Temat: PTBRIO Newsletter nr 3, maj 2004 r.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Szanowni Państwo!

 

Serdecznie zapraszamy do lektury kolejnego wydania newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Opinii i Rynku. Bardzo się cieszymy za pozytywny odzew po publikacji marcowego i kwietniowego wydania naszego newslettera.

 

Oczekujemy również na Państwa sugestie i uwagi, które można kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl

 

Zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 
Spis treści

 

1.       Z prac Zarządu

2.       Nadchodzące wydarzenia

3.       Ciekawe publikacje

4.       Wyniki badań

5.       Nastroje konsumenckie

6.       Preferencje polityczne Polaków

 

 

1.       Z prac Zarządu

 

W maju Zarząd PTBRiO zajmował się następującymi sprawami:

 

·         Przygotowaniami do wydania corocznego Katalogu Firm Badawczych

Została przygotowana i wysłana do ESOMAR coroczna ankieta na temat rynku badawczego w Polsce. Wyniki zostały przesłane do wszystkich 39 firm badawczych, które udostępniały swoje dane. W chwili obecnej przeprowadzane analizy zgromadzonych materiałów, na podstawie których zostanie stworzony katalog oraz trwa przegląd ofert na wydanie tegorocznego Katalogu Firm Badawczych,

 

·         Dorocznym Kongresem Badaczy

Tegoroczny kongres badaczy odbędzie się tradycyjnie w październiku w hotelu Marriott. Trwają dyskusje co do koncepcji tegorocznego kongresu, zaproszenia gości specjalnych oraz kształtu konkursu referatów, który zostanie ogłoszony już wkrótce.

Zeszłoroczny Kongres Badaczy zgromadził ponad 300 badaczy z różnych środowisk. Tegoroczny plan jest równie ambitny, celem jest zainteresowanie szerokiego grona osób profesjonalnie zajmujących się badaniami i wykorzystujących je w swojej codziennej działalności.

 

·         Obchodami dziesięciolecia PTBRiO

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii w tym roku obchodzi 10 lat działalności. Zarząd pracuje nad koncepcją godnego uczczenia tego jubileuszu. Sugestie ze strony członków PTBRiO są mile widziane – gorąco zapraszamy do włączenia się w program obchodów dziesięciolecia PTBRiO. 

 

Ponadto PTBRiO objął patronatem konkurs Koła Naukowego Marketingu Target działającego przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego Celem konkursu jest między innymi wskazanie młodzieży priorytetów w świecie badań marketingowych i przedstawienie specyfiki rynku.

 

Następne zebranie Zarządu PTBRiO odbędzie się w poniedziałek, 7 czerwca 2004 r. o godzinie 17.00.

2. Nadchodzące wydarzenia

 

Szkolenia PTBRiO

 

W czerwcu zapraszamy na kolejne specjalistyczne szkolenia z zakresu badań marketingowych:

 

Metody analizy w badaniach segmentacyjnych
prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW)
termin: 3 i 4 czerwca 2004 r.

Badania przez internet i dotyczące internetu
prowadzi: Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia)
termin: 17 i 18 czerwca 2004 r.

 

W poszukiwaniu konsumenta, czyli czego nowoczesny marketing potrzebuje od badaczy rynku
osoba prowadząca: Anna Giza-Poleszczuk (Unilever)
termin: 21 i 22 czerwca 2004 r.

Inne wydarzenia

Uniwersytet SAR

Stowarzyszenie Agencji Reklamowych w Polsce zaprasza na dwa wykłady Johna Philipa Jonesa:

·         „Reklama w czasach kryzysu i największe sekrety reklamy”

·         „Wprowadzenie nowych marek na rynek”

John Philip Jones jest profesorem komunikacji na Wydziale Reklamy Uniwersytetu w Syracuse (USA) oraz profesorem w Royal Melbourne Institute of Technology (Australia). Jest autorem 7 książek i ponad 70 artykułów z dziedziny reklamy i marketingu,  laureatem wielu prestiżowych nagród. Pracuje jako konsultant dla czołowych narodowych i międzynarodowych firm. W czerwcu odwiedzi Polskę po raz pierwszy.

