Jeśli masz kołopoty z wyświetleniem wiadomości kliknij na ten link.

Newsletter PTBRiO nr 77

Stereotypy i uprzedzenia

W Nowym Zyzdroju spotykamy się co rok, aby rozmyślać i rozmawiać o rzeczach, na które, pochłonięci sprawami zawodowymi, nie mamy czasu, a które dzieją się tuż obok, nie pozostając bez wpływu na rzeczywistość w której funkcjonujemy. My badacze mamy w sobie wielką ciekawość poznawczą, która wciąż domaga się zaspokojenia, a która nie zawsze i nie tylko, dotyczy rynku i zachowań konsumenckich. Co więcej, wydaje się że ten właśnie "nierynkowy" rodzaj ciekawości badawczej należy szczególnie pieczołowicie zaspokajać, aby rynek i konsumentów badać naprawdę dobrze i w szerokiej perspektywie rozumieć wyniki tych badań.

W tym roku przyjrzymy się kwestii stereotypów i uprzedzeń. Stereotypy to uproszone (i często nieprawdziwe) reprezentacje rzeczywistości w naszym umyśle, konstrukcje poznawcze, które ułatwiają nam codzienne przetwarzanie coraz bardziej skomplikowanych informacji o otaczającym nas świecie. Z jednej strony są błogosławieństwem, bo pozwalają minimalizować nasz codzienny poznawczy wysiłek, z drugiej przekleństwem, bo przez nie często pozostajemy w zubożonym świecie obiegowych przekonań. Uprzedzenia to sztywne, negatywne postawy, które w określonych warunkach społecznych stają się bardzo wyraziste, zaczynają kierować naszym zachowaniem i niestety bywają nieuleczalne. Nasze zmęczone i spolaryzowane społeczeństwo, jest w ostatnich miesiącach największym laboratorium społecznym, w którym możemy obserwować te procesy tak wyraźnie, jak nigdy dotąd.

Na letnim seminarium w Zyzdroju spędzimy razem trzy dni słuchając wybitnych przedstawicieli świata nauki, organizacji pozarządowych i dziennikarzy. Będziemy dyskutować, zastanawiać się nad kontekstem historycznym, religijnym i kulturowym obecnych w naszych głowach stereotypów i uprzedzeń. Dotkniemy "polskich demonów", przyjrzyjmy się pozytywnym i negatywnym stereotypom grup etnicznych, religijnych i narodowych oraz spróbujemy zrozumieć co z tych ważnych zjawisk społecznych wynika dla nas jako badaczy i marketerów. Poszukamy także odpowiedzi na pytanie czy i jak stereotypy i uprzedzenia jako mechanizmy społecznej percepcji, są obecne w relacji marka - konsument. Serdecznie zapraszamy.

Letnie Seminarium Badawcze 2011 odbędzie się w dniach 26-28 maja w Nowym Zyzdroju.

Iza Rudak
wiceprezes PTBRiO


Klaus Fog poprowadzi warsztaty dla
uczestników konferencji

Konferencja PTBRiO z udziałem Klausa Foga, współautora światowego bestselleru Storytelling: Branding in practice



Konkurs studencki zbadaj.to
Druga edycja konkursu zbadaj.to rozpocznie się na początku marca 2011 r. Tak jak poprzednio konkurs skierowany jest do studentów zainteresowanych branżą badawczą. Więcej na stronie ww.zbadaj.to


strefa b
Znamy temat marcowego spotkania w ramach strefy b, będzie to projekcja filmu Czekając na sobotę. Wkrótce napiszemy więcej o tych wydarzeniach.



Nowi członkowie PTBRiO
Z przyjemnością informujemy, że w ciągu ostatniego miesiąca do grona członków PTBRiO przystąpił Jarosław Mirkiewicz


Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO
w dniu 10 stycznia 2011 roku, przygotowany przez członka Zarządu PTBRiO Janusza Sielickiego.

Noworoczna niespodzianka dla Członków
Towarzystwa.

Każdy członek PTBRiO, który opłacił składkę członkowską otrzyma książkę - niespodziankę. Życzymy przyjemnej lektury.


Szkolenia PTBRiO:

Badania w procesie tworzenia strategii i komunikacji - killer czy dopalacz?
termin: 3 - 4 lutego 2011 r.
osoby prowadzące: Anna Mazerant (Dom Badawczy Maison) i Magdalena Dobrowolska-Sagan (Konsultant Strategiczny&Trener Biznesu)

Badania konsumenckie w planowaniu strategii rozwoju i promocji miast i regionów.
termin: 8 - 9 lutego 2011 r.
osoby prowadzące: Andrzej Gołoś (ARC Rynek i Opinia) i Piotr Lutek (Synergia)


Szkoła Badań Rynku:

4 marca 2011 r. rozpoczyna się kolejna, V już edycja Szkoły Badań Rynku.
Więcej o Szkole Badań Rynku




Konferencja Ewaluacyjna
Felieton Zuzanny Popis o konferencji Ewaluacja w strategicznym zarządzaniu publicznym zorganizowanej przez PARP



Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 648 44 92, fax 22 649 97 75, e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl