Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 50
   kwiecień 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Miło nam poinformować, że powołany został nowy zarząd PTBRiO. Nowym prezesem wybrany został Arkadiusz Wódkowski. Kto jeszcze zasiada w zarządzie VII kadencji dowiecie się w dalszej części newslettera.

Już za miesiąc odbędzie się drugie Letnie Seminarium Badawcze. Tegoroczne seminarium odbędzie się - tak jak w roku ubiegłym - w Nowym Zyzdroju, a tematem przewodnim będzie "Kobieta-Mężczyzna-Człowiek".

Poza tym jak zwykle zamieściliśmy wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie, a także szczegółowy program szkoleń PTBRiO i konferencji Esomar.

A korzystając z okazji, na dzień przed długim weekendem majowym życzymy Wam dużo słońca i udanego wypoczynku.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail:zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Nowe władze PTBRiO

24 kwietnia odbyło się Walne Zebranie Delegatów Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jednym z głównych punktów programu zebrania były wybory Zarządu PTBRiO na VII kadencję. Miło nam poinformować, że w zarządzie VII kadencji zasiadają:

  • Arkadiusz Wódkowski - (Prezes PTBRiO) - Prezes, AMPS
  • Izabea Rudak - Dyrektor Badań Jakościowych, Pentor Research International
  • Michał Kociankowski - Dyrektor Strategiczny, Young&Rubicam
  • Mateusz Galica - Dyrektor Marketingu, TNS OBOP
  • Janusz Komór - Prezes, EEI Market Research
  • Janusz Sielicki - Dyrektor Działu Badań Rynku Usług, Gfk Polonia

    Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy wiele satysfakcji i sukcesów.

  • Letnie Seminarium Badawcze już za miesiąc

    Już za miesiąc, w dniach 28-30 maja, po raz drugi odbędzie się Letnie Seminarium Badawcze organizowane przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii. Tegoroczne seminarium odbędzie się - tak jak w roku ubiegłym - w Nowym Zyzdroju, a tematem przewodnim będzie "Kobieta-Mężczyzna-Człowiek".

    Tegoroczne Letnie Seminarium Badawcze będzie próbą refleksji nad tym skąd biorą się różnice między płciami oraz co warunkuje stereotypy płciowe - w jakim stopniu biologia jest ich podłożem, a co jest efektem narzuconych ról społecznych i wpływów kulturowych wzmacnianych przez media. W trakcie seminarium przyjrzymy się co jest kobiece, co jest męskie, co uniwersalne, co biologiczne, a co jest wytworem szeroko rozumianej kultury - religii, modelu rodziny, ekonomii. Przeanalizujemy, które ze stereotypów są pozytywne, a które szkodliwe, zastanawiając się czy część z nich nie jest jedynie wytworem medialnym, nieużytecznym i nieaktualnym z perspektywy odbiorców.

    Wszystkie te zagadnienia będą interesowały nas w kontekście marketingu, którego komunikacja niejednokrotnie wpada w pułapkę stereotypowego traktowania kobiet i mężczyzn. Zastanowimy się czy próby wyjścia poza taki obraz płci i odwoływanie się w komunikacji marketingowej do uniwersalnych ludzkich potrzeb (np. bycia sobą, indywidualizmu, czy wręcz przełamywania stereotypów) przynoszą pożądane rezultaty. Czy może kampanie odwołujące się do stereotypów płciowych są skuteczniejsze ze względu na swój prosty i łatwy do przyswojenia przekaz?

    Zapraszamy do udziału w Letnim Seminarium Badawczym!

    Szkolenia PTBRiO

    Sposoby badania nieświadomych procesów konsumenckich,
    - szkolenie poprowadzi Dominika Maison w dniach 8-9 maja 2008 roku.

    Konstruowanie i prowadzenie międzynarodowych projektów badawczych - od pomysłu do wykorzystania wyników ,
    - szkolenie poprowadzą Iza Rudak (Pentor Research International) oraz Agnieszka Getka (Unilever Polska), w dniach 15-16 maja 2008 roku.

