Newsletter PTBRiO nr 75

"Innowacyjność - Przepis na sukces. Model "od A do F" Fernando Trias de Bes i Philip Kotler

Współcześnie wiele mówi się o innowacyjności, o tym, że tylko innowacyjni gracze mają szansę na sukces rynkowy. Wiele badań wskazuje, że ludzie, zwłaszcza młodzi, chcą kupować innowacyjne produkty czy pracować w innowacyjnych firmach (patrz raport z badania Millennial Innovation Survey dla firmy Delloite, przeprowadzonego przez Millward Brown). Jak jednak sprawić, aby firma (która nawet ma wysoki potencjał kreatywny) stała się firmą innowacyjną? O tym jest właśnie "Innowacyjność - Przepis na sukces. Model "od A do F". Jej współautorem jest Philip Kotler, którego przedstawiać nie trzeba - ale znamienne jest to, że ten guru marketingu i biznesu zajął się tematyką innowacyjności. Fernando Trias de Bes to ekonomista, profesor ESADE Business School w Barcelonie, który jest także założycielem firmy konsultinowej zajmującej się badaniami rynku i innowacyjnością.

Autorzy proponują model "od A do F", który opracowali na podstawie analiz innowacyjnych firm, takich jak np. Procter & Gamble, 3M, Apple czy IKEA. Nie jest to typowy proces biznesowy, ale lista kluczowych ról, które odkryli w firmach odnoszących sukcesy. Ciekawe i nowatorskie jest to, że osoby wyznaczone do pełnienia określonych ról w modelu, mogą nawiązywać swobodne interakcje w celu opracowania własnego procesu. Nie są zatem ograniczeni sztywnymi schematami. Role, które zostały wyodrębnione, to: Aktywatorzy (inicjują proces innowacji), Badacze (eksperci w dziedzinie wyszukiwania informacji), Kreatorzy (tworzą nowe idee), Deweloperzy (nadają kształt koncepcjom), Egzekutorzy (wdrażają pomysły) i ostatni - Facylitatorzy (zarządzają procesem, aprobują wydatki). Stąd właśnie nazwa modelu: "od A do F".

Autorzy podkreślają, że model "od A do F" nie jest liniowy, jak również, że firma może swobodnie dobierać określone role, w zależności od konkretnego projektu. W jednym przypadku proces może wyglądać tak: A-B-C-A-F-D-B-F-E-C-E, a w innym - np. tak: A-D-E. Książka składa się z rozdziału o barierach innowacyjności w przedsiębiorstwach oraz dwóch zasadniczych części. Część pierwsza poświęcona jest modelowi "od A do F" oraz poszczególnym rolom w modelu. Czytelnik dowie się, czym zajmują się przedstawiciele poszczególnych ról, co jest od nich wymagane, oraz jak można podwyższyć efektywność ich pracy (np. w rozdziale o kreatorach znajdziemy sekcję o metodach tworzenia pomysłów, a w rozdziale o badaczach - o technikach i metodach zbierania informacji). Część druga natomiast dotyczy zagadnień takich jak: planowanie innowacji, wskaźniki innowacyjności czy pielęgnowanie kultury kreatywnej w organizacji.

Co w tej książce może być szczególnie cenne dla badacza rynku? Myślę, że rozdziały "Badacze" i "Kreatorzy". Jak piszą autorzy "Misją badaczy jest zbieranie informacji, które pomagają, wyjaśniają, inspirują i decydują o tym, czy nowy pomysł powinien być realizowany w ramach procesu innowacji". Siłą rzeczy, jest to często naturalna rola badacza (czy to pracującego wewnątrz organizacji, czy w agencji badawczej). Mimo iż doświadczony badacz rynku pewnie niewiele nowego dowie się o samych technikach badawczych, jednak interesujące jest, jak techniki te można aplikować w procesie "od A do F".

Kreator z kolei to "osoba, której zadaniem jest wychodzenie z pomysłami w całym procesie innowacji. Jego pomysły mają ostatecznie stać się innowacjami". Rozdział jemu poświęcony opowiada o różnych technikach kreatywnych takich jak np. synektyka, analiza morfologiczna czy marketing lateralny. W najbardziej praktycznym wymiarze techniki te mogą np. wspomagać kreatywność podczas grup fokusowych czy warsztatach prowadzonych dla klienta. Jeżeli ktoś jest zainteresowany innowacyjnością, na pewno warto przeczytać całą książkę. Ogromną jej zaletą jest wymiar praktyczny: autorzy często powołują się na konkretne przypadki i wskazują drogi rozwiązań różnych problemów. Jednocześnie, ich analizy oparte są na rzetelnych badaniach i głębokiej wiedzy z dziedziny marketingu i biznesu. Jest to prawdziwe kompedium know-how i wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjności.

Anna Kuberacka
Członek PTBRiO
Frost & Sullivan

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi recenzjami tutaj