Temat: PTBRiO Newsletter nr 11, styczeń 2005 r.

 

Szanowni Państwo!

 

Witamy w Nowym Roku! W związku z tym, że jest to nasze pierwsze spotkanie w 2005 roku, życzymy Państwu aby był on pełen sukcesów i zrealizowanych celów.

 

Na wstępie zapraszamy Państwa na stronę www.ptbrio.pl, która zyskała w ostatnich dniach zupełnie nową szatę graficzną. Mamy nadzieję, że przypadnie ona Państwu do gustu. W najbliższym czasie nasza witryna będzie wzbogacana o nowe, interesujące treści, o czym będziemy Państwa sukcesywnie powiadamiali.

 

Uprzejmie informujemy, że zmianie uległy terminy dwóch planowanych przez Towarzystwo szkoleń.

 

1. Szkolenie "Badania marketingowe dzieci" odbędzie się w dniach 7 i 8 kwietnia 2005 r.

2. Szkolenie "Czy badania mogą pomóc reklamie? O roli badań na wszystkich etapach tworzenia kampanii reklamowej" odbędzie się w dniach 21 i 22 kwietnia 2005 r.

Za zmiany terminów bardzo przepraszamy i zapraszamy na nasze szkolenia.

 

Zapraszamy również Państwa do zapoznania się z 11 już wydaniem newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje o wydarzeniach w PTBRiO, i konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.

 

Z przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno naszego newslettera, jak i działalności PTBRiO, które można  kierować bezpośrednio do członków zarządu na adres e-mail: zarzad@ptbrio.pl.

 

 

Gorąco zapraszamy do lektury!

 

Zarząd PTBRiO

 
SPIS TREŚCI

1.       Zimowa Ekspedycja Badawcza – W poszukiwaniu trendów

2.       Raport z badania satysfakcji klientów firm badawczych

3.       Spotkania Klubu Badacza

4.       Szkolenia PTBRiO

5.       Konferencje ESOMAR

6.       Nowi członkowie PTBRiO

7.       Publikacje na temat badań

8.       Wyniki badań

9.       Nastroje konsumenckie

10.   Preferencje polityczne Polaków

 

 

1. ZIMOWA EKSPEDYCJA BADAWCZA – W POSZUKIWANIU TRENDÓW

 

Jak już informowaliśmy w grudniowym wydaniu newslettera, w dniach 3-6 marca odbędzie się druga Konferencja, zapoczątkowanego w ubiegłym roku, cyklu Zimowych Ekspedycji Badawczych. Tegoroczne spotkanie zatytułowane jest "W poszukiwaniu trendów". Podobnie jak w ubiegłym roku odbędzie się w hotelu Stok w Wiśle.

W trakcie trzech dni Ekspedycji poszukiwacze trendów będą identyfikowali trendsetterów, śledzili mechanizmy powstawania trendów, mówili o modach, o trendach luksusowych i masowych, a także o obecności i roli trendów w reklamie.

Nowością tegorocznej Ekspedycji jest obecność w jej programie warsztatów. Uczestnicy Konferencji będą mieli do wyboru jeden z trzech ośmiogodzinnych warsztatów, w trakcie którego nabędą praktyczne umiejętności badania i wykorzystywania trendów. W Wiśle nie zabraknie także ciekawych prezentacji i inspirujących dyskusji.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznej Konferencji. Więcej>>

 

 

2. RAPORT Z BADANIA SATYSFAKCJI KLIENTÓW FIRM BADAWCZYCH

 

Uprzejmie informujemy, że dostępny już jest raport i baza danych z badania satysfakcji klientów firm badawczych. Raport zawiera wyniki badania przeprowadzonego w dwóch falach: na przełomie września i października 2001 roku oraz w październiku 2004 r.

