Jeśli masz kłopoty z wyświetlaniem newslettera kliknij na ten link
nr 37
   marzec 2007 r.

Zamów bezpłatny
Katalog PTBRiO 2006

Koleżanki i Koledzy!

IV Zimowa Ekspedycja Badawcza przeszła już do historii. Poszukiwania efektywności - temat tegorocznej Ekspedycji zgromadził ponad 150 uczestników, którzy przez trzy dni uczestniczyli w wykładach i warsztatach prowadzonych przez strategów, badaczy, marketerów oraz mediowców.

W tym miesiącu zamiast felietonu miesiąca zamieszczamy krótkie podsumowanie tegorocznej Ekspedycji Badawczej oraz relację zdjęciową z tego wydarzenia.

Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla Was najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze. Zapraszamy również do zapoznania się listą szkoleń PTBRiO oraz Esomar.

Gorąco zapraszamy do lektury oraz oczekujemy na Wasze uwagi i sugestie, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

Zarząd PTBRiO

Zimowa Ekspedycja Badawcza: "W poszukiwaniu efektywności" - podsumowanie

W dniach 1 - 4 marca 2007 r., w Wiśle odbyła się czwarta Zimowa Ekspedycja Badawcza - konferencja Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, przygotowana przy współpracy Stowarzyszenia Agencji Reklamowych.

Poszukiwania efektywności - temat tegorocznej Ekspedycji zgromadził ponad 150 uczestników, którzy przez trzy dni uczestniczyli w wykładach i warsztatach prowadzonych przez strategów, badaczy, marketerów oraz mediowców.

Efektywność marketingu okazała się być interesującym i pojemnym zagadnieniem, które sprowadziło Wisły nie tylko przedstawicieli agencji badawczych, zajmujących się jej pomiarem, ale także licznych reprezentantów działów marketingu, a także środowisko reklamowe.

Program konferencji koncentrował się głównie wokół tematyki efektywności komunikacji marketingowej, ale nie zabrakło w nim wątków ogólnobiznesowych oraz dotyczących procesów sprzedaży. Najbardziej entuzjastyczne reakcje publiczności wywołał Maciej Obuchowicz z U-boot Brainshop, z wystąpieniem poświeconym schematowi customizacyjnemu "Mass of One".

Zimowa Ekspedycja Badawcza to doroczna konferencja Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, poświęcona najbardziej aktualnym zagadnieniom w marketingu i badaniach rynku. Dotychczas obyły się cztery edycje konferencji: W poszukiwaniu consumer insight (2004), W poszukiwaniu trendów (2005), W poszukiwaniu innowacji (2006) oraz W poszukiwaniu efektywności (2007). Łącznie wzięło w nich udział ponad 500 osób.

Zapraszamy do zapoznania się relacją zdjęciową z tego wydarzenia!

Konkurs Młodych Badaczy o nagrodę Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku

Przypominamy, że trwa I edycja Konkursu. Organizatorem konkursu i fundatorem nagród pieniężnych oraz stażów w renomowanych instytutach badawczych jest Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku.

Celem akcji jest promocja branży badawczej i popularyzacja profesji badacza w środowisku studenckim oraz nawiązanie kontaktu z najzdolniejszymi studentami zainteresowanymi praktyką i pracą w firmach badawczych.

Konkurs skierowany jest do studentów socjologii, psychologii, ekonomii, marketingu i zarządzania i dziedzin pokrewnych oraz matematyki, którzy piszą prace magisterskie bezpośrednio związane z badaniami marketingowymi.

Tematyka prac może dotyczyć np. metodologii, narzędzi i technik badawczych, badań opinii publicznej, analiz rynku i zachowań konsumenckich, regulacji prawnych i środowiskowych dotyczących branży badawczej.

Termin zgłaszania prac upływa 31 maja 2007 r.

Patronat medialny nad konkursem objęli: e-mentor - czasopismo SGH, Polski portal Edukacyjny Edu.info.pl., portal eurostudent.pl, portal Korba.pl, portal studentnews.pl, portal Media Run, portal Onet.pl, portal pracuj.pl, Magazyn Studentów Semestr, Studencka Gazeta Internetowa Uniwersytetu Wrocławskiego, Krakowski Magazyn Studencki.

Szczegółowe informacje dostępne na stronie: www.ofbor.pl

Opinie Klientów Branży Badawczej - raport z badania

Przypominamy, że dostępny jest pełny raport z Badania klientów branży badawczej.

Projekt zrealizowany przez PTBRiO przy współpracy SPSS Polska miał na celu poznanie opinii i oczekiwań klientów branży badawczej co do zakresu i jakości oferowanych usług.