Spotkanie odbędzie się 3 czerwca w godzinach 10.00-15.00 w siedzibie Agory, przy ul. Czerskiej 8/10 w Warszawie. Koszt udziału w wykładach wynosi 450 zł + VAT. Ilość miejsc ograniczona.

Więcej informacji udziela Agnieszka Szulkowska ze Stowarzyszenia Agencji Reklamowych w Polsce, tel: 22 869 77 25.

 

XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny „Polska w Europie: uwarunkowania i perspektywy”

W Poznaniu w dniach 15-18 września 2004 r. odbędzie się po raz trzeci XII Ogólnopolski zjazd socjologiczny. Już po raz trzeci Poznań ma możliwość goszczenia ogółu polskich socjologów.  Zjazdy Polskiego Towarzystwa Socjologicznego mają ugruntowaną pozycję w życiu naukowym kraju. Były zawsze podsumowaniem dokonań całego środowiska socjologicznego, inspiracją dla podejmowania nowych i doniosłych tematów, stosowania nowych perspektyw teoretycznych, upowszechniania nowych metod badawczych.

Nadchodzący zjazd z punktu widzenia merytorycznego będzie miał charakter szczególny. Wielkie wydarzenie, jakim jest przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, określi treść referatów i dyskusji zjazdowych. W perspektywie pogłębiającej się jedności europejskiej będzie analizowana przeszłość i teraźniejszość naszego kraju, a także jego perspektywy rozwojowe.

Konferencje ESOMAR

Najbliższe konferencje organizowane przez ESOMAR:

Worldwide Audience Measurement (WAM)
13-18 czerwca 2004, Genewa (Szwajcaria)

Global Cross-Industry Forum 2 “The Blue Print for the future”
27-29 czerwca 2004, Nowy Jork (Stany Zjednoczone)

Congress and Trade Exhibition 2004

Ogłoszono już program tegorocznego kongresu ESOMAR, który odbędzie się w dniach 19-22 września w Lizbonie (Portugalia) pod hasłem Integrating Marketing Research in Business: From Managing Data to Generating Decisions”.

 

3. Ciekawe publikacje

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Artur Zawadzki i Piotr Poznański „Internet polubił badania” (cz. II)  Marketing w Praktyce, nr 5 maj 2004

W 2004 roku polski rynek reklamy internetowej odnotował znaczący wzrost. Szacunki IAB Polska mówią o 75 mln złotych i 40-45-procentowym wzroście wartości względem roku 2002. Był to kolejny już dobry rok dla reklamy internetowej, która systematycznie powiększa swój udział w reklamowym torcie.

 

Jerzy Głuszyński „Sondażowa polityka”, Rzeczpospolita 11.05.04, nr 109

Wszechstronnego rozpoznania i stałego monitoringu opinii obywateli nie sposób dokonywać poprzez najprostsze sondaże, polegające na zbieraniu rutynowych deklaracji respondentów, na jaką partie oddaliby swe głosy, gdyby wybory odbywały się w najbliższą niedzielę. Nie brak osób przekonanych, że gdyby nie niekorzystne sondaże, to dałoby się uniknąć wielu przykrych dla rządzących konsekwencji.

