OPAKOWANIA – trzy „momenty prawdy”.
CZWARTEK 24.X, godz. 13.20, sale A+B+C
Najważniejsza myśl prezentacji
Opakowanie to nie tylko zauważalność produktu na półce oraz jakość i wygoda jego użytkowania. Coraz większe znaczenie ma także „trzeci moment prawdy” – rozumiany jako wpływ opakowania na środowisko. Pytanie – czy również dla polskiego konsumenta?
Opis
Możemy zidentyfikować 3 kluczowe „momenty prawdy”, jeśli chodzi o interakcję pomiędzy konsumentem a opakowaniem produktu:
Moment 1: Zauważalność i Perswazyjność na półce – na ile opakowanie przykuwa uwagę i zachęca do zakupu produktu?
Moment 2: User Experience – na ile opakowanie swoją funkcjonalnością i jakością buduje satysfakcję z produktu i zachęca do ponownego zakupu?
Moment 3: Ekologia – jaki jest wpływ opakowania na środowisko? Z jakich materiałów jest wytworzone? Czy nadaje się do recyklingu? Czy wiadomo, co z nim zrobić?
Klienci (a z nimi i badacze) do niedawna skupiali się przede wszystkim na dwóch pierwszych momentach prawdy, ale w ostatnich latach wyraźnie rośnie znaczenie także tego trzeciego.
Problem wpływu opakowań na środowisko jest coraz mocniej obecny w debacie publicznej na świecie i w Polsce (warto wspomnieć choćby ostatnią akcję GreenPeace #ToChybaTwoje), a badania własne Ipsos pokazują także, że konsumenci na świecie rzeczywiście zwracają coraz większą uwagę na ekologiczność opakowań, co przekłada się na ich wybory przy półce.
W naszym wystąpieniu, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola trzeciego „momentu prawdy” z punktu widzenia „przeciętnego” polskiego konsumenta. Wykorzystując realizowane przez Ipsos Polska badanie syndykatowe „Trendy Żywieniowe Polaków” skwantyfikujemy to zjawisko i dostarczymy wiedzy odnośnie:
- Ilu Polaków przywiązuje wagę do wpływu opakowań na środowisko – zarówno na poziomie postaw, jak i konkretnych zachowań?
- Czego oczekujemy w tym zakresie od siebie, producentów, regulatorów?
- Jaki jest profil socjo-demograficzny „wrażliwych” na 3 moment prawdy?
- Z jakimi innymi postawami i wzorcami zachowań koreluje wrażliwość na ekologiczny wymiar opakowań.
Last, but not least, zderzymy „polskie” wyniki z danymi Ipsos ze świata, aby zrozumieć, w którym miejscu jesteśmy na mapie postaw pro-ekologicznych w zakresie opakowań.
W jaki sposób prezentacja odnosi się do kwestii skutecznego i odpowiedzialnego wspierania decyzji wiedzą o rynku i człowieku?
Wystąpienie pogłębi wiedzę, jak zarządzać opakowaniem w zmieniających się warunkach rynkowych, ze szczególnym uwzględnieniem trendów konsumenckich związanych z ekologią. Pozwoli również odpowiedzieć na pytanie, na ile zadbanie o trzeci „moment prawdy” jest palącą biznesową koniecznością już teraz (konieczność ekologiczna jest poza dyskusją), a na ile jest to inwestycja obliczona na trochę dalszą przyszłość.
Źródła, materiały, dane:
Badanie syndykatowe Ipsos Polska „Trendy żywieniowe Polaków”, dane własne Grupy IpsosTomasz
PAŃKA
Szef Zespołu badań Ilościowych
Ipsos
Iwona
WILMOWSKA
Senior Project Manager
Ipsos