Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 55
wrzesień 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Wielkimi krokami zbliża się największe doroczne wydarzenie naszej branży - IX Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Udział w imprezie, która odbędzie się 16 i 17 października, potwierdziło już 400 uczestników.

Jutro rozpoczyna się trzecia konferencja użytkowników SPSS - koRELACJE - nad którą PTBRiO objęło honorowy patronat. Program tegorocznej konferencji znajdziecie w dalszej części newslettera.

Jak co miesiąc zamieszczamy komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO, informacje o najbliższych szkoleniach PTBRiO oraz program Szkoły Badań Rynku.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na
e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO w dniu 1 września, przygotowany przez Janusza Sielickiego, Sekretarza Zarządu

W dniu rozpoczęcia roku szkolnego zebranie było krótkie, acz treściwe.

Po burzliwej dyskusji zdecydowaliśmy by każdy z członków Towarzystwa wypowiedział się czy chce otrzymać od nas imienny kalendarz - o co wszystkich zapyta nasz Sekretariat. Nagrodą dla chętnych będzie sam kalendarz, zaś dla tych którzy nie zdecydują się na korzystanie z kalendarza nagrodą będzie świadomość oszczędzonych drzew. Przy okazji zachęcamy wszystkich do wyrażania opinii w tym zakresie.

Zarząd postanowił następnie o dacie przełożonego warsztatu strategicznego poświęconego marce PTBRiO. Poprowadzi go Michał Kociankowski, a udział w nim wezmą członkowie Zarządu i Dominika Maison, nasza ex-prezes. Chcemy odpowiedzieć sobie na pytanie po co i dla kogo jest nasza organizacja oraz jakie ma cele.

Janusz Sielicki przedstawił sprawę zmiany Kodeksu ESOMAR w zakresie publikowania wyników badań opinii. Zgodnie uznaliśmy iż sprawa ta dotyczy firm badawczych, a nie badaczy, a zatem przekazaliśmy prośbę ESOMAR naszej bratniej organizacji OFBOR.

Iza Rudak przedstawiła stan przygotowań do Kongresu Badaczy i zaprezentowała sylwetki czterech gości specjalnych, którzy wystąpią dla nas w tym roku: Gill Aitchison z Ipsos Shopper and Retail Research, profesora Dariusza Dolińskiego ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Paul'a McGowan'a z Added Value UK, London i profesora Witolda Orłowskiego z Niezależnego Ośrodka Badań Ekonomicznych. Zarząd z radością przyjął tę informację do wiadomości.

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że we wrześniu do grona członków PTBRiO dołączyły 3 osoby:

  • Grzegorz Adamczyk
  • Michał Dobrzański
  • Iwona Woźniak - Konopa

    Gratulujemy i serdecznie witamy w naszych szeregach!

    Aby zostać członkiem Towarzystwa, należy przesłać do Zarządu PTBRiO wypełnioną deklarację członkowską i spełniać wymagane warunki: należy mieć co najmniej dwuletnie doświadczenie w branży badawczej oraz rekomendacje od dwóch członków Towarzystwa.

  • IX Kongresu Badaczy Rynku i Opinii już za 3 tygodnie!

    Już 16 i 17 października odbędzie się doroczny Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Po raz dziewiąty będzie okazja wysłuchać 40 najciekawszych prezentacji, które wyłonione zostały spośród 80 nadesłanych propozycji wystąpień. Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w najważniejszym wydarzeniu w naszej branży. Więcej informacji.

    Oferta Kongresowa
    Przypominamy, że jak co roku przygotowaliśmy ciekawe propozycje dla wystawców, sponsorów oraz partnerów Kongresu Badaczy. Jedna z największych w Polsce imprez marketingowych to niewątpliwie doskonała okazja do prezentacji Państwa oferty oraz budowy pożądanego wizerunku Państwa marki. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami naszej propozycji na www.ptbrio.pl

    Katalog PTBRiO
    Na tegorocznym Kongresie odbędzie się również premiera XIII już edycji Katalogu PTBRiO, który jest jedynym w Polsce wydawnictwem zawierającym informacje na temat aktualnego stanu rynku badań w Polsce oraz prezentującym działające w naszym kraju agencje badawcze.

    koRELACJE - konferencja użytkowników SPSS

    W dniach 1-3 października br. w hotelu Qubus w Krakowie odbędzie się trzecia Konferencja Użytkowników SPSS, koRELACJE 2008. To coroczne spotkanie użytkowników rozwiązań SPSS oraz pasjonatów analizy danych pracujących w badaniach rynku i opinii, biznesie, administracji publicznej i wyższej edukacji. PTBRiO objęło to wydarzenie honorowym patronatem. Tegoroczna konferencja będzie wyjątkowa z dwóch powodów. Po pierwsze na konferencji zostanie zaprezentowana, 'jeszcze gorąca', nowa, polska wersja systemu SPSS 17. Drugą ważną okazją jest 10-lecie firmy SPSS Polska i 40 lecie SPSS Inc. na rynku.
    Program konferencji i więcej informacji

    Nowe szkolenia PTBRiO

    Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z nową ofertą szkoleń PTBRiO

    Dotychczas Towarzystwo zrealizowało szereg szkoleń poświęconych najważniejszym zagadnieniom w obrębie problematyki badań rynkowych. W szkoleniach PTBRiO wzięło udział ok. 1200 osób reprezentujących firmy sektora dóbr szybkozbywalnych, firmy farmaceutyczne, telekomunikacyjne, budowlane, koncerny prasowe, agencje reklamowe, wyższe uczelnie, sektor finansowy, agencje badawcze, media i inne. Nasze kursy skierowane są przede wszystkim do pracowników marketingu, badaczy rynku i przedstawicieli wyższych uczelni.

