Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 34
   grudzień 2006 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

Święta za niespełna tydzień, a my już teraz składamy wszystkim czytelnikom newslettera PTBRiO moc serdecznych życzeń oraz wszystkiego co najlepsze w każdym dniu nadchodzącego Nowego Roku!

W tym wydaniu newslettera zapraszamy do zapoznania się z felietonem autorstwa Arkadiusza Wódkowskiego "Zaangażowany i kreatywny, czyli badacz doskonały". Natomiast już w styczniu 2007 roku spotykamy się na kolejnym spotkaniu Klubu Badacza, o szczegółach którego poinformujemy Was wkrótce.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze, a w nich miedzy innymi tematyka świąt - czyli jak świętujemy i ile wydamy w tym roku na prezenty. Zapraszamy również do zapoznania się listą szkoleń PTBRiO oraz Esomar.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Felieton miesiąca: Zaangażowany i kreatywny, czyli badacz doskonały

Moderował, wysłuchał i spisał Arkadiusz Wódkowski awodkowski@ptbrio.pl.

Od lat "idealna relacja" między badaczami po stronie klienta i po stronie agencji badawczej jest przedmiotem dociekań. Z dyskusji, jaka została przeprowadzona na potrzeby badania PTBRiO wynika że badacze zlecający badania marketingowe liczą na większe partnerstwo ze strony agencji badawczych. Potrzebują zaangażowania i zrozumienia potrzeb zleceniodawców. Ważna jest także kreatywność badaczy. Czy to oznacza, że rynek nie radzi sobie w wymienionych zakresach? Wręcz przeciwnie - tacy badacze istnieją i da się ich odnaleźć. Zdaniem zleceniodawców trudno jednak mówić o jednolitym wizerunku firm badawczych. Jednostką oceny powinny być zespoły badawcze. A tych partnerskich, zaangażowanych i kreatywnych jest stanowczo za mało na polskim rynku. Sygnalizowany jest brak badaczy, którzy mogliby być konsultantami.

Badacze bardzo cenią sobie agencje lokalne, gdyż zapewniają elastyczność, szybkość, kreatywność i dają możliwość realizacji eksperymentów. Ale jednocześnie uznają za niezbędne duże firmy badawcze posiadające wystandaryzowane produkty.

Odważni i kreatywni

Kto właściwie jest poszukiwany? Badani mówią o odwadze badaczy w innowacyjności, kreatywności jak i odważnym informowaniu nawet o złych wynikach.

Kluczowe jednak przy wyborze agencji jest zdolność zrozumienia biznesu, czyli problemu marketingowego. Ważne jest również, aby badacz - wykonawca znał badania od strony metodologii i potrafił to przełożyć na potrzeby biznesu. Zdarza się bowiem, że badacze w Polsce skupiają się na metodach i technikach, a mniej na korzyściach i biznesowych aspektach badań.

Agencje samoobsługowe

Bardzo cenione są agencje "samoobsługowe", czyli takie z którymi zleceniodawca rozumie się "bez słów". Chodzi o badaczy, którzy doskonale rozumieją branżę zleceniodawcy. Doświadczeni zleceniodawcy przyjmują warunek a priori, że każda firma dopuszczona do współpracy zna techniki, metody, sposoby kontroli i inne niemal techniczne aspekty współpracy. Przyjmując to założenie zleceniodawcy oczekują na wspomnianą kreatywność, ale przede wszystkim na elastyczność, rzetelność oraz wiedzę biznesową z danej branży.

Być agencją samoobsługową to także posiadać umiejętność sprzedania wyników klientom wewnętrznym. Wielu badaczy z firm zlecających badania jest postrzeganych jako bardziej trzymających stronę agencji badawczej niż stronę własnej firmy.

Zleceniodawcom najbardziej brakuje tego, aby agencja uczciwie i odważnie przedstawiła wszystkie wnioski z badania, nawet te, które będą niekorzystne dla klienta. Niezwykle istotne jest także to, aby powierzając agencji projekt otrzymać raport z wyników badania, który zostanie skrupulatnie sprawdzony i nie będzie zawierał błędów wymagających odesłania go do poprawy.

