Szanowni Państwo!
Wakacje właśnie się kończą,
natomiast środowisko badawcze żyje już coraz
bardziej najważniejszym dorocznym wydarzeniem - VI
Kongresem Badawczym 2005. W tym wydaniu newslettera będą mieli Państwo okazję zapoznać się ze
szczegółami tegorocznego Kongresu oraz z jego propozycją sponsorską. Oprócz tego w newsletterze oczywiście
znajdują się najnowsze wyniki badań, publikacje, które ukazały się w ciągu
ostatniego miesiąca oraz informacje o szkoleniach i eventach
PTBRiO i ESOMAR.
Gorąco zapraszamy
do lektury oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można
bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd
PTBRiO
1. Klub Badacza
2. VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii
3. Nowi członkowie PTBRiO
4. Szkolenia PTBRiO
5. Konferencje ESOMAR
6. Publikacje na temat badań
7. Wyniki badań
8. Nastroje konsumenckie
9. Preferencje polityczne Polaków
1. KLUB BADACZA
Sezon wakacyjny za nami, rozpoczyna
się gorący okres przedwyborczy, w którym i branża badawcza ma swój udział.
Dlatego też najbliższy, powakacyjny „Klub Badacza” będzie
poświęcone sondażom wyborczym. Gospodarzem wrześniowego spotkania jest prof. dr
hab.
Spotkania z cyklu „Klub
Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki w NU Jazz Bistro
przy ulicy Żurawiej 6/12 i skupiają wszystkich
zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w
spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem
na adres sekretariat@ptbrio.pl
podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.
Ze względu na ograniczoną liczbę
miejsc prosimy o potwierdzenie swojej obecności na spotkaniu. Członkowie PTBRiO
mają pierwszeństwo udziału w spotkaniach „Klubu Badacza”.
2. VI OGÓLNOPOLSKI KONGRES
BADACZY RYNKU I OPINII
W dniach 20 - 21 października br. w hotelu Marriott w
Warszawie odbędzie się VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii pt. „Od wyników badań do
decyzji marketingowych”. Współorganizatorem Kongresu
jest PTBRiO. Tegoroczny Kongres, tak jak jego poprzednia edycja,
został poprzedzony kwalifikacjami referatów, dzięki którym wyłoniono najlepsze
propozycje kongresowych wystąpień. Daje to gwarancję wysokiego poziomu merytorycznego
przedsięwzięcia. Poza wystąpieniami konkursowymi uczestnicy Kongresu będą mieli
okazję zobaczyć prezentacje polskich i zagranicznych autorytetów badawczych.
Udział w Kongresie zapowiedziały
wszystkie wiodące agencje badawcze, a także koncerny FMCG, prasowe, finansowe
oraz telekomunikacyjne. W Kongresie wezmą udział pracownicy agencji
reklamowych, domów mediowych, działów badania rynku i
marketingu dużych firm oraz przedstawiciele środowisk naukowych.
Serdecznie zachęcamy Państwa do zapoznania się z propozycją
sponsorowania najbliższego Kongresu. Przygotowaliśmy dla Państwa atrakcyjne
pakiety sponsorskie, a także możliwości ekspozycji stoisk firmowych oraz
kolportażu materiałów reklamowych.
Oferta wystawienniczo-reklamowa
3. NOWI CZŁONKOWIE
PTBRiO
Miło nam poinformować, że w sierpniu
do grona członków PTBRiO dołączyła Agnieszka
Kamińska z Telewizji Polskiej.
Gratulujemy!
4. SZKOLENIA PTBRiO
Na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Szkolenia" znajduje
się lista szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006. W tegorocznej ofercie znalazło się
kilka nowych i interesujących propozycji. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się
z programem szkoleń oraz do uczestnictwa w interesujących Państwa kursach.
Najbliższe szkolenia:
Badania
wspomagające wprowadzanie nowego produktu na rynek, które prowadzi
Badania
cenowe i strategie optymalizacji ceny prowadzone przez Jana Poleszczuka z Instytutu Socjologii UW w dniach 24-25 listopada
2005.
