Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 54
 sierpień 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Wakacje właśnie dobiegają końca, czas więc skupić się na nadchodzących wydarzeniach, których w nadchodzącym roku akademickim 2008/2009 nie zabraknie.

Na początku sierpnia zebrał się Zarząd PTBRiO celem podsumowania dotychczasowych przedsięwzięć, jak również przedstawienia kolejnych pomysłów. Jednym z nich - na wniosek Arkadiusza Wódkowskiego - było powołanie Klubu Badaczy Mystery Shopper. Więcej na ten temat przeczytacie w dalszej części newslettera.

Jak co roku o tej porze trwają gorące przygotowania do najważniejszego dla naszej branży wydarzenia - Kongresu Badaczy Rynku i Opinii. Podczas Kongresu swoją premierę będzie miała także kolejna edycja Katalogu PTBRiO, zawierającego informacje o rynku badań, firmach badawczych i badaczach w Polsce.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO w dniu 4 sierpnia, przygotowany przez Janusza Sielickiego, Sekretarza Zarządu

Mimo szalejących wokół urlopów Zarząd Towarzystwa tradycyjnie zebrał się w pierwszy poniedziałek miesiąca sierpnia w niemal pełnym składzie. Po przerwie remontowej zebrania powróciły do siedziby Towarzystwa na Szarotki.

Zaczęliśmy dyskusję od spraw strategicznych - zastanawiamy się nad zmianą miejsca naszych dwóch imprez - zimowej i letniej. Panowała powszechna zgoda, że Zimowa Ekspedycja Badawcza w tym roku odbędzie się w nowym miejscu. Poinformujemy wszystkich jak tylko znajdziemy odpowiednią lokalizację dla tej niezwykle istotnej imprezy. Kwestia przeniesienia Letniego Seminarium badawczego pozostaje otwarta.

Zdecydowaliśmy, że strategia marki PTBRiO będzie tematem oddzielnego spotkania, które poprowadzi Michał Kociankowski.

Kolejnym niezmiernie ważkim tematem było omówienie stanu przygotowań do tegorocznego Kongresu Badaczy. Program Kongresu został już wstępnie ułożony i wkrótce Michał Kociankowski zaproponuje jego ostateczny kształt. Laureaci tegorocznego Konkursu Publiczności, jako dodatkową nagrodę, otrzymają możliwość opublikowania nagrodzonych prac w mediach marketingowych.

W ramach przygotowań do umiędzynarodowienia Kongresu w przyszłości, zadecydowaliśmy o skierowaniu zaproszeń do organizacji badaczy w krajach Europy środkowej i wschodniej.

Kolejnym tematem dyskusji była nasza coraz bogatsza działalność szkoleniowa.

Najbardziej znane i popularne są szkolenia PTBRiO. W tym roku szkoleniowym zaplanowanych zostało 20 szkoleń, z czego połowa nowych. Odświeżamy także zespół prowadzących o 14 nowych osób.

Drugi element naszej oferty szkoleniowej - czyli Szkoła Badań Rynku także będzie kontynuowany. Program zajęć jest już gotowy i ogłoszony na naszej stronie. Do zespołu prowadzących dołączą Michał Kociankowski, Jacek Dohnalik i Arkadiusz Wódkowski.

W ramach Akademii Komunikacji Marketingowej nasza organizacja ma do zagospodarowania 4 dni zajęć. Poprowadzą je Michał Kociankowski, Łukasz Mazurkiewicz, Artur Nierychlewski i Paweł Wójcik.

Przechodząc do spraw bieżących omówiliśmy przygotowania do wydania tegorocznego Katalogu PTBRiO. Prezes zaproponował by umieścić w nim kalendarium wydarzeń z odnośnikami do konkretnych stron, na których znajdą się szczegółowe informacje o naszych planowanych działaniach, przykładowo o Zimowej Ekspedycji Badawczej.

W poprzednim Komunikacie zamieściliśmy apel o udział w Festiwalu Nauki, planujemy wesprzeć go dodatkowym mailingiem poświęconym tylko tej imprezie.

Zarząd chciałby jak najszybciej zakończyć rejestrację nowego Statutu. Janusz Komór ustali ostateczny tekst projektu Statutu. Musimy ponownie zwołać Zebranie Delegatów by go zatwierdzić. Janusz Sielicki zaproponował, żeby zorganizować je podczas Kongresu. Wszystkim spodobał się ten pomysł.

Kolejne zebranie Zarządu zaplanowano w dniu rozpoczęcia roku szkolnego, 1 września.

