Szanowni Państwo!

 

VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii już za nami. W tym numerze newslettera znajdą Państwo podsumowanie tegorocznego Kongresu.

 

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

 
SPIS TREŚCI

1.  Klub Badacza 

2.  VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

3.  Katalog PTBRiO

4.  Konferencja „Bringing the Outdoor back in. The role of market reseach”

5.  Certyfikaty IV edycji audytu PKJPA

6.  Nowi członkowie PTBRiO

7.  Szkolenia PTBRiO

8.  Konferencje ESOMAR

9.  Publikacje na temat badań

10. Wyniki badań

11. Nastroje konsumenckie

12. Preferencje polityczne Polaków

 

 

1. KLUB BADACZA

Serdecznie zapraszamy na najbliższe spotkanie Klubu Badacza, które odbędzie się 17 listopada br. o godz. 18.00 w NU Jazz Bistro przy ulicy Żurawiej 6/12. Tematem dyskusji panelowej z udziałem gości będą  „Pułapki w badaniach młodzieży”.  

 

Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i opinii oraz wymianą doświadczeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko.

 

 

2. VI OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII

 

20 i 21 października, w warszawskim hotelu Marriott już po raz szósty odbył się Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii - "Od wyników badań do decyzji marketingowych".  Na stronie internetowej pojawiła się relacja fotograficzna z Kongresu.

 

Przedsięwzięcie zostało zorganizowane wspólnie przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii oraz Organizację Firm Badania Opinii i Rynku.

 

Tegoroczny Kongres koncentrował się wokół zagadnienia wykorzystywania wniosków płynących z badań rynku przy tworzeniu strategii marketingowych oraz wokół roli, jaką w tym procesie odgrywają badacze. W 5 sesjach tematycznych zaprezentowano 30 ciekawych wystąpień, wyłonionych w konkursie przez radę programową. W 3 sesjach plenarnych uczestnicy mogli wysłuchać referatów polskich i zagranicznych ekspertów z dziedziny marketingu. Odbyła się także debata panelowa, z przedstawicielami świata nauki, polityki, mediów oraz badań rynku opinii społecznej, dotycząca sondaży wyborczych.

 

Coroczne Kongresy Badaczy Rynku i Opinii są największymi wydarzeniami w branży badawczej. Tegoroczny zgromadził  aż 435 uczestników. 65% z nich reprezentowało firmy zlecające badania rynku. Tak znaczna liczba osób obecnych na Kongresie pokazuje, że jest on cenionym w branży forum wymiany doświadczeń, sposobem na śledzenie rynkowych nowości a także ciekawym spotkaniem wszystkich zainteresowanych problematyką badań rynku i opinii społecznej.

 

 

3. KATALOG FIRM BADAWCZYCH PTBRiO 2005

 

Podczas VI Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się również premiera 10 już edycji Katalogu PTBRiO

 

Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

 

Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

 

 

4. KONFERENCJA „BRINGING THE OUTDOOR BACK IN. THE ROLE OF MARKET RESEACH”

 

Zapraszamy na konferencję „Bringing the Outdoor back in. The role of market reseach”

 

17 listopada 2005 r. w centrum konferencyjnym warszawskiego hotelu Marriott odbędzie się pod patronatem PTBRiO Pierwsza Konferencja Badaczy Outdooru. Celem konferencji jest przedstawienie standardów badań  audytoriów reklamy zewnętrznej w krajach europejskich oraz diagnoza aktualnego stanu badań reklamy zewnętrznej w Polsce. Wśród prelegentów zza granicy swój udział potwierdzili między innymi: Simon Cooper, Neil Eddleston (JCDecaux), Urs Zeier (Clear Channel) oraz Lothar Hannen (Stroer) – konsultanci i menedżerowie nadzorujący prowadzenie badań reklamy zewnętrznej w Irlandii, w Wielkiej Brytanii, w Szwecji, Finlandii, Szwajcarii oraz w Niemczech. Goście podzielą się swoimi bogatymi doświadczeniami dotyczącymi dostosowania rozwiązań badawczych do specyfiki poszczególnych rynków. Na konferencji wystąpią również prelegenci z Polski. Ich prezentacje koncentrować się będą wokół tych aspektów badań outdooru, które w pierwszej kolejności dostarczają argumentów na rzecz efektywności reklamy zewnętrznej jako kanału dotarcia do konsumentów. Wśród prelegentów z Polski wystąpią: Rafał Ohme, Paweł Ciacek (Millward Brown SMG/KRC), Maciej Milewski (Gemius), Dariusz Kubuj (Ogilvy) i Jarosław Pawlak (Stroer). Zbigniew Sawiński – reprezentujący zarząd PTBRiO – przedstawi potrzeby i oczekiwania wobec badań outdooru formułowane przez reklamodawców oraz agencje mediowe. Aktualny program konferencji będzie można znaleźć na stronach www.ptbrio.pl oraz www.stroer.pl.

 

Konferencja zorganizowana została przez Grupę Stroer . Wstęp za zaproszeniami. Zarząd PTBRiO dysponuje pewną pulą zaproszeń dla swoich członków. Zainteresowanych prosimy o kontakt z sekretariatem (sekretariat@ptbrio.pl). Osoby niezrzeszone w PTBRiO o zaproszenie mogą ubiegać się bezpośrednio u organizatora konferencji (www.stroer.pl).

 

 

5. CERTYFIKATY IV EDYCJI AUDYTU PKJPA

 

Zarząd OFBOR z satysfakcją informuje, że zakończyła się czwarta edycja inspekcji stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Program ten oznacza, że firma badawcza przystępującą do PKJPA zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR oraz przestrzegać wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm jakości pracy.

 

Zarząd OFBOR z przyjemnością informuje, że w wyniku kontroli przeprowadzonej przez niezależnych wyspecjalizowanych audytorów, certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu standardów pracy terenowej zgodnych z Programem Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, otrzymały po decyzji Zarządu i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej 24 firmy Więcej>>

 

 

6. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

W październiku do grona członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyli:

 

·         Marek Biskup (MillwardBrown SMG/KRC)

·         Mateusz Jaworowski (MillwardBrown SMG/KRC)

·         Grzegorz Kowalczyk (MillwardBrown SMG/KRC)

·         Barbara Krug (MillwardBrown SMG/KRC)

·         Magdalena Księżycka (MillwardBrown SMG/KRC)

·         Joanna Mazurkiewicz (4P research mix)

·         Anna Nietrzebka (MillwardBrown SMG/KRC)

·         Katarzyna Rachuta (Edytor Press)

·         Jacek Sztejnert (MillwardBrown SMG/KRC)

·         Krzysztof Tomczak (MillwardBrown SMG/KRC)

 

Serdecznie gratulujemy!

 

 

7. SZKOLENIA PTBRiO

 

Zapraszamy na szkolenia w rozpoczynającym się nowym cyklu:

 

Badania wspomagające wprowadzanie nowego produktu na rynek, które prowadzi Krzysztof Siekierski z Pentora w terminie 17-18 listopada 2005 r.

 

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny prowadzone przez Jana Poleszczuka z Instytutu Socjologii UW w dniach 24-25 listopada 2005 r.

 

Badania jakościowe – możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla działu marketingu, które prowadzi Dominika Maison z Wydziału Psychologii UW w dniach 1-2 grudnia 2005 r.

 

Zastosowanie technik projekcyjnych w badaniach rynkowych - ich możliwości oraz ograniczenia w strategii i taktyce marketingowej. Szkolenie poprowadzą Iwona Wyrzykowska oraz Magdalena Szczepańska z ES TEEM Brand Strategies w dniach 8-9 grudnia 2005 r.

 

 

8. KONFERENCJE ESOMAR

 

Breaking the mould

13-15 listopada, Barcelona

 

Consumer Insight

15-17 listopada, Barcelona

 

 

9. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazał się artykuł zajmujący się tematyką badawczą:

„Rozwiewając mity lojalności klienta”, Brief, 73/10/2005

 

 

10. WYNIKI BADAŃ

 

Programy lojalnościowe kontra konkursy promocyjne (ARC Rynek i Opinia)

Konkursy promocyjne są wśród Polaków coraz mniej popularne, za to coraz częściej bierzemy udział w programach lojalnościowych. W 2005 roku aż 68,1% respondentów zadeklarowało, że zetknęło się kiedykolwiek z programem lojalnościowym. Więcej>>

 

Stare problemy nowego rządu (TNS OBOP)

25 proc. Polaków wierzy, że rząd PiS i PO powstanie i będzie rządził przez kolejne 4 lata, do następnych wyborów. 42% respondentów uważa, że powstanie, ale rozpadnie się, a 11%, że nie powstanie w ogóle. Więcej>>

 

Najlepiej pracować w średniej firmie usługowej (TNS OBOP)