Brak rozpoznania potrzeb

Szukając idealnych badaczy zleceniodawcy wskazali mankamenty przedstawicieli agencji badawczych. Zdaniem respondentów niewielu badaczy potrafi zadawać pytania przed realizacją projektu. Po prostu boją się pytać.

Wadą polskiego rynku są także nierówne zespoły badawcze. Jeśli badacz odnajdzie odpowiedni zespół to stara się współpracować długofalowo i rzeczywiście cena badań spada wówczas na dalszy plan. Choć w firmach o rozbudowanych procedurach przetargowych jest to trudne do przejścia, dlatego też często jest tak, że o wyborze "dostawcy badań" decydują specjaliści ds. zakupów, traktując agencje badawcze jak dostawców papieru czy tonerów. Ze względu na mniejszą standaryzację widoczny jest jednak brak zgody na takie podmiotowe traktowanie badań.

Walne Zebranie Członków PTBRiO

Już dziś, tj. 19 grudnia o godzinie 18 przy ulicy Zielnej 37, budynek A, sala Wystawowa, odbędzie się Walne Zwyczajne Zebranie Członków PTBRiO.

Głównym celem Zebrania jest wybór 46 delegatów, którzy wejdą w skład Walnego Zebrania Delegatów. Wybrani podczas Zebrania Delegaci odbędą swoje zebranie w styczniu 2007 r. W jego trakcie będą mogli dokonać zmian statutu, tak aby usprawnić funkcjonowanie PTBRiO, będą również udzielali absolutorium Zarządowi, oraz sprawowali wszystkie funkcje jakie dotychczas sprawowało Zebranie Członków.

Zarząd PTBRiO podjął w ostatnim czasie prace nad propozycjami zmian statutu Towarzystwa. Ich głównym celem jest usprawnienie procedury zwoływania Walnych Zebrań Członków/Delegatów oraz dokonywania głosowań w ważnych dla PTBRiO sprawach.

Zapraszamy do zapoznania się z procedurą zwoływania Walnego Zebrania.

"Badania Marketingowe. Od teorii do praktyki"

Już w styczniu na rynku pojawi się długo oczekiwana pozycja książkowa "Badania marketingowe - od teorii do prakatyki", pod redakcją Dominiki Maison i Artura Noga-Bogomilskiego, przygotowana przy współpracy z Polskim Towarzystwem Badaczy Rynku i Opinii.

Choć książka jest jeszcze niedostępna w księgarniach, już dziś członkowie PTBRiO uczestniczący w Walnym Zebranu Towarzystwa otrzymają jej pierwsze egzemplarze. Do pozostałych członków publikacja trafi w najbliższych dniach pocztą.

W książce znajdziecie Państwo omówienie między innymi takich zagadnień, jak:

  • Jakościowe metody badań marketingowych
  • Etnograficzne badania marketingowe
  • Techniki projekcyjne i ich zastosowanie w strategii marketingowej
  • Metody zbierania danych i doboru prób w badaniach marketingowych
  • Badania trackingowe
  • Eksperyment w badaniach marketingowych
  • Badania skuteczności reklamy
  • Badania segmentacyjne
  • Badania elementów składowych marki
  • Mystery Shopping - badanie jakości usług

    "Ta książka jest efektem pracy i ogromnego zaangażowania. To również dowód, że środowisko badaczy marketingowych ma duży potencjał, którego podstawą jest wiedza, doświadczenie i gotowość do ciągłego podejmowania nowych wyzwań. Publikację tę stworzyli ludzie reprezentujący różne firmy badawcze, pokazując tym samym, że ta inicjatywa wykracza daleko poza ramy biznesowej konkurencji."

    (ze wstępu, Dominika Maison i Artur Noga-Bogomilski)

  • Katalog PTBRiO 2006

    Podczas VII Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się również premiera 11 edycji Katalogu PTBRiO.

    Katalog jest jedynym w Polsce wydawnictwem, które zawiera informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentuje działające w naszym kraju agencje badawcze.

    Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO ma atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

    Szkolenia PTBRiO

    Badania marketingowe dla wydawców prasy
    szkolenie poprowadzą Sebastian Nowacki i Arkadiusz Wódkowski (ABM Agencja Badań marketingowych) w dniach 11 - 12 stycznia 2007 r.

    Jak efektywnie wykorzystać trendy w praktyce marketingowej
    szkolenie poprowadzą Michał Kociankowski, Tomek Jędrkiewicz (IQS and QUANT Group) w dniach 18 - 19 stycznia 2007 r.

    Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta przekłada się na jego lojalność
    szkolenie poprowadzi Jacek Młynarski (GfK Polonia) w dniach 25 - 26 stycznia 2007 r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Konferencje ESOMAR

    Retail
    19-21 lutego 2007, Walencja

    Asia Pacific - new realities
    12-14 marca 2007, Kuala Lumpur

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Wydatki świąteczne 2006 (Ipsos)
    Ponad połowa Polaków planuje pokrycie świątecznych wydatków z bieżących dochodów, 8% z oszczędności, zaś 19% nie planuje specjalnych wydatków (badanie było realizowane w listopadzie). Tylko 2% osób myśli o wzięciu na ten cel pożyczki bądź kredytu.

    Więcej »

    Jak Polacy świętują? (Pentor Research International)
    Połowa Polaków, czyli o 2 punkty procentowe mniej niż w roku ubiegłym, deklaruje, że nadchodzące Święta bardzo ich cieszą. 38% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, natomiast 11% społeczeństwa twierdzi, że nadchodzące Święta wcale ich nie cieszą.

    Więcej »

    Opinie Polaków o wprowadzeniu stanu wojennego (Pentor Research International)
    Transformacja polityczna w różny sposób może wpływać na mechanizmy pamięci zbiorowej. W Polsce po upadku komunizmu nie ukształtowała się powszechnie akceptowana interpretacja wydarzeń z niedawnej przeszłości. Stan wojenny wprowadzony w Polsce 13 grudnia 1981 roku przez władze komunistyczne jako reakcja na powstanie niezależnego związku zawodowego Solidarność mimo upływu 25 lat wciąż jest przedmiotem głębokich kontrowersji.

    Więcej »

    Polacy o niektórych uprawnieniach i zadaniach ONZ (CBOS)
    Polacy w większości skłonni są zaakceptować propozycje zmierzające do zwiększenia uprawnień Organizacji Narodów Zjednoczonych. Akceptacja ta jest tym częstsza, im większe zainteresowanie polityką międzynarodową, a co za tym idzie - większe poinformowanie i lepsza orientacja w tej dziedzinie.

    Więcej »

    Polacy o molestowaniu w miejscu pracy (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
    Z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Radia wynika, że według 27,5% badanych Polaków często zdarza się sytuacja, w której mężczyźni na kierowniczych stanowiskach w zamian za pracę lub awans wymuszają na kobietach usługi seksualne.

    Więcej »

    Doświadczenia Polaków dotyczące postrzegania prawa pracy (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
    Jedna czwarta Polaków twierdzi, iż bardzo często zdarza się sytuacja, kiedy pracodawcy w Polsce obchodzą przepisy prawa pracy aby zwiększyć swój zysk. Aż 75,5% respondentów uważa, że pracownicy, godzą się na te obejścia, aby utrzymać pracę.

    Więcej »

    Coraz więcej wiemy o HIV i AIDS (TNS OBOP)
    W ciągu ostatnich czterech lat wzrosła wiedza Polaków o najczęstszych drogach zakażenia wirusem HIV. 93% Polaków wie, że mogą uniknąć zakażenia HIV/AIDS, jeżeli będą się upewniać, że każdy zastrzyk, jaki dostają, jest wykonany czystą igłą. To o 10 punktów procentowych więcej niż w 2001 r. Z kolei 91% badanych wie, że nieprawdziwe jest wyobrażanie, że ludzie mogą uniknąć zakażenia HIV/AIDS jeżeli będą się dobrze odżywiać.

    Więcej »

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    Gdyby wybory parlamentarne odbyły się w pierwszej połowie listopada, wygrałaby je Platforma Obywatelska, na którą chce głosować 28% badanych.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.