Warsztat: Pokaż, co chcesz powiedzieć
— warsztat edytorstwa wizualnego

Letnie Seminarium Badawcze PTBRiO, 22 maja 2015r.

Spotkanie służy rozwijaniu umiejętności formułowania syntetycznego przekazu składającego się ze słów i obrazów — czyli narracji współczesnych mediów. Warsztat będzie okazją do doskonalenia umiejętności sterowania uwagą odbiorcy oraz ułatwiania recepcji treści; zapozna z podstawami typografii i fotoedycji, zasadami „składni i gramatyki” komunikatu wizualnego dowolnej publikacji, w tym infografiki.

Omawiane zagadnienia

  1. Składnia „języka wizualnej narracji” — zasady łączenia słów i obrazów w spójny przekaz; graficzna funkcja słów.
  2. Sposoby na skupianie uwagi czytelnika i skuteczną narrację; zalety porządku i hierarchii w prezentacji, sposoby porządkowania i nadawania hierarchii.
  3. Wprowadzenie do fotoedycji (wybierania, kadrowania, korygowania fotografii); opowiadanie obrazami a opowiadanie słowami — różnice.
  4. Formatowanie graficzne tekstu, kroje pisma (fonty) i ich źródła; zestawianie krojów liter do publikacji, zagadnienia optyczne, graficzne, handlowe i prawne.
  5. Przegląd infograficznych form prezentacji danych – infografiki klasyczne, multimedialne i formaty na urządzenia mobilne; proste i złożone infografiki; praca nad infografiką w pojedynkę i w zespole; zlecanie infografiki i możliwości samodzielnej realizacji.
  6. Przyszłość form prezentacji treści; możliwości i ograniczenia rozwoju własnych umiejętności edytorskich.
Formy zajęć — pokaz przykładowych form wizualizacji treści, ciekawych layoutów i infografik — ćwiczenia oceny, kreacji idei wizualnych, oraz ich realizacji. Ćwiczenia będą bardziej efektywne, jeśli uczestnicy przyjadą z laptopami, zawierającymi oprogramowanie, którego używają na co dzień i materiałami (np. prezentacjami) własnego autorstwa.

Jacek Gałązka. Ekspert wizualnej prezentacji treści, trener edytorstwa prasowego i doradca wydawców prasy. Projektant graficzny gazet i serwisów internetowych. Organizator szkoleń doskonalących dla dziennikarzy, grafików, fotografów i wydawców prasy w Polsce, Europie Wschodniej i Azji Centralnej. Prowadzi warsztaty edytorstwa dla badaczy rynku i opinii, agencji marketingowych i PR. Stały współpracownik Izby Wydawców Prasy, Wschodnioeuropejskiego Centrum Demokratycznego i innych organizacji pozarządowych. Juror konkursów projektowania gazet i czasopism, członek międzynarodowej organizacji projektantów Society for News Design. Wcześniej, między innymi, sekretarz redakcji i dyrektor artystyczny dziennika Super Express.