Temat: PTBRiO Newsletter nr 14, kwiecień 2005 r.

 

 

Szanowni Państwo!

 

Przed nami długi weekend, jednak mamy nadzieję, że znajdą Państwo czas na lekturę newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, tym bardziej, że zamieściliśmy w nim sporo ciekawych publikacji i wyników badań. Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO oraz konferencjach ESOMAR.

 

Serdecznie zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

 

Zarząd PTBRiO

 
SPIS TREŚCI

1.       Oświadczenie OFBOR i PTBRiO  

2.       Spotkania Klubu Badacza

3.       Nowi członkowie PTBRiO

4.       Szkolenia PTBRiO

5.       Konferencje ESOMAR

6.       Publikacje na temat badań

7.       Wyniki badań

8.       Nastroje konsumenckie

9.       Preferencje polityczne Polaków

 

1. OŚWIADCZENIE OFBOR i PTBRiO

 

W odpowiedzi na działania władz białoruskich, które w ostatnich dniach doprowadziły do rozwiązania Niezależnego Instytutu Studiów Społeczno - Ekonomicznych i Politycznych, Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku oraz Zarząd Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii pragnie wyrazić swoją solidarność z pracownikami zamkniętego Instytutu.

Wyrażamy poparcie dla dotychczasowej działalności naszych białoruskich kolegów, którzy pomimo obiektywnych trudności konsekwentnie realizowali sondaże monitorujące białoruską opinię publiczną, dostarczając prawdziwych informacji o jej nastrojach politycznych.   

Uważamy, że decyzja władz białoruskich nakazująca rozwiązanie ostatniego niezależnego ośrodka badania opinii publicznej na Białorusi jest niepokojącym krokiem, który wbrew standardom demokracji, ogranicza dostęp społeczeństwa białoruskiego do informacji na jego własny temat. Więcej>>

 

 

2. SPOTKANIA KLUBU BADACZA

 

Najbliższe spotkanie pt. „Ceny badań w Polsce”, odbędzie się 12 maja 2005 r. Spotkanie będzie miało charakter dyskusji panelowej.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>

 

 

3. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że do grona członków PTBRiO dołączyli:

 

 

 

4. SZKOLENIA PTBRiO

 

W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy rynku

prowadzi: Anna Giza-Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 12 i 13 maja 2005 r.

 

Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki

prowadzą: Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia) i Małgorzata Styśko (Wydział Psychologii UW), 19 i 20 maja 2005 r.

 

Metody analizy w badaniach segmentacyjnych

prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 2 i 3 czerwca 2005 r.

 

 

5. KONFERENCJE ESOMAR

 

Fragrance Research

15-17 maja 2005 r., New York

 
Global Forum
18-19 maja 2005 r., New York

 

WAM - Worldwide Audience Measurement

19-24 czerwca 2005 r., Montreal

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Karolina Tomczyk „Permanentna inwigilacja, czyli trendy pomiarów Mystery Shopping”, Brief 67/04/2005

Który dom spokojnej starości wybrać dla babci, a który dla teściowej? Twoje problemy rozwiąże raport pomiaru Mystery Shopping, na razie w Stanach Zjednoczonych, ale niebawem już w Polsce.

 

Dariusz Murłowski, Dorota Berezowska „Rola badań w projektowaniu opakowań”, Marketing w praktyce 04/2005

Zadaniem studia graficznego jest takie zaprojektowanie opakowania, aby jak najlepiej trafiało ono w gusta konsumenta i zachęciło go do zakupu. To właśnie dlatego musimy wiedzieć o konsumentach możliwie najwięcej. Trzeba dobrze kogoś poznać, by móc go do czegoś przekonać. Rzecz jasna, jest to pole do popisu dla agencji badawczej.

