Newsletter PTBRiO nr 75

"Nowa era innowacji" C.K. Prahalad, i M.S. Krishnan
recenzja Anny Kuberackiej z Frost&Sullivan.

Jeśli sądzisz, że "Nowa era innowacji" opowiada o przełomowych odkryciach, charyzmatycznych liderach czy futurystycznych wizjach, to niestety, muszę Cię rozczarować. Nie o tym jest ta książka. Autorzy (uznane autorytety w dziedzinie zarządzania) są zdania, że nowa era innowacji polega na dogłębnym zrozumieniu i implementacji strategii "N=1" (liczy się doświadczenie pojedynczego konsumenta) i "R=G" (Resource=Global, czyli firma powinna czerpać z globalnego ekosystemu zasobów). W dużej mierze koncentrują się więc na procesach biznesowych.

Innowacja jest tu postrzegana jako ciągły dialog z konsumentami: kształtowanie ich oczekiwań, oraz reagowanie na ich doświadczenia i potrzeby. W erze globalizacji, firma może robić to efektywnie jedynie wówczas, gdy korzysta z zasobów z całego świata (np. talentów, czy dostawców). To, co umożliwia te działania, to "spoiwo" - czyli procesy biznesowe i analiza danych.

Doświadczamy obecnie całkowitej transformacji biznesu. Cyfryzacja i globalizacja wywierają wpływ na wszystkie branże rynkowe, zarówno tradycyjne jak i nowoczesne. Jeden z wielu przykładów podanych w książce to firma Pomarfin, fiński producent obuwia, który przeprowadzał eksperyment polegający na praktycznie pełnej kustomizacji obuwia. Proces rozpoczynał się od wizyty w sklepie, gdzie następował pomiar stóp kamerą lub skanerem, a kończył na otrzymaniu po kilku dniach butów o wybranym przez siebie fasonie. Prawie jak wizyta u tradycyjnego szewca! Ale w proces zaangażowane były zasoby z kilku krajów (np. projekty butów tworzone były we Włoszech, a produkcja miała miejsce w Estonii), oraz zaawansowane technologie.

To już nie była tylko produkcja i sprzedaż obuwia. To było tworzenie z konsumentami nowej wartości, nowego, spersonalizowanego doświadczenia. Takie podejście staje się dziś niezbędnym wymogiem dla odniesienia sukcesu przez firmę.

Autorzy podkreślają, że młode pokolenie, swobodnie funkcjonujące w świecie technologii cyfrowych i mediów społecznościowych, ma szczególnie silną potrzebę indywidualizacji. Piszą, że "cała generacja konsumentów będzie dorastać spodziewając się, że będą traktowani jako wyjątkowe jednostki". Firmy muszą odpowiedzieć na to wyzwanie - tworząc "nowy gmach innowacji". Gmach, który opiera się na filarach "N=1" i "R=G" i ma głęboko przemyślaną "społeczną architekturę firmy" (czyli m.in. strukturę firmy, postawy menedżerów, sposoby pomiaru wyników), oraz "techniczną architekturę firmy" (m.in. IT). Wszystkie te elementy współdziałają dzięki nowatorskim, elastycznym procesom biznesowym.

Książka przytacza przykłady takiego podejścia do procesów biznesowych. Niektóre z nich mogą się z naszego punktu widzenia zdawać dość egzotyczne, ale warto przecież wiedzieć, z czym się konkuruje w skali globalnej. Co więc w tej pozycji może być szczególnie przydatne dla praktyka badań rynku? Myślę, że przede wszystkim poznanie wyzwań, przed którymi firmy będą stawać w przyszłości i wyjście naprzeciw tym oczekiwaniom: np. udoskonalenie badań segmentacyjnych (aby wspomóc zasadę "N=1").

Autorzy bardzo dużo miejsca poświęcają Indiom, jako światowemu gigantowi w branży outsourcingu. Wielu z nas, szczególnie pracujących w firmach międzynarodowych, ma już do czynienia z outsourcingiem niektórych procesów badawczych do Indii (np. programowania czy analiz). Warto spojrzeć na te procesy globalnie i zastanowić się, jak ten trend długofalowo może wpłynąć na branżę badawczą w Polsce. Słabą stroną jest dla mnie tłumaczenie książki. W wielu miejscach pozostawiono angielską składnię, często natrafia się na amerykanizmy.

Podsumowując: książka jest warta przeczytania - zwłaszcza dla zainteresowanych innowacjami i nowymi trendami w biznesie. Pozwala spojrzeć na innowacje w sposób nieco mniej "romantyczny". Nie jak na moment iluminacji, ale jak na wypadkową procesów biznesowych, architektury informatycznej firmy i dogłębnej analizy danych. Warto, aby także badacze rynku zapoznali się z tą pozycją - zwłaszcza z rozdziałami 1-3, traktującymi o nowych trendach w gospodarce, źródłach przewagi konkurencyjnej w świecie i analizie danych. Choć książka nie mówi bezpośrednio o badaniach rynku, to wskazuje, w jakim otoczeniu będziemy już wkrótce funkcjonować i jakie potrzeby będą miały firmy. Pozwoli nam to na wcześniejsze przygotowanie się do nadchodzących zmian i na lepsze dopasowanie się do nich.

Anna Kuberacka
Senior Research Analyst, Frost&Sullivan