fbpx
 
lutek book h
Modern leisure society – consumer behavior
książka prof. Małgorzaty Bombol i dr Michała Lutostańskiego
 
 
Oficyna Wydawnicza SGH wydała właśnie książkę prof. Małgorzaty Bombol (Dyrektor Instytutu Zarządzania Wartością SGH) oraz dr Michała Lutostańskiego (Wiceprezes PTBRiO, Strategy Business Director w Kantarze, Adiunkt w SGH) pt. „Modern leisure society – consumer behavior”, która dostępna jest zarówno w wersji papierowej jak i jako ebook. Partnerami książki jest Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii oraz Marketing przy Kawie. O czym jest ta książka?

W ciągu ostatniej dekady przemiany technologiczne a co za tym idzie także społeczne przeobraziły doznania czasu wolnego. Przestrzenie i dystanse geograficzne jeszcze bardziej się skurczyły a digitalizacja życia i konsumpcji odmieniła nasze życie. Zmienił się też czas wolny - szybszy obieg informacji, tysiące aplikacji, powszechny streaming czy też serwisy rozrywkowe na żądanie, zmieniły nie tylko zasoby i sposoby spędzania czasu wolnego, ale także jego znaczenie i rozumienie. Czas wolny jest coraz bardziej zalgorytmizowany – staje się nową odsłoną stylu życia i zachowań w nowoczesnym społeczeństwie. Niniejsza książka w centrum swoich analiz stawia podmiot rynku – konsumenta – nadając mu szersze spojrzenie, które łączy w sobie zrozumienie emocji, postaw i ewentualnych wzorców zachowań, procesów naśladownictwa czy też różnic generacyjnych.

W książce z jednej strony położono nacisk na opis biologicznego znaczenia czasu wolnego dla jednostki i jego powiązań z kształtowaniem się zadowolenia psychicznego. Z drugiej strony ukazano też koncepcję stylu życia i tzw. timestyle, w powiązaniu z zachowaniami wzorcotwórczymi, szczególnie w ujęciu międzygeneracyjnym. Następnie zwrócono uwagę na kwestię rynkowej presji na podejmowanie określonych aktywności czasu – na ile wynikają one z mody, wygody a na ile z chłodnej kalkulacji czy z procesów naśladownictwa. Wybór szczegółowej analizy zjawisk rynkowych został podyktowany przede wszystkim nowością analizowanych zjawisk. Dlatego też, dokonano szczegółowej analizy rynków związanych z streamingiem, gamingiem, upublicznianiem prywatności w czasie wolnym oraz wskazano na nowe formy eskapizmu (guilty pleasure) i style zachowań zakupowych.

Książka zawiera wyniki badań przeprowadzonych w latach 2019 – 2021, uwzględniające ekonomiczny wymiar czasu wolnego, przy zastosowaniu ujęcia ilościowego oraz jakościowego. W oparciu o analizy dokonano klasyfikacji na typy konsumentów pod względem jakości życia i sposobów zagospodarowania czasu wolnego. Jako klamrę spinającą rozważania w całej monografii należy uznać obiektywne i subiektywne badania odnoszące się do wpływu COVID-19 na przeżywanie czasu wolnego. Na końcu podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jak zmieni się czas wolny w postapandemicznej nowej „normalności”.

lutek book
 
lutek book h
Dziękujemy za uwagę! – w jaki sposób kompleksowo mierzyć media.
Najlepsze wystąpienie XXII Kongresu Badaczy
 
 
Zapraszamy do zapoznania się z najlepszym wystąpieniem XXII Kongresu Badaczek i Badaczy.
Zdobywcami Nagrody Publiczności zostali Michał Protasiuk (Google) i Michał Zajdel (Kantar).

Zobacz nagranie wystąpienia:

Jeśli chcesz zobaczyć wersję rozszerzoną, czyli ogłoszenie wyników Konkursu Publiczności wraz z prelekcją i dyskusją, zobacz nagranie na naszym profilu Facebook. W panelu wzięli udział: Elżbieta Gorajewska (Nielsen), Robert Zydel (Państwowe Muzeum Etnograficzne), Zofia Smełka-Leszczyńska (Hill+Knowlton Strategies) i oczywiście Laureaci Nagrody.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ:

pdf
 
badaczka a praca h
Badacz(ka) a praca.
Raport z badania postaw dotyczących zatrudnienia w branży badawczej i insightów.
 
 
W branży badawczej zdarzają się momenty zintensyfikowanej mobilności pracowników. Taki moment obserwowaliśmy w drugiej połowie 2022, a sytuacja ta zainspirowała nas do przyjrzenia się tej tematyce. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie o to, jak nam się pracuje w obecnych miejscach zatrudnienia, jaką mamy jako branża skłonność do zmiany pracy oraz na jakie czynniki determinują nasze wybory. W Wasze ręce oddajemy materiał który stara się choć częściowo doświetlić te zagadnienia.
  • Badanie zrealizowane zostało techniką CAWI (wywiady internetowe);
  • Kwestionariusz obejmował moduł Adaptive Choice Based Conjoint (wykorzystany do oszacowania ważności różnych elementów ofert pracy dla badaczek/badaczy);
  • Próba badawcza: N=451 (odpowiedzi na pierwsze pyt.), N=260 (odpowiedzi na ostatnie pyt.);
  • Dane zebrane zostały pomiędzy 29 XI 2022 a 16 II 2023.

