Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 56 i 57
październik - listopad 2008 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2008

Koleżanki i Koledzy!

Oddajemy w Wasze ręce kolejne, tym razem wyjątkowo podwójne, wydanie newslettera PTBRiO. Od tej pory będzie on się ukazywać w piątki po zebraniach Zarządu. Zarząd spotyka się regularnie w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca.

Miło nam poinformować, że tegoroczny IX Kongres Badaczy Rynku i Opinii zgromadził rekordową liczbę ponad 600 przedstawicieli świata badań, reklamy oraz marketingu. Dziękujemy za tak liczne przybycie i już teraz zapraszamy na przyszłoroczny X Kongres. Poniżej znajdziecie obszerniejszą informację, komentarz Magdy Chojnowskiej oraz relację zdjęciową z tego wydarzenia.

W tym miesiącu odbyło się spotkanie przedstawicieli środowiska akademickiego z przedstawicielem PTBRiO podczas którego ustalono wspólne wspieranie aktualnych inicjatyw Towarzystwa oraz kreowanie nowych przedsięwzięć.

Jak co roku OFBOR przyznał certyfikaty Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). W tym roku certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu standardów pracy terenowej otrzymało 28 firm.

W tym wydaniu możecie również oddać się lekturze tekstów Rafała Drozdowskiego z Public Profits, Karoliny Tomczyk z P&P CONSULTING oraz Piotra Idzika z GfK Ukraine.

Jak co miesiąc znajdziecie również komunikat z zebrania Zarządu PTBRiO, jak również informacje o najbliższych szkoleniach PTBRiO oraz program Szkoły Badań Rynku.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na
e-mail: zarzad@ptbrio.pl

Zarząd PTBRiO

Nowi członkowie PTBRiO

Miło nam poinformować, że do grona członków PTBRiO dołączyło 9 osób:

  • Wojciech Bodzan
  • Piotr Idzik
  • Karina Kędzierska
  • Jan Kunkowski
  • Dariusz Piwowar
  • Artur Polakiewicz
  • Marta Rybicka
  • Paweł Walawender
  • Krystyna Wierzbicka

    Gratulujemy i serdecznie witamy w naszych szeregach!

    Aby zostać członkiem Towarzystwa, należy przesłać do Zarządu PTBRiO wypełnioną deklarację członkowską i spełniać wymagane warunki: należy mieć co najmniej dwuletnie doświadczenie w branży badawczej oraz rekomendacje od dwóch członków Towarzystwa.
    Szczegółowe informacje

  • Rekordowy IX Kongres Badaczy Rynku i Opinii

    IX Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii przeszedł już do historii. Miło nam poinformować, że w tegorocznej imprezie wzięła udział rekordowa liczba ponad 600 gości.

    Kongres uznawany jest za największe spotkanie badaczy w Europie Środkowo-Wschodniej. Także w tym roku impreza potwierdziła swój status najważniejszego dorocznego wydarzenia w branży badawczej oraz jednego z największych w Polsce spotkań środowiska marketingowego.

    Podobnie jak w roku ubiegłym publiczność Kongresu przyznała nagrody za najlepsze wystąpienia zaprezentowane podczas dwóch dni imprezy. Zwycięzcą drugiej edycji Konkursu o Nagrodę Publiczności został Robert Zydel z IQS&QUANT Group z prezentacją pt. "Wszystko co chciałbyś wiedzieć o hipsterach, a wstydzisz się zapytać".

    Kongresowi tradycyjnie towarzyszyło Research Mix Party, które w tym roku odbyło się w klubie Capitol.

    Po Kongresie - komentarz Magdy Chojnowskiej z Działu Badań i Analiz TVP
    IX Kongres Badawczy brzmi naprawdę dumnie! Tradycja, ciągłość, różnorodność wystąpień, referaty specjalistyczne i takie "dla ludzi", tłumy. Jestem naprawdę zdumiona wzrastającą z roku na rok liczbą uczestników - w Kongresie oprócz badaczy agencyjnych, badaczy - klientów, biorą udział praktycy: marketerzy, reklamiarze oraz teoretycy - naukowcy.
    Więcej

    Zapraszamy do zapoznania się z relacją zdjęciową z tego wydarzenia

    Katalog Firm Badawczych 2008

    Podczas IX Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii odbyła się również premiera 13 edycji Katalogu PTBRiO.

    Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając odpowiedni formularz i przesyłając go do nas na adres: sekretariat@ptbrio.pl.

    Współpraca badaczy marketingowych ze środowiskiem akademickim

    W dniu 16 października odbyło się spotkanie przedstawicieli środowiska akademickiego z przedstawicielem PTBRiO. W wyniku rozmowy ustalono wspólne wspieranie aktualnych inicjatyw Towarzystwa oraz kreowanie nowych przedsięwzięć. Ustalono powołanie zespołu roboczego, w którego skład weszli uczestnicy spotkania. Docelowo zespół będzie liczył kilkanaście osób.
    Więcej informacji

    Certyfikaty VII edycji Audytu PKJPA rozdane!

    Zarząd OFBOR poinformował, że zakończyła się siódma edycja inspekcji stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Firma badawcza przystępującą do PKJPA zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR oraz wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm jakości pracy.

    W wyniku kontroli przeprowadzonej przez niezależnych wyspecjalizowanych audytorów, certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu standardów pracy terenowej zgodnych z Programem Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, otrzymało po decyzji Zarządu i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej 28 firm.

    Zapraszamy do zapoznania się z listą firm, którym w tym roku przyznano certyfikat PKJPA.

    Z SPSS'em w Krakowie - komentarz Piotra Szczepaniaka z PTC Era

    Na początku października, w Krakowie, odbyło się spotkanie użytkowników SPSS'a. Konferencja "Korelacje 2008" (której patronem było PTBRiO) przyciągnęła różne osoby. Przyjechali zarówno "fanatycy" analiz statystycznych jak i "zwykli" użytkownicy. Obecne było też grono "sympatyków" analiz - osób, które może same nieczęsto siadają do komputera by coś policzyć, ale chciałyby wiedzieć czego mogą oczekiwać od statystyki. Przykładów zastosowań było sporo. Od analiz konsumenckich (segmentacje, badania satysfakcji klientów) do tropienia nadużyć wśród lekarzy i prania brudnych pieniędzy.

    W tym roku SPSS Polska świętuje swoje dziesiąte urodziny. Na konferencyjno-urodzinowej imprezie w klubie Bunkier Sztuki wystąpił jeden z najmodniejszych ostatnio wykonawców Czesław Mozil ("Czesław śpiewa"). Czad! Zabawa do rana nie przeszkodziła większości uczestników w udziale w kolejnym dniu konferencji.

    Dobra nowina dla Mac userów. SPSS w wersji 17 jest dostępny na komputery Apple'a!

    Działa i wygląda znakomicie, o czym zapewniał m.in. guru statystyki prof. Jarek Górniak. I niech ktoś teraz powie, że na Mac'u coś nie działa!

    Coroczne spotkania użytkowników SPSS'a stały się już tradycją. Są okazją do formalnej i nieformalnej wymiany doświadczeń osób z różnych środowisk - biznesowego, akademickiego i sektora publicznego. I to w przyjaznej i miłej, po prostu krakowskiej, atmosferze!

    Galeria zdjęć

    Piotr Szczepaniak, PTC Era

    Październikowy Klub Badacza

    7 października w Klubie Balsam przy ul. Racławickiej 99 odbyło się spotkanie Klubu Badacza poświecone wyzwaniom badań marketingowych. W spotkaniu tym uczestniczyło kilkadziesiąt osób. Swoimi przemyśleniami po spotkaniu podzielił się z nami Bartłomiej Sokołowski z ABR SESTA w tekście zatytułowanym "Czy branża badawcza i badania znajdują się na rozdrożu?"
    Więcej

    Akademia Komunikacji Marketingowej

    Jeszcze tylko przez kilka dni trwają zapisy do współtworzonej przez PTBRiO, SAR, SMB oraz ZFPR Akademii Komunikacji Marketingowej www.akm.edu.pl. Program Akademii powstał z myślą o osobach chcących rozpocząć pracę w dziedzinie komunikacji marketingowej: studentów lub absolwentów wyższych uczelni, którzy poszukują kontaktu z branżą i wiedzy o tym, na czym polega praca w tym sektorze. Jest to także oferta dla młodych pracowników branży komunikacji marketingowej, chcących usystematyzować i poszerzyć swoją wiedzę

    Poziom pierwszy AKM, trwający rok, zapewnia znakomity obraz tego, jak zorganizowany jest rynek komunikacji marketingowej w Polsce i na świecie, daje przegląd możliwych specjalizacji w ramach branży oraz pokazuje zakres pracy i problematyki związanych z daną specjalizacją.

