRiO. Członkowie Towarzystwa, którzy dokonali wyboru nowego znaku w trakcie obchodów 10 lecia PTBRiO, ocenili kilkanaście przedstawionych propozycji. W efekcie głosowania jako nowe logo PTBRiO wybrano znak, który prezentujemy Państwu w nagłówku. Obecnie opracowywana jest kompletna identyfikacja wizualna PTBRiO wraz z nową stroną WWW.
Z
przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno
naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków
zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Do
nowego roku zostało już tylko kilka chwil, dlatego też korzystając z okazji
chcielibyśmy życzyć Państwu wszystkiego,
co najlepsze w każdym dniu nadchodzącego 2005 roku.
W tym
roku otrzymaliśmy od Państwa wiele gorących życzeń z okazji Świąt Bożego
Narodzenia. Chcielibyśmy serdecznie za nie podziękować i również dołączyć gorące
choć poświąteczne życzenia.
Życzenia
przesłali nam mi.in.
§
Andrzej
Kowalczyk - Totalizator Sportowy
§
Janusz Komór, Agata Wiszniewska i Katarzyna Aleksy - agencja EEI Market
Research
§
Anna
Mądra - Masterfoods
§
Jan
Błuszkowski i Jan Garlicki - agencja CBM Indicator
§
Krystyna
Jarosz - tygodnik "Polityka" i "Forum"
§
Elżbieta
Kamecka, Magda Chojnowska, Agnieszka Kamińska, Sebastian Strużkiewicz i
Krzysztof Ławecki - Telewizja Polska
§
doc. dr
inż. Kazimierz Ciżkowicz - dziekan Wydziału Społeczno-Ekonomicznego oraz
pracownicy naukowi Instytutu Socjologii Wyższej Szkoły Gospodarki w
Bydgoszczy
§
Zbigniew
Grzelczyk - MultiBank
§
Mira
Fronczek i Aleksander Buczkowski - agencja BCMM badania marketingowe i
szkolenia
§
Grzegorz
Chechłacz - HGM
§
Łukasz
Mazurkiewicz i Marta Niemczewska - ARC Rynek i Opinia
§
Karolina
Burzyńska - Gemius
§
Anna
Szeremetti-Bichta - Start Point
§
Jerzy Domański - tygodnik "Przegląd"
§
Monika
Bartnik - miesięcznik "Brief"
§
Piotr,
Gosia, Ewa i Adam - Dział Badań Polskiej Telefonii
Cyfrowej
§
Zbigniew
Rykowski - Rządowe Centrum Studiów Strategicznych
§
Urszula
Klemczak-Maciąg, Justyna Jasińska i Joanna Stępień - Centrum Promocji Akademii
Ekonomicznej w Katowicach
§
Andrzej
Srock - ANGA Uszczelnienia Mechaniczne
§
Agnieszka
Mazan - agencja Universal McCann
§
Marek
Rutkowski - Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University w Nowym
Sączu
§
Joanna
Kij - PolTelkom
§
Jacek
Ramotowski - PAP
§
Małgorzata
Zakrzewska - Clear Channel Polska
§
Renata
Szopa-Milde - The Nut Company - Felix Polska
§
Agnieszka
Szulkowska - Stowarzyszenie Agencji Reklamowych w Polsce
§
Piotr
Michałkiewicz - IT Press
§
Janusz
Sielicki - GfK Polonia
§
Jagna
Brudzinska
§
Przemysław
Pankratz - AIG Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych
§
Marzena
Mirocha-Boruch - Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach
§
Bianka
Piotrowicz - Bank Zachodni WBK
§
Zofia
Kędzior z zespołem Katedry Marketingu i Usług Akademii Ekonomicznej im. Karola
Adamieckiego w Katowicach
Oraz
firmy:
§ Springer New Media Consulting
§ Novimedia Custom Publishing
§
Pentor
§
Motoricus.pl
§ Jazz Bistro
Gorąco
zapraszamy do lektury newslettera!
Zarząd
PTBRiO
SPIS
TREŚCI
1. 10-LECIE
PTBRiO
3 grudnia 2004 roku odbyły się
obchody dziesięciolecia istnienia Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i
Opinii poprzedzone Walnym Zebraniem Członków. W ciągu tych dziesięciu lat
Towarzystwo podejmowało liczne, ważne dla
branży inicjatywy, z których wiele nabrało charakteru
cyklicznych wydarzeń. Zapraszamy do zapoznania się z
relacją zdjęciową z tego 10-lecia. Więcej>>
2. RAPORT Z BADANIA SATYSFAKCJI KLIENTÓW
FIRM BADAWCZYCH
Uprzejmie
informujemy, że dostępny już jest raport i baza danych z badania satysfakcji
klientów firm badawczych.
Raport zawiera
wyniki badania przeprowadzonego w dwóch falach: na przełomie września i
października 2001 roku oraz w październiku 2004 r.
