Badania coraz bardziej cyber
Mało kto dziś zastanawia się jak by wyglądał świat bez Internetu. W grudniu będziemy obchodzili zaledwie 20. rocznicę podłączenia Polski do światowej sieci. Przez ten czas Internet zmienił całkowicie zwyczaje korzystania z mediów, zwyczaje zakupowe, a nawet życie towarzyskie. Równolegle wybuchła telefonia komórkowa. Dziś bez tych dwóch wynalazków, z końca XX wieku, nie wyobrażamy sobie życia. Rewolucja internetowo-komórkowa jest tak niezwykła, że nawet autorzy science-fiction w połowie XX wieku nie byli w stanie jej przewidzieć. Młodsze pokolenia nie mogą już sobie wyobrazić jak ci starsi mogli się w ogóle umawiać na spotkania czy robić zakupy. Już ponad połowa Polaków ma dostęp do Internetu. Dziś dorasta pierwsze pokolenie dla którego Internet i komórka były zawsze.
Nie mogło to pozostać bez wpływu na rynek badań. Na świecie obserwuje się od dawna trend przenoszenia coraz większej części badań do Internetu. Jest to medium badawcze które ma swoją specyfikę i swoje ograniczenia, jednak niewątpliwie przyszłość należy do badań online. Nie oznacza to oczywiście, by miały zaniknąć bardziej tradycyjne metody badawcze, lecz ich udział będzie malał. Badania online coraz bardziej upodabniają się do pozostałych metod realizacji jeśli chodzi o zakres dostępnych narzędzi i technik. Bardzo prężnie rozwijają się badania jakościowe, kilka lat temu niemal w ogóle nieznane. Poza klasycznymi badaniami jakościowymi i ilościowymi, Internet daje także wielkie możliwości na całkiem nowych obszarach, jak na przykład badania etnograficzne czy metody śledzenia zachowania internautów. Przykładowo współtworzony przez Internautów Web 2.0 jest oknem, przez które badacze mogą zaglądać w ich życie o wiele łatwiej niż w klasycznych badaniach etnograficznych.
Konsumentami badań online są nie tylko firmy działające w Internecie, ale coraz częściej także firmy z tak zwanej klasycznej gospodarki. Same zresztą też przenoszą do sieci coraz większą część swojej działalności, czy to w sferze komunikacji, czy to obsługi czy wreszcie sprzedaży swoich produktów czy usług. Oczywiście wiąże się to także ze wzrostem znaczenia badań realizowanych za pośrednictwem Internetu.
Z każdym rokiem badania są coraz bardziej cyber.
|