Firmy usługowe średniej wielkości to sektor gospodarki, który uzyskał najwyższy Indeks Zaangażowania Pracowników TRI*M w badaniu TNS OBOP. Oznacza to, że pracownicy tego sektora są najbardziej zadowoleni ze swojej pracy i lojalni wobec pracodawcy. Więcej>>

 

Fiat królem szos (TNS OBOP)

Fiat to ciągle najpopularniejsza marka samochodu w Polsce. Na dalszych miejscach znajdują się: Daewoo (18%) i Skoda (10%), a pośród używanych: Volkswagen (15%) oraz Opel (11%). Więcej>>

 

Unia w tyle za USA i Japonią (TNS OBOP)

Znaczna część obywateli Unii Europejskiej uważa, że gospodarka europejska osiąga gorsze wyniki, niż gospodarka Stanów Zjednoczonych, czy Japonii. Więcej>>

 

Polacy o architekturze (CBOS)

Zdecydowana większość Polaków (86%) deklaruje mniejsze lub większe zainteresowanie wyglądem budynków, dróg, ulic i placów poszczególnych miejscowości. Estetyka otocznia nie ma znaczenia tylko dla 14% badanych. Więcej>>

 

Poczucie zagrożenia terroryzmem oraz akceptowanie działań zwiększających bezpieczeństwo obywateli (CBOS)

Przekonanie, że Polska może stać się celem ataków terrorystycznych ze strony fundamentalistów muzułmańskich, jest w dalszym ciągu niemal powszechne (83%). Zmieniło się natomiast społeczne natężenie tych lęków – obecnie w sposób zdecydowany wyraża swoje obawy jedna trzecia ankietowanych (34%), podczas gdy w październiku 2004 roku była to niemal połowa (48%). Więcej>>

 

Społeczne zróżnicowanie aktywności zawodowej. Poszukiwanie pracy: sposoby, elastyczność, oczekiwania finansowe (CBOS)

Spośród osób w wieku od 18 do 64 lat (mężczyźni) lub od 18 do 54 lat (kobiety) pracuje nieznacznie więcej niż połowa (52%). Mężczyźni pracują zarobkowo częściej niż kobiety (56% wobec 46%). Więcej>>

 

Polacy o dniu Wszystkich Świętych (Pentor)

W tym roku polskie cmentarze, tak jak zawsze, zapłoną setkami tysięcy zniczy. 91% Polaków deklaruje, iż w najbliższy wtorek odwiedzi groby swoich najbliższych. Jedynie 4% nie zamierza tego uczynić. Więcej>>

 

Net Track (SMG/KRC)

Ostatnie, wrześniowe badania Internetu przeprowadzone w ramach NetTracka pokazują, że w badanej próbie (N=3014), procent osób korzystających z Internetu wynosi 29,2% co oznacza, że w Polsce jest 8 694 000 internautów. Daje się zaobserwować wyraźną tendencję wzrostu znaczenia aukcji internetowych. Wzrasta liczba internautów wykorzystujących Internet do udziału w aukcjach internetowych (11,6% - IX.2004; 14,6% - IX.2005). Serwis Allegro.pl odnotowuje coraz lepsze wyniki w znajomości spontanicznej nazwy witryny (18,5% - IX.2004; 40,2% - IX.2005), znajomości wspomaganej, a także w ilości odwiedzin przez internautów w ciągu minionego miesiąca (25,1% - IX.2004; 44,1% - IX.2005 – jest to czwarty wynik za Onet.pl/70,7%/, Wirtualną Polską/60,2%/ i Google/59,1%/).

 

 

11. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Nastroje konsumenckie na początku października osiągnęły rekordowo wysoką wartość. Wartość wskaźnika konsumenckiego Penkon wzrosła w porównaniu z ubiegłym miesiącem o 8,2 pkt. a w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego jest wyższa o 9,1 pkt.

 

Ipsos

Zmiana rządu sprzyja poprawie nastrojów konsumentów. W październiku Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 punkty w porównaniu z poprzednim miesiącem do poziomu 92,74 punktów.

 

 

12. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań preferencji przedwyborczych Polaków przeprowadzonych przez firmy badawcze zrzeszone w OFBOR: CBOS, GfK Polonia, PBS i TNS OBOP.

 

Zapraszamy również do zapoznania się z wynikami badań preferencji politycznych Polaków przeprowadzonych przez Polską Grupę Badawczą oraz Ipsos.

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 64844 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail:
sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.