logo

„Superbadacz” – badawczy multitasking


kaluzna annaAnna Kałużna, Specjalista ds. badań marketingowych, mBank

Absolwentka socjologii na Uniwesytecie Łódzkim i marketingu internetowego w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Tischnera. Od ponad 10 lat związana z branżą badawczą. Doświadczenie zdobywała zarówno w agencjach badawczych jak i po stronie klienta. Obecnie w mBanku prowadzi mniej lub bardziej niestandardowe projekty badawcze.


pawlowska beataBeata Pawłowska,Współwłaściciel, R&D Director, Neuroidea

Obecnie współwłaściciel firmy Neuroidea. Głównym obszarem jej zainteresowań jest zachowanie konsumenta i jego spontaniczne reakcje i naturalne zachowania. W pracy projektuje, rozwija, analizuje, opisuje oraz prezentuje badania wykorzystujące różne metody badawcze w tym pomiary biometryczne.


Myśl przewodnia wystąpienia.

Świat dookoła nas się zmienia. Pojawiają się nowe media nowe rozwiązania technologiczne. Granica pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym się zaciera, zaczynają się one wzajemnie przenikać. W niedługim czasie rozszerzona rzeczywistość będzie czymś naturalnym i powszechnym. Smartfony zaczynają być niezbędnym uzupełnieniem naszych codziennych czynności. Jak w tym świecie ma się odnaleźć badacz. Czy tradycyjny podział na różne typy badaczy i ich wąska specjalizacja będzie atutem czy ograniczeniem?

Sposób w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej

Tradycyjnie postrzega się badania deklaratywne, pomiary behawioralne oraz badania UX jako oddzielne projekty prowadzone przez różnych specjalistów i dotyczące różnych zagadnień. A jak podejść do projektu który ma na celu zweryfikowanie efektywności wykorzystania wielu narzędzi w jednym miejscu? Jak połączyć ocenę efektów interakcji użytkownika zarówno z żywym człowiekiem jak i z cyfrowym uzupełnieniem jego działań. Czy możliwa jest ocena takiej sytuacji w jednym badaniu? Czy badanie takie jest rozwiązaniem optymalnym z punktu widzenia efektu, czy tylko z punktu widzenia kosztów badania. Na przykładzie konkretnego badania interaktywnej placówki bankowej pokażemy jak przebiega badanie które jest w stanie zweryfikować: układ placówki, podejście pracowników do klienta, efektywność interaktywnej witryny, ocenić rozmieszczenie i działanie elektronicznych gadżetów wspomagających obsługę i wreszcie ocenić interfejs aplikacji dostępnej na tabletach. Zastanowimy się nad funkcją „Superbadacza” osoby która łączy kompetencje, z różnych dziedzin badawczych i jest gwarantem wyciągnięcia spójnych i jednoznacznych wniosków i przygotowania rekomendacji na podstawie bardzo różnych obszarów badanych. Czy jest to funkcja badacza po stronie Klienta, czy może wymaga to stworzenia specjalnego zespołu po stronie agencji badawczej?

Nowe i oryginalne treści wystąpienia.

Na wystąpieniu będziecie mieli okazję zobaczyć jak tworzyć projekt łączący trzy kompetencje badawcze dotyczące pomiarów deklaratywnych, behawioralnych, oraz tych z zakresu użyteczności interfejsów. Opowiemy wam jak uzyskać spójne, praktyczne rekomendacje umożliwiające holistyczne podejście do implementacji zmian na wielu płaszczyznach i w wielu modalnościach.

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie

Badanie zostało przeprowadzone w dwóch rodzajach nowych placówkach mBanku dedykowanych klientom indywidualnym oraz klientom korporacyjnym. Projekt badawczy składał się z wywiadów indywidualnych, obserwacji naturalnego zachowania klientów, danych ankietowych, pomiarów rozkładu uwagi wzrokowej podczas pobytu w placówce oraz interakcji z obsługą placówki a także modułem usability dotyczącym użytkowania aplikacji bankowej na tabletach oraz użytkowania ekranów dotykowych, interaktywnej witryny oraz udziału w wideokonferencjach.

Marki

mBank