Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 28
   czerwiec 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2005

Koleżanki i Koledzy!

Witamy Was w wakacyjnych nastrojach. Pogoda nie sprzyja siedzeniu przy komputerze, ale mamy nadzieję, że znajdziecie chwilę na lekturę naszego czerwcowego wydania newslettera PTBRiO.

W tym miesiącu znajdziecie, między innymi, informacje dotyczące nowego, jedenastego już wydania Katalogu PTBRiO, który jest jedyną w Polsce publikacją zawierającą pogłębioną analizę polskiego rynku badań, prezentującą sylwetki badaczy skupionych w PTBRiO oraz funkcjonujące na naszym rynku agencje badawcze. Przypominamy również, że dziś mija termin zgłaszania wystąpień na VII Ogólnopolskim Kongresie Badaczy Rynku i Opinii.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

Korzystając z okazji życzymy Wam udanych wakacji, miłego wypoczynku i dużo, dużo słońca.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO



Prace nad Katalogiem PTBRiO już rozpoczęte!

Rozpoczęliśmy już prace nad tegorocznym wydaniem Katalogu PTBRiO. Dzięki firmom, które wypełniły i odesłały do PTBRiO coroczną ankietę na temat rynku badawczego, także w tym roku w katalogu znajdzie się analiza rynku badań marketingowych. Ponadto w katalogu opublikujemy m.in. informacje na temat badaczy skupionych w PTBRiO oraz agencji zajmujących się badaniem rynku. Nakład katalogu wyniesie 5.000 egzemplarzy. Podobnie jak w poprzednich latach PTBRiO oferuje możliwość reklamy w katalogu. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjne ceny formatów reklamowych. Już od 2000 zł za reklamę całostronicową! Więcej informacji znajdziecie na stronie www.ptbrio.pl, gdzie opisujemy dokładnie dotychczasowe wydania katalogu, charakter jego grupy docelowej oraz sposób dystrybucji wydawnictwa. Zamówienia reklam należy składać do 21 lipca 2006 r. Wydanie katalogu nastąpi w październiku 2006 r.

Dzisiaj mija termin zgłaszania referatów na VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

Przypominamy, że dzisiaj mija termin zgłaszania referatów na VII Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Wszystkie informacje dotyczące oczekiwań co do treści i formy wystąpień znajdziecie pod tym linkiem.

Podczas tegorocznego Kongresu proponujemy również nową formę aktywnego w nim uczestniczenia. Jest to tak zwana "Sesja plakatowa". Propozycja - na wzór doświadczeń wielu międzynarodowych kongresów - jest skierowana do młodych badaczy (do 30 roku życia). Sesja plakatowa daje możliwość zaprezentowania interesujących wyników badań marketingowych w formie wizualnej (plakatu) oraz podyskutowania o nich z innymi uczestnikami takiej sesji. Wszystkich zainteresowanych uczestniczeniem w sesji zachęcamy do zgłaszania swoich propozycji. Dziś jest jeszcze ostatnia szansa zgłoszenia prezentacji plakatowej w postaci streszczenia.

Wakacyjna przerwa w spotkaniach Klubu Badacza

Uprzejmie informujemy, że na okres wakacji Klub Badacza zawiesza swoje comiesięczne spotkania. Mamy nadzieję, że po okresie letniego wypoczynku spotkamy się w pełnym składzie, aby dalej poruszać tematy dotyczące badań, branży badawczej oraz aktualnych wydarzeń, którymi żyją wszyscy badacze. Przypominamy również o zgłaszaniu pomysłów tematów na kolejne spotkania Klubu Badacza. Tematy prosimy zgłaszać na adres: sekretariat@ptbrio.pl.

Komunikat w sprawie publikowania wyników badań opinii społecznej i rynku

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii apeluje do wszystkich podmiotów, które publikują lub będą publikować w jakiejkolwiek postaci wyniki badań opinii społecznej i rynku, o zachowanie wyznaczonych przez ESOMAR (European Society of Market Research) zasad etycznych i metodologicznych związanych z podawaniem wyników badań do publicznej wiadomości.

Każdorazowo przytaczając wyniki badania rynkowego należy także podać:

  • nazwę instytutu, który zrealizował badanie
  • termin przeprowadzenia badania
  • metodę zbierania danych
  • liczebność zrealizowanej próby i metodę jej doboru
  • charakter próby: płeć, wiek, cechy istotne dla badania
  • dokładne sformułowanie pytania.
  • Publikowanie wyników badań z zachowaniem powyższych zasad pozwoli na uniknięcie ewentualnych nieporozumień w ich interpretacji.