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

Ameryka o Papieżu (Ipsos)

Według badania przeprowadzonego przez Ipsos w USA na zlecenie Associates Press, ponad trzy czwarte Amerykanów pozytywnie ocenia pontyfikat Jana Pawła II, a ponad połowa (51 proc.) uważa Jana Pawła II za jednego z największych papieży w historii. Źle ocenia Papieża zaledwie 2 proc. badanych Amerykanów. Więcej>>

 

Polacy po śmierci Jana Pawła II (Pentor dla Wprost i Polskiego Radia) 

Najważniejszym zadawanym dziś pytaniem jest pytanie o trwałość zmian jakie wystąpiły w społeczeństwie polskim po śmierci Papieża Jana Pawła II. Na pełniejszą odpowiedź na to kluczowe pytanie trzeba będzie poczekać. Zależeć to będzie od bardzo wielu, trudnych dziś do przewidzenia, czynników. Zasadniczą odpowiedź stanowić będzie praktyka społeczna. Można się będzie co najwyżej w przyszłości spierać czy zarejestrowane zmiany (a przecież, takie lub inne, na pewno wystąpią) mają związek z osobą wielkiego Polaka. Więcej>>

 

Telewizyjne Habemus Papam (TNS OBOP)

12,5 miliona Polaków czekało we wtorek 19 kwietnia przed telewizorami, by usłyszeć słynne „Habemus Papam”, oznajmiające wybór nowego Papieża. Więcej>>

 

Na bakier z konsumencką wiedzą (GfK Polonia)

W lutym 2005 instytut GfK Polonia przeprowadził sondaż na temat społecznego odbioru działalności organizacji konsumenckich oraz świadomości Polaków, jakie prawa chronią ich w starciu z nieuczciwymi i nierzetelnymi przedsiębiorcami. Więcej>>

 

Warszawskie Badania Ruchu 2005 (GfK Polonia)

Rozpoczyna się kolejne Warszawskie Badanie Ruchu, którego celem jest określenie potrzeb transportowych mieszkańców Warszawy i strefy podmiejskiej. Badanie ruchu służyć będzie usprawnieniu i lepszemu dostosowaniu komunikacji w Warszawie do potrzeb jej mieszkańców oraz poprawie połączeń z miastami i gminami aglomeracji warszawskiej. Działania w tym zakresie należą do priorytetów władz miasta. Więcej>>

 

Polscy konsumenci wybrali Produkty Roku (TNS OBOP)

Po raz pierwszy produkty dostępne na polskim rynku uhonorowano tytułem „Produkt Roku. Wybór konsumentów”. To prestiżowe logo, już od osiemnastu lat, przyznawane jest przez europejskich konsumentów debiutującym na rynku produktom FMCG. Respondenci wskazywali produkt najbardziej atrakcyjny oraz ten, z którego byli najbardziej zadowoleni (spośród produktów używanych) w sześciu kategoriach. Produktami Roku zostały te nowości, które uzyskały najwyższe wskaźniki atrakcyjności i zadowolenia. Więcej>>

 

Powracające dylematy lustracji i dekomunizacji w Polsce (CBOS)

Poparcie dla lustracji jest o 12 punktów procentowych wyższe niż w latach 1999 i 2002. Obecnie idea lustracji ma ponad trzykrotnie więcej zwolenników (68%) niż przeciwników (20%). Więcej>>

 

Obóz w Oświęcimiu w świadomości Polaków (CBOS)

Co dziewiąty dorosły mieszkaniec Polski (11%) ma lub miał bliskich, którzy byli więźniami obozu Auschwitz-Birkenau, a co dwudziesty (5%) stracił w nim kogoś z rodziny lub najbliższych. Ponadto więcej niż jedna piąta badanych (22%) deklaruje, że członkowie ich rodzin lub bliscy byli więźniami innych hitlerowskich obozów koncentracyjnych. Więcej>>

 

Co łączy Polaków z parafią? (CBOS)

Niemal wszyscy Polacy określają się jako wierzący (97%), ponad połowa (58%) deklaruje, że uczestniczy w praktykach religijnych co najmniej raz w tygodniu, i tyle samo (58%) przyznaje się do silnej więzi z Kościołem. Więcej>>

 

Opinie o rynku pracy, bezrobociu i stosunku do bezrobotnych (CBOS)

