Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 48
   luty 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Już za niecały tydzień odbędzie się nasza doroczna Zimowa Ekspedycja Badawcza. Temat tegorocznej ekspedycji to "W poszukiwaniu holistycznej perspektywy, czyli sztuka tworzenia spójnej wiedzy marketingowej". Zapraszamy Was do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznej Ekspedycji, w którym znajdziecie opisy sesji wraz z abstraktami wystąpień, które zostaną przedstawione w Wiśle.

W ramach Zimowej Ekspedycji Badawczej zapraszamy Was również do wzięcia udziału w badaniu "Jak korzystamy z badań rynku?", którego wyniki zaprezentowane zostaną w Wiśle. Jeszcze tylko dziś macie szansę na zdobycie zaproszenia na tegoroczną Konferencję.

Miło nam poinformować, że PTBRiO zostało partnerem Orange Book - projektu realizowanego przez firmę AQUENT mającego na celu badanie wynagrodzeń pracowników m.in. branży badawczej. O szczegółach tego przedsięwzięcia przeczytacie w dalszej części newslettera.

Poza tym znajdziecie jak zwykle wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie, a także szczegółowy program szkoleń PTBRiO i konferencji ESOMAR Czekamy na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków Zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO


Zimowa Ekspedycja Badawcza w Wiśle już za tydzień!

Już za tydzień odbędzie się nasza doroczna Zimowa Ekspedycja Badawcza. Tegoroczne wiślane spotkanie nosi tytuł "W poszukiwaniu holistycznej perspektywy, czyli sztuka tworzenia spójnej wiedzy marketingowej".

Na stronie http://www.ptbrio.pl/ekspedycja2008/ przedstawiamy szczegółowy program tegorocznej Ekspedycji Badawczej. Znajdziecie tu opisy sesji wraz abstraktami wystąpień, które zostaną przedstawione w Wiśle. Program konferencji powstał z myślą o doświadczonych praktykach branż marketingowej, reklamowej oraz badawczej. Znalazło się w nim 11 wystąpień oraz 2 warsztaty tematyczne. Tradycją spotkań w Wiśle są również inspirujące dyskusje, śnieżna pogoda (mamy nadzieję, że także w tym roku) i doskonała atmosfera wieczornych spotkań.

Deklaracja programowa Ekspedycji

Ekspedycja badawcza w poszukiwaniu holistycznej perspektywy to wyprawa w stronę przyszłości badań. "Holistyczna perspektywa" to nowe wyzwanie dla całej branży badawczej i jedna z niewielu dróg do zachowania kluczowej roli badań w zarządzaniu markami i produktami.

Wydatki na tradycyjne badania wciąż są duże, ale same badania są coraz częściej uważane za mało pomocne. Opasłe raporty czyta coraz mniej osób, choć nawyk ich kupowania trwa. Jak długo? Emocje i nadzieje towarzyszące kolejnym projektom są coraz mniejsze. Tymczasem prezentacje niestandardowych, czasem niemal magicznych metodologii czy narzędzi budzą nieustającą ciekawość i zapełniają sale konferencyjne. Poprawność sprawdzonej metody to za mało, gdy na drugiej szali leży unikalne podejście, inspirująca konkluzja czy po prostu trafna propozycja rozwiązania problemu.

Jeśli sami badacze nie zaproponują szerszego i bardziej nastawionego na rozwiązanie problemu klienta podejścia do badań, to tę role przejmą inni. Firmy badawcze pozostaną głównymi dostawcami danych, ale zawartą w nich wiedzę wydobędzie i przedstawi kto inny. Będą to agencje strategiczne, firmy doradcze, agencje reklamowe czy - co dziś najbardziej realne - domy mediowe, już dziś dysponujące potężnymi zasobami informacji z wielu źródeł.

Sztuka przekształcania różnorodnych informacji w spójną wiedzę nie jest łatwa. Holistyczna perspektywa, zakładająca wielostronne podejście do problemu i maksymalną otwartość na źródła informacji jest do tego znakomitym narzędziem. Pozostaje pytanie, czy zdążymy je na czas w pełni zrozumieć i opanować.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami organizacyjnymi.
http://www.ptbrio.pl/ekspedycja2008/

Jak korzystamy z badań rynku? Zaproszenie do badania

Zapraszamy do udziału w krótkim badaniu, w którym prosimy o podzielenie się Waszymi opiniami na temat wykorzystania badań rynku w praktyce marketingowej firm. Ankieta jest anonimowa. Zbiorcze wyniki badania zostaną zaprezentowane podczas konferencji PTBRiO "Zimowa Ekspedycja Badawcza - W poszukiwaniu holistycznej perspektywy", Wisła 2008.

