Temat: PTBRiO Newsletter nr 9, listopad 2004 r.

 

 

Szanowni Państwo!

 

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z listopadowym wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawszych wynikach badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można  kierować bezpośrednio do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

Gorąco zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 

SPIS TREŚCI 
1. 10-lecie istnienia PTBRiO
2. V Kongres Badaczy Rynku i Opinii
3. Certyfikaty PKJPA za rok 2004
4. Spotkania Klubu Badacza
5. Szkolenia PTBRiO
6. Konferencje ESOMAR
7. Nowi członkowie PTBRiO
8. Ciekawe publikacje
9. Wyniki badań
10. Nastroje konsumenckie
11. Preferencje polityczne Polaków

 

 

1. 10-LECIE ISTNIENIA PTBRiO

 

W najbliższy piątek w NU Jazz Bistro przy ul. Żurawiej w Warszawie odbędą się obchody dziesięciolecia istnienia PTBRiO (wstęp za zaproszeniem). Uroczystości poprzedzi doroczne Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa.

 

 

2. V OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII

 

Na naszej stronie internetowej  pojawiła się fotograficzna relacja z tegorocznego Kongresu. Zapraszamy do obejrzenia: www.ptbrio.pl/kongresV

 

 

3.  CERTYFIKATY PKJPA ZA ROK 2004

 

Zakończyła się trzecia edycja inspekcji stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Program ten oznacza, że firma badawcza przystępującą do PKJPA zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR oraz wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm jakości pracy.

W wyniku kontroli przeprowadzonej przez niezależnych wyspecjalizowanych audytorów, certyfikat jakości zaświadczający o spełnianiu standardów pracy terenowej zgodnych z Programem Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, decyzją Zarządu i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej OFBOR otrzymało 21 firm. Więcej>>

 

 

4. SPOTKANIA KLUBU BADACZA

 

Jak już informowaliśmy w poprzednim newsletterze raz w miesiącu w czwartki o godz. 18 odbywają się spotkania z cyklu „Klub Badacza”. Spotkania w zupełnie nowej formule i nowym miejscu skupiają osoby zainteresowane badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji. 

Najbliższe spotkanie pt. "Analiza semantyczna" odbędzie się 6 stycznia 2005 r. Tego dnia wystąpienie przedstawi Barbara Frątczak-Rudnicka (4P research mix).

Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. 

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>

 

 

5. SZKOLENIA PTBRiO

 

W najbliższych dwóch miesiącach zapraszamy na szkolenia:

 

Badania jakościowe – możliwości, ograniczenia i maksymalizacja użyteczności dla działu marketingu

prowadzi Dominika Maison (Wydział Psychologii UW)2 i 3 grudnia 2004 r.

 

Zastosowanie technik projekcyjnych w badaniach rynkowych – ich możliwości oraz ograniczenia w strategii i taktyce marketingowej

prowadzą: Iwona Wyrzykowska, Magdalena Jakubowska-Wąsowicz (ES TEEM Brand Strategies)9 i 10 grudnia 2004 r.

 

Korzyści z techniki CATI w badaniach marketingowych

prowadzi dr Zbigniew Sawiński (MRInsight)13 i 14 stycznia 2005 r.

 

Mystery Shopper w sieciach franchaisingowych

prowadzi Arkadiusz Wódkowski (AMPS Agencja Marketingowa)27 i 28 stycznia 2005 r.

 

 

6. KONFERENCJE ESOMAR

 

Age Matters: Interpreting needs, developing strategies

30 stycznia - 1 lutego 2005, Londyn

 

Financial Services Industry

1-3 lutego 2005, Londyn

 

INNOVATE! The best in innovation, techniques and technology from around the world

27 lutego - 1 marca 2005, Paryż

 

Digital Futures

1 - 3 marca 2005, Paryż

 

 

7. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że w listopadzie w poczet członków Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączyło dziewięć nowych osób:

 

8. CIEKAWE PUBLIKACJE

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Agata Banaszkiewicz, Rafał Tarnawski „SuperMarki 2004: „Bankowość i ubezpieczenia”, Brief (62/11/2004)

 

Metodologie: Przedświąteczne zakupy. Obalanie mitów, Brief (62/11/2004)

 

 

9. WYNIKI BADAŃ

INTERNET

Internetowe plany Polaków (TNS OBOP)

