logo

  

O robocie, który nie potrafi płakać. Rola badacza w analizie treści cyfrowych.


kajcinska beataBeata Kajcińska, Senior Research Development Executive, ZenithOptimedia

Badacz rynku od 10 lat - kilka lat po stronie agencji badawczych , od 5 lat w domu mediowym ZenithOptimedia. Na co dzień służy pomocą w pracy z markami i przy komunikacji mediowej. Po godzinach realizuje swoją drugą pasję jaką jest malarstwo.


gajek magdalenaMagdalena Gajek, Senior Research Development Executive, ZenithOptimedia

Z wykształcenia ekonomistka. Od 8 lat związana z działem badań i analiz domu mediowego ZenithOptimedia. Na co dzień realizuje różnorodne badania ilościowe i jakościowe, odpowiada za analizy rynku mediowego (głównie TV), czuwa nad rozwojem narzędzi badawczych i przegrzebuje stosy danych w szukaniu insightów i odpowiedzi. Prywatnie pasjonatka podróży na Wschód, szczególnie po „stanach” Azji Centralnej.


Myśl przewodnia wystąpienia.

Automatyzacja procesów jest ważnym zjawiskiem pozwalającym na szybkie pozyskiwanie digitalowych informacji. Pomimo ciągłego udoskonalania algorytmów, nie mogę one jednak zastąpić badacza w rozumieniu komunikatu drugiego człowieka. Wystąpienie ma na celu pokazanie jak jakościowa analiza treści cyfrowych pozwala lepiej zrozumieć ludzi i ich przekaz oraz minimalizuje ryzyko błędnej interpretacji danych ilościowych.

Sposób w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej

Przy analizie treści cyfrowych marketerzy powinni korzystać z łączonej analizy jakościowej oraz ilościowej danych, gdyż tylko taka forma daje pełny obraz cyfrowej rzeczywistości.

Nowe i oryginalne treści wystąpienia.

Powszechne jest dążenie do automatyzacji procesów, tak aby każdy marketer mógł samodzielnie o każdej porze otrzymać gotowe, przeanalizowane informacje. Na tym etapie zaawansowania technologii algorytmy bazują na znanych „patternach” i nie są w stanie dogłębnie zrozumieć treści przekazywanych w postach internautów ani ich zakodować. W efekcie dostajemy „iluzję badawczą” zamiast pełnego obrazu. To od nas zależy czy zaakceptujemy fragmentaryczny obraz czy będziemy szukać bardziej dokładnych informacji, którą na tym etapie może nam zapewnić jedynie jakościowa analiza postów. Poprzez zastosowanie różnych metod statystycznych (np. korelacja, analiza korespondencji, standaryzacja danych) znajdujemy prawidłowości odnośnie grup celowych, marek i kategorii, co stanowi element strategii mediowej, komunikacji i strategii marki ogółem. Natomiast analiza danych oparta tylko na części ilościowej może prowadzić do błędnych wniosków i w konsekwencji błędnych decyzji biznesowych.

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie

Wystąpienie będzie bazować na kilku zrealizowanych projektach, obejmujących analizę treści zamieszczanych przez użytkowników w Internecie. Analizy treści cyfrowych zawierają 2 podejścia: algorytmiczne (ilościowe) oraz badawcze (jakościowe).

Kategorie produktowe

szampony do włosów, emulsje micelarne, marka preparatu na łysienie