Wśród osób, które do dnia 29 lutego prześlą wypełnioną ankietę zostanie rozlosowane jedno zaproszenie na Konferencję Wisła 2008 (bezpłatny udział w konferencji, programie towarzyszącym, wyżywienie i zakwaterowanie w hotelu). Wszyscy uczestnicy badania otrzymają prezentację jego wyników (do końca marca 2008). 

Aby wziąć udział w badaniu prosimy, kliknąć tutaj

PTBRiO partnerem Orange Book

Miło nam poinformować, że PTBRiO jest partnerem Orange Book - projektu realizowanego przez firmę AQUENT, mającego na celu badanie wynagrodzeń pracowników m.in. branży badawczej.

AQUENTt to międzynarodowa firma specjalizująca się w rozwiązaniach kadrowych dla branż usług kreatywnych, marketingowych oraz komunikacyjnych. Firma przeprowadza obecnie w Europie, regionie Azja-Pacyfik oraz Afryce Południowej międzynarodową ankietę dotyczącą wynagrodzeń.

  • Pomarańczowa Książka Aquent zawiera informacje na temat wynagrodzeń, dodatków do pensji, prognozowanych trendów dotyczących rekrutacji na kontrakty stałe i czasowe, szczegółowe statystyki dotyczące fluktuacji kadr, strategii zatrzymywania personelu, dane demograficzne personelu oraz procentowe dane na temat podwyżek płac.
  • W skali światowej, Pomarańczowa Książka Aquent obejmuje m.in. następujące kategorie: marketing, badania rynku, usługi w zakresie kreacji marketingowej, projektowanie graficzne, usługi związane z technologią cyfrową, reklama, obsługa spotkań, konferencji i imprez, usługi wydawnicze, redakcyjne i poligraficzne, media, public relations oraz komunikacja.
  • Odpowiedzi traktowane są jako ściśle poufne. Przedstawione zostaną w formie zbiorczej, razem z odpowiedziami innych uczestników ankiety. Indywidualne odpowiedzi nie będą zawierały nazwiska ani nazwy firmy, którą reprezentuje osoba odpowiadająca na pytania.
  • Czas potrzebny na wypełnienie ankiety zależy od długości udzielanych odpowiedzi. Przeciętnie, wypełnienie ankiety zajmuje około 5-15 minut.
  • W ramach podziękowania za udział w ankiecie, firma AQUENT ofiaruje członkom PTBRiO bezpłatny egzemplarz Pomarańczowej Książki Aquent po opublikowaniu wyników ankiety w lipcu 2008 r.

    Zachęcamy Was do wzięcia udziału w badaniu i pomocy w zdobyciu cennych informacji na temat naszej branży. Aby rozpocząć wypełnianie ankiety, proszę kliknąć tutaj

  • Szkoła Badań Rynku PTBRiO - zajęcia w marcu

    W marcu w Szkole Badań Rynku PTBRiO odbywają się następujące zajęcia:

    Badania motywacji i procesów podejmowania decyzji
    - szkolenie poprowadzi Dominika Maison (Wydział Psychologii UW, Dom Badawczy Maison) w dniu 28 marca 2008 roku.

    Badania U&A oraz badania segmentacyjne
    - szkolenie poprowadzi Jacek Młynarski (PBS DGA) w dniu 29 marca 2008 roku.

    Szczegółowy program zajęć znajduje się na www.ptbrio.pl/sbr

    Szkolenia PTBRiO

    Badania jakościowe zza szyby - jak słuchać i patrzeć, żeby słyszeć i widzieć, szkolenie poprowadzi Michał Kociankowski w dniach 2-3 kwietnia 2008r.

    Badania marketingowe i systemy informacyjne w służbie Działów Sprzedaży i Trade Marketingu, szkolenie poprowadzi Sebastian Starzyński (ABR SESTA) w dniach 10-11 kwietnia 2008r.

    Badania marketingowe a wprowadzanie nowych produktów i marek na rynek - potencjał i ograniczenia, szkolenie poprowadzą Iwona Wyrzykowska (Esteem Brand Strategies) Tomasz Bartnik (CPC) w dniach 24-25 kwietnia 2008r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń!

    II edycja Konkursu Młodych Badaczy

    Miło nam poinformować o rozpoczęciu II edycji Konkursu Młodych Badaczy na najlepszą pracę magisterską z zakresu badań rynku i opinii publicznej organizowaną przez Organizację Firm Badania Opinii i Rynku. OFBOR jest również fundatorem nagród pieniężnych oraz stażów w renomowanych instytutach badawczych.

