Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/21072/kongresbadaczy/2017/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

 

odżywianie się, trendy w jedzeniu, zdrowie, zdrowy styl życia, zmiany w stylach odżywiania się, zmiany w zachowaniach, modelowanie zmian

Piątek, godz. 11.30, sesja XI, Congres Hall

Skrzydełko czy nóżka? – o zmianach (?) w stylach odżywiania się (i nie tylko)

Krótki opis idei wystąpienia:

Narracja o powszechnej, nieustającej i super-przyspieszonej zmianie nie schodzi z ust dziennikarzy, marketerów, czy „zwykłych zjadaczy chleba”. Jednym z obszarów, który generalnie stał się niezwykle ważny w dzisiejszym świecie i względem którego niemal codzienne odnotowywane są nowe trendy (we wszystkich mediach, zestawieniach, raportach, ale też w sklepach, barach, na bazarach) jest jedzenie. Mieszkając w dużym mieście, zwłaszcza w Warszawie, trudno nie mieć wrażenia, że zdrowe jedzenie jest niezwykle modne – w każdej knajpie jest hummus, millenialsów nie stać na mieszkania, bo jedzą tosty z awokado (jak twierdzi australijski milioner Tim Gurner), w biurowych kuchniach toczy się dyskusja nad wyższością mąki z ciecierzycy nad kokosową...

Czy jednak tak faktycznie jest? I jak to się ma do tego, że jednocześnie jesteśmy (i na świecie, i w Polsce) coraz grubsi i chorujemy na miażdżycę, cukrzycę i raki?

W naszym wystąpieniu chcemy podzielić się obrazem, jaki stworzyliśmy na podstawie niezwykle szeroko zakrojonego badania dotyczącego sposobów odżywiania się Polaków i ich spojrzenia na temat zdrowego jedzenia i zdrowego stylu życia. Pokażemy jak wyglądają prawdziwe posiłki przeciętnego Polaka, które nie lądują na Instagramie. W jaki sposób nawet najbardziej „newralgiczne” z punktu widzenia diety grupy, takie jak osoby z otyłością, kobiety ciężarne czy karmiące matki podchodzą do żywienia, do czego w tym obszarze aspirują, jak (i czy w ogóle) reagują na modę na zdrowy styl życia. Będzie to opowieść o sile przyzwyczajenia, codziennych zmaganiach, ale też o polskiej kulturze jedzenia w zderzeniu ze zmieniającym się światem.

Bazując na przykładzie żywienia, będziemy chcieli odnieść się do zjawiska zmiany w ogóle – tego jak przebiegają prawdziwe, behawioralne zmiany w człowieku, ale też konsumencie.

Opowiemy także o realizowanych i planowanych działaniach systemowych (m.in. o instytucji Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej), których celem jest wsparcie i zamodelowanie zmian w żywieniu Polaków.

Plan wystąpienia w punktach:

  1. Narracje odnoszące się do jedzenia funkcjonujące w sferze publicznej, w mediach; obraz żywienia, powstały na bazie analizy blogów, Instagrama, opisów i zestawień trendów.
  2. Reality check – przedstawienie wyników badania na temat przekonań co do zdrowego odżywiania i rzeczywistych zachowań Polaków – tego co i jak jedzą (na podstawie zdjęć rzeczywistych posiłków respondentów).
  3. Postawienie hipotez / analiza dotycząca zestawienia prawdy z obrazem z mediów oraz zjawiska samej zmiany – w jaki sposób przebiega zmiana, jaki jest kierunek aspiracji, jaka jest mechanika procesu i czy ma ona analogiczny przebieg w innych obszarach życia.
  4. Pokazanie perspektywy strategicznej – w jaki sposób modelować pożądaną zmianę, jakich narzędzi użyć; jakiego rodzaju działania są obecnie wdrażane, jakie są możliwe dalsze kierunki w polityce edukacji żywieniowej.

Opis korzyści (możliwości wykorzystania wiedzy), jakie osiągną uczestnicy Kongresu po wysłuchaniu wystąpienia:

  • przegląd trendów i narracji z obszaru żywienia;
  • pogłębiony obraz sposobu żywienia i przekonań dotyczących diety u Polaków; ze szczególnym uwzględnieniem grup „krytycznych” – matek, kobiet w ciąży i osób z otyłością;
  • analiza zjawiska zmiany behawioralnej oraz elementów kluczowych / triggers, które ją facylitują;
  • pokazanie możliwych rozwiązań i programu działań dedykowanych modelowaniu zmiany w szerokim, narodowym wymiarze;
  • pokazanie ciekawych metodologicznie zabiegów, kluczowych w obszarze badań żywienia;

Opis projektu badawczego:

50 FGI poprzedzonych dzienniczkiem (notowanie i robienie zdjęć posiłków) z kobietami i mężczyznami (18-65 lat), również z matkami dzieci od noworodków do nastolatków, kobietami w ciąży i osobami z otyłością; realizacja w kilkunastu lokalizacjach - od wsi i małych miasteczek (np. Augustów, Września) po największe polskie miasta.

Olkowska AleksandraAleksandra
Olkowska

Senior Project Manager
4P research mix

Psycholog. z badaniami związana od 2009 roku. w 4P research mix od 2014 roku; wcześniej pracowała w Domu Badawczym Maison i Ipsosie. Ma doświadczenie w badaniach jakościowych i ilościowych: badaniach eksploracyjnych, segmentacyjnych, wizerunkowych, U&A, testach komunikacji, koncepcji nowych produktów/usług/opakowań. Pracuje dla zróżnicowanych branż - od finansów, przez media, farmację, alkohol, po materiały biurowe czy budowlane. z wykształcenia również dietetyk.

Obszary badawcze:

insighty konsumenckie

Charakter badania:

jakościowe

Metody badawcze:

FGI

Branże badawcze:

pozostałe instytucje publiczne (nauka, ochrona zdrowia itp)