Prawie wszyscy Polacy negatywnie oceniają sytuację na krajowym rynku pracy uznając, że jest bardzo zła (51%) lub zła (41%). Krytycznie oceniane są też lokalne możliwości zatrudnienia – 46% badanych uważa, że w ich miejscowości lub okolicy trudno o jakąkolwiek pracę, a 29% twierdzi, że jej tam w ogóle nie ma. Więcej>>

 

Zjawiska korupcyjne w Polsce (Pentor)

Wśród przedsiębiorców utrzymuje się przekonanie, że korupcja w Polsce jest wyższa niż w innych krajach Unii Europejskiej, zdanie to wyraziło 71% respondentów. W styczniu respondenci byli o tym przekonani w nieco mniejszym stopniu (67%). Najwięcej respondentów podzielało to zdanie w listopadzie 2004 (76%). Więcej>>

 

Moda, marki, trendy, czyli co Polacy chcieliby mieć w swoich szafach? (Pentor)

My Polacy nie lubimy się wyróżniać strojem. Najchętniej zakładamy wygodne i praktyczne, luźne i niezobowiązujące, nie rzucające się w oczy ubrania o dość stonowanej kolorystyce. W takim stylu ubiera się niemal dwóch na trzech Polaków w wieku powyżej 15 roku. Do pracy, gdzie mamy kontakt z innymi, staramy się jednak założyć bardziej eleganckie rzeczy. Stosunkowo wielu z nas preferuje luźne, niezobowiązujące style: weekendowy lub młodzieżowy. Więcej>>

 

Poczekaj, oddzwonię z komputera! (TNS OBOP)

Co czwarty Polak posiadający dostęp do Internetu deklaruje chęć korzystania z telefonii IP. Wśród nich znajduje się 6% osób, które już z niej korzystają oraz 19% osób, dopiero rozważających wypróbowanie tego sposobu połączeń. Oznacza to, że w Polsce jest ponad 600 tys. obecnych i blisko 2 mln potencjalnych użytkowników telefonii IP - wynika z badania TNS Telecoms Index, realizowanego przez TNS OBOP. Więcej>>

 

Jeśli aparat, to cyfrowy (Ipsos)

Ponad połowa Polaków posiada aparat fotograficzny w swoich gospodarstwach domowych. Są to w większości proste aparaty kompaktowe rejestrujące obraz na błonie fotograficznej. Kupując nowy aparat najczęściej wybieramy cyfrowy: jeśli tendencja ta się utrzyma, w ciągu kilku lat amatorska fotografia cyfrowa wyprze tradycyjną. Więcej>>

 

Co Polacy kupują przez Internet? (ARC Rynek i Opinia)

Aż 50 proc. polskich internautów w ciągu ostatnich 6 miesięcy co najmniej trzy razy zrobiło zakupy w Internecie. Najczęściej kupowanymi w sieci produktami są: książki (kupuje je ponad 50 proc. internautów), płyty, oraz sprzęt komputerowy i akcesoria (prawie 30 proc). Więcej>>

 

RadioTrack (MillwardBrown SMG/KRC)

76,4% badanych osób deklaruje, że słucha dziennie przynajmniej jednej stacji. Średni czas słuchania wynosi około 303 minuty w ciągu doby. Więcej>>

 

 

8. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor 

Kwiecień przyniósł nieznaczną poprawę wartości wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrost klimatu konsumenckiego zawdzięczamy lepszym niż w ubiegłym miesiącu ocenom sytuacji ekonomicznej kraju (PESK), jak również lepszym ocenom sytuacji gospodarstw domowych  (OGD). Więcej>>

 

Ipsos

W kwietniu nastroje wśród konsumentów uległy znacznej poprawie. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) powrócił do poziomu sprzed spadków z ostatnich dwóch miesięcy i przyjmuje obecnie wartość 91,69 pkt. Największy wzrost, bo o ponad 12 punktów odnotowano w przypadku wskaźnika klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi 85,53 pkt. Więcej>>

 

 

9. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Ipsos

Pentor

Polska Grupa Badawcza

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.