Spóźnialski Maciej i niekonsekwentna Zuza, czyli jak zmieniać zachowania konsumentów
Maciej jest uczciwym facetem, uważa, że trzeba płacić rachunki na czas, ale z fakturą za komórkę zawsze się spóźnia. Zuza jest pro eko, ale zawsze kupuje wodę w plastikowych butelkach. Konsumenci. Chcieliby jedno, robią drugie. Postawa A nie przekłada się na wzorzec zachowania A, ale na B, niekoniecznie zresztą intencjonalnie. Jeśli jednak chcemy wpłynąć na realne zachowania naszych klientów niewiele nam przyjdzie z samych opinii - ostateczne decyzje konsumenci podejmują przy półce, w momencie wyboru usługi, czy w trakcie korzystania z produktu.
Jak więc zmieniać i modelować zachowania, a nie tylko to, co ludzie mają w głowie? Pakiet potężnych możliwości dają narzędzia oparte o ekonomię behawioralną. Za pomocą serii ukierunkowanych bodźców (tzw.zapalników), których koszt jest często wielokrotnie mniejszy niż koszt dotarcia z komunikacją innymi kanałami, można szybciej i bardziej efektywnie modelować decyzje i zachowania. Jeśli chcecie się dowiedzieć jak to zrobić, poznać zestaw narzędzi i zmierzyć się z realnymi wyzwaniami biznesowymi, zapraszam na warsztat Behavioral Change na zbliżającym się Kongresie Consumer Intelligence. A przy okazji: znaleźliśmy sposoby i na Macieja, i na Zuzę.
Agata Grabowska
Przewodnicząca Rady Programowej Kongresu
| |