Raport dostępny jest w dwóch wersjach:

1) raport z badania (cena: 1 000 zł netto)
2) raport z badania oraz dane (cena: 2 000 zł netto)

Osoby zainteresowane raportem prosimy o kontakt mailowy na adres sekretariat@ptbrio.pl lub telefoniczny na nr 0-22 648 44 92. Więcej>>

 

 

3. SPOTKANIA KLUBU BADACZA

 

Najbliższe spotkanie pt. „Badania akademickie a badania rynkowe - dwa różne światy czy dwie twarze jednego świata?”, odbędzie się 3 lutego 2005 r. Tego dnia wystąpienie przedstawi prof. Zofia Kędzior z Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

 

"... istnieje w Polsce w wielu środowiskach przekonanie, że pomiędzy badaniami akademickimi i pozaakademickimi istnieje "przepaść", że oba typy badań należą do różnych światów”. (J. Lisek - Michalska, Akademickie i pozaakademickie podejście do sondażowych badań opinii publicznej w Polsce, w: pr. zb. Spojrzenie na metodę, studia z metodologii badań socjologicznych, Wyd, IFiS PAN 1999, s.135)

 

Z Katalogu  PTBRiO 2004 wynika, że na rynku badań marketingowych w Polsce po stronie podaży występują tylko agencje badawcze o zróżnicowanej strukturze własnościowej, kapitałowej a przede wszystkim o zróżnicowanej ofercie produktowej. Z Katalogu nie wynika, że mamy na rynku usług badawczych dwie kategorie badaczy tzw. „akademików” i „nieakademików” .

 

Profesor Zofia Kędzior, gość specjalny najbliższego Klubu Badacza, chce podjąć dyskusję w następujących kwestiach:

-          badacze rynku „akademicy” i „nieakademicy”- podobieństwa i różnice,

-          akademickie i nieakademickie badania rynku – relacje podmiotowo- przedmiotowe,

-          wizerunek badań rynku wśród badaczy, użytkowników i społeczeństwa,

-          normatywny wzorzec badań rynku – potrzeba czy konieczność w opinii akademickich, i nieakademickich badaczy rynku.

 

Zapraszamy gorąco badaczy ze  środowisk akademickich i nieakademickich do wzięcia udziału w spotkaniu oraz gorącej dyskusji.

 

Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>

 

Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18. Spotkania skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.

 

 

4. SZKOLENIA PTBRiO

 

Jak dobrać próbę badając konsumentów: wpływ wielkości i metody doboru próby na użyteczność wyników badania ilościowego

prowadzi: dr Zbigniew Sawiński (MRInsight), termin: 10 i 11 lutego 2005 r.

 

Badania cenowe i strategie optymalizacji ceny

prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 24 i 25 lutego 2005 r.

 

Badania rynku farmaceutycznego

prowadzi: Agnieszka Kilijanek, Tomasz Czajkowski (SMG/KRC Millward Brown Company), 10 i 11 marca 2005 r.

 

Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta przekłada się na jego lojalność?

prowadzi: Jacek Młynarski (GfK Polonia), 17 i 18 marca 2005 r.

 

Badania marketingowe dzieci

prowadzi: Barbara Frątczak-Rudnicka (Instytut Socjologii UW & 4P research mix) i Małgorzata Olszewska (4P research mix), 7 i 8 kwietnia 2005 r.

 

 

5. KONFERENCJE ESOMAR

 

Financial Services Industry

1 - 3 lutego 2005 r., Londyn

 

INNOVATE! The best in innovation, techniques and technology from around the world

27 lutego - 1 marca 2005 r., Paryż

 

Digital Futures

1 - 3 marca 2005 r., Paryż

 

Asia Pacific Conference

13 - 15 marca 2005 r., Tokyo

 

Worldwide Panel Research

17 - 19 kwietnia 2005 r., Budapeszt

 

 

6. NOWI CZŁONKOWIE PTBRiO

 

Miło nam poinformować, że w styczniu do Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączył Paweł Pastuła.

 

 

7. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

Zapraszamy do lektury artykułów Jerzego Głuszyńskiego i Antoniego Sułka polemizujących z publikacją P. Skwiecińskiego „Domniemanie winy badaczy” (Rzeczpospolita, 19 stycznia 2005 r.).

Polemiki zostały umieszczone na stronie www.ptbrio.pl w dziale Publikacje

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Aneta Tyborowska-Jarosz „Monitorowanie siły reklamy”, Marketing w praktyce nr 1(83)

Rozpoczynając rozważania nad pomiarami efektywności reklamy, zatrzymajmy się na moment nad problemem, czym jest i jak pracuje efektywna reklama. Zdając sobie sprawę z całej złożoności problemu i obfitości stanowisk dotyczących krótko- i długoterminowych efektów reklamy jako punkt wyjścia przyjmijmy, że efektywna reklama to taka, która wytwarza, wzmacnia lub utrwala relację między marką a konsumentem, w wyniku czego zostaje wytworzony bodziec do użycia produktu.

