Szanowni Państwo!

 

Wakacje właśnie się kończą, natomiast środowisko badawcze żyje już coraz bardziej najważniejszym dorocznym wydarzeniem - VI Kongresem Badawczym 2005.  W tym wydaniu newslettera będą mieli Państwo okazję zapoznać się ze szczegółami tegorocznego Kongresu oraz z jego propozycją sponsorską. Oprócz tego w newsletterze oczywiście znajdują się najnowsze wyniki badań, publikacje, które ukazały się w ciągu ostatniego miesiąca oraz informacje o szkoleniach i eventach PTBRiO i ESOMAR.

 

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Zarząd PTBRiO

 

 
SPIS TREŚCI

1. Klub Badacza 

2. VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

3. Nowi członkowie PTBRiO

4. Szkolenia PTBRiO

5. Konferencje ESOMAR

6. Publikacje na temat badań

7. Wyniki badań

8. Nastroje konsumenckie

9. Preferencje polityczne Polaków

 

 

 

 

1. KLUB BADACZA

 

Sezon wakacyjny za nami, rozpoczyna się gorący okres przedwyborczy, w którym i branża badawcza ma swój udział. Dlatego też najbliższy, powakacyjny „Klub Badacza” będzie poświęcone sondażom wyborczym. Gospodarzem wrześniowego spotkania jest prof. dr hab. Jan Garlicki, badacz i politolog, były prezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Zapraszamy na najbliższy Klub Badacza, który odbędzie się 22 września 2005 r. o godz. 18.00.

 

Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki w NU Jazz Bistro przy ulicy Żurawiej 6/12 i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

 

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o potwierdzenie swojej obecności na spotkaniu. Członkowie PTBRiO mają pierwszeństwo udziału w spotkaniach „Klubu Badacza”.

 

 

2. VI OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII

 

W dniach 20 - 21 października br. w hotelu Marriott w Warszawie odbędzie się VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii pt. „Od wyników badań do decyzji marketingowych”. Współorganizatorem Kongresu jest PTBRiO. Tegoroczny Kongres, tak jak jego poprzednia edycja, został poprzedzony kwalifikacjami referatów, dzięki którym wyłoniono najlepsze propozycje kongresowych wystąpień. Daje to gwarancję wysokiego poziomu merytorycznego przedsięwzięcia. Poza wystąpieniami konkursowymi uczestnicy Kongresu będą mieli okazję zobaczyć prezentacje polskich i zagranicznych autorytetów badawczych.

 

Udział w Kongresie zapowiedziały wszystkie wiodące agencje badawcze, a także koncerny FMCG, prasowe, finansowe oraz telekomunikacyjne. W Kongresie wezmą udział pracownicy agencji reklamowych, domów mediowych, działów badania rynku i marketingu dużych firm oraz przedstawiciele środowisk naukowych.

 

Serdecznie zachęcamy Państwa do zapoznania się z propozycją sponsorowania najbliższego Kongresu. Przygotowaliśmy dla Państwa atrakcyjne pakiety sponsorskie, a także możliwości ekspozycji stoisk firmowych oraz kolportażu materiałów reklamowych.

 

Oferta sponsorska

Oferta wystawienniczo-reklamowa

 

 

3. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że w sierpniu do grona członków PTBRiO dołączyła Agnieszka Kamińska z Telewizji Polskiej.

Gratulujemy!

 

 

4. SZKOLENIA PTBRiO

 

Na stronie www.ptbrio.pl w dziale "Szkolenia" znajduje się lista szkoleń PTBRiO na sezon 2005/2006. W tegorocznej ofercie znalazło się kilka nowych i interesujących propozycji. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z programem szkoleń oraz do uczestnictwa w interesujących Państwa kursach.

 

Najbliższe szkolenia:

 

Badania wspomagające wprowadzanie nowego produktu na rynek, które prowadzi Krzysztof Siekierski z Pentora w terminie 17-18 listopada 2005

 

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny prowadzone przez Jana Poleszczuka z Instytutu Socjologii UW w dniach 24-25 listopada 2005.

