Szanowni
Państwo!
Witamy w
Nowym Roku! W związku z tym, że jest to nasze pierwsze spotkanie w 2005 roku,
życzymy Państwu aby był on pełen sukcesów i zrealizowanych celów.
Na
wstępie zapraszamy Państwa na stronę www.ptbrio.pl, która zyskała w ostatnich dniach
zupełnie nową szatę graficzną. Mamy nadzieję, że przypadnie ona Państwu do
gustu. W najbliższym czasie nasza witryna będzie wzbogacana o nowe, interesujące
treści, o czym będziemy Państwa sukcesywnie powiadamiali.
Uprzejmie
informujemy, że zmianie uległy terminy dwóch planowanych przez Towarzystwo
szkoleń.
1. Szkolenie "Badania marketingowe
dzieci" odbędzie się w dniach 7 i 8 kwietnia 2005 r.
2. Szkolenie "Czy badania mogą pomóc
reklamie? O roli badań na wszystkich etapach tworzenia kampanii reklamowej" odbędzie się w
dniach 21 i 22 kwietnia 2005 r.
Za zmiany terminów bardzo
przepraszamy i zapraszamy na nasze szkolenia.
Zapraszamy
również Państwa do zapoznania się z 11 już wydaniem newslettera Polskiego
Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Jak zwykle zebraliśmy dla Państwa informacje
o wydarzeniach w PTBRiO, i konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze wyniki badań
opublikowane przez agencje badawcze w ostatnim czasie.
Z
przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno
naszego newslettera, jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków
zarządu na adres e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Gorąco
zapraszamy do lektury!
Zarząd
PTBRiO
1.
Zimowa
Ekspedycja Badawcza – W poszukiwaniu trendów
2.
Raport z
badania satysfakcji klientów firm badawczych
3.
Spotkania
Klubu Badacza
4.
Szkolenia
PTBRiO
5.
Konferencje
ESOMAR
6.
Nowi
członkowie PTBRiO
7.
Publikacje
na temat badań
8.
Wyniki
badań
9.
Nastroje
konsumenckie
10. Preferencje
polityczne Polaków
1. ZIMOWA
EKSPEDYCJA BADAWCZA – W POSZUKIWANIU TRENDÓW
Jak już
informowaliśmy w grudniowym wydaniu newslettera, w dniach 3-6 marca odbędzie się
druga Konferencja,
zapoczątkowanego w ubiegłym roku, cyklu Zimowych Ekspedycji
Badawczych. Tegoroczne spotkanie zatytułowane jest
"W
poszukiwaniu trendów". Podobnie jak w ubiegłym
roku odbędzie się w hotelu Stok w Wiśle.
W
trakcie trzech dni Ekspedycji poszukiwacze trendów będą identyfikowali
trendsetterów, śledzili mechanizmy powstawania trendów, mówili o modach, o
trendach luksusowych i masowych, a także o obecności i roli trendów w
reklamie.
Nowością
tegorocznej Ekspedycji jest obecność w jej programie warsztatów.
Uczestnicy Konferencji będą mieli do wyboru jeden z trzech
ośmiogodzinnych warsztatów, w trakcie którego nabędą
praktyczne umiejętności badania i wykorzystywania trendów. W Wiśle nie zabraknie
także ciekawych prezentacji i inspirujących dyskusji.
Zapraszamy
do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznej Konferencji. Więcej>>
2.
RAPORT Z BADANIA SATYSFAKCJI KLIENTÓW FIRM BADAWCZYCH
Uprzejmie
informujemy, że dostępny już jest raport i baza danych z badania satysfakcji
klientów firm badawczych. Raport zawiera wyniki badania przeprowadzonego w dwóch
falach: na przełomie września i października 2001 roku oraz w październiku 2004
r.
Raport dostępny jest w dwóch
wersjach:
1) raport z badania (cena: 1 000 zł
netto)
2) raport z badania oraz dane (cena: 2 000 zł
netto)
Osoby zainteresowane raportem
prosimy o kontakt mailowy na adres sekretariat@ptbrio.pl lub telefoniczny
na nr 0-22 648 44 92. Więcej>>
3.
SPOTKANIA KLUBU BADACZA
Najbliższe spotkanie pt. „Badania akademickie a
badania rynkowe - dwa różne światy czy dwie twarze jednego świata?”, odbędzie się 3 lutego 2005 r. Tego dnia wystąpienie
przedstawi prof. Zofia Kędzior z Akademii Ekonomicznej w
Katowicach.
