Czwartek, godz. 13.30, sesja I, sale D+E+F
,,Czy lubi leżeć w chwilach nudy na wznak? Czy zawsze gdzie utarty – kroczy – jest szlak?” – o tym jak big data i tradycyjne badania próbowały zrozumieć ludzką mobilność.
Krótki opis idei wystąpienia:
Jako ludzie bardzo różnimy się stopniem ruchliwości. Jedni wstają, tylko jeśli muszą, innych trudno zatrzymać. Intuicyjnie czuliśmy, że stopień, wzorzec i kontekst ruchliwości powinny współoddziaływać z wieloma innymi cechami naszego zachowania oraz postawami. Sprawdziliśmy tę hipotezę łącząc dane o mobilności pochodzące od operatora telekomunikacyjnego z danymi badawczymi oraz bazami pozwalającymi opisać kontekst przestrzeni, w której odbywa się ruch.Plan wystąpienia w punktach:
- Wprowadzenie do tematu mobilności, ruch i jego kontekst,
- Fuzja danych behawioralnych i badawczych oraz korzyści z interdyscyplinarnego podejścia
- Krótki opis projektu/badania- wykorzystane dane i sposoby ich łączenia
- Wizualizacja wybranych ścieżek – unaocznienie różnic pomiędzy konsumentami w zakresie mobilności
- Wyniki analizy mobilności - ile się ruszamy? jaką przestrzeń zajmujemy?
- Profilowanie na podstawie mobilności – związki pomiędzy wzorami mobilności a kluczowymi charakterystykami konsumenckimi (profile, postawy, zachowania)
- Przykłady zastosowań w konkretnych procesach marketingowych
- Podsumowanie, DOs and DON’Ts
Opis korzyści:
Wykazanie użyteczności projektów łączących światy data science i klasycznych badań Poszerzenie wiedzy na temat praktycznych możliwości fuzji danych oraz podejść analityczno-badawczych. Wskazówki dotyczące nowych sposobów wykorzystania różnorodnych danych we własnych projektach badawczych i procesach marketingowych.Opis projektu badawczego:
Celem projektu było zbadanie związków pomiędzy wzorami mobilności a cechami konsumenckimi oraz wybranymi postawami. Interesowały nas też możliwości kontekstualizacji danych o ruchu w celu zwiększenia potencjału komunikacyjnego (bardziej spersonalizowanej komunikacji). Projekt polegał na wykonaniu fuzji trzech rodzajów danych:- danych behawioralnych T-Mobile, dotyczących przemieszczania się telefonów w przestrzeni;
- danych z badania CATI przeprowadzonego na próbie abonentów, pogłębiających wiedzę o profilu i postawach;
- danych przestrzennych DataWise opisujących kontekst przestrzenny, opisujących szereg cech dowolnego miejsca w Polsce (mieszkańcy, infrastruktura, dostęp do usług itp.).
- czy wzorce mobilności wiążą się z postawami (otwartość, aktywność)
- czy istnieją różnice w profilach osób dużo przemieszczających się i „statycznych”
- czy kontekst, w jakim przemieszcza się konsument, wpływa na jego decyzje dot. wyboru kanałów sprzedaży
- jak mobilność wpływa na korzystanie usług telekomunikacyjnych
Turlejski
partner
DataWise
Od bardzo dawna zajmuje się wykorzystaniem danych w biznesie. Współzałożyciel DataWise oraz Placematic, firm koncentrujących się na gromadzeniu, wykorzystaniu i publikacji danych zewnętrznych do optymalizacji procesów i wsparcia podejmowania decyzji. Szczególne miejsce w tych działaniach zajmuje geolokalizacja, analizy kontekstu przestrzennego i mobilności.
Jędrkiewicz
Market Research Expert
T-Mobile Polska
Badaniami zajmuje się od 1994 roku. Przez wiele lat odpowiadał za rozwój narzędzi i produktów badawczych w Grupie IQS i NUQ Research. Od 2012 roku pracuje w T-Mobile Polska, gdzie kieruje działem badań rynku. Ostatnio intensywnie eksploruje obszar pogranicza badań i data science.
Obszary badawcze:
inny, insighty konsumenckie, prognozowanie i modelowanie, conjoint, retail (sprzedaż, dystrybucja), retail (sprzedaż, dystrybucja)Charakter badania:
ilościoweMetody badawcze:
CATI, ilościowe - ogólnie, inneBranże badawcze:
agencje reklamowe, domy mediowe, agencje pr, agendy rządowe, władze i instytucje centralne, budownictwo, handel hurtowy i detaliczny, hotelarstwo, gastronomia, turystyka, media elektroniczne (tv, radio, telewizja kablowa), pozostałe media (prasa, outdoor itp.), telekomunikacja (sieciowa i mobilna), usługi finansowe (np. banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, OFE), usługi pocztowe i kurierskie