Czwartek, godz. 10.00, sesja plenarna, Congres Hall
Dlaczego nauka jest (jeszcze) potrzebna badaniom marketingowym?
Krótki opis idei wystąpienia:
W dobie zafascynowania tzw. Big Data i łatwego dostępu do informacji pojawia się niezwykle ważne pytanie o rolę badacza w badaniach marketingowych. W tym kontekście warto zadać również pytanie o rolę nauki – czy jest ona jeszcze potrzebna badaczom i marketingowcom, czy jedyne co się będzie liczyło w niedalekiej przyszłości to zaawansowana technologia? Wbrew katastroficznym przewidywaniom o końcu roli badacza i nauki w badaniach marketingowych oraz zastąpieniu ich ogólnodostępnymi danymi i zaawansowaną technologią, nauka cały czas wiele może wnieść do praktyki badań. A wręcz można przypuszczać, że wraz ze z rozwojem technologii, rola rzetelnej wiedzy będzie coraz większa i podążanie za najnowszymi odkryciami naukowymi będzie wartością dodaną świadczącą o jakości badacza marketingowego. Natomiast niewątpliwie jego rola przesunie się od „zbieracza danych”, w stronę interpretatora danych i facylitatora decyzji marketingowych. W wystąpieniu zostaną przedstawione przykłady cały czas ogromnego znaczenia nauki w badaniach marketingowych pochodzące z trzech obszarów: (a) ogólnej wiedzy o człowieku, (b) wiedzy z obszaru consumer science oraz (c) wiedzy z obszaru statystyki i metodologii badań.Maison
Dziekan Wydziału Psychologii UW
Profesor psychologii, dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Naukowo zajmuje się badaniami procesów nieświadomych w postawach i zachowaniach konsumenckich oraz metodologią badań marketingowych, współpracuje z wieloma międzynarodowymi uniwersytetami (min. w USA, Belgii i Indonezji).
Od początku lat 90-tych zajmuje się badaniami marketingowymi i z powodzeniem łączy naukę z praktyką. W 2005 roku założyła firmę Maison&Partners specjalizującą się w strategicznych badaniach marek i komunikacji marketingowej, badaniach społecznych, z obszaru CSR oraz badaniach finansowych. Autorka i współautorka wielu publikacji i książek, między innymi: „Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości zastosowania metody IAT”; „Badania marketingowe. Od teorii do praktyki”; „Jakościowe badania marketingowe. Jak zrozumieć konsumenta”; „Polak w świecie finansów”; „Psychologia konsumenta”. Współpracuje z wieloma instytucjami i organizacjami, min. z NBP, Fundacją Kronenberga, Fundacją Komunikacji Społecznej.
Od lat angażuje się w działania na rzecz środowiska badawczego. W latach 2003-2008 była prezesem Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO), w latach 2009-2016 pełniła funkcję przedstawiciela ESOMAR na Polskę.