Wyniki badań
SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE
OFE - co się zmieniło na przestrzeni lat i dlaczego wciąż tak mało o nich wiemy (ARC Rynek i Opinia)
Niemal połowa Polaków nie wie ile pieniędzy ma na swoim koncie w OFE. Ilość świadomych klientów OFE wcale nie rośnie proporcjonalnie do długości obecności funduszy na polskim rynku. Wyniki jubileuszowej, 15 fali badania OFE Monitor, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia wskazują, że od 2002 r. nastąpił tylko nieznaczny wzrost świadomości konsumenckiej klientów OFE. Pięć lat temu ponad 60% badanych nie wiedziało ile ma pieniędzy na koncie w OFE. Dziś nie ma o tym pojęcia połowa Polaków.
Więcej »
Kampanie społeczne - pamiętamy, choć niekoniecznie te, które się nam najbardziej podobają (ARC Rynek i Opinia)
Mieszkańcy 10 największych miast Polski dobrze pamiętają kampanie społeczne z ostatnich 5 lat. Ponad 99% badanych zetknęło się przynajmniej z jedną z nich.
Więcej »
Czytamy dzieciom?
(CBOS)
Prawie dwie trzecie ankietowanych (64%) pamięta, że w okresie, kiedy byli dziećmi, czytano im książki, w tym 32% twierdzi, że zdarzało się to często. Więcej niż co trzeci respondent (36%) nie doświadczył jednak tej formy kontaktu z rodzicami i literaturą. Ci którzy w dzieciństwie mieli regularny kontakt z książką, znacznie częściej niż pozostali deklarują, że też codziennie czytają dzieciom.
Więcej »
Polacy o budowie drogi przez Dolinę Rospudy (CBOS)
Większość Polaków (59%) opowiada się za budową obwodnicy w wersji alternatywnej, czyli takiej, przy której nie ucierpiałoby środowisko naturalne Doliny Rospudy. Wariant podstawowy, który w większym stopniu zagrażałby gatunkom chronionym na tych terenach, ma poparcie ponad jednej trzeciej społeczeństwa (35%). Tylko nieliczni (2%) są zdania, że obwodnica Augustowa wcale nie powinna być wybudowana - ani w pierwszej ani w alternatywnej wersji.
Więcej »
O wychowaniu seksualnym młodzieży (CBOS)
Przekonanie, że w szkole powinno się przekazywać wiedzę o życiu seksualnym człowieka, jest powszechne (90%). W porównaniu z rokiem 1998 odsetek respondentów zdecydowanie podzielających ten pogląd wzrósł o 13 punktów, natomiast odsetek tych, którzy są przeciwnego zdania, zmalał o ponad połowę (z 18% do 7%).
Więcej »
Polacy wobec wypadków drogowych (CBOS)
W latach 2002-2007 zmalał lęk przed wypadkami drogowymi wśród użytkowników ulic i dróg. Nadal jednak obawia się ich wielu pieszych chodzących poboczami dróg i szos (54%, spadek o 7 punktów). Znacznie rzadziej obawy mają badani chodzący ulicami swojej miejscowości (28%, spadek o 9 punktów) oraz jeżdżący: motocyklem (29%), rowerem (24%, spadek o 4 punkty), samochodem (23%, spadek o 5 punktów), a także ciągnikiem lub wozem (16%). Najmniej obawiają się wypadku użytkownicy autobusów (120%, spadek o 4 punkty) i tramwajów (7%, spadek o 4 punkty).
Więcej »
Społeczna percepcja konserwatyzmu i liberalizmu (CBOS)
Jak się okazuje, w polskim społeczeństwie określenie konserwatysta częściej wzbudza emocje negatywne (20%) niż pozytywne (15%). Najczęściej jednak (41%) badani twierdzą, że słowo to ma dla nich wydźwięk neutralny. Jedna czwarta (24%) nie ma jednoznacznych skojarzeń z tym określeniem. Najczęstsze rozumienie słowa konserwatyzm to przywiązanie i szacunek do tradycji oraz dbałość o obyczaje i wierność starym zasadom (14%).
Więcej »
Opinie o nauczaniu religii (CBOS)
Większość Polaków (72%) opowiada się za nauką religii w szkołach publicznych, niemal jedna czwarta zaś (24%) jest przeciwnego zdania. Bardziej podzielone są opinie w kwestii nauczania religii w przedszkolach publicznych - ponad polowa badanych (53%) dostrzega taką potrzebę, natomiast dwie piąte (41%) uważa, że nie jest to konieczne.
Więcej »
Polacy pozytywnie o wprowadzeniu euro (GfK Polonia)
Ponad połowa Polaków jest przekonana, że powinniśmy zastąpić złotówkę wspólną walutą europejską. Mają oni jednak wiele obaw, które wynikają z niedoinformowania. Polacy są przekonani o nieuchronności wprowadzenia EURO i zdają sobie sprawę, że jest to proces długotrwały, wymagający czasu na dostosowanie. Jednakże gdyby dziś doszło do głosowania w referendum, los złotówki wcale nie byłby przesądzony. 59% respondentów uważa, że powinniśmy zastąpić złotówkę wspólną walutą europejską, ale co trzeci sądzi, że nie jest to wskazane.
Więcej »
Polska jest modna (GfK Polonia)
Wyraźnie wzrasta znaczenie sklepów sieciowych oraz poszczególnych marek podczas dokonywania zakupów odzieży i obuwia, zaś liderem wśród najczęściej odwiedzanych sklepów odzieżowych pozostaje RESERVED, natomiast wśród sklepów obuwniczych najsilniejszą pozycję ma CCC.
Więcej »
Jakimi kochankami są Polacy? (TNS OBOP)
Dla prawie 80% mężczyzn po pięćdziesiątym roku życia odpowiednia atmosfera (oświetlenie, muzyka) decyduje o udanym seksie. Aż 78% mężczyzn stawia miłosną grę wstępną na równi ze stosunkiem. Z przeprowadzonych badań wynika wizerunek polskiego mężczyzny po pięćdziesiątym roku życia jako romantycznego kochanka. Ten wizerunek wzmacnia 62% ankietowanych mężczyzn, dla których ważna do realizacji udanego życia erotycznego jest odpowiednia atmosfera (muzyka, oświetlenie). Łamie to mity o przedmiotowym podejściu do seksu u osób w długoletnich związkach.
Więcej »