Raport dostępny jest w dwóch wersjach:
1)
raport z badania (cena: 1 000 zł netto)
2) raport z badania oraz dane (cena:
2 000 zł netto)
Osoby zainteresowane raportem prosimy o kontakt mailowy na adres sekretariat@ptbrio.pl lub telefoniczny
na nr 0-22 648 44 92. Więcej>>
3.
SPOTKANIA KLUBU BADACZA
Raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18 odbywają się spotkania z cyklu „Klub Badacza”. Spotkania w zupełnie nowej formule i nowym miejscu skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.
Tematem najbliższego spotkania, które odbędzie się 6 stycznia 2005 r. będzie Analiza Semiotyczna, jako narzędzie analizy komunikacji marketingowej. Prezentacja prowadzona przez Barbarę Frontczak-Rudnicką (4p research mix), poświęcona będzie przedstawieniu ogólnych założeń i zasad prowadzenia takiej analizy. Ilustrację będzie stanowiła analiza komunikacji marketingowej firm badawczych.
Udział w spotkaniu jest
bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym
harmonogramem spotkań. Więcej>>
4. ZIMOWA EKSPEDYCJA BADAWCZA - W POSZUKIWANIU TRENDÓW
Od 3 do 6 marca 2005 roku potrwa kolejna, organizowana przez PTBRiO Zimowa Ekspedycja Badawcza. Tegoroczna konferencja zatytułowana jest "W poszukiwaniu trendów". Podobnie jak w ubiegłym roku odbędzie się w hotelu Stok w Wiśle. Uczestnicy marcowej ekspedycji spróbują dociec jak powstają trendy, kto je wyznacza, w jaki sposób im ulegamy oraz jakie ma to implikacje dla marketingu. Formuła konferencji zakłada poza prelekcjami, wiele warsztatów i dyskusji. Szczegółowe informacje na temat tego przedsięwzięcia przekażemy Państwu w styczniu, jednak w związku z tym, że liczba miejsc jest ograniczona zachęcamy do wczesnego zgłaszania uczestnictwa.
5. SZKOLENIA
PTBRiO
Korzyści
z techniki CATI w badaniach marketingowych
prowadzi: dr Zbigniew Sawiński (MRInsight), 13 i 14 stycznia 2005 r.
Mystery Shopper w sieciach
franchaisingowych
prowadzi: Arkadiusz Wódkowski (AMPS Agencja Marketingowa), 27 i 28 stycznia 2005 r.
prowadzi: dr Zbigniew Sawiński (MRInsight), 10 i 11 lutego 2005 r.
Badania cenowe i strategie optymalizacji
ceny
prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 24 i 25 lutego 2005 r.
6. KONFERENCJE
ESOMAR
Age Matters: Interpreting needs, developing
strategies
30
styczeń - 1 luty 2005 r.,
Londyn
1-3
luty 2005 r., Londyn
INNOVATE! The best in innovation, techniques and
technology from around the world
27
luty- 1 marca 2005 r.,
Paryż
1
- 3 marca 2005 r.,
Paryż
7. NOWI CZŁONKOWIE
PTBRiO
Miło nam
poinformować, że w grudniu do
grona członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii
dołączyła Izabella Krzemińska.
8. CIEKAWE PUBLIKACJE
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Piotr
Poznański, Artur Zawadzki „Megapanel internetu”, Marketing w praktyce nr 12
(82)
Tak jak w przypadku
telewizji i radia, tak i w Internecie, badania
stały się nierozerwalnym elementem planowania kampanii reklamowych. Obecnie
podstawową zmienną jest grupa celowa i jej reprezentacja na poszczególnych
serwisach.
Artur Zawadzki „Reklama w
internecie działa”, Brief 63/12/2004
SuperMarki 2004: Podsumowanie
roku, Brief 63/12/2004
9. WYNIKI BADAŃ
SPOŁECZEŃSTWO
I TENDENCJE
Europejczycy
a religia (GfK Polonia)
W
Europie i w USA, przeciętnie trzy osoby na cztery deklarują przynależność do
jakiegoś kościoła. Jednakże sama Europa jest pod tym względem bardzo
zróżnicowana. W Europie Środkowej i Wschodniej odsetek wierzących jest wyższy i
wynosi 80 procent. W Europie Zachodniej dwie osoby na trzy identyfikują się z
jakimś wyznaniem, bez względu na to, czy mieszkają na wsi, czy w mieście. Takie
są wyniki sondażu przeprowadzonego przez instytut GfK jesienią 2004 r. na
zlecenie The Wall Street Journal Europe. Więcej>>
Uczniowie
niewiele wiedzą o AIDS/HIV (TNS OBOP)
Uczniowie
szkół ponadgimnazjalnych w Polsce mają niewystarczającą wiedzę na temat
profilaktyki HIV/AIDS oraz dróg przenoszenia się wirusa HIV. Sytuacja wygląda
dużo lepiej, jeśli chodzi o nauczycieli przedmiotu „Wychowanie do życia w
rodzinie” (WDŻR), którzy powinni tę wiedzę przekazywać – wynika z badania
Zbigniewa Izdebskiego, zrealizowanego przez TNS OBOP na zlecenie Stowarzyszenia