    Etnografia bez znieczulenia - szkolenie terenowe,
    - szkolenie poprowadzą Barbara Frątczak-Rudnicka (4P research mix) oraz Małgorzata Olszewska (4P research mix), w dniach 5-6 czerwca 2008 roku.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń!

    Konferencje ESOMAR

    Latin America 2008
    12-14 maja 2008, Meksyk

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Polski kibic o emocjach, sportowych osobowościach i korupcji (ARC Rynek i Opinia)
    41% emocji, 54% narodowej dumy, 75%... korupcji - czym dla polskich kibiców jest sport? Polski kibic to przede wszystkim "kanapowy komentator" bieżących wydarzeń sportowych, a zainteresowanie sportem uzależnia od sukcesu i osobowości zawodnika.

    Więcej »

    Deklaracje polskich abonentów: kto płaci abonament RTV? (ARC Rynek i Opinia)
    W ciągu 60 dni statystyczne gospodarstwo domowe opłaca średnio 6 rachunków, a w niemal 60% przypadków na deklarowanej liście opłat figuruje abonament radiowo-telewizyjny. Kto decyduje się na finansowe wspieranie mediów publicznych? Mieszkańcy mniejszych miast częściej niż dużych ośrodków; 50-ciolatkowie chętniej niż ludzie młodzi.

    Więcej »

    Autoserwisy czyli Polak bierze samochód na warsztat (ARC Rynek i Opinia)
    W 2007 roku drobne usterki w swoich samochodach naprawiał co drugi Polak. Ponad połowę klientów ASO motywuje jakość i fachowość usług. Cena jest najistotniejsza dla 66% korzystających z nieautoryzowanych stacji. Użytkownicy ASO nadal stanowią większość, ale nieautoryzowane stacje cieszą się rosnącym zaufaniem i rosną w siłę.

    Więcej »

    Finansowanie mediów publicznych (CBOS)
    W ciągu ostatnich dziesięciu lat niemal co dziesiąty dorosły Polak pracował za granicą. Co setny respondent jest tam obecnie zatrudniony - to osoby, które akurat przyjechały na krótko do kraju lub też mieszkają w Polsce i dojeżdżają do pracy za granicę, dlatego mogły odpowiadać na pytania sondażu. Biorąc pod uwagę, że 1% badanej próby odpowiada 280 tys. osób w całej dorosłej populacji Polski, można powiedzieć, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat pracowało za granicą mniej więcej 2 mln 900 tys. obywateli naszego kraju.

    Więcej »

    Postawy wobec palenia papierosów (CBOS)
    Papierosy pali niemal jedna trzecia dorosłych (32%). Palaczami częściej są mężczyźni niż kobiety. Obecnie pali dwie piąte mężczyzn (40%) i jedna czwarta kobiet (24%). Pod tym względem uzyskane wyniki są niemal takie same jak w lutym 2007 roku. Należy jednak podkreślić, że w latach 1997-2007 zaszła dość istotna zmiana. W tym czasie znacznie zmalał (o 10 punktów) odsetek palaczy wśród mężczyzn, podczas gdy odsetek palących kobiet prawie się nie zmienił.

    Więcej »

    Gotowość do współpracy (CBOS)
    Od roku 2004 stopniowo przybywa osób, które uważają, że działając wspólnie z innymi ludźmi można osiągnąć więcej niż samemu. Obecnie sądzi tak zdecydowana większość badanych (81%, o 7 punktów więcej niż w roku 2004), a tylko 10% (spadek o 4 punkty) uznaje taką współpracę za marnowanie czasu.

    Więcej »

    Stosunek Polaków do rozwodów (CBOS)
    Obecnie w Polsce zdecydowani zwolennicy rozwodów stanowią liczniejszą grupę niż ich zagorzali przeciwnicy. Co siódmy ankietowany (15%) bezwzględnie nie aprobuje rozwodów, co piąty zaś (20%) wychodzi z założenia, że jeśli oboje małżonkowie zdecydują się na rozwiązanie swojego małżeństwa w drodze postępowania sądowego, nie powinni mieć ku temu żadnych przeszkód. Największą grupę badanych - blisko dwie trzecie ogółu (62%) stanowią umiarkowani zwolennicy rozwodów, którzy choć generalnie ich nie popierają, to w pewnych sytuacjach uznają za dopuszczalne.