    Szkolenia PTBRiO

    Uprzejmie informujemy, iż wkrótce opublikowana zostanie nowa lista szkoleń PTBRiO na sezon 2006/2007. Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.ptbrio.pl, dział Szkolenia.

    Konferencje ESOMAR

    Congress 2006 - "Foresight - the predictive power of research" 17-20 września, Londyn-największe, doroczne wydarzenie


    Qualitative 2006 - "Qualitative reearch and the business narrative"

    8-10 października, Ateny

    Latin America "Seizing opporunities"
    25-27 października, Rio de Janeiro

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

    Publikacje na temat badań

    W ostatnim czasie ukazał się następujący artykuł zajmujący się tematyką badawczą:

    Dariusz Grądek "Zrozumieć i zmierzyć lojalność", Marketing w Praktyce 6/2006
    Właściwe celowanie w potrzeby konsumentów stanowi fundamentalny warunek lojalności. Na ogół sądzi się, że klienci podejmują racjonalne decyzje w sposób przemyślany, czyli że świadomie analizują obiektywną i względną wartość produktu. Konsumenci w swoim zachowaniu rzeczywiście czasami kierują się racjonalnym myśleniem, ale wcale nie zawsze w taki sposób podejmują decyzje. W rzeczywistości niektóre z tych samych badań, które pierwotnie potwierdzały wagę myślenia racjonalnego, obecnie pokazują, że w ten sposób podejmuje się decyzję raczej wyjątkowo. Ludzie przy zakupie bardzo często kierują się emocjami, sytuacją w danej chwili, otoczeniem, samopoczuciem.

    Wyniki badań

    MOTORYZACJA

    Import starych samochodów do Polski (TNS OBOP)
    Zdaniem połowy Polaków, import starych samochodów do Polski stanowi zagrożenie dla środowiska naturalnego. Innego zdania jest 30% badanych. Częściej ze stwierdzeniem, że import samochodów z drugiej ręki jest zagrożeniem dla środowiska naturalnego, zgadzają się osoby mieszkające w dużych miastach niż na wsi i w małych miastach.

    Więcej »

    Cena najważniejsza (TNS OBOP)
    Przy wyborze marki zakupionego w ubiegłym roku auta Polacy kierowali się bardzo racjonalnymi czynnikami. Największy wpływ na wybór samochodu miała jego cena. Prawie co drugi badany, który kupił samochód w 2005 roku przyznał, że to właśnie cena zadecydowała o jego wyborze.

    Więcej »

    TELEWIZJA

    Telekibice zadowoleni (TNS OBOP)
    Zmagania Polski z Niemcami oglądało w domach średnio 10,7 mln widzów, czyli o ponad milion więcej niż mecz Polska - Ekwador. Drugą połowę zmagań naszej reprezentacji z gospodarzem Mundialu obejrzało niemal 12 mln telewidzów. Można szacować, że razem z widownią w pubach, w pracy i u znajomych, łącznie mecz widziało niemal 12 mln Polaków.

    Więcej »

    20 lat z "Teleexpressem" (TNS OBOP)
    Dwadzieścia lat temu (26 czerwca 1986 r.) wyemitowano pierwsze wydanie "Teleexpressu". Program informacyjny ogląda każdego dnia średnio 4 028,67 tys. osób. Program najchętniej oglądany jest przez kobiety, osoby powyżej 55 lat, mieszkańców miast oraz widzów z wykształceniem podstawowym i średnim. Duży odsetek, bo niemal 54%, stanowią emeryci i renciści.

    Więcej »

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Światowe reakcje na doniesienia o ptasiej grypie: Polska w kontekście międzynarodowym (Ipsos)
    Z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Ipsos w 19 krajach świata wynika, że niemal cały świat słyszał o ptasiej grypie, chociaż reakcje na to zjawisko są na świecie bardzo różne. Na tle innych badanych krajów uwagę przyciągają postawy Polaków: choć odsetek osób bardzo obawiających się ptasiej grypy jest w Polsce największy ze wszystkich 19 zbadanych krajów, to Polacy uważają, że działania władz są w tej sprawie wystarczające. Mimo tak dużych obaw Polacy w minimalnym stopniu - w porównaniu z mieszkańcami innych krajów - zmienili swoje zwyczaje żywieniowe.