Tutaj znajdziecie topline z badania.

Raport zawiera wyniki badania, które zostało zrealizowane pod koniec 2006 roku, a także cześć wyników z poprzednich fal badania realizowanych w 2001 i 2004 r.

Opracowanie składa się z następujących części:

  • Przedmiot i metodologia badania
  • Struktura badanych klientów. Metryczka firmy i respondent
  • Opinie na temat rynku usług badawczych
  • Wzory współpracy z agencjami badawczymi
  • Znajomość i korzystanie z usług agencji badawczych
  • Potrzeby i oczekiwania spełniane przez agencje badawcze
  • Wizerunki i kryteria oceny: metodologia analiz
  • Profile wizerunkowe agencji badawczych
  • Agencje badawcze spełniające podane kryteria.

    Raport dostępny jest w dwóch wersjach:

    1) Raport z badania (cena 1 000 zł netto)
    2) Raport z badania wraz z danymi w formacie SPSS (cena 3 000 zł netto).

    Osoby zainteresowane zakupem raportu prosimy o kontakt z Sekretariatem PTBRiO tel. nr 22 648 44 92 lub mail sekretariat@ptbrio.pl.

  • Szkolenia PTBRiO

    Metody analizy w badaniach segmentacyjnych szkolenie poprowadzi Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii PAN) w dniach 19 - 20 kwietnia 2007 r.

    Wirtualna etnografia - Internet jako źródło wiedzy o konsumentach szkolenie poprowadzą Tomasz Jędrkiewicz oraz Robert Zydel (IQS and QUANT Group) w dniach 10 - 11 maja 2007 r.

    Badania rynku usług finansowych: od wprowadzenia oferty do pomiaru lojalności klientów szkolenie poprowadzi Artur Noga-Bogomilski (GfK Polonia, Uniwersytet Warszawski) w dniach 17 - 18 maja 2007 r.

    Badanie skuteczności działań promocyjnych i reklamowych szkolenie poprowadzi Zbyszek Sawiński w dniach 24 - 25 maja 2007 r.

    Opracowanie standardów jakości obsługi klientów. Wsparcie badawcze szkolenie poprowadzi Arkadiusz Wódkowski (ABM Agencja Badań Marketingowych) w dniach 31 maja - 1 czerwca 2007 r.

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą szkoleń z zakresu badań marketingowych organizowanych przez PTBRiO.

    Konferencje ESOMAR

    Consumer Insight
    7 - 9 maja 2007 r., Milan

    Luxury Brands
    9 - 11 maja 2007 r., Florencja

    Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą konferencji ESOMAR.

    Wyniki badań

    SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

    Polki dbają o zdrowie (TNS OBOP)
    Kobiety w Polsce w większym stopniu niż mężczyźni dbają o swoje zdrowie. 62% kobiet dopytuje się o szczegóły kuracji podczas wizyty u lekarza, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 48%. Kobiety częściej też korzystają z regularnych badań okresowych (39% kobiet i 27% mężczyzn), a ich dieta jest bogatsza w owoce i warzywa (70% kobiet i tylko 37% mężczyzn). Polki znacznie częściej poszukują także informacji na temat zdrowia i medycyny.

    Więcej »

    Chcemy leków z Europy (TNS OBOP)
    90% polskich konsumentów dostrzega zależność między jakością, a krajem pochodzenia produktów ochrony zdrowia i opieki medycznej (UE: 82%). Tylko 5% Europejczyków preferuje składniki wyrobów ochrony zdrowia z Azji, 3% z Ameryki Łacińskiej i 3% z Afryki. Chociaż 46% Polaków nie ma preferencji, 37% woli składniki wyrobów ochrony zdrowia z Europy (UE: 43% i 49%). Wyniki te są zbieżne z faktem, że większość Polaków (84%) preferuje produkty ochrony zdrowia z krajów o wysokich standardach środowiskowych (UE: 74%). 94% jest gotowych zapłacić więcej za produkty ochrony zdrowia o najwyższej jakości (UE: 82%).

    Więcej »

    Przede wszystkim cena (TNS OBOP)
    10% Polaków kupiło w 2006 r. samochód. Zdecydowana większość (89%) wybrała auto używane. Tak negatywny, z punktu widzenia producentów samochodów osobowych, obraz polskiego rynku motoryzacyjnego tłumaczony jest małą zamożnością społeczeństwa. Cena pozostaje głównym aspektem branym pod uwagę przy wyborze samochodu (46% wskazań). Na drugim miejscu plasuje się postrzeganie marki - zaufanie do niej, czy przekonanie o jej wysokiej renomie (40%).