 

Janusz Bujko „Składowe powodzenia produktu”, Marketing w praktyce nr 1 (83)

Każda firma, rozpoczynając swoją działalność, wchodząc na rynek definiuje produkt i zajmuje swoje miejsce wśród konkurencyjnych ofert. Niemal każdy chce z sukcesem swój produkt rozwijać, poszerzać lub też wprowadzać całkiem nowe propozycje dla klientów.

 

 

8. WYNIKI BADAŃ

 

SPOŁECZEŃSTWO I TENDENCJE

 

Polacy amatorami „podróbek” (GfK Polonia)

Polacy nadal chętnie sięgają po podrobione artykuły uznanych producentów. Coraz więcej osób kupuje „podróbki” odzieży i obuwia modnych marek, nieoryginalne kosmetyki i pirackie płyty CD, DVD – wynika z cyklicznego badania „Style życia w Polsce” prowadzonego przez instytut GfK Polonia. Więcej>>

 

Polacy a kultura i sztuka (ARC Rynek i Opinia)

Z roku na rok coraz więcej Polaków interesuje się kulturą i sztuką - w 2004 r. swoje zainteresowanie zadeklarowało 38% rodaków – wynika z badania przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opinia. Więcej>>

 

Zachowania zakupowe Polaków (Pentor)

W 2004 roku 58% respondentów twierdziło, że w ich gospodarstwie domowym Panie domu są odpowiedzialne za zakup produktów codziennego użytku. Odsetek ten utrzymuje się na podobnym poziomie od 2000 r. W ponad jednej piątej gospodarstw domowych popularny jest model wspólnego dokonywania zakupów przez oboje małżonków. Niespełna co dziesiąty mężczyzna w Polsce bierze na siebie obowiązek robienia zakupów samodzielnie. Więcej>>

 

Kupujemy pod wpływem impulsu (TNS OBOP)

Z badania TNS OBOP wynika, że prawie 70% Polaków zdarzają się nieplanowane zakupy.  Do takiego zachowania przyznaje się znacznie większa liczba kobiet niż mężczyzn. W badaniu: Produkty impulsowe – nieplanowane zakupy, TNS OBOP zapytał Polaków o zwyczaje związane z dokonywaniem nieplanowanych zakupów. Wyniki wskazują, że kupowanie pod wpływem impulsu jest częściej spotykane wśród ludzi młodych. Zdarza się ono 88% osób w wieku 15-19 lat i tylko 46% ludzi powyżej 60 roku życia. Więcej>>

 

Samopoczucie Polaków w latach 1989-2004 (CBOS)

W porównaniu z rokiem 2003 poprawiło się samopoczucie badanych. Wprawdzie w zasadzie nie zmieniły się odsetki osób doznających uczuć pozytywnych, ale zmalała liczba deklaracji świadczących o częstym przeżywaniu takich negatywnych emocji, jak: lekceważenie ze strony władz (spadek z 43% do 32%), bezradność (z 36% do 31%), wściekłość (z 29% do 25%), zdenerwowanie, rozdrażnienie(z 56% do 52%). Więcej>>

 

Oceny roku 2004 i przewidywania na rok 2005 (CBOS)

W opinii Polaków rok 2004 był lepszy od poprzedniego. Poprawa ocen dotyczy jednak głównie sytuacji w Polsce i na świecie, a także sytuacji w zakładach pracy, natomiast w odniesieniu  do spraw osobistych i rodzinnych jest słabo zauważalna. Więcej>>

 

Polacy o obozie zagłady w Oświęcimiu (Pentor)

Polacy chcą pamiętać i pamiętają o tym, co wydarzyło się w Oświęcimiu. Co drugi Polak (51%) deklaruje, iż osobiście zwiedzał hitlerowski obóz zagłady w Oświęcimiu. Relatywnie częściej miejsce to odwiedzały osoby z wyższym (62%) i średnim wykształceniem (60%) oraz obecni 30-sto i 40-stolatkowie (58%). Wydaje się, iż najmłodsze pokolenie nie będzie ustępowało swoim rodzicom i dziadkom. Już dziś 40% osób w wieku do 29 lat deklaruje, iż było w Oświęcimiu. Więcej>>

 