    Najbliższe szkolenia PTBRiO:

    Podejście semiotyczne do wsparcia decyzji marketingowych,
    szkolenie poprowadzą Marzena Żurawicka i Krzysztof Polak (Semiotic Solutions Polska) w dniach 18-19 listopada 2008 roku
    pobierz PDF

    Stare - nowe techniki jakościowe, czyli o kreatywnym projektowaniu badań jakościowych,
    szkolenie poprowadzą Joanna Dzierzbicka i Anna Białek (Ipsos Polska)
    w dniach 27 i 28 listopada 2008 roku.
    pobierz PDF

    Szkoła Badań Rynku

    Rozpoczęła się druga edycja Szkoły Badań Rynku PTBRiO.

    Szkoła Badań Rynku to cykl szkoleń obejmujących główne zagadnienia związane z planowaniem, prowadzeniem i wykorzystaniem badań. W ramach dziesięciu zaplanowanych spotkań uczniowie Szkoły Badań PTBRiO poznają główne zagadnienia badań jako narzędzia w zarządzaniu marketingowym.

    Szkoła Badań Rynku PTBRiO jest propozycją kierowaną do osób, które rozpoczynają prace w badaniach lub też w ramach swojej pracy lub nauki stykają się z badaniami powierzchownie i chcą swoją wiedzę usystematyzować oraz poszerzyć. Od września do stycznia odbędzie się dziesięć zajęć Szkoły Badań Rynku.

    Szczegóły znajdziecie na stronie internetowej PTBRiO pod adresem: http://www.ptbrio.pl/sbr/

    Klub Badaczy Mystery Shopper

    W dniu 17 września usankcjonowana została działalność Komisji Organizacyjnej Klubu Badaczy Mystery Shopper. Komisję tworzy grupa badaczy, pasjonatów badań mystery shopper, reprezentujących instytuty badawcze działające na polskim rynku.

    Skład personalny KO:

  • Karolina Tomczyk - przewodniczący
  • Łukasz Stolarczyk (GfK) - z-ca przewodniczącego
  • Arkadiusz Wódkowski z ramienia PTBRiO
  • Ziemowit Cieślak
  • Krzysztof Goławski
  • Anna Ruszkiewicz
  • Paweł Szczerbiński
  • Piotr Sowiński
  • Katarzyna Zamarlik

    Podczas pierwszego formalnego spotkania Członków Komisji ustalony został harmonogram dalszego jej działania oraz główne zadania, do których należy przede wszystkim przygotowanie funkcjonowania Klubu od strony formalno - organizacyjnej. Sam Klub będzie miał otwartą formułę. Już teraz do jego grona zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

    Klub niezmiennie stawia sobie za cel integrację osób, którym bliska jest tematyka jakości obsługi i realizowanych w tym obszarze badań marketingowych. Inspiracją do jego powstania był silny rozwój tego segmentu badań oraz chęć stworzenia płaszczyzny do wymiany informacji, doświadczeń w zakresie roli i znaczenia badań mystery shopper w zarządzaniu relacją z klientem.

    Kolejne spotkanie Komisji zaplanowane jest na środę 1 października. Członkowie Komisji pracować będą nad ustaleniem zakresu merytorycznego kolejnych działań. Wszelkie sugestie, pytania dotyczące Klubu oraz zgłoszenia kierujcie na adres kbms@ptbrio.pl

  • Wznowienie spotkań Klubu Badacza

    7 października, o godz. 18.00 w Klubie Balsam przy ulicy Racławickiej 99 (Forty Mokotowskie), odbędzie się spotkanie Klubu Badacza zatytułowane 'Wyzwania badań marketingowych, czyli o kondycji badań w Polsce'. Osoby chętne do wzięcia udziału w spotkaniu prosimy o wcześniejsze potwierdzanie obecności. Ilość miejsc jest ograniczona, dlatego decydować będzie kolejność zgłoszeń. Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Zapraszamy.

    Konferencje ESOMAR

    Panel Research 2008
    21-23 październik 2008, Dublin

    Qualitative
    17-19 listopad 2008, Istanbul

    Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj

    Wyniki badań

    Kawa po polsku (ARC Rynek i Opinia)
    Jako pretekst lub dodatek do spotkań towarzyskich - kawa przyciąga do kawiarni sieciowych już 60% Polaków. Najczęściej pijemy ją w domu lub u znajomych (65%). Jeśli w kawiarni to rzadko w samotności. Klientem kawiarni sieciowej są głównie kobiety, a do ulubionych lokali prowadzi je przede wszystkim smak oferowanych tam napojów.