    Wykładowcami Akademii są wyłącznie praktycy, od wielu lat związani z rynkiem komunikacji marketingowej. Zajęcia odbywają się co 2-3 tygodnie (soboty, niedziele) w siedzibie SAR. Akademia oferuje studentom i absolwentom staże. Partnerzy przedsięwzięcia zapowiedzieli chęć poszukiwania talentów pośród słuchaczy Akademii!

    Teksty autorskie

    Rynek zmienia się od środka
    W roku 2007 rynek badań znowu wzrósł. Jednak na górze tabeli - niewielkie zmiany. Liderzy biorą prawie wszystko i sytuacja ta, niemal na pewno, nie ulegnie zmianie w najbliższych latach. Gdzie w takim razie (i czy w ogóle?) widać jakieś symptomy nowych tendencji, które mogą w niedalekiej przyszłości - mimo wszystko - odmienić oblicze rynku badań? - komentarz Rafała Drozdowskiego z Public Profits
    Więcej

    Słów kilka o poszukiwaniu znaków metodologii mystery shopper w niebadawczym życiu codziennym.
    Tak się ostatnio szczęśliwie, lub nieszczęśliwie (zależy od indywidualnych preferencji i punktu widzenia) złożyło, że przygwożdżona praktycznie do utraty tchu cudownym produktem finansowym jakim jest kredyt hipoteczny, stałam się (chcąc, nie chcąc) przedstawicielem grupy docelowej promocji typu: "Raty 0%", "Kup dziś - spłacaj po wakacjach", "U nas 0% - zero absolutne" i wielu innych z tej kategorii (żyjąc w błogiej nieświadomości nie wiedziałam, że "0%" można odmienić w tak dużej liczbie kombinacji i kontekstów) - felieton Karoliny Tomczyk z P&P CONSULTING
    Więcej

    Dasza, czy to lek na całe zło?
    Świat ogarnął kryzys finansowy, któremu kochająca wszelkie zawieruchy Ukraina, oddała się w całości dokładając jeszcze od siebie kryzys polityczny. Wytwarzające prawie 1/3 tutejszego PKB huty wieją chłodem, zapowiadane są zwolnienia, firmy ratingowe obniżają prognozy już nie tylko dla kolejnych przedsiębiorstw czy miast lecz i kraju w całości.
    felieton Piotra Idzika z GFK Ukraine.
    Więcej

    Panel dyskusyjny o trendach w badaniach i ich wykorzystaniu do zarządzania produktem - relacja Marcelina Matusiaka z GfK Polonia

    W dniu 21-22 października 2008 w Warszawie w Hotelu Polonia Palace odbył się II kongres "Nowe Trendy w Zarządzaniu Produktem". W jego ramach odbyła się bardzo interesująca dyskusja panelowa o trendach w badaniach rynku i zastosowaniu badań w zarządzaniu produktami, w której udział wzięli: Arkadiusz Wódkowski (Prezes PTBRiO), Janusz Sielicki (Dyrektor ds. Badań GfK Polonia, Sekretarz PTBRiO), Dominika Maison (Dom Badawczy Maison, była Prezes PTBRiO), Barbara Krug (Dyrektor IPSOS Marketing) oraz Grzegorz Kiszluk (Brief).
    Więcej

    Szkolenia PTBRiO

    Podejście semiotyczne do wsparcia decyzji marketingowych,
    szkolenie poprowadzą Marzena Żurawicka i Krzysztof Polak (Semiotic Solutions Polska) w dniach 18-19 listopada 2008 roku
    pobierz PDF

    Stare - nowe techniki jakościowe, czyli o kreatywnym projektowaniu badań jakościowych,
    szkolenie poprowadzą Joanna Dzierzbicka i Anna Białek (Ipsos Polska)
    w dniach 27 i 28 listopada 2008 roku.
    pobierz PDF