 

Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarka 2004 – Rynek artykułów spożywczych”, Brief, maj 2004

 

Robert Zydel, „Przebadać dzieciaka“, Brief, maj 2004

 

4. Wyniki badań

 

ZDROWIE

 

Niskotłuszczowo to zdrowo! (TNS OBOP)

94% Polaków spożywa mleko i/lub jakiekolwiek produkty mleczne. Jednocześnie aż 64% osób spośród tej grupy deklaruje, że spożywa mleko i/lub produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu. Tego typu produkty spożywane są nieco częściej przez osoby z nadwagą i otyłością (ok. 70%) niż przez osoby o prawidłowej masie ciała (ok. 60%). Więcej>>

 

Wybieramy leczenie za darmo (TNS OBOP)

Większość Polaków nigdy nie korzystała z płatnych usług medycznych. Mimo iż, istniejący w Polsce rynek płatnych usług medycznych objął, jak dotąd, już ponad 11 milionów użytkowników, wciąż aż 59 % osób nigdy z nich nie korzystało. Więcej>>

 

Lekarze w sieci (GfK Polonia)

Wykorzystywanie Internetu przez lekarzy było jeszcze do niedawna tajemnicą, a próba rozwikłania tej niewiadomej zwykle obarczona była stereotypowym myśleniem, że z Internetu korzystają głównie, jeśli nie wyłącznie młodzi lekarze, że korzystają rzadko, a jeśli już to głównie ze stron i portali tematycznych, że mają do niego utrudniony dostęp w miejscu pracy, itd. Ostatnie badania, zmieniają jednak radykalnie obraz lekarza - Internauty.  Więcej>>

 

Czy wzmożona aktywność może być lekiem na zmęczenie (Pentor dla Wprost)

Ponad połowa Polaków uważa (67%), że aktywne życie może być lekiem na zmęczenie. 27% respondentów jest odmiennego zdania. Więcej>>

 

PROBLEMY SPOŁECZNE

 

Polacy o rynku pracy oraz o przyczynach i skutkach bezrobocia (CBOS)

Prawie wszyscy negatywnie oceniają sytuację na krajowym rynku pracy uznając, że jest bardzo zła (52%) lub zła (40%). Bardzo pesymistyczne, lecz nieco lepsze niż przed miesiącem są przewidywania na najbliższy rok (45% badanych twierdzi, że sytuacja się nie zmieni, a 26% czyli o 5 punktów mniej niż w marcu, uważa, że się pogorszy. Więcej>>

 

Poczucie zagrożenia biedą i postrzeganie rozmiarów ubóstwa w Polsce (CBOS)

W ostatnich dwóch latach pogorszył się deklarowany poziom życia rodzin. Obecnie niemal co dziesiąty badany (9% wzrost o 3 punkty) uważa, że jego rodzina żyje bardzo biednie (nie starcza nam nawet na podstawowe potrzeby), a prawie dwie piąte (39% wzrost o 5 punktów) twierdzi, że ich rodziny żyją skromnie (musimy na co dzień bardzo oszczędzać). Tym samym wzrosła (z 40% do 48%) liczba rodzin żyjących gorzej niż średnio, zmalała zaś (z 53% do 46%) liczba tych, które żyją na średnim poziomie.  Więcej>>

 

Bezrobotni o swoim położeniu życiowym (CBOS)

Większość Polaków pozostających bez pracy (67%) jest dotknięta długoterminowym bezrobociem: 50% nie ma pracy dłużej niż dwa lata, a 17% od roku do dwóch. Pozostałe osoby (32%) są bezrobotne krócej niż rok. Więcej>>

 

Poziom życia Polaków (CBOS)

CBOS zbadał poziom życia Polaków w trzech wymiarach:  wyposażenie gospodarstw domowych; zaspokajanie podstawowych potrzeb społecznych oraz sposoby oszczędzania i zmniejszania wydatków. Więcej>>  

 

Postawy wobec par homoseksualnych (IQS and QUANT Group)badawcze 2004

Jedna trzecia Polaków jest za umożliwieniem parom homoseksualnym wspólnego rozliczania podatku dochodowego, co piąta osoba popiera legalizację związków homoseksualnych, a co siedemnasta zgadza się na adopcję dzieci przez takie związki. Więcej>>

 

TELEWIZJA

 