    Więcej »

    Demokracja - oceny, postawy, perspektywy (CBOS)
    Zadowolenie z działania demokracji w Polsce deklaruje ponad dwie piąte społeczeństwa (43%), czyli o 3 punkty mniej niż w listopadzie 2007 roku. Nieco więcej osób (47%, wzrost od listopada o 5 punktów) jest niezadowolonych z funkcjonowania tego systemu. Funkcjonowanie demokracji w Polsce lepiej oceniają osoby młodsze (18-34 lata), respondenci najlepiej wykształceni, ludzie o wyższym statusie materialnym, lepiej też badani praktykujący religijnie niż ci, którzy nie uczestniczą w takich praktykach.

    Więcej »

    Polacy o Lechu Wałęsie i jego przeszłości (CBOS)
    O tym, że legendarny lider 'Solidarności' dał się zastraszyć przez służby PRL i miał chwile słabości, których teraz się wypiera, przekonanych jest blisko dwie piąte ankietowanych (38%). Co trzeci badany (34%) uważa, że nawet jeśli Lech Wałęsa zgodził się współpracować z SB, to tylko po to, by poznać ich metody i zwyciężyć w walce z komuną.

    Więcej »

    Słuchacze Radia Maryja (CBOS)
    Radia Maryja - według własnych deklaracji - słucha co najmniej kilka razy w tygodniu (w tym codziennie) 8% badanych, kilka razy w miesiącu - 3%, jeszcze rzadziej - 4%, a 85% w ogóle nie słucha tej rozgłośni. Telewizję Trwam ogląda co najmniej kilka razy w tygodniu zaledwie 3% badanych, kilka razy w miesiącu - 2%, jeszcze rzadziej - 3%, a 92% w ogóle jej nie ogląda. Łącznie w zasięgu oddziaływania Radia Maryja i Telewizji Trwam pozostaje 14% badanych mających kontakt z tymi mediami co najmniej kilka razy w miesiącu.

    Więcej »

    Osoby chore psychicznie w społeczeństwie (CBOS)
    O stosunku społeczeństwa do osób chorych psychicznie świadczy między innymi słownictwo, jakiego używa się do ich określenia. Większość respondentów (61%) zetknęła się w swoim otoczeniu z mającymi pejoratywny wydźwięk określeniami osób chorych psychicznie. Najczęściej są to - podkreślające odmienność osób chorych - obraźliwe epitety lub opisy ich zachowań i reakcji (39%). Określenia te często (24%) w sposób nieodpowiedni (szyderczy i pogardliwy) odwołują się do normy zdrowia psychicznego i rozwoju, wskazują na słabość intelektualną osób chorych. Część z nich (16%) ma charakter nieżyczliwych etykiet nawiązujących ogólnie do sfery psychiki.

    Więcej »

    Oszustwo - przestępstwo czy drobny występek (GfK Polonia)
    Prawie połowa respondentów uważa, że obecnie oszukuje się częściej niż 10 lat temu, zaledwie 10 proc. sądzi zaś, że ilość oszustw spadła. Jeśli chodzi o działania biznesowe, ponad połowa pytanych jest zdania, że więcej osób fałszuje księgi rachunkowe. Ponad 70 proc. Turków, Węgrów i Greków uważa, że obecnie w biznesie jest więcej oszustw i manipulowania podatkami, taka sama ilość osób w tych krajach określiła jako silną tendencję do uchylanie się od płacenia podatków. Znaczące jest, że jedynie co trzeci Holender i tylko 40 proc. Rosjan i Bułgarów uznało, że to zjawisko się nasila.

    Więcej »

    Moja pierwsza komórka (Millward Brown SMG/KRC)
    Liczba telefonów komórkowych będących w posiadaniu dzieci w wieku 7-14 lat dynamicznie rośnie w ostatnich latach. Obecnie takie telefony posiada 34% 7-14 latków. Zjawisko to jest szczególnie widoczne w młodszej grupie wiekowej 7-10 lat oraz w miastach pow. 10 tys. mieszkańców. Kryteria wyboru aparatów wśród dzieci wskazują na głównie rozrywkowo wizerunkową rolę telefonów.

    Marzenia Polek (TNS OBOP)
    Polki wiążą swoje największe marzenia z takimi wartościami jak zdrowie (21%) i rodzina (18%). Dla blisko co piątej kobiety (17%) największe marzenie dotyczy życia zawodowego i sytuacji materialnej. Wśród największych pragnień Polki wymieniają również te związane z miejscem zamieszkania (17%).

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Wrzesień przyniósł pogorszenie nastrojów konsumenckich Polaków. Wszystkie trzy wskaźniki odnotowały spadek w stosunku do miesiąca ubiegłego. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) obniżył wartość o 1,1 pkt, OGD (wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych) o 1,9 pkt, natomiast Penkon - wskaźnik klimatu konsumenckiego - o 1,5 pkt i tym samym osiągnął wartość 6,8 pkt.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.