Powrót nadziei i optymizmu (Pentor)

Polacy z dużo większą nadzieją i optymizmem patrzą na nowy rok, niż w latach poprzednich. O ile 2004 rok witało z nadzieją i optymizmem 41%, to obecny z takimi oczekiwaniami wita 51% Tym samym żywiący nadzieję i optymizm po pięciu latach odzyskali przewagę nad przygnębionymi obawami  Więcej>>

 

Siła nabywcza w Polsce i w Niemczech (GfK Polonia)

Ostatnie badania instytutu GfK dotyczące siły nabywczej ludności prowadzone w Polsce i Niemczech wykazały, że przeciętny dochód netto polskich gospodarstw domowych w 2004 roku wyniósł 3 150 Euro. Dla porównania, niemieccy konsumenci obecnie dysponują przeciętnym dochodem netto w wysokości 17 087 Euro, a więc prawie pięć i pół razy wyższym. Więcej>>

 

Ulubione komórki Polaków (TNS OBOP)

Nokia jest częściej wybierana przez mężczyzn, Motorola przez najmłodszych, zaś Siemens przez osoby stanu wolnego – wynika z badania TNS Telecoms Index* zrealizowanego w grudniu 2004 roku. Więcej>>

 

Światowe Badanie Reputacji – Polska na szarym końcu (TNS OBOP)

W porównaniu do mieszkańców USA i krajów Azji, Europejczycy relatywnie nisko oceniają swoje państwa pod kątem ich atrakcyjności dla biznesu. To jedna z najbardziej zaskakujących informacji płynących ze Światowego Badania Reputacji 2005, przeprowadzonego przez sieć badawczą TNS (w Polsce TNS OBOP). Reputacja Polski jest bardzo słaba - w większości badanych obszarów nasz kraj uzyskał jedne z najniższych wskaźników. Więcej>>

 

Warszawa da się lubić? (TNS OBOP)

Warszawa nie cieszy się raczej dobrą reputacją wśród mieszkańców Polski, choć trudno powiedzieć, żeby stolicy nie dało się lubić – wynika z badania „Co dalej z Warszawą…?”, przeprowadzonego przez TNS OBOP. Więcej>>

 

Jak mediaplanerzy oceniają polski rynek radiowy i rolę radia w kampaniach reklamowych (ARC Rynek i Opinia)

Zdaniem mediaplanerów polski rynek reklamowy jest typowo telewizyjny co, zdaniem badanych, w najbliższych latach prawdopodobnie się nie zmieni. Około 10% udziałów radia w rynku to constans, który będzie obowiązywał w najbliższym czasie tym bardziej, że telewizja jest w Polsce medium dosyć tanim (pod względem kosztów dotarcia) i z racji preferencji panujących na rynku bardziej atrakcyjnym dla reklamodawców. Więcej>>

 

INTERNET

 

Internet każdego dnia (TNS OBOP)

Obecnie już co drugi internauta (49,5%) korzysta codziennie z Internetu. Wzrost popularności Internetu to nie tylko systematycznie rosnąca liczba jego użytkowników, ale także coraz częstsze korzystanie przez internautów z sieci. W końcu 2004 roku odsetek internautów osiągnął 25%. Połowa z nich deklaruje, że korzysta z sieci codziennie (odpowiednio 53% wśród mężczyzn-internautów i 45% wśród kobiet-internautek). Więcej>>

 

Radio i Net Track (SMG/KRC)

Ostatnie badania Radia i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC pokazują, że najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są: Radio RMF FM (23,2% badanych), Radio Zet (20,2% badanych) oraz Polskie Radio Program 1 (15,6% badanych). Natomiast najczęściej odwiedzanymi  stronami internetowymi są: ONET (74% badanych), Wirtualna Polska (63% badanych) oraz Google (47% badanych).

 

9. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Ipsos

W styczniu nastroje konsumentów praktycznie nie uległy zmianie. O blisko dwa punkty wzrosła wartość wskaźnika klimatu gospodarczego, nieznacznie spadła natomiast wartość wskaźnika skłonności do zakupów. Więcej>>

 

Pentor

Początek roku przyniósł polepszenie wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrosła również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw. W stosunku do grudnia ubiegłego roku o 6 punktów procentowych wzrosła wartość wskaźnika PENKON. Więcej>>

 

 

10. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Ipsos

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.