    Na autorów najlepszych prac czekają atrakcyjne nagrody pieniężne:

  • I nagroda - kwota 5000 zł
  • II nagroda - kwota 3000 zł
  • III nagroda - kwota 2000 zł
    oraz staże w renomowanych instytutach badawczych skupionych w OFBOR - pierwszy krok do kariery badacza.

    Celem konkursu jest promocja branży badawczej i popularyzacja profesji badacza w środowisku studenckim oraz nawiązanie kontaktu z najzdolniejszymi studentami zainteresowanymi praktyką i pracą w firmach badawczych.

    Adresatami konkursu są studenci i absolwenci socjologii, psychologii, ekonomii, matematyki, marketingu, zarządzania i dziedzin pokrewnych studiujący na polskich uczelniach, którzy obronili lub obronią pracę magisterską bezpośrednio związaną z badaniami marketingowymi w okresie od 1 czerwca 2007 do 30 czerwca 2008, w tym prace dotyczące:

  • metodologii,
  • narzędzi i technik badawczych,
  • badań opinii publicznej,
  • analiz rynku i zachowań konsumenckich,
  • regulacji prawnych i środowiskowych dotyczących branży badawczej.

    Więcej informacji: http://www.ofbor.pl/index.php?i=swiat&id=2

  • Konferencje ESOMAR

    Automotive 2008
    3-5 marca 2008, Lozanna

    Asia Pacific 2008
    7-9 kwietnia 2008, Singapore

    Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2007

    Przypominamy, że dostępna jest XII edycja Katalogu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

    http://www.ptbrio.pl/files/formularz_katalog_ptbrio2007.doc

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Promocyjna przepaść pokoleniowa (ARC Rynek i Opinia)
    Dla młodzieży głównym źródłem informacji o promocjach jest Internet. Tymczasem wśród dorosłych odgrywa on marginalną rolę. Co ciekawe, młodzi ludzie są bardzo aktywni w poszukiwaniu promocji. Najchętniej tropią te dotyczące elektroniki i mediów. I bardziej niż dorośli cenią sobie eventy.

    Więcej »

    Czy Polacy mają predyspozycje do pracy społecznej na rzecz swojej społeczności? (CBOS)
    Większość badanych (65%, wzrost od roku 2006 o 4 punkty) uważa, że obecnie trzeba być bardziej wrażliwym i gotowym do pomocy innym ludziom, a ponad jedna czwarta (28%, spadek o 3 punkty) twierdzi, że należy raczej koncentrować się na walce o swoje sprawy nie zważając na innych. W latach 2004-2008 stopniowo przybywa osób o nastawieniu prospołecznym.

    Więcej »

    Wydarzenie roku 2007 w Polsce (CBOS)
    Zdaniem Polaków najważniejszym wydarzeniem minionego roku były wybory parlamentarne i zmiana ekipy rządzącej. Niemal dwie piąte ankietowanych (39%) odpowiadając na pytanie otwarte (czyli takie, na które respondenci sami formułują odpowiedź) wymieniło wybory do Sejmu i Senatu. Dalsze 17% badanych w swych wypowiedziach skupiło się nie tyle na samych wyborach, ile na ich skutkach, czyli zmianie władzy - zwycięstwie PO czy też odsunięciu od władzy PiS (koalicji PiS-Samoobrona-LPR).

    Więcej »

    Postanowienia i plany Polaków na rok 2008 (CBOS)
    W tegorocznych postanowieniach ankietowani skupili się przede wszystkim na własnym zdrowiu (27%) oraz na kwestiach związanych z domem, mieszkaniem, działką lub gospodarstwem (27%). Co piąty respondent (20%) w swoich planach uwzględnił pracę oraz zamierzenia zawodowe, a nieco mniej osób - rodzinę oraz wypoczynek (po 12%).

    Więcej »

    Nadzieje i obawy związane z rokiem 2008 (CBOS)
    Niemal dwie trzecie (64%) deklaruje, że wchodzi w nowy rok z nadzieją, a tylko co piąty (20%) - z obawą. Co siódmemu respondentowi (14%) towarzyszą mieszane uczucia. Należy zauważyć, że rok 2008 Polacy witali z większym optymizmem niż 2007, na początku którego również dominowały emocje pozytywne, ale zarazem stosunkowo wielu wyrażało obawy oraz uczucia mieszane.