Projekt powstał przy współpracy Wise Rabbit

badaczka a praca ilu
 
badaczka a praca h
Etno stand up: Z Pamiętnika Niemłodej Etnografki.
Najlepiej ocenione wystąpienie Festiwalu INSUMMIT 2023.
 
 
Premierowe wystąpienie Anny Marii Szutowicz miało miejsce 27 września 2023 r. podczas Festiwalu INSUMMIT. Po poznaniu ocen publiczności ponownie zaprosiliśmy Was na to wystąpienie oraz dyskusję panelową.
Spotkanie odbyło się 13 grudnia 2023 r. w Marzycielach i Rzemieślnikach, III piętro Domu towarowego Bracia Jabłkowscy w Warszawie, a poprowadził je Robert Zydel, członek Zarządu PTBRiO.

Wraz z Anną Marią Szutowicz oraz Klaudyną Kamińską zapraszamy Was także do udziału w szkoleniu "Jak robić efektywniejszy marketing dzięki wejściu w konsumenckie kapcie. Szkolenie z badań etnograficznych", które odbędzie się 23 lutego 2024 r.

Zapraszamy także do obejrzenia nagrania z wystąpienia podczas INSUMMIT.

Etno stand up: Z Pamiętnika Niemłodej Etnografki.

#etnografiaRulez, #pozaSwojaBanke, #wCudzychKapciach, #życieKonsumenckieNaszych, #ludzkieSafari, #metodologiePoCovidowe, #fakeNewsy, #socialListeningoweSkrzywienie, #smallData, #wExcelluSieNieMiesci, #AIvictims

Odklejamy się. Przed pandemią odklejało nas nasze uprzywilejowane, wielkomiejskie ąę- życie. Patrzenie przez szyby biur i Uberów. W 2K23, po Covidzie, na konsumentów jeszcze częściej patrzymy przez ekrany i celki tabelek Excela. Większość Marketingowców i Marketingowczyń nie widziała swojego targetu w naturalnym kontekście wyboru i używania produktu/usługi czy konsumowania komunikacji od ponad 3 lat. Dlatego wzywam, żeby ruszyć w teren! Z pokorą założyć kapcie dla gości, napić się piwa pod sklepem i spotkać otwierające oczy small data. W ironicznej, stand-upowej narracji opowiem o insightach, których nie udałoby się odkryć, gdyby nie wspólne zakupy, gotowanie, usypianie dziecka czy… robienie hasz-komory w Volswagenie Golfie. Resort Komedii czuwa nad dynamiką i bekowością punchline’ów, moim RtB’sami są kilkunastoletnie doświadczenie w badaniach etnograficznych (czyli tysiące anegdot), uniwersytecki tytuł etnografki, a także branżowe sukcesy sceniczne.

 

AvatarAnna Maria Szutowicz - CEO&Founder, Y&LOVERS

Etnografka z dyplomem, badaczka z pasji, strateżka z powołania. Jurorka Effie Awards, You Tube Works Awards, Tik Tok Awards. Na Uniwersytecie SWPS uczy “Badania zachowań konsumentów” w ramach kursu “Etnografia w organizacji: Kreowanie”

 


Po wystąpieniu Anny Marii Szutowicz odbyła się dyskusja, moderowana przez Roberta Zydla z udziałem prelgentki oraz:

Darii Affeltowicz - Consumer, Insight Manager, Kompania Piwowarska

M Kalska  Magdaleny Kalskiej - Market Research Expert, mBank

Zacharska Dorota
 Doroty Zacharskiej - New Product Development Manager, Maspex Wadowice

Robert Zydel newRoberta Zydla - członka Zarządu PTBRiO

 

 

 
esg head
Business Social Impact
Społeczna odpowiedzialność biznesu w teorii, praktyce, liczbach i case studies.
 
 
Transformacja gospodarki na zrównoważony rozwój staje się faktem, a polski biznes musi się z nim zmierzyć. Jest to oczywiście trudny moment, wymagający od biznesu zarówno środków na przeprowadzenie transformacji, jak i wiedzy oraz świadomości.
We wrześniu 2023 na Stadionie Narodowym PTBRiO i OFBOiR po raz drugi już zorganizowały największy w naszej części Europy festiwal poświęcony insightom i marketingowi opartemu na danych Insummit 2023. Kurowana przez Katarzynę Zalewską, Dorotę Cudną-Sławińską z Kantar Polska i ekspertkę ESG Martę Kukowską sesja Business Social Impact zainspirowała nas do stworzenia wydawnictwa, które w syntetycznej, a jednocześnie bogatej w informacje i dane formie zbierze najważniejsze wnioski i rekomendacje dla wszystkich, którzy chcą wdrażać cele ESG w swojej aktywności biznesowej. Skrót ESG często kojarzony jest głównie z zielonymi transformacjami. Nieco rzadziej zwraca się uwagę na "S” czyli social. Zespół celów i problemów związanych z problemami społecznymi, między innymi takimi jak wykluczenie, równe traktowanie, ubóstwo. Tym właśnie problemom poświęciliśmy naszą publikację. Do jej stworzenia zaprosiliśmy uczestniczki i uczestników sesji Business Social Impact.

