Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/21072/kongresbadaczy/2017/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

 

trendy vs "fads", Fast-fad lifestyle, współczesni konsumenci

Czwartek, godz. 16.00, sesja IV, sale A+B+C

Fast-fad Lifstyle, czyli skąd się biorą jednorożce w Starbucksie?

Krótki opis idei wystąpienia:

W wystąpieniu zostanie omówione zjawisko zwane po angielsku „fads” – pojęcie nie do końca posiadające jednoznaczne polskie tłumaczenie, aczkolwiek powszechnie znane i nie nowe, mowa tu bowiem o krótkotrwałych modach, wariactwach, bzikach, „maniach”, chwilowych fascynacjach… Jakie są cechy tego zjawiska, skąd się biorą, jak przebiegają, kategorie/ dziedziny w których się pojawiają najczęściej, grupy osób, których w największym stopniu dotyczą. w szczególności zostanie położony nacisk na to, jak odróżniać trendy od „fads”. Co jest bardzo ważne jeżeli chcemy wykorzystywać w marketingu trendy konsumenckie i/lub „chwilowe mody”. Trendy są solidniejsze, trwają dłużej, posiadają wiele manifestacji w wielu dziedzinach, ewoluują z czasem. Przejawiają się w nowych postawach i nowych zachowaniach. Służą rozwiązywaniu problemów, przed którymi stają konsumenci. „Fads come fast and fade away fast” – pojawiają się i szybko znikają, a na ich miejsce pojawiają się nowe. Tym niemniej nie pojawiają się bez powodu, nie są przypadkowym „zawirowaniem” przestrzeni społecznej, kulturowej. Ważne jest, aby zrozumieć ich głębsze znaczenie, dostrzec zjawiska, których mogą być jedynie przelotną manifestacją. Stąd studiowanie „fads” jest zajęciem nie tylko fascynującym, ale i pouczającym!

W wystąpieniu opisane zostanie nowe zjawisko pojęcie „fast-fad lifestyle”. Nazwa, wymyślona przez Trendhuntera, nawiązuje do nazw „fast fashion” czy „fast food” i innych szybkich i zmiennych zjawisk konsumenckich. Odnosi się do szerokiej kategorii „fads”, które są wykorzystywane (inicjowane?) przez marki lifstylowe. Jest to szczególnie ważne dla konsumentów, którzy mniej lub bardziej świadomie, zajmują się kreacją własnej marki osobistej (personal brand).

Plan wystąpienia w najważniejszych punktach:

  1. Pojęcia: trend vs. „fad”
  2. Cechy zjawiska
  3. Przykłady kilku „fads” z ostatnich lat – skąd się wzięły i jak rozumieć ich szerszy kontekst (m.in. „donning the nerd look” i moda na jednorożce)
  4. Na czym polega „fast-fad lifstyle” i dlaczego warto sobie nim zawracać głowę

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

Podstawową korzyścią powinno być wyczulenie odbiorców na podstawowe różnice między trendem a „chwilową modą”, bowiem konsekwencje błędnej identyfikacji przy ich wykorzystaniu w działaniu marketingowym mogą być bardzo frustrujące! a poza tym - "fads" to fascynujące zjawiska!

Opis projektu badawczego:

Elementy analizy ilościowej na bazie danych z innych źródeł

 

Fratczak Rudnicka Barbara Barbara
Frątczak-Rudnicka


konsultantka ds. badań
4P research mix

Absolwentka Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i jego wieloletni pracownik (1979 - 2008). Jako stypendystka Fulbrighta studiowała zachowania konsumenckie na Uniwersytecie Wisconsin. Ma ponad 30-letnie doświadczenie w prowadzeniu socjologicznych badaniach empirycznych.

W badaniach marketingowych pracuje od 1992 r. Od 1992 do 2003 r. w firmie Demoskop (potem IPSOS Demoskop). Od 2003 r. w firmie 4P research mix jako konsultantka ds. badań (współzałożycielka i członek zarządu tej firmy).

Specjalizuje się m.in. w badaniach komunikacji marketingowej (w tym z zastosowaniem analizy semiotycznej), w badaniach segmentacyjnych, eksploracji potrzeb i zachowań konsumentów. w szczególności wiele uwagi poświęciła badaniom grup konsumenckich, takich jak dzieci i osoby starsze. Od kilku lat zajmuje się analizą trendów konsumenckich, jest m.in. współautorką raportów: „Teczka Trendów 4P/2012”, „TeczkaMikroTrenów 4P/2013”, „Teczka Trendów w Rodzinie 4P/2015”, „Trendy w usługach finansowych 2017”. Publikuje na tematy związane z marketingiem i badaniami rynkowymi (m.in. w: Marketing w praktyce, Magazyn ThinkTank, Brief, Futu).

Liczne wystąpienia na konferencjach, kongresach; poza tym prowadzenie szkoleń, warsztatów. w ostatnich latach prezentacje prawie na każdym kongresie PTBRiO (wysoko oceniane przez publiczność).

 

 

Obszary badawcze:

inny

Charakter badania:

jakościowe

Metody badawcze:

desk research, inne

Branże badawcze:

inne typy podmiotów