"...
istnieje w Polsce w wielu środowiskach przekonanie, że pomiędzy badaniami
akademickimi i pozaakademickimi istnieje "przepaść", że oba typy badań należą do
różnych światów”. (J. Lisek
- Michalska, Akademickie i pozaakademickie podejście do sondażowych badań opinii
publicznej w Polsce, w: pr. zb. Spojrzenie na metodę, studia z metodologii badań
socjologicznych, Wyd, IFiS PAN 1999, s.135)
Z
Katalogu PTBRiO 2004 wynika, że na
rynku badań marketingowych w Polsce po stronie podaży występują tylko agencje
badawcze o zróżnicowanej strukturze własnościowej, kapitałowej a przede
wszystkim o zróżnicowanej ofercie produktowej. Z Katalogu nie wynika, że mamy na
rynku usług badawczych dwie kategorie badaczy tzw. „akademików” i
„nieakademików” .
Profesor
Zofia Kędzior, gość specjalny najbliższego Klubu Badacza, chce podjąć dyskusję w
następujących kwestiach:
-
badacze
rynku „akademicy” i „nieakademicy”- podobieństwa i
różnice,
-
akademickie
i nieakademickie badania rynku – relacje podmiotowo-
przedmiotowe,
-
wizerunek
badań rynku wśród badaczy, użytkowników i społeczeństwa,
-
normatywny
wzorzec badań rynku – potrzeba czy konieczność w opinii akademickich, i
nieakademickich badaczy rynku.
Zapraszamy gorąco badaczy ze środowisk akademickich i nieakademickich
do wzięcia udziału w spotkaniu oraz gorącej dyskusji.
Udział w spotkaniu jest
bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym
harmonogramem spotkań. Więcej>>
Spotkania z cyklu „Klub
Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18. Spotkania skupiają
wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde
spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do
wspólnej dyskusji.
4.
SZKOLENIA PTBRiO
prowadzi: dr Zbigniew
Sawiński (MRInsight), termin: 10 i 11 lutego 2005 r.
Badania cenowe i strategie
optymalizacji ceny
prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 24
i 25 lutego 2005 r.
Badania
rynku farmaceutycznego
prowadzi: Agnieszka Kilijanek, Tomasz Czajkowski
(SMG/KRC Millward Brown Company),
10 i 11 marca 2005 r.
Badania satysfakcji i
lojalności - czy zadowolenie klienta przekłada się na jego
lojalność?
prowadzi: Jacek Młynarski (GfK Polonia), 17 i 18 marca 2005 r.
prowadzi: Barbara Frątczak-Rudnicka (Instytut Socjologii UW & 4P research mix) i Małgorzata Olszewska (4P research mix), 7 i 8 kwietnia 2005 r.
5.
KONFERENCJE ESOMAR
1
- 3 lutego 2005 r., Londyn
INNOVATE! The best in innovation, techniques and
technology from around the world
27
lutego - 1 marca 2005 r., Paryż
1
- 3 marca 2005 r., Paryż
13
- 15 marca 2005 r., Tokyo
17 -
19 kwietnia 2005 r., Budapeszt
6. NOWI
CZŁONKOWIE PTBRiO
Miło nam
poinformować, że w styczniu do Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii
dołączył Paweł Pastuła.
7.
PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
Zapraszamy do lektury artykułów Jerzego Głuszyńskiego i Antoniego Sułka polemizujących z publikacją P. Skwiecińskiego „Domniemanie winy badaczy” (Rzeczpospolita, 19 stycznia 2005 r.).
Polemiki
zostały umieszczone na stronie www.ptbrio.pl
w dziale Publikacje
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Aneta
Tyborowska-Jarosz „Monitorowanie siły reklamy”, Marketing w praktyce nr
1(83)
Rozpoczynając
rozważania nad pomiarami efektywności reklamy, zatrzymajmy się na moment nad
problemem, czym jest i jak pracuje efektywna reklama. Zdając sobie sprawę z
całej złożoności problemu i obfitości stanowisk dotyczących krótko- i
długoterminowych efektów reklamy jako punkt wyjścia przyjmijmy, że efektywna
reklama to taka, która wytwarza, wzmacnia lub utrwala relację między marką a
konsumentem, w wyniku czego zostaje wytworzony bodziec do użycia
produktu.