Zapraszamy do lektury publikacji przygotowanej przez Kantar Polska:

Kantar Business Social Impact email header 20231211

Tematy poruszane w publikacji, to między innymi:

  • ESG w statystykach
  • Co o ESG sądzi konsument?
  • Jak ESG wpływa na społeczeństwo i biznes?
  • ESG - komunikacja społeczna i marketingowa
  • Wdrożenia celów ESG w aktywność biznesową – case studies

„Dzieląc się z Państwem publikacją, która podsumowuje naszą tegoroczną sesję Business Social Impact festiwalu Insummit 2023, oddajemy zbiór niezwykły. Zbiór ukazujący zróżnicowaną perspektywę, doświadczenia i dokonania ludzi, firm i instytucji w obszarze zrównoważonego rozwoju, ESG. Wierzymy, że tak, jak współautorki i współautorzy publikacji w tej różnorodności, a zarazem spójności wartości i przekonań, dostrzegą Państwo największą wartość, a po lekturze całej publikacji poczujecie się zainspirowani lub zachęceni do podjęcia rozmów, zadawana pytań w tym, dynamicznie ewoluującym obszarze ESG. Tego serdecznie życzymy i polecamy się do dalszych rozmów i działań.”

Zalewska Katarzyna Katarzyna Zalewska - Kantar Polska


„Widzimy dynamicznie rosnące zainteresowanie biznesu obszarem ESG. W tym, dodaję to z nieskrywaną radością bo ten obszar jest mi od zawsze najbliższy, społeczną odpowiedzialnością czyli S. Biznes tworzą ludzie i właśnie dla ludzi i z ludźmi powinien on jak najlepiej i jak najodpowiedzialniej funkcjonować. Dlatego tak ważne jest to żeby zacząć jeszcze mocniej pochylać się nad tak podstawowymi tematami jak warunki pracy, poszanowanie praw człowieka w całym łańcuchu wartości oraz budowanie we współpracy z organizacjami pozarządowymi sensownych i skutecznych partnerstw społecznych. Nie bez znaczenia są przed nami również wyzwania, choćby te związane z nowymi technologiami w służbie społeczeństwu. Nasza publikacja to kontynuacja dyskusji z tegorocznego Insummit właśnie wokół tych zagadnień, którą poprowadziliśmy w gronie ekspertów i praktyków. Była ona tak istotna, że postanowiliśmy kontynuować ją tą publikacją.”

kukowska marta Marta Kukowska - ekspertka ESG


źródło: materiały prasowe Kantar Polska

 

A jeśli szukacie pogłębionej wiedzy o ESG sprawdźcie koniecznie najnowsze szkolenie PTBRiO:

header esg

 

 
twoje badania semiotyczne
Trać punkty, zdobywaj wiedzę
– czyli jak skorzystać z mocy gier symulacyjnych?
opis najlepszego wystąpienia XIX Kongresu Badaczy
 
 
Gry w coraz większym stopniu stają się częścią naszego życia. Rynek gier planszowych, komputerowych i mobilnych wciąż się powiększa, a badania dotyczące graczy jasno wskazują, że angażujemy się w gry niezależnie od naszej płci, wieku, pochodzenia czy statusu materialnego. I choć gry są wykorzystywane przede wszystkim do rozrywki, to sięga się po nie również w celach edukacyjnych, rozwojowych czy promocyjnych.

O ile wspomniane zastosowania już zdążyły się przyjąć, to wciąż pozostaje pytanie czy gry mogą być użytecznym narzędziem dla badaczy? Z tym właśnie pytaniem mierzyliśmy się podczas naszej prezentacji.

