GERITECH – czy roboty uratują naszą starość?


fratczak rudnicka barbaraBarbara Frątczak-Rudnicka, członek zarządu i konsultantka ds. badań, 4P research mix

Absolwentka Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i jego wieloletni pracownik (1979 - 2008). Jako stypendystka Fulbrighta studiowała zachowania konsumenckie na Uniwersytecie Wisconsin (1990/91). Ma ponad 30-letnie doświadczenie w prowadzeniu socjologicznych badaniach empirycznych. W badaniach marketingowych pracuje od 1992 r. Od 1992 do 2003 r. w firmie Demoskop (potem IPSOS Demoskop). Od 2003 r. w firmie 4p research mix jako konsultantka ds. badań (współzałożycielka i członek zarządu tej firmy). Specjalizuje się m.in. w badaniach komunikacji marketingowej (w tym z zastosowaniem analizy semiotycznej), w badaniach segmentacyjnych, eksploracji potrzeb i zachowań konsumentów. W szczególności wiele uwagi poświęciła badaniom grup konsumenckich, takich jak dzieci i osoby starsze. Od kilku lat zajmuje się analizą trendów konsumenckich, jest m.in. współautorką raportów: „Teczka Trendów 4P/2012”, „TeczkaMikroTrenów 4P/2013”, „Teczka Trendów w Rodzinie 4P/2015” (oraz 2017/2018), „Trendy w usługach finansowych 2017”, „Lepsi My 2018”. Publikuje na tematy związane z marketingiem i badaniami rynkowymi (m.in. w: Marketing w praktyce, Magazyn ThinkTank, Brief, Futu). Liczne wystąpienia na konferencjach, kongresach’; poza tym prowadzenie szkoleń. W ostatnich latach prezentacje prawie na każdym kongresie PTBRiO (wysoko oceniane przez publiczność).


mazerant annaAnna Mazerant, Innovation research director, 4P research mix

psycholog, badacz, service designer; research innovation director w 4P

Psycholog, absolwentka Wydziału Psychologii UW oraz Zarządzania Innowacją w School Of Form / SWPS . Z badaniami marketingowymi związana od 1999 roku. Specjalizuje się w badaniach o charakterze eksploracyjnym i projektach stratregicznych; prowadzi projekty wg metodologii Design Thinking. Zajmuje się również rozwijaniem i wdrażaniem nowych i unikalnych metodologii badawczych. Ma doświadczenie w sektorach: FMCG, finanse, media, farmacja, telekomunikacja. Prowadzi warsztaty i szkolenia z badań rynku oraz zajęcia akademickie. Jest członkiem PTBRiO.


Myśl przewodnia wystąpienia:

TGeritech to skrót od bardziej bezpośredniego określenia „technologia geriatryczna”. Bardziej optymistycznie ten trend nazywany jest „smarter ageing. Tak, czy siak, chodzi o nowe technologie, które pozwolą poprawić komfort życia w „późnych latach dojrzałych”, dłużej zachować niezależność, pozwolą na zestarzenie się w swoim mieszkaniu, nie będąc dla bliskich ciężarem (to ostatnie, to po „chorobie i bólu”, druga największa z obaw Polaków związanych ze starością). W związku z szybko postępującym starzeniem się społeczeństw na całym świecie, te technologie są obecnie intensywnie eksplorowane i rozwijane (Microsoft, IBM, Sony, Panasonic, Toyota, Softbank itd.). W „internecie rzeczy” już dzisiaj znajdują się nowe cyfrowe technologie medyczne, aplikacje i urządzenia ubieralne, urządzenia z różnorakimi sensorami i funkcjami, które w niedługim czasie zrewolucjonizują starość. Czy jesteśmy na to gotowi? W jaki sposób będą one odpowiadać na nasze potrzeby? Jak zafunkcjonują w realnym życiu i jakie mogą stworzyć problemy?

Sposób, w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej:

Nasze wystąpienie będzie miało charakter poznawczy / eksploracyjny – opisze rodzący się trend i pokaże jego manifestacje, które pojawiły się już w różnych kulturach, krajach. Poza przykładami, odniesiemy się do sposobu projektowania takich rozwiązań i zastanowimy się na tym, na jakie potrzeby odpowiadają, ale też jakie tworzą bariery. Wiedza ta może być przydatna wszystkim marketerom oraz badaczom, zaangażowanym w realizację procesów nakierowanych na tworzenie produktowych / komunikacyjnych innowacji lub marek adresujących grupę „dojrzałych” konsumentów.

Nowe i oryginalne treści wystąpienia:

Przede wszystkim będziemy opowiadać o stosunkowo świeżym i nie omawianym wcześniej na polskich konferencjach trendzie - smarter ageing. Zrobimy też przegląd najnowszych rozwiązań technologicznych odnoszących się do kwestii m.in. relacji między człowiekiem a „maszyną”, typu: wearable tech, power suits, asystenci do towarzystwa i opieki, roboty, itp. Zwrócimy uwagę na to w jaki sposób zostały zaprojektowane i na jakie specyficzne potrzeby człowieka odpowiadają. Zastanowimy się też jak te „cyber” rozwiązania mogą zafunkcjonować w realnym ekosystemie człowieka, jak będą współistnieć z innymi „podmiotami pomocowymi” starszych osób. Poruszymy też kwestię nie tylko natury technologicznej, ale „też” logistycznej, psychologicznej i etycznej.

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie:

Wystąpienie będzie się opierało przede wszystkim na analizie trendu, jego driver’ów i manifestacji produktowych. Wsparte zostanie również danymi pochodzącymi z badań własnych – przede wszystkim z badania CAWI zrealizowanego w 2018 r. na próbie ogólnopolskiej, dotyczącego odbioru relacji człowiek-technologia, oczekiwań jakie z nią są związaną oraz obaw, lęków i stereotypów, które przy tej okazji powstają.