    Więcej »

    Opinie o dopuszczalności zapłodnienia pozaustrojowego (CBOS)
    Zabiegi zapłodnienia pozaustrojowego przeprowadzane są w Polsce coraz częściej. Mimo to stosowanie tej metody nie jest uregulowane prawnie. Niekiedy budzi ono też zastrzeżenia natury etycznej - jednoznacznie przeciwko zapłodnieniu in vitro od lat wypowiada się Kościół katolicki. Większość Polaków (60%) uważa, że małżeństwo, które nie może mieć dzieci, powinno mieć możliwość dokonania zapłodnienia poza organizmem kobiety. Przeciwnego zdania jest nieco więcej niż jedna czwarta badanych (26%).

    Więcej »

    Ptasia grypa (CBOS)
    Blisko połowa ankietowanych (46%) sądzi, że ptasia grypa stanowi dla Polaków jedynie niewielkie zagrożenie. Niemal co piąty badany (19%) obawia się, że jest ono poważne, a ponad jedna czwarta (29%) nie dostrzega żadnego niebezpieczeństwa. Opinie rolników w tej sprawie, a także ogółu mieszkańców wsi nie różnią się w znaczącym stopniu od postrzegania jej przez pozostałych respondentów. Tym razem wystąpienie ognisk ptasiej grypy Polacy rzadziej uznają za poważne zagrożenie niż w 2006 roku.

    Więcej »

    Więzi rodzinne (CBOS)
    Większość Polaków (72%) ma poczucie terytorialnej bliskości z mieszkającymi osobno innymi członkami swojej najbliższej rodziny. Co piąty respondent (20%) twierdzi, że jego rodzina jest rozproszona po Polsce, a co czternasty (7%) - że po świecie. Jeden na stu ankietowanych (1%) przyznaje, że nie ma żadnej rodziny.

    Więcej »

    Rynek: gdzie biednie, gdzie bogato (GfK Polonia)
    Istnieją gdzieś w Polsce "wyspy" z dużą koncentracją gospodarstw domowych o istotnym potencjale nabywczym oraz takie obszary, gdzie możliwości zakupowe są dużo mniejsze. Orientacja, gdzie mieszkają Polacy o przeciętnych lub ponadprzeciętnych zasobach finansowych pomaga w podejmowaniu decyzji, gdzie należy intensyfikować wysiłki sprzedażowe. W 2006 roku przeciętny miesięczny nominalny dochód rozporządzalny na osobę w gospodarstwie domowym wyniósł 835 zł i był wyższy o 8,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. To ważna informacja dla strategów sprzedaży, ale jednocześnie rozbudzająca ich apetyt na nieco bardziej szczegółowe dane.

    Więcej »

    41,5% Polaków korzysta z Internetu (MillwardBrown SMG/KRC)
    Jak wynika z najnowszego badania NetTrack już 41,5% Polaków korzysta z Internetu. W rankingu odwiedzanych stron pierwsze miejsce należy do Onet (58,5%), na drugim miejscu znalazła się przeglądarka Google (58,3%). Na trzecim natomiast znalazło się Allegro (50,9%).

    Rekordy Tomasza Lisa (TNS OBOP)
    Poniedziałkowy (25.02 br.) program "Tomasz Lis na żywo" obejrzało średnio 4,3 mln Polaków (12,1%). Udziały TVP2 w tym czasie wyniosły 33,7%. Dla porównania, pierwsza emisja "Co z tą Polską?", który Lis poprowadził w Polsacie 30 września 2004 roku przyciągnęła przed telewizory 2,4 mln osób (6,7%), gromadząc udziały w oglądalności na poziomie 22,9%. Z kolei najlepiej oglądany odcinek programu w Polsacie obejrzało 2,9 mln widzów (8,1%, udziały wyniosły 36,6%). Tym samym "Tomasz Lis na żywo" jest najlepiej oglądanym programem prowadzonym przez Lisa od niemal trzech i pół roku. Fakt ten częściowo można tłumaczyć wcześniejszą porą emisji programu na antenie "Dwójki".

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Luty przyniósł poprawę klimatu konsumenckiego. Po styczniowych nieco gorszych notowaniach, w tym miesiącu wszystkie trzy wskaźniki zwiększyły swoją wartość. PENKON (wskaźnik klimatu konsumenckiego) wzrósł o 1,7 pkt i tym samym osiągnął wartość 7,3 pkt. Również wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) i percepcji sytuacji ekonomicznej kraju (PESK) zwiększyły swoją wartość (odpowiednio 2,9 pkt i 0,4 pkt).

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.