Aby podjąć próbę odpowiedzi przytoczyliśmy historię konkretnej gry badawczej, która była wdrażana kilkanaście miesięcy temu, a którą Igor, jako projektant, miał przyjemność współtworzyć. W 2017 powstała gra symulacyjna, która miała za zadanie zweryfikować potencjalne konsekwencje procedowanej wówczczas nowej ustawy o transporcie zbiorowym. Ze względu na postępujący regres transportowy, masowe pojawianie się tzw. „białych plam” (czyli miejsc na mapie Polski, w których mieszkańcy nie mają dostępu do żadnej formy transportu zbiorowego) i pogłębiający się problem wykluczenia transportowego, ustawodawca przystąpił do nowelizacji zapisów prawnych, które miały doprowadzić do zmiany sytuacji.Okazało się jednak, że dosyć szybko eksperci zajmujący się wspomnianą ustawą stanęli przed kilkoma poważnymi wyzwaniami:
  1. Złożoność systemu:
    Na system transportowy składa się wiele rozmaitych kwestii, m.in. są to zagadnienia finansowe, prawne, społeczne, technologiczne, geograficzne, ekonomiczne, a nierzadko również polityczne. Nowa ustawa może w nieprzewidywalny sposób wpłynąć na całą sieć różnych elementów i doprowadzić do nieoczekiwanych konsekwencji.
  2. Zróżnicowani interesariusze:
    Zmiana ustawy dotyczy zarówno samorządowców (na poziomie gminy i powiatu), przewoźników (duże PKS-y jak i małe firmy przewozowe), jak i bardzo zróżnicowanej wewnętrznie grupy pasażerów. Każda z tych grup ma nieco inny sposób myślenia, inaczej odczytuje i interpretuje zapisy ustawy oraz ma, częstokroć rozbieżne przekonania na temat tego, jak owa ustawa w ogóle powinna działać. W efekcie, nie do końca wiadomo, jak te różnice odbiją się na stosowaniu ustawy w praktyce oraz jak będą wyglądały interakcje wszystkich tych stron.
  3. Wysoka stawka:
    Problem dotyczy poważnego obszaru funkcjonowania państwa i ewentualny błąd może mieć katastrofalne skutki dla wielu regionów kraju. W związku z tym, nie można sobie pozwolić na śmiały eksperyment „na żywym organizmie”.
  4. Niewystarczające metody:
    W tej sytuacji, tradycyjne metody nie dawały satysfakcjonujących odpowiedzi
    (np. podczas wywiadów szybko okazywało się, że pytani również nie potrafili ocenić efektów działania ustawy w tak złożonym systemie) lub były niemożliwe do zastosowania (np. niemożność zrobienia lokalnego eksperymentu i zmiany prawa tylko w wybranych regionach).
W tym właśnie momencie rozważań nad zmianą przepisów, pojawił się pomysł, aby przetestować skutki ustawy za pomocą gry symulacyjnej – zdobyć wiedzę na temat tego, jak będzie wyglądała rzeczywistość, gdy nowe prawo będzie tym obowiązującym. Powołano więc interdyscyplinarny zespół składający się z: 3 ekspertów od transportu, 1 konsultanta z organizacji samorządowej, 1 metodologa i 2 projektantów gier (Igor Widawski był jednym z nich). Ich zadaniem było odtworzenie systemu transportowego w grze symulacyjnej
i sprawdzenie, czy i w jakim stopniu nowa ustawa poprawi obecną sytuację, zmniejszy liczbę „białych plam” oraz przyczyni się do stabilizacjii całego systemu. Metoda gier została wybrana z 4 powodów:
  1. Odwzorowanie rzeczywistości: gry symulacyjne potrafią wiernie odtworzyć złożoną rzeczywistość i zapewniają wiarygodność modelu na poziomie:
    (a) struktury całej sytuacji, (b) procesów, przez które przechodzą uczestnicy, jak i (c) realizmu psychologicznego (gracze są poddani tym samym mechanizmom psychologicznym, co w realnej sytuacji).
  2. Badamy zachowania, a nie deklaracje: uczestnicy gry angażują się, mają realistyczne motywatory i zderzają się z konkretnymi wyzwaniami. Dzięki temu możemy obserwować ich reakcje, zachowania i faktyczne działania, a nie tylko wsłuchiwać się w ich deklaracje. Nie musimy ich pytać „czy rozumieją ustawę” – my to możemy zobaczyć. I właściwie nie tyle „czy”, tylko „jak”, ponieważ w grze, owo „rozumienie” przekłada się na konkretne czynności operacyjne, które podlegają analizie (np. sposób rozpisywania przetargów).
  3. Wehikuł czasu: to co w rzeczywistości trwa tygodnie, miesiące i lata, w grze zajmuje kilka godzin. W efekcie proces wyciągania wniosków jest znacznie szybszy i badacze mogą przeprowadzić kilka iteracji testów, za każdym razem na innym wariancie ustawy.
  4. Bezpieczny eksperyment: gra może pełnić rolę poligonu doświadczalnego. Jeżeli w grze okaże się, że nowa ustawa prowadzi do paraliżu samorządów, bankructwa przewoźników i kompletnej zapaści transportowej to… właściwie nic się nie stało. Straciliśmy mnóstwo punktów, ale zyskaliśmy jeszcze więcej wiedzy. W tym sensie gra symulacyjna jest swego rodzaju crash-testem pomysłu, w tym przypadku ustawy.
Po kilku miesiącach analiz, przygotowań i testów powstała gra, która pozwoliła na przetestowanie nowej ustawy. W grze brali udział prawdziwi interesariusze, m.in. przedstawiciele starostwa, gmin oraz firm przewozowych.  Podczas finałowej rozgrywki, graczom towarzyszyła ekipa telewizyjna, a materiał
z tego dnia jest dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=LWHNR0BvY_4 Co ważne, gra dostarczyła bardzo ciekawego materiału badawczego zarówno dotyczącego samej ustawy, jak i interakcji zachodzących pomiędzy interesariuszami. Podczas prezentacji na XIX Kongresie Badaczy uczestnicy naszej sesji mieli okazję przyjrzeć się najważniejszym wnioskom płynącym z tego doświadczenia. Wskazywaliśmy zarówno na wnioski dotyczące kwestii transportowych, ale przede wszystkim skupialiśmy się na ogólnych wnioskach dotyczących zastosowania gier w badaniach – m.in. mówiliśmy o tym, że gry potrafią uchwycić ludzką nieracjonalność i uwzględniają to, że jesteśmy podatni na rozmaite błędy poznawcze, które mogą mieć znaczący wpływ na osiągane wyniki i funkcjonowanie danego systemu. Basia wskazywała również na to, że podczas gry, badacze mogą czerpać wiedzę z różnych źródeł, np. poprzez obserwację, prowadzenie wywiadów indywidualnych, wspólną rozmowę ze wszystkimi uczestnikami jak i poprzez porównywanie wyników z poszczególnych modułów gry (przed i po wprowadzeniu ustawy).Szerszy opis tych wszystkich wniosków oraz samego projektu mogą Państwo znaleźć w artykule napisanym przez Igora Widawskiego, Michała Wolańskiego i Karola Olejniczaka (dostęp pod linkiem: https://doi.org/10.1080/25741292.2018.1504372). Naszą kongresową prezentację zakończyliśmy listą rekomendacji dotyczących tego w jakich sytuacjach warto skorzystać z mocy gier symulacyjnych.

