#shopper, #10yearchallenge, #FMCG, #zakupy, #handel, #cokupujemy, #nastrojekonsumenckie, #zamknelimojsklep

#10YEARCHALLENGE – Polacy na zakupach.

SESJA  WCZORAJ - DZIŚ - JUTRO,
PIĄTEK 25.X, godz. 10.30, sale A+B+C

Najważniejsza myśl prezentacji

Wydaje się że ostatnie dziesięć lat to czas, w którym polscy shopperzy przeszli diametralną zmianę. Wyszli z hipermarketów, w których polowali na atrakcyjne promocje na łopatkę wieprzową i zmierzają teraz w kierunku sklepu convenience, gdzie kupią gotowe danie kuchni azjatyckiej bez konserwantów i sztucznych dodatków oraz wegańskie lody na deser. Aby sprawdzić tę hipotezę, przyjrzymy się, w jakich sklepach najchętniej Polacy robili zakupy, co decydowało o ich wyborze, co najchętniej wrzucaliśmy do naszych koszyków w 2009 i w 2019. Przekonamy się, czy rzeczywiście jesteśmy inni, czy może tacy sami, ale w inny sposób.

Wyniki badań uzupełnimy komentarzami z dwóch dramatów Doroty Masłowskiej - Między nami dobrze jest oraz Innych ludzi, które również dzieli dekada. Okazuje się, że znajdują się w nich przenikliwe obserwacje rynku dóbr szybko zbywalnych a połączenie literatury z badaniami pomaga opisać ostatnie 10 lat zakupów.

Opis

Na początku roku w mediach społecznościowych pojawił się #10yearchallenge. Należało swoje aktualne zdjęcie porównać z tym sprzed 10 lat, aby pochwalić się jak bardzo zmieniliśmy się na lepsze. Względnie, nie zmieniliśmy się wcale - jesteśmy tak samo szczupli, piękni i młodzi. Oprócz znanych osób i internautów wyzwanie podjęły wtedy także marki pokazując stałość swojej misji czy produktów lub dynamiczne zmiany np. w stronę technologii.

My także chemy podjąć to wyzwanie i okiem badawczym sprawdzić jak zmienił się Polak na zakupach w ostatniej dekadzie i co na niego wpłynęło. Aby to sprawdzić sięgniemy do badań handlu detalicznego, badań konsumenckich i shopperowych sprzed 10 lat i sprawdzimy jaki obraz się z nich wyłania. Chcemy zbadać czy w tym porównaniu wypadamy coraz lepiej, bo pijemy więcej roślinnego mleka, znamy już hummus, kapustę kiszoną zastąpiliśmy kimchi a zwierzęcym pupilom dajemy wegańskie przekąski? Czy może to nie jest porównanie w którym wypadniemy lepiej, bo pijemy więcej alkoholu, więcej palimy i zużywamy więcej plastikowych butelek?

Przyjrzymy się jak Polski shopper oceniał swój konsumencki nastrój do wydawania pieniędzy kiedyś a co jest jego obawą dzisiaj? Na czym oszczędzał? Na co wydaje więcej? Gdzie robi zakupy jeśli w tym czasie z rynku zniknęło 30 tysięcy placówek? Czy tak samo ważne jak kiedyś są dla niego ceny czy może zmienił hierarchię wartości na zakupach? Czy zmienił zestaw ulubionych produktów – dorzucił więcej produktów z aspiracjami czy może wciąż w głębi koszyka pozostał taki sam?

Interesuje nas czy z tego obrazu wyłoni się nowe oblicze Polaka na zakupach? Czy może jak u Masłowskiej wyłoni się tylko grupa Polaków, którzy jak tytułowi Inni ludzie różnią się bardzo także w swoich wyborach konsumenckich a których na koniec i tak łączy wspólny Rossmann, Biedronka i smog?

W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?

Prezentacja ma pomóc zrozumieć zmiany, które przez ostatnie 10 lat wpływały na polskich konsumentów i shopperów.

Źródła, materiały, dane:

  • Dane Nielsen: dane z Panelu handlu detalicznego 2008-2019,
  • Dane z raportów konsumenckich i shopperowych,
  • Shopper Trends od 2008,
  • Consumer Confidence Index

Magdalena
PIWKOWSKA

Senior client consultant
Nielsen

W Nielsenie od 11 lat, gdzie zajmuję się analizą rynku FMCG na podstawie badania panelu handlu detalicznego. Absolwentka Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych UKSW w Warszawie.

Agata
SZCZEPANKOWSKA

Client business partner
Nielsen

Z firmą Nielsen związana od ponad sześciu lat, pomaga w podejmowaniu decyzji wiodącym graczom z branży FMCG. Absolwentka Wydziału Psychologii UW i Szkoły Głównej Handlowej.