Klub Badaczy Mystery Shopper

Podczas sierpniowego spotkania Zarząd PTBRiO powołał Klub Badaczy Mystery Shopper. Klub stanowi inicjatywę badaczy specjalizujących się w realizacji badań oraz projektów mystery shopper. Nadrzędnym celem jego działania będzie integracja osób zainteresowanych tematyką jakości obsługi i realizowanych w tym obszarze badań marketingowych. Komisji Organizacyjnej Klubu przewodzi Karolina Tomczyk (P&P Consulting). Wszystkich zainteresowanych tematem już teraz zapraszamy do kontaktu. Wszelkie sugestie, pytania oraz zgłoszenia kierujcie na adres: kbms@ptbrio.pl

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że w sierpniu do grona członków PTBRiO dołączyło aż 11 osób:

  • Łukasz Błuszkowski
  • Jolanta Chmielewskah
  • Urszula Doroszkiewicz
  • Agata Grabowska
  • Patrycja Marcinkowska
  • Tomasz Pasternak
  • Marcin Piwowarczyk
  • Janusz Plencler
  • Beata Rąbińska
  • Wojciech Terlikowski
  • Elżbieta Więsław

    Gratulujemy i serdecznie witamy w naszych szeregach!

    Aby zostać członkiem Towarzystwa, należy przesłać do Zarządu PTBRiO wypełnioną deklarację członkowską i spełniać wymagane warunki: należy mieć co najmniej dwuletnie doświadczenie w branży badawczej oraz rekomendacje od dwóch członków Towarzystwa.

  • IX Kongres Badaczy Rynku i Opinii

    W dniach 16 - 17 października odbędzie się doroczny Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Już po raz dziewiąty będzie okazja, żeby wysłuchać 30 najciekawszych prezentacji, które wyłonione zostały spośród 80 nadesłanych propozycji wystąpień. Już teraz serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w najważniejszym wydarzeniu w naszej branży. Zachęcamy do zapoznania się z programem Kongresu

    Oferta Kongresowa
    Przypominamy, że jak co roku przygotowaliśmy ciekawe propozycje dla wystawców, sponsorów oraz partnerów Kongresu Badaczy. Jedna z największych w Polsce imprez marketingowych to niewątpliwie doskonała okazja do prezentacji Państwa oferty oraz budowy pożądanego wizerunku Państwa marki. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami naszej propozycji na www.ptbrio.pl

    Katalog PTBRiO

    Na tegorocznym IX Kongresie Badaczy Rynku i Opinii odbędzie się również premiera XIII już edycji Katalogu PTBRiO, który jest jedynym w Polsce wydawnictwem zawierającym informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentującym działające w naszym kraju agencje badawcze.

    Nowe szkolenia PTBRiO

    Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nową ofertą szkoleń PTBRiO

    Dotychczas Towarzystwo zrealizowało szereg szkoleń poświęconych najważniejszym zagadnieniom w obrębie problematyki badań rynkowych. W szkoleniach PTBRiO wzięło udział prawie 1200 osób reprezentujących firmy sektora dóbr szybko zbywalnych, firmy farmaceutyczne, telekomunikacyjne, budowlane, koncerny prasowe, agencje reklamowe, wyższe uczelnie, sektor finansowy, agencje badawcze, media i inne.

    Najbliższe szkolenia PTBRiO:

    Podejście semiotyczne do wsparcia decyzji marketingowych,
    szkolenie poprowadzą Marzena Żurawicka-Koczan i Krzysztof Polak (Semiotic Solutions Polska)
    w dniach 18-19 listopada 2008 roku
    pobierz PDF

    Stare - nowe techniki jakościowe, czyli o kreatywnym projektowaniu badań jakościowych,
    szkolenie poprowadzą Anna Białek i Joanna Dzierzbicka (Ipsos Polska)
    w dniach 27 i 28 listopada 2008 roku.
    pobierz PDF

    Szkoła Badań Rynku

    Przypominamy, że od 26 września 2008 rozpoczyna się druga edycja Szkoły Badań Rynku PTBRiO.

    Szkoła Badań Rynku to cykl szkoleń obejmujących główne zagadnienia związane z planowaniem, prowadzeniem i wykorzystaniem badań. W ramach dziesięciu zaplanowanych spotkań uczniowie Szkoły Badań PTBRiO poznają główne zagadnienia badań jako narzędzia w zarządzaniu marketingowym.

    Szkoła Badań Rynku PTBRiO jest propozycją kierowaną do osób, które rozpoczynają pracę w badaniach lub też w ramach swojej pracy lub nauki stykają się z badaniami powierzchownie i chcą swoją wiedzę usystematyzować oraz poszerzyć. Od września do stycznia odbędzie się dziesięć zajęć Szkoły Badań Rynku.