Barbara Zajączkowska, ABM i Igor Widawski, Iggames

Zapowiedź wystąpienia i bionoty autorów 







 
oskary
Nagrody 25-lecia PTBRiO
 

Ten rok jest dla nas wyjątkowy. 25-lecie PTBRiO uzmysłowiło nam ilu fantastycznych ludzi przez te ćwierć wieku tworzyło dorobek Towarzystwa. Cześć z nich nagrodziliśmy już w konkursie Archetypów, podczas XX Kongresu Badaczy. Postawiliśmy jeszcze zajrzeć do naszych przepastnych archiwów i odszukać twórców najlepiej ocenionych kongresów, konferencji, szkoleń, zajęć SCI oraz wystąpień kongresowych minionych 25 lat. Przeszukaliśmy ankiety ewaluacyjne poszczególnych wydarzeń i Panowie i Panie oto oni:

Najlepiej ocieniony Kongres Badaczy:
1. Przewodniczący Rady Programowej Łukasz Mazurkiewicz za kongres Human Power
2. Przewodnicząca Rady Programowej Ania Karczmarczuk za kongres Ogarnąć jutro
3. Przewodniczący Rady Programowej Mateusz Galica za kongres Zmiana

Najlepiej ocenieni autorzy konferencji PTBRiO:
1. Iza Rudak za Letnie Seminarium Badawcze
2. Mateusz Galica za Forum Data Driven Decisions 2.0
3. Arkadiusz Wodkowski za seminarium Podróż przez doświadczenia

Najlepiej ocenieni autorzy wystąpień na Kongresie Badaczy:
1. Michał Lutostański i Tomasz Użarowski za wystąpienie Odyseja Badawcza 2020 (XIV Kongres)
2. Agata Romaniuk za wystąpienie Trashbook, czyli recykling wiedzy. (XIII Kongres)
3. Tomek Bartnik za wystąpienie Czy strategię marki można zbudować bez badań? Można. (VIII Kongres)

Najlepiej ocenieni autorzy szkoleń:
1. Anna Gorączka i Michał Protasiuk za szkolenie Gamefication w praktyce badawczej
2. Anna Talarczyk za szkolenie Customer Experience w procesie reklamacji i o sztuce budowania lojalności w kryzysie
3. Adam Polasz, za szkolenie Sztuka prezentacji – jak skutecznie docierać z przekazem do odbiorców prezentacji

Najlepiej ocienieni autorzy zajęć Szkoły Consumer Intelligence:
1. Ania Forycka za zajęcia Badania U&A oraz badania segmentacyjne
2. Agnieszka Warzybok za zajęcia Badania trendów
3. Agata Wiszniewska za zajęcia Poznać znaczy zrozumieć - techniki jakościowe

Ogromne gratulacje dla Was wszystkich!

 

Insight Clash
Jak odnaleźć się w natłoku danych?
Zapraszamy do lektury książki, którą PTBRiO wydało wspólnie z PWN, jako podsumowanie konferencji Data Driven Decisions (edycja 2017).
"Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” to pierwsza taka propozycja na polskim rynku wydawniczym opisująca dostępne na rynku źródła danych w najważniejszych obszarach podejmowania decyzji biznesowych (Strategia; Innowacje; Komunikacja; Zarządzanie relacjami z klientem oraz Sprzedaż i dystrybucja). Publikacja składa się z opisów źródeł danych przygotowanych przez ekspertów z Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz wywiadów z praktykami biznesowymi.

Dla kogo jest ta książka?
  • Dla decydentów i marketerów, którzy chcą klarownych wskazówek, które źródła danych są optymalne na poszczególnych etapach realizacji misji marketingowej;
  • Dla badaczy, analityków i doradców pracujących zarówno po stronie dostawców informacji marketingowej, jak i tych zarządzających tą informacją po stronie klienta. Zawarte w książce treści umożliwią im zwiększenie kompetencji w zakresie użyteczności różnych źródeł informacji w różnych sytuacjach biznesowych;
  • Dla studentów kierunków ekonomicznych i marketingowych, jak również społecznych – socjologii czy psychologii – czyli wszystkich tych, którzy niebawem zaczną pomagać podejmować decyzje na podstawie danych z różnych źródeł

"Ujęcie tematu powoduje, że książka jest nowatorska i uzupełnia ważną lukę na polskim rynku. Każdy z autorów ma wieloletnią praktykę w działach marketingu, w których musiał podejmowac decyzje, opierając się na różnych źródłach danych, lub w firmach badawczych, które ich dostarczały. Pozycję wyróżnia rownież niezwykła aktualność poruszanych w książce zagadnień. Omawiane są w niej zjawiska bardzo aktualne, z którymi na co dzień spotykają się pracownicy działów marketingu - dlatego to książka bez wątpienia na czasie."

prof. dr hab. Dominika Maison
Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego


Zobacz stronę forum Data Driven Decisionsprawo

pandemia2
Badania i biznes w czasach pandemii - perspektywa kliencka
Debata ekspercka ptbrio, 7 maja 2020 r., godz. 18.00
 
Zapraszamy Cię na debatę o badaniach i biznesie w czasach pandemii, organizowaną przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii.

