Czwartek, godz. 13.30, sesja III, Congres Hall
Dzień dobry, ile ma Pan/i dzisiaj czasu na nasze spotkanie? Czyli jak połączyliśmy badania z projektowaniem nowej usługi w Banku Millennium.
Krótki opis idei wystąpienia:
Kiedy zaczęłyśmy pracę z Bankiem Millennium, celowo nie uczyłyśmy się na pamięć bankowej terminologii. Przeciwnie – to pracownicy banku mieli nauczyć się języka klientów i poznać ich perspektywę. Na początku wysłałyśmy uczestników projektu do placówek ich banku i kilku innych, żeby na własnej skórze odczuli jak to jest być przeciętnym klientem. Wrócili zdziwieni, że to, co wymyślają za biurkiem, wygląda zupełnie inaczej z perspektywy klienta w oddziale.
Wyzwaniem projektowym Banku Millennium było zaprojektowanie nowego scenariusza rozmowy dotyczącej oszczędności i inwestycji wspartego materiałami wizualnymi.
Przez kilka miesięcy pracowaliśmy w roboczym zespole złożonym z przedstawicieli różnych działów banku i projektantów i badaczkę z firmy DIZKO (obecnie Design Provision). Projekt prowadzony był w oparciu o założenia projektowania zorientowane na użytkownika (Human Centered Design). Uczyliśmy pracowników banku prowadzić badania z klientami, wspólnie interpretowaliśmy wyniki, wymyślaliśmy rozwiązania, tworzyliśmy prototypy po to, żeby znów poddać je ocenie klientów. i tak w kółko, wiele razy, aż doszliśmy do satysfakcjonującego rozwiązania, dzięki któremu rozmowa o oszczędnościach stała się łatwa dla konsultantów i zrozumiała dla klientów.
W wystąpieniu opowiemy na przykładzie studium przypadku jak pracowaliśmy łącząc badania z projektowaniem: co sprawiało nam trudność, co się sprawdziło i dlaczego warto wykorzystywać podejście skoncentrowane na użytkownikach (Human Centered Design) w projektowaniu nowych rozwiązań.
Plan wystąpienia w punktach:
- Przedstawimy studium przypadku na podstawie projektu “Bankowy Poker”, który zrealizowałyśmy w Banku Millennium. Opowiemy o sformułowaniu wyzwania, przygotowaniu zespołu banku do prowadzenia badań na etapie eksploracji, o kolejnych etapach: analiz i wniosków z badań, ideacji i wymyślania rozwiązań, prototypowania rozwiązań i testowania pomysłów, aż po finał projektu. W trakcie wystąpienia położymy nacisk na różnice perspektyw: badaczy, projektantów i pracowników banku (klienta). Opowiemy jakie trudności nas spotkały i jak sobie z nimi radziliśmy. Podzielimy się wnioskami z tak przeprowadzonego procesu (lessons learned).
- Przedstawimy podstawowe założenia procesu projektowania usług w oparciu o podejście skoncentrowane na użytkowniku (HCD: Human Centered Design).
Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:
Słuchacze:- Słuchacze:
- będą mieli okazję posłuchać opowieści z pierwszej ręki o realizacji projektu, którego integralna częścią są badania prowadzone przez zespół projektowy;
- zyskają wgląd w kilka różnych perspektyw: badaczy, projektantów i pracowników banku (klienta);
- zapoznają się z założeniami metodologii projektowania zorientowanego na użytkownika i projektu prowadzonego wg założeń design thinking;
- poznają specyfikę interdyscyplinarnej pracy w zespole złożonym z badaczy, projektantów i przedstawicieli klienta;
- dowiedzą się o potencjalnych zagrożeniach i możliwych sposobach przeciwdziałania im lub rozwiązaniach, jakie pojawiają się w trybie pracy nad projektem opartym na zasadach design thinking;
- będą mieli okazję poznać nową praktykę badawczą – realizowaną przez przeszkolonych, ale nie profesjonalnych badaczy, czyli pracowników banku.
Opis projektu badawczego:
Bank Millennium miał na celu zaprojektowanie nowego scenariusza rozmowy sprzedażowej. Badania przeprowadzone zostały przez profesjonalnych badaczy oraz przeszkolony w tym celu zespół pracowników banku na pierwszym etapie projektu – eksploracyjnym – oraz na ostatnim – w ramach testowania prototypów. Nietypowe dla badaczy zastosowanie badań oraz niespotykane dotąd wykorzystanie badań przez pracowników banku otworzyło pole eksperymentów. Nie obyło się bez tarć i nieporozumień, z których udało nam się wyjść obronną ręką. Chętnie podzielimy się tym doświadczeniem, szczególnie, że pracownicy banku do dzisiaj korzystają z metodologii, jaką pracowaliśmy.
Nowotny
badaczka
Socjolożka i badaczka specjalizująca się w tematyce dizajnu, projektowania i kultury materialnej. Zajmuje się badaniami w procesie projektowania nowych usług i produktów. Szkoli z zakresu projektowania skoncentrowanego na użytkowniku, metod design thinking i kreatywnego rozwiązania problemów. Współpracuje z firmą badawczą Kantar MillwardBrown i Design Provision – zespołem projektującym produkty i usługi. Wykłada w Instytucie Socjologii UW. Prowadzi czytelnię dizajnu IDEPE.
Kochanowska
Design Strategist/Director & Co-Founder
Design Provision
Z wykształcenia jest projektantką produktu oraz komunikacji wizualnej. Współzałożycielka firmy doradczej DESIGN PROVISION (wcześniej DIZKO). Specjalizuje się w planowaniu i realizacji procesów projektowych, szczególnie w obszarze projektowania usług (Service Design). Wieloletnie doświadczenie i praktyczna znajomość różnorodnych narzędzi i metod projektowych, pozwalają jej na swobodne działania w kontekście kreowania nowych, produktów i usług. Opracowuje programy i prowadzi praktyczne warsztaty wprowadzające do stosowania Design Thinking, Service Design, Visual Thinking, Design-driven Innovation. Od 2005 roku pracuje jako wykładowca na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obroniła doktorat w 2010 roku. Jest autorką wielu publikacji na temat designu. Zasiada w jury konkursów projektowych.
Macko
dyrektor departamentu jakości
Bank Millennium
Od 15 lat związana z bankowością. Karierę zaczynała w Banku Handlowym w Warszawie. w Banku Millennium pracuje od 2006 roku, początkowo w departamencie marketingu jako kierownik zespołu zarządzania portfelem kart kredytowych, a następnie w departamencie operacji jako szef operacji detalicznych. Od 2011 jest dyrektorem departamentu jakości. Odpowiada za całokształt działań zmierzających do zapewnienia wysokiego poziomu świadczonych przez bank usług zarówno w obszarze klientów indywidualnych jak i biznesowych. Bezpośrednio podlegają jej zespoły zajmujące się rozpatrywaniem reklamacji, optymalizacją procesów i modeli obsługi klienta oraz badań głosu klienta. Zafascynowana obecnymi zmianami w zachowaniach i oczekiwaniach konsumentów, ciągle poszukuje rozwiązań, pozwalających przełożyć je na funkcjonowanie firmy.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, proces decyzyjny, produkt (innowacje, optymalizacja, ceny)Charakter badania:
jakościoweMetody badawcze:
desk research, IDI, inne, mystery shoppingBranże badawcze:
usługi finansowe (np. banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, OFE)