Zimny maj, tłumy przed telewizorem (TNS OBOP)

Tak chłodnego maja nie mieliśmy już dawno. Okazuje się, że pogoda ma wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na zwyczaje dotyczące korzystania z telewizji. Pokazują to wyraźnie dane telemetryczne. Więcej>>

 

UNIA EUROPEJSKA

 

Typowy Polak i Europejczyk – podobieństwa i różnice (CBOS)

Z jakim obrazem naszych partnerów w Unii i nas samych wchodzimy do Unii Europejskiej – pod jakimi względami jesteśmy do siebie podobni, a pod jakimi różni? Więcej>>

 

INNE

 

Ranking najbardziej cenionych marek w Polsce (Pentor dla Wprost i BusinessWeeka)
Na zlecenie Wprost i BusinessWeeka Instytut Pentor przeprowadził badanie, którego celem było powstanie rankingu najbardziej cenionych marek w Polsce.
Z polskich marek najbardziej cenione okazały się te z długoletnią tradycją: Wedel, Hortex, Żywiec, natomiast wśród marek zagranicznych do czołówki najbardziej cenionych zaliczają się: Lipton, Coca-Cola i Nive’a. Więcej>>

 

Debiut HEYAH na rynku komórek (TNS OBOP)

Wprowadzona przed dwoma miesiącami na rynek telefonii komórkowej nowa marka Heyah jest już rozpoznawana przez ponad połowę dorosłych Polaków (51%).  Więcej>>

 

Indywidualne konta emerytalne (Pentor)
Spośród zainteresowanych Indywidualnymi Kontami Emerytalnymi założenie konta w bankach deklaruje 30 proc. ankietowanych, podczas gdy w zakładach ubezpieczeniowych -18 proc., towarzystwach funduszy inwestycyjnych - 5 proc. i w domach/ biurach maklerskich - 4 proc. Więcej>>

Polacy o Narodowej Grupie Finansowej (Pentor)
Prawie połowa Polaków (45 proc.) nie potrafi ocenić, czy połączenie PKO BP i PZU w Narodową Grupę Finansową, dbającą o interesy polskiej gospodarki, to pomysł dobry czy zły. Wśród mających sprecyzowaną opinię (55 proc.) przeważa pogląd, że jest to dobry pomysł (61 proc.). Więcej>>

5. Nastroje konsumenckie

 

Pentor

Maj przyniósł największy od lipca 2000 roku wzrost nastrojów ekonomicznych, oraz największy od początku 2000 roku wzrost oceny sytuacji materialnej gospodarstwa domowego. W konsekwencji wskaźnik klimatu konsumenckiego osiągnął relatywnie wysoką wartość zbliżoną do poziomu z początku roku.    Więcej>>

 

Ipsos
W maju wśród konsumentów nastąpił prawdziwy wybuch optymizmu. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) dynamicznie skoczył o ponad 10 punktów w porównaniu z kwietniem i utrzymuje się na poziomie 83,17 punktów. Tak duży wzrost optymizmu zawdzięczamy poprawie Klimatu Gospodarczego - składowej WOK (wzrost o prawie 20 punktów w porównaniu z kwietniem), który obecnie przyjmuje wartość 74,49 punktów.  Więcej>>

IQS and QUANT Group
Ani długi majowy weekend ani perspektywa wejścia do Unii Europejskiej nie wpłynęły na nastroje Polaków - Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł w kwietniu zaledwie o 0,1 punkta (z 79,4 do 79,5). Badanie przeprowadzono w dniach 23-26 kwietnia 2004 roku.  Więcej>>

6. Preferencje polityczne Polaków

 

IPSOS

Pentor

Polska Grupa Badawcza

TNS OBOP

 

-------------------------------------------------------------------------------------
Sekretariat Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. (0-22) 648 44 92, tel./fax. (0-22) 649 97 75
e-mail:
sekretariat@ptbrio.pl, www.ptbrio.pl

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.