Z badania TNS Interbus, zrealizowanego w październiku 2004 r. przez TNS OBOP wynika, że wzrasta odsetek osób planujących uzyskać dostęp do Internetu. Obecnie 8,2% mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej planuje uzyskać dostęp do sieci w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Rok temu takich osób było 4,8%. Więcej>>

 

Onet ciągle na prowadzeniu (TNS OBOP)

Z badania TNS OBOP wynika, że najbardziej znanym spośród portali i serwisów internetowych jest niezmiennie portal Onet.pl.  W październiku 2004 roku jego znajomość wśród internautów wyniosła 96%. Drugi w rankingu jest portal Wirtualna Polska - rozpoznaje go 91% badanych internatów. Trzecie miejsce zajęła Interia - 77% respondentów zna ten portal. Więcej>>

 

Użytkownicy usług internetowych w Polsce (Ipsos)

Według badania użytkowników usług internetowych przeprowadzonego przez Ipsos, rozwój Internetu w Polsce wiąże się przede wszystkim z rosnącą powoli, lecz systematycznie grupą indywidualnych użytkowników. Odsetek osób korzystających z Internetu w pracy stabilizuje się. W grupie indywidualnych użytkowników wciąż popularne jest łączenie typu dial-up (42 proc.), choć pozostali to w większości posiadacze różnego rodzaju łącz stałych. 70 proc. osób nieposiadających stałego łącza nie jest zainteresowanych jego instalacją. Więcej>>

 

Młodzież i internet: korzystanie i zagrożenia (CBOS)

Korzystanie z internetu przez Polaków jest niezwykle silnie zróżnicowane ze względu na ich pozycję społeczną. Warunki materialne i wykształcenie mają ogromny wpływ zarówno na dostęp do sieci, jak i na gotowość do korzystania z niej. Na te czynniki, związane z miejscem w strukturze społecznej nakłada się wpływ wieku. O ile wśród najstarszych Polaków duża grupa ma w gospodarstwie domowym dostęp do internetu, lecz z niego nie korzysta, o tyle wśród najmłodszych dorosłych wielu korzysta, choć w domu nie ma dostępu. Więcej>>

 

Radio i Net Track (SMG/KRC)

Ostatnie badania Radia i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC pokazują, że najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są w Warszawie: Polskie Radio Program 1 (20% respondentów),  Radio ZET (19% respondentów) oraz Radio Eska 105,6 FM (10% respondentów). Natomiast najczęściej odwiedzanymi  stronami internetowymi są: ONET (72,6% badanych), Wirtualna Polska (60,5% badanych) oraz Google (41,6% badanych).

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Czytanie książek, szybkie czytanie  (Ipsos) 

Według badania przeprowadzonego przez Ipsos, w ciągu ostatniego półrocza większość Polaków przeczytała przynajmniej jedną książkę. Odsetek czytelników książek rośnie wraz z wykształceniem i maleje wraz z wiekiem. W tej grupie więcej jest też kobiet niż mężczyzn. 10 proc. Polaków jest zainteresowanych uczestnictwem w kursach szybkiego czytania. Więcej>>

 

Od skarbonki do rachunku on-line (GfK Polonia)

Na Węgrzech i w Polsce około połowa mieszkańców ma rachunek bankowy, podczas gdy w Europie Południowo-Wschodniej średnio zaledwie 40% populacji utrzymuje konto w banku. 21% Słoweńców korzysta obecnie z kredytów, natomiast w Słowacji odsetek ich wykorzystania wynosi poniżej 5%. Więcej>>

 

Problemy dziennikarzy zajmujących się tematyką ubezpieczeniową (ARC Rynek i Opinia)

Szybkość reakcji przedstawicieli towarzystw ubezpieczeniowych na prośby i zapytania mediów zdaniem badanych dziennikarzy nie zawsze jest zadawalająca - wynika z najnowszych badań Instytutu ARC Rynek i Opinia. Najczęstsze problemy to: długi czas reakcji towarzystwa ubezpieczeniowego (a czasem wręcz jej brak), przeszkody proceduralne, praktyka odsyłania pytającego do innych osób lub departamentów. Również wiedza i kompetencja pracowników zajmujących się PR została poddana przez dziennikarzy krytyce – szczególnie brak merytorycznego przygotowania osób utrzymujących kontakt z mediami, oraz utrudniony dostęp do ekspertyz i danych. Więcej>>