    Szkoła Badań Rynku

    W listopadzie odbędą się następujące spotkania z cyklu Szkoła Badań Rynku:

    Badania motywacji i procesów podejmowania decyzji ,
    szkolenie poprowadzi Dominika Maison (Wydział Psychologii UW, Dom Badawczy Maison) w dniu 21 listopada 2008 roku.
    pobierz PDF

    Badania U&A oraz badania segmentacyjne ,
    szkolenie poprowadzi Jacek Młynarski (PBS DGA) w dniu 22 listopada 2008 roku.
    pobierz PDF

    Konferencje ESOMAR

    Qualitative
    17-19 listopada 2008, Istanbul

    Pełna oferta konferencji ESOMAR znajduje się tutaj

    Wyniki badań

    Myślę, więc kupuję.Racjonalność polskiego konsumenta (ARC Rynek i Opinia)
    73% Polaków deklaruje, że jest neutralna wobec promocji. Twierdzimy, że do udziału w ofertach promocyjnych przystępujemy strategicznie i rozważnie. Promocje spowszedniały, ale wciąż rośnie liczba "Łowców okazji", jednak grupa ta staje się coraz bardziej zróżnicowana.

    Więcej »

    Zagrożenia w Internecie (CBOS)
    Obecnie 45% dorosłych ankietowanych deklaruje, że korzysta z internetu. Odkąd badamy obecność Polaków w sieci, czyli od 2002 roku, obserwujemy dość dynamiczny wzrost liczby internautów. o korzystanie z internetu zostały zapytane również osoby mające od 15 do 17 lat. Jeśli uwzględnić ich odpowiedzi, można stwierdzić, że z Internetem łączy się 47% Polaków mających 15 i więcej lat. Ogólnie rzecz biorąc, korzystanie z Internetu jest silnie zależne od takich cech społecznych i demograficznych, jak: wiek, wykształcenie, sytuacja materialna oraz miejsce zamieszkania.

    Więcej »

    Religia w systemie edukacji (CBOS)
    Polacy w większości (65%) akceptują obecność lekcji religii w szkołach publicznych. Wprawdzie w stosunku do ubiegłego roku aprobata nieco zmalała (o 7 punktów), niemniej jej poziom jest nadal wyższy niż w latach dziewięćdziesiątych. Przeciwnicy nauczania religii w szkołach publicznych stanowią jedną trzecią dorosłych (32%).

    Więcej »

    Opinie o komercjalizacji szpitali (CBOS)
    Rządowe zamierzenia dotyczące przekształcenia szpitali w spółki prawa handlowego spotykają się z nieprzychylną reakcją społeczną. Większość Polaków (56%) jest przeciwna komercjalizacji szpitali. W opinii zdecydowanej większości społeczeństwa (71%) decyzje o zmianie formy prawnej szpitala powinny być dobrowolne. Za obowiązkowym przekształcaniem szpitali w spółki prawa handlowego opowiada się tylko niespełna co dziesiąty Polak (9%).

    Więcej »

    Polacy o wpływie Stanów Zjednoczonych na świat (CBOS)
    Wśród Polaków przeważa, choć stosunkowo nieznacznie, krytycyzm wobec Stanów Zjednoczonych. Jedna czwarta (25%) uważa, że USA wywierają pozytywny wpływ na świat, jedna trzecia zaś (34%) ocenia, że jest on negatywny. Krytycyzm ten wzrósł w ciągu ostatniego półtora roku - jeszcze w grudniu 2006 wyraźnie przeważały opinie pozytywne.

    Więcej »

    Postrzeganie cen i reakcje na podwyżki (CBOS)
    Ponad połowa badanych (54%) twierdzi, że podwyżki cen w dużym lub bardzo dużym stopniu odbiły się na sytuacji ich gospodarstw domowych. Blisko dwie piąte ankietowanych (39%) w niewielkim stopniu odczuło negatywne skutki tych podwyżek, natomiast tylko nieliczni (4%) przyznają, że nie miało to niekorzystnego wpływu na ich budżety domowe.