Ostatnie dwa miesiące boleśnie zredefiniowały misternie tkaną od wielu lat siatkę relacji popytu i podaży. Napędzona do maksimum machina biznesu z impetem wpadła w ścianę postawioną przez patogen. A completely new dimension of disruption - napisała światowa prasa. Przytaknęliśmy lekko zasępieni, ale bardzo szybko przyszła refleksja, że przecież “show must go on”. No właśnie, przecież świat się nie zatrzymał, tylko po prostu bardzo zmienił. Pojawiły się nowe wyzwania, ale wraz z nimi pojawiły się także nowe możliwości. Jak na nową sytuację zareagowały oczy i uszy biznesu - działy badań i analiz światowych korporacji? Jakiej wiedzy potrzebują dziś Consumer Insight Managerowie, jakie badania zlecać, a z jakimi poczekać, jak zmienili się konsumenci i czy zmiany będą trwałe. A w ogóle to co dalej?

W dyskusji wzięli udział: Anna Martenka (Play), Stanisław Dzieduszycki (Carlsberg) oraz Bartosz Brusiło (Unilever). Moderował: Leszek Szycman Sanofi/PTBRiO

Zapraszamy do obejrzenia nagrania:


 
Rocznik 2019 2020
Rocznik PTBRiO
Jedyne w Polsce wydawnictwo pokazujące najnowsze zjawiska konsumenckie i trendy w badaniach.
 
Rocznik PTBRiO jest bezpłatną publikacją skierowaną do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, do osób zajmujących się reklamą i mediami, do przedstawicieli świata nauki oraz do wszystkich osób zainteresowanych zjawiskami konsumenckimi.

Rocznik PTBRiO jest jedyną tego typu publikacją opisującą branże Consumer Itelligence, wydawaną nieprzerwanie od 25 lat.

W ostatnich wydaniach solidna podstawa merytoryczna publikacji, pochodząca z badania przeprowadzanego wspólnie z ESOMAR, została wzbogacona o szerszą perspektywę konsumencką. Razem z praktykami biznesu, ekspertami, badaczami i naukowcami przedstawiamy zjawiska konsumenckie, trendy i inspiracje, które będą w najbliższych latach kształtowały polską rzeczywistość rynkową.

Podobnie jak w latach ubiegłych, Rocznik będzie dystrybuowany bezpośrednio przez PTBRiO, podczas wydarzeń organizowanych oraz objętych patronatem Towarzystwa, publikacja zostanie wysłana do osób decyzyjnych, marketerów, badaczy kluczowych firm korzystających z badań marketingowych i wiedzy o konsumencie. Dodatkowo na stronie www.ptbrio.pl można zamówić  Rocznik w wersji papierowej oraz PDF oraz archiwalne wydania Rocznika.
Premiera tegorocznego XXV wydania, odbędzie się podczas konferencji K20 4 czerwca 2020, najważniejszego wydarzenia trendwatchingowego.

Serdecznie zapraszamy do zamawiania reklam w formacie cało lub półstronicowym.


Zamów reklamę

Zamówienia przyjmujemy do 31 marca.


Jeśli jesteści Państwo zainteresowani reklamami na okładkach, zapraszamy do kontaktu bezpośredniego z Iwoną Ziółkowską Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Pobierz najnowszy rocznik w pdf

Podaj nam swój adres email, abyśmy mogli wysłać Ci plik

Pobierz ×


Zamów wersję papierową 2019/2020prawo


Zamów archiwalne wydaniaprawo


cyber
 
pandemia
Badania w czasach pandemii
Debata ekspercka ptbrio, 16 kwietnia 2020 r., godz. 18.00
 
Zapraszamy Cię na debatę Badania w czasach pandemii, organizowaną przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii.

Długoterminowe predykcje sprzed pandemii ulegają właśnie bolesnej dezaktualizacji. Biznes coraz częściej rozważa wciśniecie pauzy i zamrożenie rozwoju na długie miesiące. Czy to słuszna strategia? Czy marki mogą pozwolić sobie na zawieszenie dialogu z konsumentami? Czy mogą po prostu przestać ich rozumieć? My badacze wiemy, że to oznacza dla marketingu kosztowny regres. Właśnie teraz, w tym specyficznym okresie badania nabierają szczególnego znaczenia, a nasze wsparcie dla procesów decyzyjnych jest potrzebne i ważne jak nigdy dotąd. Jak dobrze jesteśmy przygotowani na wyzwania nowej sytuacji?

Do dyskusji zaprosiliśmy grono ekspertów: Katarzynę Gawlik (Deloitte Digital), Annę Karczmarczuk (IPSOS), Annę Gorączkę (Żabka Polska) oraz Roberta Zydla, którzy podejmą z nami ważne zagadnienia dotyczące zmian postaw konsumenckich, mocnych stron naszej branży, a także spróbują odpowiedzieć na pytania: co dalej? Jaką mamy prognozę na przyszłość? Spotkanie poprowadził Michał Lutostański.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania:

cyber
 
pandemia2
Jak to będzie? Wracamy do starego, czy przemeblowujemy rynek wiedzy?
Debata ekspercka ptbrio, 28 maja 2020 r., godz. 18.00
 
Epidemia mocno uderzyła w większość kategorii rynku. Firmy muszą w przyspieszonym tempie zastanowić się nad zmianą modelu biznesu. Wciąż nie wiemy, czy najgorsze przed nami, nie wiemy też, jakie trwałe zmiany COVID odciśnie na społeczeństwach, ich trybie funkcjonowania i współdzielonych wartościach.