5. KONFERENCJE ESOMAR
Making a
difference. The impact of powerful research
18-21 września,
Leveraging consumer understanding
23-25 października,
13-15 listopada, Barcelona
6. PUBLIKACJE NA
TEMAT BADAŃ
W ostatnim czasie ukazały się następujące
artykuły zajmujące się tematyką badawczą:
„Jak dużą rolę w
marketingu politycznym odgrywają sondaże polityczne?”, Brief, (71/08/2005)
„Produkty
badawcze”, Brief, (71/08/2005)
Nie narzucaj światu swojego
formatu”, czyli o nowoczesnych metodach badawczych wspomagających działy
sprzedaży w konstruowaniu umów handlowych dla dystrybutorów.
7. WYNIKI BADAŃ
SPOŁECZEŃSTWO I
TENDENCJE
Jak Polacy dbają o samochody? (ARC Rynek i Opinia)
Prawie co trzeci
właściciel samochodu w minionym roku nie serwisował swojego auta. Zalecany
przez producenta przegląd okresowy samochodu wykonało w terminie ponad 70%
badanych – wynika z badania „Klienci o serwisach
samochodowych” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i
Opinia. Więcej>>
Opinie o reklamie (CBOS)
Większość Polaków nie lubi reklam,
tylko co szósty (17%) ma do nich pozytywny stosunek. Największa grupa
respondentów (44%) czuje się przymuszana do oglądania lub wysłuchiwania reklam,
mimo że za nimi nie przepada. Jedna trzecia badanych (34%) nie lubi reklam i
dlatego stara się uniknąć ich oglądania i słuchania. Więcej>>
Zwyczaje żywieniowe Polaków 2005 (GfK Polonia)
Pomimo ogólnych zmian w sytuacji
społeczno-ekonomicznej w Polsce po 1989 roku, w sposobie odżywiania i postawach
Polaków wobec żywienia nie nastąpiły zasadnicze zmiany. Choć na przestrzeni
ostatnich 15 lat nastąpiły pewne zmiany w zakresie odżywiania Polaków, to
jednak nadal można wymienić cały szereg zachowań i postaw, które od lat
pozostają niezmienne. Więcej>>
Nasze ubrania
(CBOS)
Polacy najczęściej kupują ubrania
wygodne (84%), tanie (55%) i eleganckie (28%). Marzą jednak o tym, żeby były
one przede wszystkim wysokiej jakości, dobre gatunkowo (54%), na co obecnie może
pozwolić sobie jedna piąta (21%). Więcej>>
Czy Polacy chcą się
dokształcać? (Ipsos)
Wyniki sondażu wskazują, że wśród respondentów deklarujących
potrzebę podnoszenia kwalifikacji, największym zainteresowaniem cieszą się
języki obce (60%) oraz obsługa komputera (46%), czyli rzeczy, których znajomość
traktowana jest jako atrybut człowieka współczesnego. Więcej>>
Zależność pełnoletnich dzieci od rodziców (CBOS)
W ponad
połowie polskich rodzin (55%) są osoby pełnoletnie, które nie wstąpiły w
związek małżeński. Co druga taka osoba nie przekroczyła jeszcze 24 roku życia,
a co trzecia ma od 25 do 34 lat. Zdecydowana większość (79%) pełnoletnich osób
stanu wolnego (niezamężnych, nieżonatych) mieszka ze swoimi rodzicami pod
jednym dachem, oddzielnie tylko jedna piąta (21%). Więcej>>
Akceptacja praw dla gejów i lesbijek i społeczny dystans wobec nich
(CBOS)
Blisko
połowa Polaków (46%) opowiada się za prawnym usankcjonowaniem niemałżeńskich
związków gejów lub lesbijek, w których partnerzy mieliby prawa majątkowe
przysługujące małżonkom. Niemal taka sama liczebnie grupa (44%) sprzeciwia się
sformalizowanym związkom homoseksualistów. Więcej>>
Co Polak ma na oku? (TNS OBOP)
Polacy
częściej noszą okulary korekcyjne z powodu dalekowzroczności niż krótkowzroczności.