 

 

5. KONFERENCJE ESOMAR

 

Making a difference. The impact of powerful research

18-21 września, Cannes

 

Leveraging consumer understanding

23-25 października, Buenos Aires

 

Breaking the mould

13-15 listopada, Barcelona

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

„Jak dużą rolę w marketingu politycznym odgrywają sondaże polityczne?”, Brief, (71/08/2005)

 

„Produkty badawcze”, Brief, (71/08/2005)

Nie narzucaj światu swojego formatu”, czyli o nowoczesnych metodach badawczych wspomagających działy sprzedaży w konstruowaniu umów handlowych dla dystrybutorów.

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Jak Polacy dbają o samochody? (ARC Rynek i Opinia)

Prawie co trzeci właściciel samochodu w minionym roku nie serwisował swojego auta. Zalecany przez producenta przegląd okresowy samochodu wykonało w terminie ponad 70% badanych – wynika z badania „Klienci o serwisach samochodowych” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Więcej>>

 

Opinie o reklamie (CBOS)

Większość Polaków nie lubi reklam, tylko co szósty (17%) ma do nich pozytywny stosunek. Największa grupa respondentów (44%) czuje się przymuszana do oglądania lub wysłuchiwania reklam, mimo że za nimi nie przepada. Jedna trzecia badanych (34%) nie lubi reklam i dlatego stara się uniknąć ich oglądania i słuchania. Więcej>>

 

Zwyczaje żywieniowe Polaków 2005 (GfK Polonia)

Pomimo ogólnych zmian w sytuacji społeczno-ekonomicznej w Polsce po 1989 roku, w sposobie odżywiania i postawach Polaków wobec żywienia nie nastąpiły zasadnicze zmiany. Choć na przestrzeni ostatnich 15 lat nastąpiły pewne zmiany w zakresie odżywiania Polaków, to jednak nadal można wymienić cały szereg zachowań i postaw, które od lat pozostają niezmienne. Więcej>>

 

Nasze ubrania (CBOS)

Polacy najczęściej kupują ubrania wygodne (84%), tanie (55%) i eleganckie (28%). Marzą jednak o tym, żeby były one przede wszystkim wysokiej jakości, dobre gatunkowo (54%), na co obecnie może pozwolić sobie jedna piąta (21%). Więcej>>

 

Czy Polacy chcą się dokształcać? (Ipsos)

Wyniki sondażu wskazują, że wśród respondentów deklarujących potrzebę podnoszenia kwalifikacji, największym zainteresowaniem cieszą się języki obce (60%) oraz obsługa komputera (46%), czyli rzeczy, których znajomość traktowana jest jako atrybut człowieka współczesnego. Więcej>>

 

Zależność pełnoletnich dzieci od rodziców (CBOS)

W ponad połowie polskich rodzin (55%) są osoby pełnoletnie, które nie wstąpiły w związek małżeński. Co druga taka osoba nie przekroczyła jeszcze 24 roku życia, a co trzecia ma od 25 do 34 lat. Zdecydowana większość (79%) pełnoletnich osób stanu wolnego (niezamężnych, nieżonatych) mieszka ze swoimi rodzicami pod jednym dachem, oddzielnie tylko jedna piąta (21%). Więcej>>

 

Akceptacja praw dla gejów i lesbijek i społeczny dystans wobec nich (CBOS)

Blisko połowa Polaków (46%) opowiada się za prawnym usankcjonowaniem niemałżeńskich związków gejów lub lesbijek, w których partnerzy mieliby prawa majątkowe przysługujące małżonkom. Niemal taka sama liczebnie grupa (44%) sprzeciwia się sformalizowanym związkom homoseksualistów. Więcej>>

 

Co Polak ma na oku? (TNS OBOP)

Polacy częściej noszą okulary korekcyjne z powodu dalekowzroczności niż krótkowzroczności. Wśród respondentów, którzy korzystają ze szkieł korekcyjnych 42% stanowią osoby, używające okularów do tzw. bliży („plusy”), a 36% - do tzw. dali („minusy”). Okulary noszą głównie osoby starsze, kobiety oraz mieszkańcy miast. Więcej>>