    Więcej »

    Islam i kultura zachodu w opiniach mieszkańców 27 krajów (CBOS)
    Opinia światowa jest przekonana, że napięcia między islamem a Zachodem wynikają przede wszystkim z konfliktów dotyczących wpływów politycznych i interesów, a nie różnic religijnych i kulturowych. Podczas gdy trzy osoby na dziesięć (29%) uważają, że przyczynę napięć stanowią różnice religijne i kulturowe, nieco ponad połowa (52%) stwierdza, że ich powodem jest konflikt interesów.

    Więcej »

    Polacy o tarczy antyrakietowej (CBOS)
    Rozmowy w sprawie ulokowania w Polsce bazy, będącej elementem amerykańskiego systemu tarczy antyrakietowej wchodzą w decydującą fazę. Tymczasem społeczne poparcie dla tego projektu maleje. W stosunku do poprzedniego pomiaru, z czerwca 2006 roku, poparcie dla lokalizacji w naszym kraju wyrzutni rakiet zmniejszyło się o 7 punktów procentowych, natomiast sprzeciw pozostał na tym samym poziomie.

    Więcej »

    Czy zwykły obywatel ma poczucie wpływu na sprawy publiczne? (CBOS)
    Możliwość wywierania wpływu na sprawy publiczne, a więc na to, co się dzieje zarówno w kraju, jak i w miejscu zamieszkania - mieście czy gminie, jest istotnym elementem uczestniczenia w społeczeństwie obywatelskim. Można powiedzieć, że co czwarty Polak (24%) ma poczucie, że to, co się dzieje w kraju, w jakimś stopniu zależy także od niego. Znacznie większa liczba ankietowanych (42% ogółu) deklaruje poczucie wpływu na sprawy lokalne - swojego miasta, gminy.

    Więcej »

    Między młodością a starością (CBOS)
    W ciągu ostatnich ośmiu lat przesunęły się w czasie postrzegane przez badanych granice poszczególnych etapów życia. Obecnie respondenci wyznaczają kres młodości i początek wieku dojrzałego o 6 miesięcy później (przeciętnie na 35 lat i trzy miesiące), a próg starości o 10 miesięcy później (przeciętnie na 61 lat i osiem miesięcy).

    Więcej »

    Opinie o służbie wojskowej kobiet (CBOS)
    Decyzję o dopuszczeniu kobiet do pełnienia zawodowej służby wojskowej akceptuje przeważająca większość ankietowanych (68%), przy czym co trzeci (32%) popiera ją w sposób zdecydowany. Przeciwnicy kobiet w wojsku stanowią jedną czwartą ogółu badanych (24%). Od końca 1999 roku o 6 punktów procentowych zmniejszyła się liczba zwolenników zawodowej służby wojskowej kobiet, przeciwników zaś wzrosła o 4 punkty.

    Więcej »

    Kredyty hipoteczne - zaciągamy choć się boimy (ARC Rynek i Opinia)
    Zaciągamy coraz więcej kredytów hipotecznych choć nadal niewiele o nich wiemy. Co drugi kredytobiorca boi się, że będzie miał trudności ze spłacaniem rat kredytu z powodu utraty pracy lub czasowego braku zatrudnienia. Co ciekawe takie obawy najczęściej dotyczącą osób, które płacą najniższą ratę kredytu czyli tych, którzy mają ograniczoną zdolność kredytową (niskie dochody) oraz osób, u których okres spłaty jest stosunkowo krótki (do 10 lat). Zdecydowanie rzadziej boimy się niewypłacalności związanej z chorobą, uniemożliwiającą wykonywanie pracy czy z kryzysem gospodarczym.

    Więcej »

    Rynek materiałów budowlanych w Polsce (Pentor Research International)
    Rok 2006 w porównaniu z rokiem 2005 przyniósł stabilizację aktywności remontowo budowlanej na poziomie wyraźnie wyższym niż w latach 2000 2003 oraz niższym niż w rekordowym w ostatnim czasie roku 2004. W roku 2006 jakiekolwiek prace związane z remontem lub budową prowadziło 27,8% badanych rodzin. Plany remontowo-budowlane gospodarstw domowych na rok 2007 są wyraźnie większe, niż były plany na rok 2006, niemniej poziom planów nie jest nadmiernie wysoki zatem można oczekiwać, iż zostanie zrealizowany, co sprawia, że mamy w perspektywie kontynuację dobrej koniunktury.

