Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 46
   grudzień 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2007

Koleżanki i Koledzy!

Gorączka przedświąteczna w pełni, a my jak co miesiąc zapraszamy Was do zapoznania się - z ostatnim w tym roku - newsletterem PTBRiO.

Korzystając z okazji składamy Wam moc serdecznych życzeń świątecznych oraz życzymy wszystkiego co najlepsze w każdym dniu nadchodzącego Nowego Roku! Zapraszamy też o obejrzenia naszej animowanej kartki świątecznej, którą można zobaczyć tutaj.

Z racji tego, że święta to okres bardzo angażujący, w tym miesiącu daliśmy wolne naszym felietonistom. Zapraszamy Was natomiast do zapoznania się z wynikami badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie. Znajdziecie w nich głównie informacje o tym jak Polacy przygotowują się do świąt i ile ich to kosztuje.

Jak zwykle przeczytacie również o szkoleniach PTBRiO i konferencjach Esomar, a także o nowym przedsięwzięciu PTBRiO, czyli o Szkole Badań Rynku.

Czekamy również na Wasze uwagi i sugestie dotyczące zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl




Zimowa Ekspedycja Badawcza

Przypominamy, że rozpoczęły się przygotowania do 5 Zimowej Ekspedycji Badawczej, która odbędzie się w dniach 6 - 9 marca 2008 r. w Wiśle. W prace nad programem konferencji zaangażowana jest Rada Programowa w składzie: Dobromir Ciaś (MillwardBrown SMG/KRC), Mateusz Galica (TNS OBOP), Michał Kociankowski (IQS and QUANT Group), Marcin Kujawski (MillwardBrown SMG/KRC), Piotr Szczepaniak (Polska Telefonia Cyfrowa) oraz Agata Wiszniewska (EEI Market Research). Tytuł oraz program Ekspedycji zostaną przedstawione na początku stycznia 2008 r.

Szkoła Badań Rynku PTBRiO

Tym z Was, którzy nie mieli okazji zapoznać się z naszym listopadowym newsletterem przypominamy, że ofercie szkoleniowej PTBRiO pojawiła się nowa propozycja - Szkoła Badań Rynku - czyli cykl szkoleń obejmujących główne zagadnienia związane z planowaniem, prowadzeniem i wykorzystaniem badań. W ramach dziesięciu zaplanowanych spotkań uczniowie Szkoły Badań Rynku PTBRiO poznają główne zagadnienia badań jako narzędzia w zarządzaniu marketingowym. Szkoła Badań Rynku PTBRiO jest propozycją kierowaną do osób, które rozpoczynają prace w badaniach lub też w ramach swojej pracy lub nauki stykają się z badaniami powierzchownie i chcą swoją wiedzę usystematyzować oraz poszerzyć. Zajęcia Szkoły Badań Rynku PTBRiO odbywać się będą w piątki i w soboty. Pierwsze spotkanie będzie 1 lutego 2008 r. a ostatnie 19 kwietnia 2008 r.

Program Szkoły Badań Rynku PTBRiO w sezonie 2007/2008:

  • Badania rynku jako element systemu zarządzania w działaności biznesowej
  • Na pograniczu badań rynku i socjologii - badania wartości i stylów życia jako narzędzie opisania i zrozumienia konsumentów
  • "Poznać znaczy zrozumieć" - techniki jakościowe w badaniu rynku
  • Zmierzyć, oszacować, prównać - techniki ilościowe w badaniach rynku
  • Badania motywacji i procesów podejmowania decyzji
  • Badania U&A oraz badania segmentacyjne
  • Badania marki
  • Badania komunikacji
  • Badania trackingowe i panelowe
  • Dobre raportowanie i prezentowanie wyników badań

    Szczegółowy program zajęć znajduje się na www.ptbrio.pl/sbr

  • Szkolenia PTBRiO

    W grudniu proponujemy następujące szkolenia:

    Wirtualna etnografia - Internet jako źródło wiedzy o konsumentach szkolenie poprowadzą Tomek Jędrkiewicz i Robert Zydel (IQS and QUANT Group) w dniach 10-11 stycznia 2008r.

    Podejście semiotyczne do wsparcia decyzji marketingowych szkolenie poprowadzą Krzysztof Polak i Marzena Żurawicka-Koczan (Semiotic Solutions Polska) w dniach 17-18 stycznia 2008

    Metody badania wizerunku i pozycjonowania marki szkolenie poprowadzą Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia, UW) oraz Małgorzata Styśko (Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego) w dniach 24-25 stycznia 2008r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Katalog Firm Badawczych PTBRiO 2007

    Przypominamy, że dostępna jest już XII edycja Katalogu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Katalog PTBRiO jest rocznikiem skierowanym w szczególności do badaczy rynku i opinii oraz marketerów, a także do osób zajmujących się reklamą i mediami oraz do przedstawicieli świata nauki. Katalog PTBRiO posiada atrakcyjną szatę graficzną oraz ciekawą zawartość merytoryczną i tradycyjnie jest bezpłatny. Można go zamówić wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej.

    Konferencje ESOMAR

    Healthcare
    4-6 lutego 2008, Rzym

    Automotive 2008
    3-5 marzec 2008, Lozanna

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Postawy wobec osób niepełnosprawnych (CBOS)
    Prawie połowa ankietowanych (45%) pozytywnie ocenia stosunek Polaków do osób niepełnosprawnych, niemal tyle samo badanych (48%) jest przeciwnego zdania. Przeważająca większość ankietowanych (79%) uważa, że ludzie niepełnosprawni, jeśli chcą i mogą, powinni pracować, nawet gdy renta wystarcza im na utrzymanie.