 

Kobiety inwestują ostrożniej (GfK Polonia)

Zarówno w Europie, jak i w USA, kobiety częściej niż mężczyźni preferują lokaty oszczędnościowe o mniejszym ryzyku. W Europie prywatni inwestorzy lokujący swój kapitał bardziej obawiają się ryzyka, niż inwestorzy amerykańscy. Europejczycy preferują lokaty oszczędnościowe, natomiast za oceanem w dalszym ciągu najpopularniejsze są papiery wartościowe. Więcej>>

 

Polacy wobec chorób psychicznych i osób chorych psychicznie (CBOS)

Ponad połowa badanych (58%) uważa, że chorzy psychicznie mają szansę powrotu do zdrowia, natomiast 31% wyraża przeciwną opinię. Ankietowani uważają, że osoby chore psychiczne prawie zawsze zachowują się niezrozumiale (45%), mówią od rzeczy (43%), zaniedbują swój wygląd lub higienę (42%), przejawiają niepokój w zachowaniu (41%). Więcej>>

 

Ocena pierwszego roku członkostwa Polski w Unii Europejskiej (CBOS)

W ostatnich kilku miesiącach poparcie dla członkostwa Polski w Unii Europejskiej jest stabilne. Do zwolenników integracji zalicza się około trzech czwartych Polaków (74%), a do jej przeciwników mniej więcej co siódmy (15%). Więcej>>

 

Walka z terroryzmem a zgoda na ograniczenie swobód obywatelskich (Pentor dla Polskiego Radia)

22,4% badanych Polaków twierdzi, że nie wyraziłoby zgody na podsłuchiwanie rozmów telefonicznych w imię walki z terroryzmem. 68% ankietowanych wyraziłoby zgodę na przeszukiwanie plecaka, torby czy samochodu, natomiast 37% badanych wyraziłoby zgodę na kontrolowanie poczty internetowej. Więcej>>

 

Stosunek Polaków do Rosjan (Pentor dla Polskiego Radia)

66,7% ankietowanych wyraża opinie, iż ostatnie wydarzenia polityczne - pobicia Polaków w Moskwie oraz wcześniejsze niewłaściwe potraktowanie prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego przez władze rosyjskie, w czasie jego wizyty w maju bieżącego roku w Moskwie - nie wpłynęły negatywnie na ich stosunek do zwykłych obywateli – Rosjan. Więcej>>

 

Marka ręczy dobrym imieniem (TNS OBOP)

Co sprawia, że 80% konsumentów w Polsce kupuje produkty markowe? Dlaczego Polacy tak bardzo cenią jakość i markę? Między innymi na te pytania odpowiada II edycja ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej ,,Wybierz markowe”. Częścią kampanii organizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka, są także badania „Co Polacy sądzą o marce?” przeprowadzone przez TNS OBOP. Więcej>>

 

 

8. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

 

Ipsos

Nastroje konsumentów dotyczące gospodarki oraz własnej zamożności mierzone Wskaźnikiem Optymizmu Konsumentów poprawiły się w sierpniu. Wskaźnik wzrósł o ponad 3 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu 88,77 pkt.

 

Pentor

Sierpniowy wskaźnik klimatu konsumenckiego PENKON nie zmienił się znacząco w porównaniu z miesiącem ubiegłym. Równocześnie nieznacznie wzrósł wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju PESK, który w tym miesiącu osiągnął wartość 24pkt. Wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw OGD zmalał natomiast o 1,4pkt osiągając wartość 14,2pkt.

 

 

9. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków przeprowadzonymi przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS i TNS OBOP. Co miesiąc na stronie www.ofbor.pl w dziale Aktualności w zakładce Sondaże przedwyborcze zamieszczane są najnowsze wyniki sondaży przedwyborczych.

 

Zapraszamy również do zapoznania się z wynikami badań preferencji politycznych Polaków przeprowadzonych przez Polską Grupę Badawczą oraz Ipsos.

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 64844 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail:
sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.