 

Rynek prywatnej opieki zdrowotnej (ARC Rynek i Opinia)

W ciągu ostatnich 6 miesięcy co trzeci Polak skorzystał z płatnej porady specjalisty, a prawie co czwarty wykonał płatne badania diagnostyczne – wynika z najnowszych badań Instytutu ARC Rynek i Opinia. W świetle tych wyników nie dziwi fakt, że Polacy są bardzo krytycznie nastawieni do publicznej służby zdrowia. Z badań przeprowadzonych w 23 krajach świata Polacy najgorzej oceniają krajową służbę zdrowia - aż 93% rodaków uważa, że polski system ochrony zdrowia znajduje się w stanie kryzysu – pokazują wyniki badań przeprowadzonych w Polsce przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Więcej>>

 

Zmagania z korupcją (Pentor)

Pentor we współpracy z Pulsem Biznesu i firmą Oracle rozpoczyna regularny monitoring natężenia korupcji. To trudne przedsięwzięcie badawcze. Doświadczyliśmy tego w latach 2001 - 2003 kiedy to regularnie, co miesiąc pytaliśmy menedżerów 200 firm, co im najbardziej dokucza, przeszkadza w prowadzeniu biznesu. Pierwszy pomiar monitoringu wykazuje, że dzisiejsza ocena poziomu korupcji jest wyostrzona i bardziej surowa niż przed dwoma laty. Dwie trzecie polskich przedsiębiorców przyznaje, że skala korupcji w Polsce jest dużo większa niż krajach Unii Europejskiej. Połowa ocenia jej poziom jako wysoki, reszta - jako średni. Więcej>>

 

Opinie o opiece zdrowotnej po uchwaleniu nowej ustawy (CBOS)

Opinie o opiece zdrowotnej w naszym kraju nie zmieniły się w ciągu ostatniego roku w sposób istotny: trzy piąte Polaków (60%) jest z niej niezadowolonych, a tylko jedna piąta (20%) wyraża zadowolenie. Pozostali mają uczucia ambiwalentne (17%) albo nie potrafią zająć stanowiska w tej sprawie. Więcej>>

 

Samoidentyfikacje i duma narodowa Polaków (CBOS)

Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej Polska i jej obywatele napotykają na liczne problemy związane z procesem integracji. Przyzwyczajenie się do nowych praw i norm obowiązujących w Unii wymaga odpowiedniego czasu. Silna identyfikacja z własną społecznością i poczucie dumy narodowej z jednoczesnym poczuciem niższości wobec bogatszych sąsiadów, będących członkami Unii, mogą stanowić elementy opóźniające procesy integracyjne. Więcej>>

 

Polacy o podwyżkach cen i sposobach radzenia sobie z nimi (CBOS)

Od lipca systematycznie maleje odsetek ankietowanych dostrzegających wzrost cen w miesiącu poprzedzającym sondaż, coraz więcej uważa też, że podwyżki te były niewielkie. Większość badanych zauważyła jednak również w ostatnim miesiącu wzrost cen mięsa i wędlin (76%), paliw (61%), cukru i wyrobów cukierniczych (60%), a ponad połowa – lekarstw (54%) i nabiału (53%). Więcej>>

 

Styl i kultura jazdy polskich kierowców (CBOS)

Polscy kierowcy nie cieszą się w społeczeństwie najlepszą opinią: około jedna trzecia badanych źle ocenia ich jazdę pod względem ostrożności, przestrzegania przepisów, odpowiedzialności i bezpieczeństwa, co piąty ma złe zdanie o kulturze jazdy większości kierowców. Prawie połowa respondentów  (48%) jest również przekonana, że obniża się poziom kultury jazdy. Więcej>>

 

 

10. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Pentor

Listopad przyniósł polepszenie wskaźnika oceny sytuacji gospodarstw domowych. W tym samym czasie spadła jednak ocena kondycji polskiej gospodarki. Klimat konsumencki pozostaje na poziomie z ubiegłego miesiąca. Więcej>>

 

 

11. PREFERNCJE POLTYCZNE POLAKÓW

 

IPSOS

Pentor

TNS OBOP

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.