“Razem co do sekundy” - o społecznościach, które tworzą się NA ŻYWO


Kosiorek MaciejMaciej Kosiorek, Strateg, Królicza Nora

Studiował projektowanie komunikacji. Od 5 lat związany z branżą reklamową - pracował kolejno w DDB, 180heartbeats + JUNG v MATT i VML Poland, gdzie zajmował się strategią komunikacji marek w digitalu. W wolnym czasie gra w Overwatcha na PS4.


Bombol PiotrPiotr Bombol, Strategy Director & Partner, Gameset

Socolog, analityk trendów, moderator, ux designer.

Z wykształcenia ekonomista, zdobywca nagrody Prezesa NBP za najlepszą pracę magisterską. Pasjonat gier komputerowych i e-sportu. Najpierw w DDB&tribal odpowiadał za strategię interaktywną oraz prowadził dział social media. Następnie w Deloitte Digital tworzył usługi na pograniczu reklamy i consultingu. Obecnie we własnej agencji marketingu gamingowego Gameset, która zajmuje się łączeniem marek ze społecznościami graczy. Główny prelegent DDB Digital Academy. Występował między innymi na Forum IAB, Kongresie Badaczy Rynku i Opinii, CyberRE oraz Game Industry Conference. Juror MIXX Awards 2017.


Myśl przewodnia wystąpienia:

Gry online od zawsze miały potężną moc skupiania wokół siebie społeczności, ale odkąd postęp technologiczny (szybki internet i tanie komputery) zdemokratyzował streaming online możemy zaobserwować zupełnie nowe zjawisko. Tysiące graczy z całego świata prowadzi równolegle transmisje, a miliony odbiorców ogląda je na żywo na platformach takich jak Twitch.tv albo Youtube Gaming. Z jednej strony obserwujemy gigantyczną popularność i oglądalność streamingów z rozgrywek esportowych (każdy mecz Virtus.pro to olbrzymi wybuch interakcji w Polskim internecie), która przyciąga uwagę nawet mainstreamowych telewizji. Z drugiej nawet wokół stosunkowo mało popularnych gamingowych „casterów” czy „streamerów” tworzą się mikrospołeczności, które charakteryzują się własnym językiem, specyficznymi zachowaniami i rytuałami. A także bardzo specyficzne produkty spełniające ich potrzeby (np. chęć oglądania dokładnie tej samej sekundy streamu ze znajomymi z drugiego końca świata). Przyjrzymy się im bliżej, żeby zobaczyć w jaki sposób takie mikrospołeczności się tworzą, co motywuje ich członków i czego możemy się dzięki nim nauczyć o przyszłości interakcji online. W naszej prezentacji odpowiemy na pytania: w jaki sposób wokół treści nadawanych live tworzą się mikrospołeczności, jakie nowe interakcje możemy w nich zaobserwować, czym różnią się od „zwykłych” interakcji znanych z mediów społecznościowych, jakie specyficzne cechy je charakteryzują oraz dlaczego warto się im przyglądać.

Sposób, w jaki wnioski z wystąpienia znajdą zastosowanie w codziennej praktyce badawczej i/lub marketingowej:

Odbiorcy wystąpienia poznają insighty o społecznościach gamingowych / esportowych i mediach, z których korzystają, a także zdobędą przydatną wiedzę o dynamice interakcji podczas coraz popularniejszych w strategiach reklamowych transmisjach live (jakie są ich rodzaje i w jakich warunkach zachodzą).

Nowe i oryginalne treści wystąpienia:

  1. Fenomen streamingu w liczbach - dane i statystyki dotyczące streamingu gier (liczba użytkowników, demografia, zaangażowanie).
  2. Charakterystyka społeczności skupionych wokół streamerów - jak powstają, jakie mają cechy, jak wygląda ich wewnętrzna dynamika?
  3. Typologia interakcji podczas transmisji na żywo - jak zmienia się dynamika interakcji w zależności od liczby oglądających.
  4. “Razem co do sekundy” - insighty o społeczności graczy oglądających transmisje na żywo.

Opis badania, na którym bazuje wystąpienie:

Projekt badawczy składał się z dwóch faz. W pierwszej przyjrzeliśmy się przy pomocy netnografii wybranym polskim kanałom prowadzącym regularne transmisje na żywo na Twitch.tv, aby przyjrzeć się bliżej dynamice społecznych interakcji w mikrospołecznościach graczy. W drugiej przeprowadziliśmy wywiady pogłębione ze streamerami oraz widzami popularnych kanałów streamingowych, w których rozmawialiśmy o ich społecznościach - ich charakterze oraz motywacjach i zachowaniach ich członków.