    Więcej »

    Wcześniejsze emerytury i praca zarobkowa emerytów (CBOS)
    W opinii dwóch trzecich respondentów (67%) wcześniejsze emerytury są korzystne dla pracowników, którzy zdecydowali się nie czekać na osiągnięcie wymaganego wieku emerytalnego. Jako niekorzystne dla tej grupy postrzega je niespełna jedna piąta ankietowanych (18%), co siódmy zaś (15%) nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

    Więcej »

    Czy Polacy myślą o swoich przyszłych emeryturach? (CBOS)
    Opinie na temat sytuacji emerytów w przyszłości, np. za piętnaście lat, są bardzo podzielone. Największa grupa badanych (28%) wskazuje możliwość pogorszenia się ich położenia, ale jedna piąta (20%) nastawiona jest optymistycznie. Mniej więcej tyle samo respondentów sądzi, że sytuacja emerytów się nie zmieni (13%), co uważa, że w części będzie lepsza, a w części gorsza niż obecnie (14%).

    Więcej »

    Stosunek do własności intelektualnej i praw autorskich (CBOS)
    Większość nabywców płyt i kaset (62%) potrafi odróżnić wyrób oryginalny od wytworzonego nielegalnie, co trzeci (34%) nie umie jednak tego dokonać. Jedynie połowa kupujących płyty i kasety (50%) przyznaje, że zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z legalnych wytwórni. Prawie tyle samo osób (48%) nie przywiązuje do tego wagi.

    Więcej »

    Choroba i terroryzm głównymi źródłami lęku (GfK Polonia)
    Często martwimy się tym, co może grozić w przyszłości nam osobiście lub ogólnie ludzkości. Co trzecia osoba pytana o to, czego najbardziej się boi wymieniała śmierć, chorobę lub wypadek członka najbliższej rodziny. 50 proc. respondentów umieściło te zagrożenia na szczycie listy, w Szwecji i Bułgarii odsetek ten jest jeszcze większy. Natomiast w USA tylko 16 proc. respondentów uważało te zagrożenia za najpoważniejsze. Naturalnie śmiercią i chorobami bardziej niż ludzie młodzi martwią się osoby starsze.

    Więcej »

    Jak Polacy świętują? (Pentor Research International)
    50% Polaków, czyli tak jak w roku ubiegłym, deklaruje, że nadchodzące Święta bardzo ich cieszą. 33% badanych deklaruje umiarkowany entuzjazm, natomiast 15% społeczeństwa twierdzi, że nadchodzące Święta wcale ich nie cieszą. Tuż przed świętami 95% Polaków deklaruje, iż w ich domach w tym roku zagości świąteczna choinka. 59% postawi sztuczne drzewko, natomiast 36% nie zrezygnuje z jednego ze świątecznych zapachów i zakupi żywe drzewko.

    Więcej »

    Człowiek roku 2007 (Pentor Research International)
    Tegoroczna lista pretendentów do tytułu człowieka roku, podobnie jak miało to miejsce w latach ubiegłych, składa się głównie z polityków (Donald Tusk, Władysław Bartoszewski, Jarosław Kaczyński, Zbigniew Ziobro) oraz reprezentantów sportu (Leo Beenhakker, Adam Małysz).

    Więcej »

    Sukcesy i klęski 2007 roku (Pentor Research International dla Wprost)
    Największy sukces w 2007 roku - wg Polaków - odniósł Donald Tusk, który wygrał wybory i został Premierem. Na drugim miejscu znalazł się Leo Beenhakker - za doprowadzenie po raz pierwszy Polaków do mistrzostw Europy. Dla 37% badanych Polaków największym przegranym tego roku jest Jarosław Kaczyński, który przegrał wybory i tym samym stracił władzę.

    Więcej »

    7,5 miliarda, czyli święta po polsku (TNS OBOP)
    Podobnie jak przed rokiem, zdecydowana większość Polaków (89%) planuje podarować swoim bliskim upominki gwiazdkowe. Jak wynika z raportu "Świąteczne wydatki" przygotowanego przez TNS OBOP, przeciętny obywatel przeznaczy na ten cel w tym roku średnio 277 zł. Oznacza to, że wydamy na prezenty ponad 7,5 miliarda zł, czyli tyle, ile potrzeba na zbudowanie autostrady z Warszawy do Białegostoku.

    Więcej »

    Gwiazdka przed telewizorem (TNS OBOP)
    Statystyczny Polak podczas ubiegłorocznych świąt Bożego Narodzenia oglądał telewizję przez 4 godziny 43 minuty dziennie. W 1997 roku podczas świąt przed telewizorem spędziliśmy średnio 5 godzin i 45 minut każdego świątecznego dnia.

    Więcej »

    15 lat Polsatu (TNS OBOP)
    15 lat temu wystartowała telewizja Polsat. Z tej okazji przygotowaliśmy krótkie podsumowanie rekordów stacji dotyczących oglądalności i wydatków reklamowych. Najlepiej oglądanym programem Polsatu w okresie od 1 stycznia 1997 r. (czyli od momentu uruchomienia elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej TNS OBOP) był odcinek teleturnieju "Idź na całość" z 25.01.1998, którego średnia oglądalność wyniosła 10610,4 tys. osób (30,1%), przy udziałach na poziomie 57,0%.

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    Grudzień jest kolejnym miesiącem, który przyniósł ocieplenie nastrojów ekonomicznych Polaków. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) wzrósł o 3 pkt w stosunku do ubiegłego miesiąca. Wskaźnik PENKON osiągnął wartość 11,5 pkt i tym samym jest wyższy o 1,2 pkt od wartości listopadowej. Jedynie wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych w tym miesiącu odnotował nieznaczny spadek.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.