    Więcej »

    Nie ma jak rodzina (CBOS)
    Wśród najważniejszych wartości, którymi Polacy kierują się w swoim codziennym życiu, to właśnie szczęście rodzinne zajmuje bezkonkurencyjne pierwsze miejsce. Na drugiej pozycji znalazło się zdrowie, a na trzecim ex aequo spokój oraz uczciwe życie (do najważniejszych wartości zaliczyła je blisko połowa respondentów - po 46%).

    Więcej »

    Sytuacja mieszkaniowa gospodarstw domowych (CBOS)
    Większość rodzin (59,5%) określa swoje warunki mieszkaniowe jako dobre, w tym jedna szósta (16,4%) jako bardzo dobre, a ponad dwie piąte (43,1%) jako raczej dobre. Co trzecia rodzina (33,3%) uznaje swoje warunki mieszkaniowe za przeciętne, a tylko co dwudziesta (5,3%) za raczej złe. Stosunkowo nieliczne (1,9%) oceniają je bardzo źle.

    Więcej »

    Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 (Millward Brown)
    W tym roku już po raz trzeci Millward Brown ogłosił doroczny ranking BrandZ Top 100 obejmujący największe marki na świecie. Pełna wersja raportu została opublikowana w specjalnym suplemencie do dziennika Financial Times, w poniedziałek 21 kwietnia 2008 r. i jest dostępna w Internecie pod adresem www.millwardbrown.com/mboptimor oraz www.ft.com. Na czele rankingu ponownie znalazła się marka Google, której wartość wynosi 86,1mld USD. Na drugim miejscu uplasował się GE (General Electric) z wynikiem 71,4 mld USD, a za nią Microsoft, której wartość oceniono na 70,8 mld USD.

    Polacy wybierają używane (TNS OBOP)
    Tylko 6% Polaków, którzy kupili w 2007 r. samochód na użytek domowy, kupiło auta nowe. Pozostałe 94% zakupiło auta używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy. Pomimo odnotowania lekkiego wzrostu sprzedaży nowych aut w 2007 roku, wśród kupionych w minionym roku samochodów nadal dominują auta pochodzące z drugiej ręki. Ponad połowa kupionych przez Polaków w roku 2007 samochodów (57%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.

    Więcej »

    Zdrowie w pigułce (TNS OBOP)
    Ponad połowa Polaków w wieku 15 lat i więcej używa preparatów multiwitaminowych choćby od czasu do czasu. Użytkownikami tego typu środków są częściej kobiety (61% wszystkich użytkowników) oraz osoby stosunkowo młode (51% użytkowników nie ukończyła 40 lat). Rzadziej po multiwitaminy sięgają mężczyźni (39%) oraz osoby powyżej 60 roku życia (16%).

    Więcej »

    Europa mniej optymistyczna (TNS OBOP)
    Pięciu na dziesięciu Europejczyków (54%) nie oczekuje znaczących zmian w swoim życiu w najbliższych 12 miesiącach, następne 30% uważa, że ich życie się poprawi, a 13%, że się pogorszy. Z badania obejmującego ponad 30.000 osób w 27 Państwach Członkowskich, trzech krajach kandydujących (Chorwacji, byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii i Turcji) oraz Republice Cypru Północnego wynika również, że poziom optymizmu obniżył się w porównaniu do poprzedniej fali badania.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Początek kwietnia przyniósł zdecydowane ocieplenie nastrojów konsumenckich Polaków. PENKON (wskaźnik klimatu konsumenckiego) wzrósł o 8,1 pkt i tym samym osiągnął wartość 13,7 pkt. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) i percepcji sytuacji ekonomicznej kraju (PESK) wzrosły o 7,9 pkt i 8,3 pkt.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.