    Szczegóły znajdziecie Państwo na stronie internetowej PTBRiO pod adresem: http://www.ptbrio.pl/sbr/

    Konferencje ESOMAR

    Congress 2008 - Frontiers
    22-25 września 2008, Montreal

    Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj

    Wyniki badań

    Polacy o niepokojach, zagrożeniach i oczekiwaniach dotyczących zdrowia psychicznego (CBOS)
    W ciągu ostatnich trzech lat zmalał niepokój Polaków o własne zdrowie psychiczne - obecnie czasami odczuwa go 31% badanych (spadek o 14 punktów). Od 2005 roku poprawiło się poinformowanie społeczeństwa o problemach zdrowia psychicznego i chorób psychicznych. Obecnie 33% badanych (wzrost o 6 punktów) uznaje je za wystarczające, a 36% (spadek o 8 punktów) uważa się za niedoinformowanych i chciałoby coś więcej wiedzieć na ten temat.

    Więcej »

    Społeczne przyzwolenie na bicie dzieci (CBOS)
    Przeważająca liczba dorosłych Polaków (51%) jest przeciwna wprowadzeniu prawnego zakazu bicia dzieci, nieco więcej niż dwie piąte (41%) opowiada się za tego rodzaju regulacją. W ciągu ostatnich czternastu lat odsetek osób dopuszczających fizyczne karcenie dzieci zwiększył się o 8 punktów. Obecnie 49% badanych akceptuje kary cielesne, a 42% jest przeciwnych ich stosowaniu.

    Więcej »

    Ocena sytuacji Polski na arenie międzynarodowej (CBOS)
    Sytuacja naszego kraju na arenie międzynarodowej postrzegana jest obecnie wyraźnie lepiej niż przed rokiem. Odsetek badanych uważających ją za dobrą jest największy od pięciu lat. Niemal dwie trzecie ogółu badanych (64%) uważa, że sytuacja Polski na arenie międzynarodowej jest dobra, a tylko jedna piąta (20%) ocenia ją jako złą.

    Więcej »

    Rzeczy używane (CBOS)
    Rzeczy zbędne w czyimś domu, ale nadające się jeszcze do użytku, zgodnie z deklaracjami ankietowanych najczęściej (w 41% przypadków) trafiają do sąsiadów, znajomych czy krewnych, którym mogą się przydać. Nieco mniej rozpowszechnione jest przekazywanie używanych rzeczy organizacjom charytatywnym, kościołowi, PCK i tym podobnym - takie rozwiązanie stosuje co czwarty uczestnik badania (26%). Prawie co piąta osoba (18%) stara się przechowywać sprzęty czy ubrania jeszcze nadające się do użytku, bo mogą się przydać w przyszłości, ale co dziewiąta (11%) po prostu je wyrzuca. Stosunkowo rzadko używane rzeczy są sprzedawane (2%).

    Więcej »

    Czy Polacy dbają o środowisko naturalne? (CBOS)
    Zdecydowana większość badanych wyraziła duże lub bardzo duże zaniepokojenie stanem środowiska naturalnego Polski. Ponad połowa ankietowanych nie dostrzega w swojej okolicy żadnych problemów związanych ze stanem przyrody. Niespełna połowa Polaków, o 10 punktów procentowych mniej niż dwa lata temu, wyraża przekonanie, że swoim działaniem mogą się przyczynić do poprawy stanu środowiska w miejscowości, w której mieszkają.

    Więcej »

    45% Polaków korzysta z Internetu (MillwardBrown SMG/KRC)
    Ostatnie badania NetTrack przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC pokazują, że o blisko 5% wzrosła częstotliwość korzystania z Internetu i korzystanie ze stałego łącza. Dynamika rozwoju Internetu jest obecnie wyższa, niż w latach 2006-2007. W rankingu odwiedzanych stron pierwsze miejsce nadal należy do Google, na drugim miejscu znalazło się Allegro, a Onet na miejscu trzecim.

    Przede wszystkim marka (TNS OBOP)
    Co dziewiąty dorosły Polak (11%) planuje w tym roku zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego. Najważniejszym aspektem branym pod uwagę przy wyborze auta jest jego marka (37% wskazań) - jej postrzeganie, zaufanie, czy przekonanie o jej wysokiej renomie. Na drugim miejscu wśród osób planujących w 2008 r. zakup samochodu plasują się jego niezawodność oraz cena (36% wskazań).

    Więcej »

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.