Wśród respondentów, którzy korzystają ze szkieł korekcyjnych 42% stanowią
osoby, używające okularów do tzw. bliży („plusy”), a 36% - do tzw.
dali („minusy”). Okulary noszą głównie osoby starsze, kobiety oraz
mieszkańcy miast. Więcej>>
Kobiety inwestują ostrożniej (GfK Polonia)
Zarówno w Europie, jak i w USA,
kobiety częściej niż mężczyźni preferują lokaty oszczędnościowe o mniejszym ryzyku.
W Europie prywatni inwestorzy lokujący swój kapitał bardziej obawiają się
ryzyka, niż inwestorzy amerykańscy. Europejczycy preferują lokaty
oszczędnościowe, natomiast za oceanem w dalszym ciągu najpopularniejsze są
papiery wartościowe. Więcej>>
Polacy wobec
chorób psychicznych i osób chorych psychicznie (CBOS)
Ponad
połowa badanych (58%) uważa, że chorzy psychicznie mają szansę powrotu do
zdrowia, natomiast 31% wyraża przeciwną opinię. Ankietowani uważają, że osoby
chore psychiczne prawie zawsze zachowują się niezrozumiale (45%), mówią od
rzeczy (43%), zaniedbują swój wygląd lub higienę (42%), przejawiają niepokój w
zachowaniu (41%). Więcej>>
Ocena pierwszego roku członkostwa Polski w Unii Europejskiej (CBOS)
W
ostatnich kilku miesiącach poparcie dla członkostwa Polski w Unii Europejskiej
jest stabilne. Do zwolenników integracji zalicza się około trzech czwartych
Polaków (74%), a do jej przeciwników mniej więcej co siódmy (15%). Więcej>>
Walka z terroryzmem a zgoda na ograniczenie swobód obywatelskich (Pentor dla Polskiego Radia)
22,4%
badanych Polaków twierdzi, że nie wyraziłoby zgody na podsłuchiwanie rozmów
telefonicznych w imię walki z terroryzmem. 68% ankietowanych wyraziłoby zgodę na przeszukiwanie plecaka, torby czy
samochodu, natomiast 37% badanych wyraziłoby zgodę na kontrolowanie poczty
internetowej. Więcej>>
Stosunek Polaków do Rosjan (Pentor dla
Polskiego Radia)
66,7% ankietowanych wyraża opinie, iż
ostatnie wydarzenia polityczne - pobicia Polaków w Moskwie oraz wcześniejsze niewłaściwe potraktowanie
prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego przez władze rosyjskie, w czasie jego
wizyty w maju bieżącego roku w Moskwie - nie wpłynęły negatywnie na ich
stosunek do zwykłych obywateli – Rosjan.
Więcej>>
Marka ręczy dobrym imieniem (TNS OBOP)
Co sprawia,
że 80% konsumentów w Polsce kupuje produkty markowe? Dlaczego Polacy tak bardzo
cenią jakość i markę? Między innymi na te pytania odpowiada II edycja
ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej ,,Wybierz markowe”. Częścią
kampanii organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów
Markowych ProMarka, są także badania „Co Polacy
sądzą o marce?” przeprowadzone przez TNS OBOP. Więcej>>
8. NASTROJE KONSUMENCKIE
Nastroje konsumentów dotyczące gospodarki oraz własnej
zamożności mierzone Wskaźnikiem Optymizmu Konsumentów poprawiły się w sierpniu.
Wskaźnik wzrósł o ponad 3 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu
88,77 pkt.
Sierpniowy
wskaźnik klimatu konsumenckiego PENKON nie zmienił się znacząco w porównaniu z
miesiącem ubiegłym. Równocześnie nieznacznie wzrósł wskaźnik percepcji sytuacji
ekonomicznej kraju PESK, który w tym miesiącu osiągnął wartość 24pkt. Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw
OGD zmalał natomiast o 1,4pkt osiągając wartość 14,2pkt.
9. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW
Zapraszamy
do zapoznania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków
przeprowadzonymi przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS i TNS OBOP. Co miesiąc na stronie www.ofbor.pl w dziale Aktualności w zakładce Sondaże przedwyborcze zamieszczane
są najnowsze wyniki sondaży przedwyborczych.
Zapraszamy
również do zapoznania się z wynikami badań preferencji politycznych Polaków przeprowadzonych
przez Polską Grupę Badawczą
oraz Ipsos.