Podczas dyskusji z przedstawicielami świata badań oraz ich klientów zastanowiliśmy się nad możliwymi rozwojami wypadków i rekomendacjami dla badaczy, firm dostarczających wiedzę oraz klientów. W dyskusji wzięli udział: Jerzy Hołub (Mastercard), Tomasz Jędrkiewicz (T-Mobile) oraz Piotr Idzik (MASMI). Gościem specjalnym był prezes ESOMAR, Joaquim Bretcha. Dyskusję poprowadził prezes PTBRiO, Mateusz Galica.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania:
 
pandemia2
SERWIS POŚREDNICTWA PRACY
Zapraszamy do umieszczenia ofert pracy w serwisie PTBRiO.
 
Chcesz umieścić ogłoszenie o pracę, rekrutujesz badacza lub szukasz nowego pracownika, umieść ogłoszenie w naszym serwisie. Sprawdź szczegóły w Regulaminie.

Zobacz aktualne oferty pracy:


Junior Research Analyst, INQUIRY, Warszawa

oferta ważna do 24 maja 2024 r.

Research Manager: Quantitative, WiseRabbit, Warsaw / hybrid

oferta ważna do 7 maja 2024 r.

Kierownik/Kierowniczka Projektów w Zespole badań jakościowych, PBS, Sopot/Warszawa

oferta ważna do 7 maja 2024 r.

PROJECT MANAGER LUB SENIOR PROJECT MANAGER (BADACZ / STARSZY BADACZ), Ipsos, Warszawa

oferta ważna do 5 maja 2024 r.



  

sw cover3
Solidna wiedza w szalonych czasach,
czyli jak podejmować pewne decyzje na podstawie danych.
6 maja, godzina 18.00, online
W dniach 2-7.05.2021, na całym świecie, pod egidą ESOMARu i przy współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami działającymi w branży badawczej odbywa się cykl eventów online pod nazwą International Market Research Day. Polskie środowisko badawcze także uczestniczy w tym cyklu, dlatego PTBRiO, OFBOR i ESOMAR mają przyjemność zaprosić Państwa na panel dyskusyjny pod tytułem „Solidna wiedza w szalonych czasach, czyli jak podejmować pewne decyzje na podstawie danych”.

Porozmawiamy w gronie badaczy praktyków, ale też naukowców i wykładowców akademickich o tym jak dziś, w bardzo zmiennych i trudno przewidywalnych czasach, szybko i zwinnie dostarczać wartościową wiedzę. Nigdy dotąd badacze i badani nie funkcjonowali w rzeczywistości tak pełnej niepewności, nowych nieprzewidywalnych zmiennych, ale i błyskawicznie rozprzestrzeniających się półprawd, fejków, nadinterpretacji wyników, dezinformacji i dewaluacji naukowych źródeł wiedzy. Rzeczywistość VUCA dotyczy dziś już nie tylko biznesu ale i nauki, co dobitnie pokazało ostatnich kilkanaście miesięcy. Jakie wyzwania stawia to przed badaczami? Jak dostosowywać badawczy warsztat do wymogów czasów VUCA? Czy z synergii akademickiej dyscypliny i praktycznej zwinności badań komercyjnych może wynikać ważna wartość dodana dla dzisiejszych konsumentów i obywateli? Jeśli tak, to co oba te obszary mogą sobie dziś wzajemnie zaoferować i co dobrego może z tego wynikać dla naszej przyszłości w wielu różnych aspektach życia?

 

Spotkanie poprowadzi

 

Avatar

 

Iza Rudak

MAISON & PARTNERS

 

W latach 2012-2016 prezes PTBRiO. Obecnie przedstawiciel ESOMAR w Polsce. Managing partner w Maison&Partners. Badacz jakościowy z 20-letnim doświadczeniem. Współautorka książki „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”
Jej rozmówcami będą:
Bombol Malgorzata

Prof. dr hab.
Małgorzata Bombol

SGH


Prof. dr hab. Małgorzata Bombol - Dyrektor Instytutu Zarządzania Wartością w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Autorka wielu książek, badań i publikacji naukowych z obszaru zarządzania wartością klienta, konsumpcji, klas społecznych i czasu wolnego. Recenzentka książek: „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta?” i „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”.
Avatar

Anna Gorączka
Żabka Polska

Trenerka Szkoły Consumer Intelligence oraz szkoleń PTBRiO. Od 2006 roku wspomaga decyzje biznesowe, dostarczając wiedzy o potrzebach konsumentów i kupujących. Przez wiele lat pracowała na różnych stanowiskach w obszarze insight i strategii u liderów FMCG oraz w największej sieci Convenience w Europie. Współautorka książek „Data Driven Decisions, Jak odnaleźć się w natłoku danych?”, „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta?” i „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”
Avatar

Michał Lutostański
Kantar Polska

Wiceprezes PTBRiO, w którym odpowiada za szkolenia, szkołę Consumer Intelligence i współpracę z Wydawnictwem Naukowym PWN. Doktor nauk społecznych – socjolog. Wykładał na SGH, UKSW, APS i Uniwersytecie SWPS. Strategy Business Director w Kantar Polska. Redaktor i współautor: „Data Driven Decisions, Jak odnaleźć się w natłoku danych?” i „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”. Recenzent książki „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta”.
Avatar