„PRO-ECPAT”. Więcej>>
Jak
Polacy świętują? (Pentor)
Jak
pokazują wyniki badań, 44% Polaków twierdzi, że bardzo cieszy się z faktu
zbliżających się świąt. 39% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, a 15%
respondentów święta wcale nie cieszą. Warto zauważyć, że już trzeci rok z rzędu
nastawienie Polaków do najważniejszych świąt w roku utrzymuje się na podobnym
poziomie. Więcej>>
Zakupy –
gdzie i co kupujemy (CBOS)
Artykuły
spożywcze Polacy kupują przede wszystkim w małych sklepach, w których towar
sprzedaje sprzedawca. Rozwój sieci dużych supermarketów i centrów handlowych ma
stosunkowo nieduży wpływ na częstość zakupów żywności w małych sklepach –
obecnie zaopatruje się w nich w żywność niewiele mniej kupujących niż przed
dwoma laty. Więcej>>
Człowiek
roku 2004 (Pentor)
Człowiekiem roku
kolejny raz z rzędu w rankingu przeprowadzonym przez Instytut Pentor, wybrany
został Jan Paweł II (12% głosów). Drugie miejsce przypadło Aleksandrowi
Kwaśniewskiemu, który uzyskał 5% głosów. Na miejscu trzecim znalazł się
natomiast Jan Maria Rokita (4% głosów). Więcej>>
Warszawa
– miasto marzeń? (TNS OBOP)
Czterech
na pięciu mieszkańców Polski, w wieku powyżej 15 lat było w Warszawie - wynika z
badania „Co dalej z Warszawą …?”, prowadzonego przez TNS OBOP. Osoby
odwiedzające stolicę przyjeżdżają do niej głównie w celach turystycznych (44%),
a także by odwiedzić rodzinę (15%) lub znajomych (8%). Z badania TNS OBOP wynika
także, że aż 7% Polaków chciałoby się przeprowadzić do Warszawy. Oznacza to, że
w stolicy chciałoby zamieszkać ponad 2 mln dodatkowych osób! Więcej>>
Zjawiska
korupcyjne w Polsce (Pentor)
Listopadowy, drugi z
rzędu sondaż w ramach monitoringu zjawisk korupcyjnych potwierdził, że w opinii
badanych przedsiębiorców korupcja to dość poważna przeszkoda w działalności
firm. Wielkość i potencjał ekonomiczny firmy w istotny sposób różnicują postrzeganie korupcji jako przeszkody w
prowadzeniu firm. Więcej>>
Polacy o
roli Stanów Zjednoczonych w świecie (CBOS)
Rolę
Stanów Zjednoczonych w świecie po zakończeniu „zimnej wojny” Polacy oceniają
pozytywnie. Nie zmienia to faktu, że obecnie polityka tego jedynego
supermocarstwa postrzegana jest jako przyczyniająca się bardziej do wzmagania
niepokoju i rozniecania konfliktów na świecie niż do osiągnięcia spokoju i
stabilizacji. Więcej>>
„Nie
wierzę politykom” – przyczyny deklarowanej absencji wyborczej
(CBOS)
O ile
jeszcze na początku maja swój udział w wyborach parlamentarnych zapowiadało 52%
ankietowanych, o tyle w czerwcu chciało w nich uczestniczyć – według własnych
deklaracji – wyraźnie mniej (44%).
Więcej>>
Polacy o
propozycjach reformy parlamentu i systemu wyborczego
(CBOS)
Działacze
Platformy Obywatelskiej już od kilku miesięcy zbierają podpisy osób
popierających inicjatywę referendum dotyczącego likwidacji Senatu, zmniejszenia
o połowę liczby posłów, likwidacji immunitetu parlamentarnego oraz wprowadzenie
jednomandatowych okręgów wyborczych. W październikowym sondażu CBOS zapytał
Polaków o stosunek do niektórych referendalnych propozycji PO. Więcej>>
Opinie o
działalności instytucji publicznych (CBOS)
Polacy
wciąż negatywnie oceniają działalność parlamentu, a szczególnie
Sejmu. Trzy czwarte badanych (75%) uważa, że posłowie źle pracują, a tylko co
siódmy (14%) ma o nich dobre zdanie. W porównaniu z poprzednim pomiarem niewiele
się zmieniło. Więcej>>
Telekomunikacyjne
debiuty (TNS OBOP)
Trzy
miesiące od wejścia na rynek marka Sami Swoi jest rozpoznawana przez 54%
mieszkańców Polski – wynika z badania TNS Telecoms Index, przeprowadzonego przez
TNS OBOP. Dokładnie taki sam odsetek osób rozpoznawał markę Heyah, po upływie
podobnego okresu od jej debiutu. Więcej>>
Net
Track (SMG/KRC)
Ostatnie badania Internetu
przeprowadzone w ramach NetTracka pokazują, że najczęściej odwiedzaną stroną
internetową jest ONET (73% badanych), Wirtualna Polska (63% badanych) oraz
Google (45% badanych).
-----------------------------------------------------------------
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel.
0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.