    Więcej »

    Znaczenie religii w życiu Polaków (CBOS)
    Polacy, jako zdeklarowani katolicy (96% deklaracji), stosunkowo wysoko oceniają swoją religijność - 69% z nich uznaje się za osoby religijne, w tym co piąty (21%) twierdzi, iż jest bardzo zaangażowany religijne. Religia stanowi dość istotny element codziennej egzystencji Polaków. Zdecydowana większość ankietowanych (77%) ocenia jej rolę w swoim życiu jako ważną.

    Więcej »

    Co jest w życiu najważniejsze? (CBOS)
    Z pewnością nie ma jednej, doskonałej recepty na udane i szczęśliwe życie. Można nawet powiedzieć, że ile osób, tyle różnych pomysłów na to, aby życie było satysfakcjonujące. Większość Polaków (51%) za najważniejszy element udanego życia uznaje dobre zdrowie. Dla niemal połowy ankietowanych (46%) niezbędne do szczęśliwego życia są pieniądze, zapewniające dostatek i dobrobyt.

    Więcej »

    Polacy o mistrzostwach świata w piłce nożnej (ARC Rynek i Opinia)
    Polacy są realistami - widzą co się dzieje z polską kadrą, więc nie oczekiwali od niej na Mistrzostwach Świata w Piłce Nożnej nadmiernych sukcesów. Większe nadzieje z grą reprezentacji wiązali Polacy, którzy na co dzień nie interesują się piłką nożną - są oni do sukcesów polskich piłkarzy nastawieni bardziej optymistycznie niż ci, którzy śledzą co się w polskiej piłce tak naprawdę dzieje.

    Więcej »

    Polska - biedni i bogaci obok siebie (GfK Polonia)
    Warszawę, Konstancin-Jeziorną i Katowice charakteryzują najwyższe wskaźniki siły nabywczej w Polsce. Przeciętny mieszkaniec Warszawy dysponuje ponad dwukrotnie wyższą siłą nabywczą niż np. przeciętny mieszkaniec Lidzbarka Warmińskiego czy Tomaszowa Lubelskiego. Najniższą siłę nabywczą mają m.in. mieszkańcy takich gmin wiejskich jak Kowal w woj. kujawsko-pomorskim czy Cielądz w woj. łódzkim, którzy są w stanie nabyć w skali roku towary i usługi o łącznej wartości ok. 3 razy mniejszej niż mieszkańcy np. Katowic.

    Więcej »

    Suplementy diety nie docenione (TNS OBOP)
    Suplementy diety, żywność wzbogacona, preparaty zawierające witaminy, minerały i inne składniki uzupełniające codzienną dietę, a jednocześnie wzmacniające organizm nie są jeszcze popularne wśród Polaków. Zaledwie co piąty badany (22%) przyznał, że sięgnął w ubiegłym roku po suplement diety. Znacznie częściej korzystają z nich kobiety niż mężczyźni.

    Więcej »

    Kapitał zagraniczny w Polsce (CBOS)
    Większość Polaków (60%) ocenia, że obecność kapitału zagranicznego jest korzystna dla polskiej gospodarki, a tylko co ósmy (13%) wyraża przeciwną opinię. Znacząca grupa badanych (27%) nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

    Więcej »

    Poczucie bezpieczeństwa i opinie o przyspieszonym trybie wymiaru sprawiedliwości (CBOS)
    Utrzymuje się zaobserwowana w zeszłym roku wyraźna poprawa opinii o stanie bezpieczeństwa w kraju i w miejscu zamieszkania. Mimo, iż nieco spadł odsetek badanych postrzegających Polskę jako kraj, w którym żyje się bezpiecznie, nadal jest on wyższy niż w kilkunastu poprzednich latach. W stosunku do ubiegłego roku nie zmieniła się ocena stanu bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania.

    Więcej »

    Wakacje Polaków 2006 (Pentor Research International)
    W tym roku 32% Polaków zamierza spakować walizki i wyjechać na letni wypoczynek. Wynik ten jest o 5 punktów gorszy od przełomowego roku 1999, kiedy to ponad dwie trzecie Polaków (37%) wybierało się na urlop i o jeden punkt procentowy gorszy od roku ubiegłego. Najbardziej mobilni są ludzie młodzi, do 29 roku życia. Ponad połowa z nich (52%) zamierza w tym roku pojechać na urlop.

    Więcej »

    Portret polskiego kibica (Pentor Research International dla Wprost)
    22% ankietowanych ogląda mecze piłkarskie co najmniej raz w tygodniu, natomiast 31% nie ogląda w ogóle. 37% badanych deklaruje, że najchętniej ogląda mecze reprezentacji Polski.

    Więcej »

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Ipsos

    Pentor Research International

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; http://www.ptbrio.pl/
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.