Agnieszka Łebkowska
Cyfrowa Foto

Trenerka Szkoły Consumer Intelligence oraz szkoleń PTBRiO. Absolwentka psychologii, zajmuje się badaniami marketingowymi od 1998 r. Prowadzi projekty badawcze wymagające wiedzy z obszaru psychologii poznawczej, behawioralnej i społecznej. Pracowała w PBS DGA, TNS OBOP, Grupie Onet S.A., MANDS. Redaktorka książki „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”.
Avatar

Michał Protasiuk
Google

Trener Szkoły Consumer Intelligence oraz szkoleń PTBRiO. W branży badawczej od 2002 r. Przez wiele lat związany z Kompanią Piwowarską, gdzie prowadził m.in. dział insightów konsumenckich. Od 2017 r. w Google, gdzie jest odpowiedzialny za badania rynkowe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Współautor „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta?”, redaktor i współautor książek „Data Driven Decisions, Jak odnaleźć się w natłoku danych?” i „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”.
Zapraszamy do dołączenia wydarzenia live na Facebooku, 6 maja, godz. 18.00.
facebook.com/badacze/live
sw
 
krowa
Moja krowa daje najlepsze steki i dobrze jej się żyje
Wydarzenie online, 3 lutego 2021 r., godz. 18.00
 
Jaka będzie przyszłość żywienia? Jakie mamy alternatywy?

Zapraszamy na spotkanie z Alicją Włodarczyk (Kantar) - zdobywczynią Pierwszej Nagrody Publiczności XXI Kongresu Badaczy Rynku i Opinii, która wróciła ze swoją opowieścią o redefinicji kategorii mięsa: Moja krowa daje najlepsze steki i dobrze jej się żyje. W programie także dyskusja oraz wystąpienia zaproszonych ekspertów Macieja Otrębskiego – Strategic Partnerships Managera z RoślinnieJemy , popularyzatora jedzenia pochodzenia roślinnego zarówno na poziomie konsumenckim, jak i biznesowym i Stanisława Łoboziaka – szefa Laboratorium Biologicznego Centrum Nauki Kopernik, który wyhodował mięso kurczaka na liściach szpinaku. Spotkanie poprowadziła Anna Gorączka (Żabka).

Zapraszamy do obejrzenia nagrania:


 
ksiazka
“Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”
– największe zbiorowe dzieło badaczy w Polsce już w sprzedaży
 
Właśnie do sprzedaży trafiła nowa książką Wydawnictwa Naukowego PWN pod redakcją Michała Jana Lutostańskiego, Agnieszki Łebkowskiej i Michała Protasiuka, która odkrywa przed czytelnikiem, jak złożonym analizom rynkowym podlega świat konsumenta - człowieka, który sięga po produkty, klienta korzystającego z usług, osoby robiącej zakupy, użytkownika.

„Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” to kompendium wiedzy autorstwa pięćdziesięciu ekspertek i ekspertów działający w ramach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, tworzących na co dzień branżę badań marketingowych w Polsce. Zajmują się zbieraniem danych, przeprowadzaniem analiz, wnioskowaniem i budowaniem praktycznych rekomendacji. Na bazie wieloletniego doświadczenia stworzyli użyteczny przewodnik porządkujący aktualną wiedzę o badaniach rynku i opisujący dobre praktyki, które warto stosować.

Książka daje możliwość zapoznania się z metodami i technikami badawczymi w licznych obszarach biznesu. Została podzielona na kilka części. Pierwsza zawiera opis elementów procesu badawczego od briefu po prezentację wyników. Druga część to praktyczny przewodnik po metodach badawczych – zarówno tych standardowych, jak i bardziej specjalistycznych. W trzeciej części znalazły się badawcze odpowiedzi na konkretne pytania biznesowe zleceniodawców. Na końcu umieściliśmy słownik, wyjaśniający kluczowe pojęcia. Rozdziały zostały wzbogacone o cytaty ekspertów, przykłady empiryczne oraz ćwiczenia praktyczne.

"Redaktorzy i Autorzy skutecznie podjęli wysiłek kompleksowego zestawienia nie tylko samego procesu wraz z metodami badań konsumentów, ale także umiejętnie powiązali je z różnorodnymi aspektami prowadzenia współczesnego biznesu. (…) Jako badacz i naukowiec – widzę w niej kompendium wiedzy pozwalające na usystematyzowanie współczesnej metodyki badań dla wszystkich uczestników procesu rozpoznawania zachowań konsumentów. Wartością samą w sobie jest aktualność podnoszonych kwestii i ukazanie ich w sposób jasny i przejrzysty. Dzięki temu książka będzie interesującą pozycją dla praktyków zlecających badania – pozwoli im lepiej zrozumieć stronę „zleceniobiorców” – badaczy, ale także będzie inspiracją do własnych przemyśleń nad otrzymanymi wynikami."

prof. dr hab. Małgorzata Bombol

Książka do kupienia tutaj
ksiazka2
 
cyber header
Przez ponad 20 lat zgromadziliśmy prawdziwą skarbnicę wiedzy o trendach, markach, konsumentach i metodach badawczych. W naszych zbiorach mamy dla Ciebie blisko tysiąc prezentacji, raportów, opracowań, artykułów i video. Gdy czytasz te słowa, zapewne już pracujemy nad kolejnymi publikacjami. A może chcesz podzielić się z nami swoim dorobkiem? Nic prostszego.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.