    Więcej »

    Centrum handlowe w centrum miasta (Pentor Research International dla Polskiego Radia)
    Czy pomysł budowania centrów handlowych w centrach miast podoba się Polakom? Jednej trzeciej respondentów taki pomysł się nie podoba, ponieważ ich zdaniem duże centra stanowią zagrożenie dla małych sklepów w najbliższej okolicy. Kolejne 15% ankietowanych uważa, że centra handlowe powodują chaos komunikacyjny i dlatego nie powinny być budowane w środku miasta.

    Więcej »

    Czy okazujemy uczucia w miejscach publicznych? (Pentor Research International dla Wprost)
    Polacy są nieomal równo podzieleni na tych, którzy okazują sobie uczucia w miejscach publicznych (41%) i na tych, którzy tego nie robią (40%). Mimo tak równego podziału większości z nas publiczne okazywanie uczuć w ogóle nie przeszkadza (54%) lub raczej nie przeszkadza (27%). Jedynie co ósmemu badanemu to przeszkadza.

    Więcej »

    Nie chcemy zamykać szpitali (Pentor Research International dla Życia Warszawy)
    Polskie szpitale różnie sobie radzą. Jedne, dobrze zarządzane, bez problemu się utrzymują, inne popadają w ogromne długi. W związku z tym czy najbardziej zadłużone i nieudolne szpitale powinny być likwidowane, a pieniądze przeznaczane na działalność placówek, które są dobrze zarządzane? Z tym pomysłem zgadza się co czwarty ankietowany. Dwie trzecie Polaków jest przeciwnego zdania.

    Więcej »

    Polacy wobec wprowadzenia mundurków do szkół oraz opinie na temat budowy obwodnicy Augustowa (PGB)
    Zdecydowana większość (59%) popiera pomysł wprowadzenia mundurków do szkół, natomiast 33% jest temu przeciwna. Natomiast jeśli chodzi o poparcie dla budowy obwodnicy Augustowa, która przebiegałaby przez Dolinę Rospudy liczba zwolenników tej inwestycji wynosi 43% i jest równa liczbie jej przeciwników (42%).

    Więcej »

    TELEWIZJA I PRASA

    Czytelnicy dzienników - lojalni czy zmienni? (TNS OBOP)
    Żaden z ogólnopolskich dzienników nie może się pochwalić znaczącym udziałem stabilnych czytelników. Na tym tle znacznie korzystniej przedstawia się sytuacja się tytułów regionalnych. Większość czytelników każdej z codziennych gazet o zasięgu ogólnopolskim to czytelnicy "wymienni", łatwi do utracenia, skłonni sięgnąć po inny tytuł.

    Więcej »

    Śpiew lepszy od tańca (TNS OBOP)
    Wyemitowane 3 marca 2007 r. w Polsacie show "Jak oni śpiewają?" obejrzało ponad pół miliona widzów więcej niż "Taniec z gwiazdami" w TVN. Nowy program Polsatu zobaczyło 4 704 tys. osób (13,3%), a pierwszy odcinek piątej serii "Tańca z gwiazdami" w TVN przyciągnął przed telewizory 4 189 tys. Polaków (11,8%).

    Więcej »

    Nastroje ekonomiczne Polaków

    Pentor Research International

    W marcu wskaźniki klimatu konsumenckiego odrobiły częściowo straty z lutego. Nie osiągnęły co prawda poziomu ze stycznia, jednak poprawa jest bardzo wyraźna. Wskaźnik PESK (ocena sytuacji ekonomicznej kraju) wzrósł aż o 7,4 pkt. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych (OGD) wzrósł o 4,4p kt osiągając ponownie wartość dodatnią. W związku z tym ogólny wskaźnik PENKON wzrósł o 5,9 pkt.

    Ipsos

    W marcu konsumenci byli wyraźnie w lepszych nastrojach niż w lutym. Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK wzrósł o 6 pkt. do 100,67 pkt. Najbardziej poprawiły się oceny klimatu gospodarczego - o 9 pkt., do 91,75 pkt. Wyraźnie mniej, o 3 pkt. wzrosła skłonność do zakupów do 106,61 pkt.

    Preferencje polityczne Polaków

    PGB

    Gdyby wybory parlamentarne odbyły się pod koniec lutego 2007 roku, wygrałaby Platforma Obywatelska. Na PO chce głosować 31% ankietowanych, na drugie w sondażu PiS - 27% Trzecia w parlamentarnym rankingu plasuje się Lewica i Demokraci. Poparcie dla nich deklaruje 15% badanych.

    Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
    ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
    tel. 022 648 44 92; tel./fax 022 649 97 75
    e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
    Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.