Piątek, godz. 10.00, sesja VIII, Congres Hall
Śmierć ekspertyzy i narodziny postprawdy
Krótki opis idei wystąpienia:
Granica miedzy faktem, a opinią została znacząco zachwiana w ostatnim czasie. Wyrazem tego jest wyrażenie „post prawda”, które kolegium redakcyjne słownika oksfordzkiego wybrało słowem roku 2016. Jak wskazuje Tom Nichols w książce „The Death of Expertise” postawa nieskalana wiedzą stała się powodem do dumy. w kształtowaniu nowej rzeczywistości opartej na przekonaniach swoją rolę odgrywają badacze marketingowi. Ich opis wiedzy powszechnej jest punktem wyjściowym dla komunikatów marketingowych. w ten sposób zwykli ludzie zostają utwierdzeni w przekonaniu, że ich opinie są niejako prawdziwe – przecież zostały głośno publicznie wyartykułowane. w końcu nie ważne jest jak jest, istotne jak konsument to postrzega? Czy aby na pewno?Plan wystąpienia w punktach:
- Zarys zagadnienia post prawdy i malejącego autorytetu ekspertów
- Wiedza potoczna, a wiedza naukowa. Przykłady przekonań konsumenckich - z wewnętrznych i nie publikowanych badań marketingowych – umiejscowione w kontekście wiedzy naukowej
- Przykłady komunikacji marketingowych opartych o współczesne mity
- Wnioski i postulaty. Czy naukowo poparte komunikaty, będące w sprzeczności z przekonaniami konsumentów, mają rację bytu? Jaka powinna być rola eksperta (technologa/ żywieniowca/ inżyniera) w procesie opracowywania wyników badań marketingowych?
Opis korzyści:
Wystąpienie będzie krytyczną refleksją nad rolą badaczy marketingowych w upowszechnianiu współczesnych mitów i marginalizowaniu wiedzy specjalistycznej. Prezentacja przeanalizuje na ile możliwe jest włączenie wiedzy naukowej/ ekspertyzy (technologów/ żywieniowców/ inżynierów) w opracowywanie wniosków z badań w obszarze B2C. Postaram się także odpowiedzieć na pytanie: Czy rację bytu mają naukowo poparte komunikaty, jednak będące w sprzeczności z przekonaniami konsumentów?Zyskowski
Consumer Market Insight Manager
Unilever
Z wykształcenia socjolog, studia doktoranckie, 9 lat doświadczenia w badaniach marketingowych (GSK, Nestle, Unilever), członek PTBRiO.
Obszary badawcze:
insighty konsumenckie, marka (strategia, pozycjonowanie, komunikacja), proces decyzyjny, produkt (innowacje, optymalizacja, ceny), reklama, sponsoring, product placement, U&A (potrzeby, motywacje, segmentacje, lifestyle)Charakter badania:
ilościowe, jakościoweMetody badawcze:
CATI, CAWI, desk research, etnografia, FGIBranże badawcze:
kosmetyki / higiena – produkcja FMCG, pozostałe towary nietrwałego użytku – produkcja FMCG, żywność – produkcja FMCG