    Więcej »

    Telemarketing w Polsce (Ipsos)
    Telemarketing to stosunkowo rzadko stosowana forma promocji i sprzedaży produktów: polscy konsumenci znacznie częściej stykają się z reklamą telewizyjną, radiową, prasową czy zewnętrzną. Połowa Polaków uważa, że telemarketing to zbyt natarczywa forma reklamy, choć znaczny odsetek konsumentów docenia wygodę kontaktów z telefonicznymi biurami obsługi.

    Więcej »

    45,1% Polaków korzysta z Internetu (Millword Brown SMG KRC)
    Ostatnie badania NetTrack przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC pokazują, że penetracja Internetu w Polsce przekroczyła poziom 45%. W rankingu odwiedzanych stron pierwsze miejsce nadal należy do Gogle (59,5%), na drugim miejscu znalazło się Allegro (53%), a Onet (51,9%) na miejscu trzecim.

    Prezydent przeprosi premiera? (Pentor Research International dla Wprost)
    Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie tygodnika Wprost, to prezydent powinien przeprosić premiera za "aferę brukselską". Taką opinię wyraziło 32% respondentów. Przeciwnego zdania było niewiele mniej - 26,2%. Respondenci stwierdzili też, że szef rządu powinien mieć większy zakres władzy niż głowa państwa. Ale i w tym wypadku różnica różnica między zwolennikami poszerzenia uprawnień premiera i prezydenta jest niewielka.

    Więcej »

    Bezpieczna flota (TNS OBOP)
    W polityce flotowej polskich przedsiębiorstw warto zauważyć stosunkowo wysoki wskaźnik istotności bezpieczeństwa kierowców (84%) oraz aspektów kosztowych (71%). Dużą wagę przywiązywaną do bezpieczeństwa wyjaśniać można stanem polskiej infrastruktury drogowej, a także wysokimi statystykami związanymi z wypadkami drogowymi. Wysoka waga aspektu kosztów w polityce flotowej (o 16 pkt. proc. wyższa, niż w przypadku państw z Europy Zachodniej) może się natomiast wiązać ze stanem naszej gospodarki oraz zasobnością przedsiębiorstw.

    Więcej »

    Walka z kilogramami (TNS OBOP)
    Tylko co drugi Polak posiada prawidłową wagę, natomiast aż 46% cierpi na nadwagę lub otyłość. Niemal jedna piąta Polaków (18%) przynajmniej raz w życiu podjęła walkę ze zbędnymi kilogramami. Problem nadwagi częściej dotyka mężczyzn, osób starszych (powyżej 50 roku życia), pochodzących z największych miast - zwłaszcza z województwa mazowieckiego i łódzkiego, z wykształceniem zasadniczym i zawodowym, będących w związkach.

    Więcej »

    Czy chcemy jeździć na światłach? (TNS OBOP)
    Sześciu na dziesięciu Polaków (60%) uznaje konieczność jazdy samochodem z włączonymi światłami mijania przez cały rok, przeciwnego zdania jest 35% badanych. zwolennikami całorocznego używania świateł są kierowcy jeżdżący autem codziennie lub prawie codziennie (64%), a także osoby, które w ogóle nie prowadzą samochodu (65%). Najmniej przekonani do takiego rozwiązania są z kolei kierowcy zasiadający za kółkiem relatywnie rzadziej - kilka razy w miesiącu - w tej grupie niespełna połowa (49%) uznaje konieczność jeżdżenia na światłach przez cały rok.

    Więcej »

    Nastroje Konsumenckie Polaków

    Ipsos

    W październiku nastroje konsumentów wyraźnie pogorszyły się. Mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK obniżył się o 6 pkt. do 97,63 pkt. Bardzo pogorszył się też wskaźnik klimatu gospodarczego: spadł aż o 12 pkt. do 88,66 pkt. Jednocześnie skłonność do zakupów jedynie nieznacznie się osłabiła (o 2 pkt.) do poziomu 103,62 pkt.

    Pentor Research International

    Kryzys na rynkach finansowych pogorszył nastroje konsumenckie Polaków. Wszystkie trzy wskaźniki odnotowały spadek w stosunku do miesiąca ubiegłego. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) obniżył wartość o 7,2 pkt, OGD (wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych) o 6,1 pkt., natomiast Penkon wskaźnik klimatu konsumenckiego o 6,6 pkt i tym samym osiągnął wartość 0,2 pkt.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.