DLACZEGO POTRZEBUJEMY PRZEJRZYSTOŚCI MIKROTARGETOWANIA - wnioski z analiz reklam internetowych
piątek 25.X, godz. 12.30, sala Bałtyk
Najważniejsza myśl prezentacji
Reklamy internetowe wykorzystujące masowe mikrotargetowanie mogą być narzędziem manipulacji i dyskryminacji. Sposobem na ograniczenie zagrożeń może być wprowadzenie obowiązku udostępniania wszystkich reklam emitowanych w internecie wraz z ich metadanymi.
Opis
Platformy reklamowe w internecie, coraz częściej, umożliwiają automatyzację prowadzenia kampanii i doboru bardzo specyficznych grup docelowych. Jednak masowe mikrotargetowanie tworzy szereg zagrożeń, w szczególności, może prowadzić do manipulacji i dyskryminacji. W wystąpieniu pokazujemy wyniki naszych badań dotyczących mikrotargetowania reklam politycznych i dotyczących tematów publicznych na Facebooku, YouTube i Google. Pokażemy statystyki kampanii prowadzonych w Polsce i innych krajach, w oparciu o dane pozyskane z biblioteki reklam i archiwum reklam udostępnianych przez firmy w ramach przejrzystości kampanii wyborczych. Przedstawiamy argumenty, dlaczego platformy reklamowe powinny mieć obowiązek udostępniania publicznie wszystkich emitowanych reklam i ich metadanych, takich jak informacje o treści reklam, tym kto za nie płaci, do jakich grup docelowych są kierowane i ile razy były wyświetlone.
W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?
Prezentacja będzie poruszała kwestie odpowiedzialności komunikacji reklamowej w internecie i zmniejszania zagrożeń związanych z manipulacją i dyskryminacją.
Źródła, materiały, dane:
Dane pozyskane z biblioteki reklam i archiwum reklam udostępnianych przez Facebook i Google w ramach przejrzystości kampanii wyborczych
Dominik
BATORSKI
Chief Scientist
Sotrender
Katarzyna
SZYMIELEWICZ
Prezeska
Fundacja Panoptykon