Janusz
Bujko „Składowe powodzenia produktu”, Marketing w praktyce nr 1
(83)
Każda
firma, rozpoczynając swoją działalność, wchodząc na rynek definiuje produkt i
zajmuje swoje miejsce wśród konkurencyjnych ofert. Niemal każdy chce z sukcesem
swój produkt rozwijać, poszerzać lub też wprowadzać całkiem nowe propozycje dla
klientów.
8.
WYNIKI BADAŃ
SPOŁECZEŃSTWO
I TENDENCJE
Polacy
amatorami „podróbek” (GfK Polonia)
Polacy
nadal chętnie sięgają po podrobione artykuły uznanych producentów. Coraz więcej
osób kupuje „podróbki” odzieży i obuwia modnych marek, nieoryginalne kosmetyki i
pirackie płyty CD, DVD – wynika z cyklicznego badania „Style życia w Polsce”
prowadzonego przez instytut GfK Polonia. Więcej>>
Polacy
a kultura i sztuka (ARC Rynek i Opinia)
Z
roku na rok coraz więcej Polaków interesuje się kulturą i sztuką - w 2004 r.
swoje zainteresowanie zadeklarowało 38% rodaków – wynika z badania
przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opinia. Więcej>>
Zachowania
zakupowe Polaków (Pentor)
W 2004
roku 58% respondentów twierdziło, że w ich gospodarstwie domowym Panie domu są
odpowiedzialne za zakup produktów codziennego użytku. Odsetek ten utrzymuje się
na podobnym poziomie od 2000 r. W ponad jednej piątej gospodarstw domowych
popularny jest model wspólnego dokonywania zakupów przez oboje małżonków.
Niespełna co dziesiąty mężczyzna w Polsce bierze na siebie obowiązek robienia
zakupów samodzielnie. Więcej>>
Kupujemy
pod wpływem impulsu (TNS OBOP)
Z
badania TNS OBOP wynika, że prawie 70% Polaków zdarzają się nieplanowane zakupy.
Do takiego zachowania przyznaje się znacznie większa liczba kobiet niż
mężczyzn. W badaniu: Produkty impulsowe – nieplanowane zakupy, TNS OBOP zapytał
Polaków o zwyczaje związane z dokonywaniem nieplanowanych zakupów. Wyniki
wskazują, że kupowanie pod wpływem impulsu jest częściej spotykane wśród ludzi
młodych. Zdarza się ono 88% osób w wieku 15-19 lat i tylko 46% ludzi powyżej 60
roku życia. Więcej>>
Samopoczucie
Polaków w latach 1989-2004 (CBOS)
W
porównaniu z rokiem 2003 poprawiło się samopoczucie badanych. Wprawdzie w
zasadzie nie zmieniły się odsetki osób doznających uczuć pozytywnych, ale
zmalała liczba deklaracji świadczących o częstym przeżywaniu takich negatywnych
emocji, jak: lekceważenie ze strony władz (spadek z 43% do 32%), bezradność (z
36% do 31%), wściekłość (z 29% do 25%), zdenerwowanie, rozdrażnienie(z 56% do
52%). Więcej>>
Oceny
roku 2004 i przewidywania na rok 2005 (CBOS)
W opinii
Polaków rok 2004 był lepszy od poprzedniego. Poprawa ocen dotyczy jednak głównie
sytuacji w Polsce i na świecie, a także sytuacji w zakładach pracy, natomiast w
odniesieniu do spraw osobistych i
rodzinnych jest słabo zauważalna. Więcej>>
Polacy
o obozie zagłady w Oświęcimiu (Pentor)
Polacy
chcą pamiętać i pamiętają o tym, co wydarzyło się w Oświęcimiu. Co drugi Polak
(51%) deklaruje, iż osobiście zwiedzał hitlerowski obóz zagłady w Oświęcimiu.
Relatywnie częściej miejsce to odwiedzały osoby z wyższym (62%) i średnim
wykształceniem (60%) oraz obecni 30-sto i 40-stolatkowie (58%). Wydaje się, iż
najmłodsze pokolenie nie będzie ustępowało swoim rodzicom i dziadkom. Już dziś
40% osób w wieku do 29 lat deklaruje, iż było w Oświęcimiu. Więcej>>
Powrót nadziei i
optymizmu (Pentor)
Polacy z
dużo większą nadzieją i optymizmem patrzą na nowy rok, niż w latach poprzednich.
O ile 2004 rok witało z nadzieją i optymizmem 41%, to obecny z takimi
oczekiwaniami wita 51% Tym samym żywiący nadzieję i optymizm po pięciu latach
odzyskali przewagę nad przygnębionymi obawami Więcej>>
Siła
nabywcza w Polsce i w Niemczech (GfK Polonia)
Ostatnie
badania instytutu GfK dotyczące siły nabywczej ludności prowadzone w Polsce i
Niemczech wykazały, że przeciętny dochód netto polskich gospodarstw domowych w
2004 roku wyniósł 3 150 Euro. Dla porównania, niemieccy konsumenci obecnie
dysponują przeciętnym dochodem netto w wysokości 17 087 Euro, a więc prawie pięć
i pół razy wyższym. Więcej>>
Ulubione
komórki Polaków (TNS OBOP)
Nokia
jest częściej wybierana przez mężczyzn, Motorola przez najmłodszych, zaś Siemens
przez osoby stanu wolnego – wynika z badania TNS Telecoms Index* zrealizowanego
w grudniu 2004 roku. Więcej>>
Światowe
Badanie Reputacji – Polska na szarym końcu (TNS OBOP)
W
porównaniu do mieszkańców USA i krajów Azji, Europejczycy relatywnie nisko
oceniają swoje państwa pod kątem ich atrakcyjności dla biznesu. To jedna z
najbardziej zaskakujących informacji płynących ze Światowego Badania Reputacji
2005, przeprowadzonego przez sieć badawczą TNS (w Polsce TNS OBOP). Reputacja
Polski jest bardzo słaba - w większości badanych obszarów nasz kraj uzyskał
jedne z najniższych wskaźników. Więcej>>
Warszawa
da się lubić? (TNS OBOP)
Warszawa
nie cieszy się raczej dobrą reputacją wśród mieszkańców Polski, choć trudno
powiedzieć, żeby stolicy nie dało się lubić – wynika z badania „Co dalej z
Warszawą…?”, przeprowadzonego przez TNS OBOP. Więcej>>
Jak
mediaplanerzy oceniają polski rynek radiowy i rolę radia w kampaniach
reklamowych (ARC Rynek i Opinia)
Zdaniem
mediaplanerów polski rynek reklamowy jest typowo telewizyjny co, zdaniem
badanych, w najbliższych latach prawdopodobnie się nie zmieni. Około 10%
udziałów radia w rynku to constans, który będzie obowiązywał w najbliższym
czasie tym bardziej, że telewizja jest w Polsce medium dosyć tanim (pod względem
kosztów dotarcia) i z racji preferencji panujących na rynku bardziej atrakcyjnym
dla reklamodawców. Więcej>>
INTERNET
Internet
każdego dnia (TNS OBOP)
Obecnie
już co drugi internauta (49,5%) korzysta codziennie z Internetu. Wzrost
popularności Internetu to nie tylko systematycznie rosnąca liczba jego
użytkowników, ale także coraz częstsze korzystanie przez internautów z sieci. W
końcu 2004 roku odsetek internautów osiągnął 25%. Połowa z nich deklaruje, że
korzysta z sieci codziennie (odpowiednio 53% wśród mężczyzn-internautów i 45%
wśród kobiet-internautek). Więcej>>
Radio i
Net Track (SMG/KRC)
Ostatnie badania Radia
i Internetu przeprowadzone przez Agencje badawczą SMG/KRC pokazują, że
najchętniej słuchanymi stacjami radiowymi są: Radio RMF FM (23,2% badanych),
Radio Zet (20,2% badanych) oraz Polskie Radio Program 1 (15,6% badanych).
Natomiast najczęściej odwiedzanymi stronami internetowymi są: ONET
(74% badanych), Wirtualna Polska (63% badanych) oraz Google (47%
badanych).
9.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Ipsos
W
styczniu nastroje konsumentów praktycznie nie uległy zmianie. O blisko dwa
punkty wzrosła wartość wskaźnika klimatu gospodarczego, nieznacznie spadła
natomiast wartość wskaźnika skłonności do zakupów. Więcej>>
Pentor
Początek
roku przyniósł polepszenie wskaźnika klimatu konsumenckiego PENKON. Wzrosła
również ocena sytuacji gospodarstw domowych i wskaźnik kondycji finansowej
gospodarstw. W stosunku do grudnia ubiegłego roku o 6 punktów procentowych
wzrosła wartość wskaźnika PENKON. Więcej>>
10.
PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW
-----------------------------------------------------------------
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel.
0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.