Szanowni
Państwo!
Już w
tym tygodniu wyrusza druga Zimowa Ekspedycja Badawcza. Tegoroczne spotkanie
poświęcone jest poszukiwaniu trendów.
Więcej informacji o konferencji znajdą Państwo w
dalszej części newslettera.
Zapraszamy również na najbliższy
Klub Badacza, który będzie poświęcony gorącemu ostatnio, dzięki dyskusji w
Rzeczpospolitej, tematowi - badaniom opinii publicznej.
Ponadto jak zwykle zebraliśmy dla
Państwa informacje o szkoleniach PTBRiO, konferencjach ESOMAR oraz najciekawsze
wyniki badań opublikowanych przez agencje badawcze w ostatnim
czasie.
Z
przyjemnością zapoznamy się z Państwa uwagami i sugestiami dotyczącymi zarówno
naszego newslettera jak i działalności PTBRiO, które można kierować bezpośrednio do członków
zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Gorąco
zapraszamy do lektury!
Zarząd PTBRiO
1. ZIMOWA
EKSPEDYCJA BADAWCZA – W POSZUKIWANIU TRENDÓW
Już
w ten czwartek wyrusza Zimowa Ekspedycja Badawcza – „W poszukiwaniu
trendów”. Swój
udział w konferencji zgłosiło już ponad 100 uczestników. Serdecznie zachęcamy
wszystkich, którzy jeszcze nie zdecydowali się wyprawić do zaśnieżonej
Wisły, do nadsyłania zgłoszeń. Dysponujemy już tylko kilkoma wolnymi
miejscami.
W
trakcie trzech dni Ekspedycji poszukiwacze trendów będą identyfikowali
trendsetterów, śledzili mechanizmy powstawania trendów, mówili o modach, o
trendach luksusowych i masowych, a także o obecności i roli trendów w reklamie.
Nowością
tegorocznej Ekspedycji jest obecność w jej programie warsztatów.
Uczestnicy Konferencji będą mieli do wyboru jeden z trzech
ośmiogodzinnych warsztatów, w trakcie którego nabędą
praktyczne umiejętności badania i wykorzystywania trendów. W Wiśle nie zabraknie
także ciekawych prezentacji i inspirujących dyskusji.
Zapraszamy
do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznej Konferencji. Więcej>>
2.
SPOTKANIA KLUBU BADACZA
Najbliższe spotkanie pt. „Badania
społeczne”, odbędzie się 10 marca 2005 r. Gospodarzem
najbliższego Klubu Badacza będzie Jerzy Głuszyński z Pentora, a tematem
przewodnim badania społeczne.
Badania
społeczne stanowią margines działalności branży badawczej, ale ich znaczenie dla
jej wizerunku jest znaczne. Stąd uniwersalne znaczenie tych badań także dla tych
badaczy i firm badawczych, które w ogóle się nimi nie zajmują. Dotąd uwaga
badaczy społecznych koncentrowała się głównie na relacjach z ich głównymi
odbiorcami: politykami, mediami, czy pracownikami nauki. Taki charakter
mają m.in. „sesje opinii”
organizowane podczas dorocznych Kongresów Badaczy Rynku i Opinii. Ważnym, dotąd
zaniedbanym, obszarem są jednak także relacje „wewnętrzne” – refleksje na temat
badań społecznych formułowane w środowisku profesjonalnych badaczy rynku.
Okazją do takiej refleksji może być
klubowa dyskusja w gronie zarówno badaczy opinii i badaczy rynku jak i odbiorców
tych badań. Zapraszamy gorąco do wzięcia udziału w spotkaniu oraz gorącej
dyskusji.
Spotkania z
cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18.
Spotkania skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą
doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a
po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.
Udział w
spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym
harmonogramem spotkań. Więcej>>
3.
SZKOLENIA PTBRiO
Badania rynku farmaceutycznego
prowadzą: Agnieszka Kilijanek, Tomasz Czajkowski (SMG/KRC Millward Brown Company), 10 i 11 marca 2005 r.
Badania satysfakcji i lojalności - czy zadowolenie klienta
przekłada się na jego lojalność?
prowadzi: Jacek Młynarski (GfK Polonia), 17 i 18 marca 2005 r.
prowadzą: Barbara Frątczak-Rudnicka (Instytut Socjologii UW & 4P research mix) i Małgorzata Olszewska (4P research mix), 7 i 8 kwietnia 2005 r.
Badania segmentacyjne
konsumentów
prowadzi: Paweł Wójcik (IQS and QUANT Group), 14 i 15 kwietnia 2005 r.
Czy
badania mogą pomóc reklamie? - O roli badań na wszystkich etapach tworzenia
kampanii reklamowej
prowadzi: Dominika Maison (Wydział Psychologii UW), 21 i 22 kwietnia 2005 r.
4.
KONFERENCJE ESOMAR
INNOVATE! The best in innovation, techniques and
technology from around the world
27
lutego - 1 marca 2005 r.,
Paryż
1 - 3 marca 2005 r., Paryż
13 - 15 marca 2005 r., Tokio
17 - 19 kwietnia 2005 r.,
Budapeszt
19 - 21 kwietnia 2005 r.,
Budapeszt
5. NOWI
CZŁONKOWIE PTBRiO
Miło nam poinformować, że w lutym do Polskiego
Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii dołączył Andrzej
Grzywaczewski.
6.
PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Piotr Dmitruk „Co
konsument dostrzega w opakowaniu”, Marketing w Praktyce
02/2005
Walory opakowania to, obok informacji o cenie oraz marce, jedne z kluczowych czynników decydujących o
konsumenckim zainteresowaniu produktem.
Iza Rudak „Kobiece piękno widziane
oczami Polek”, Media i Marketing, 16 lutego
2005
Każdy człowiek od czasu do czasu zadaje sobie pytanie: Czy jestem atrakcyjny? Jak ocenia mnie otoczenie? Pytanie to prawdopodobnie częściej zadają sobie kobiety, choć i mężczyznom nie jest ono obce. Doświadczanie własnej cielesności oraz sposoby jej wyrażania mają bezpośredni związek z powstawaniem określonych potrzeb konsumenckich. Dlatego też działania marketingowe odpowiadające na te potrzeby powinny wyrastać z głębokiego rozumienia sposobów postrzegania ludzkiego piękna.
7.
WYNIKI BADAŃ
SPOŁECZEŃSTWO
I TENDENCJE
Polacy
wobec bezrobocia w swoim miejscu zamieszkania (CBOS)
Według
ekspertów, poziom bezrobocia w naszym kraju przekroczył wszelkie normy
ekonomiczne i społeczne dopuszczalne w państwach cywilizowanych. Stopa
bezrobocia rejestrowanego w Polsce jest najwyższa wśród krajów unijnych i
trzydziestu państw należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
(OECD), a także dwukrotnie wyższa niż w trzynastu krajach podlegających
transformacji. Więcej>>
Oceny
sytuacji gospodarczej kraju i świata oraz materialnych warunków bytu w 22
krajach (CBOS)
Według
badania przeprowadzonego w 22 krajach, większość respondentów pesymistycznie
ocenia światową gospodarkę. Wiele osób dostrzega poprawę sytuacji materialnej
swojej rodziny, ale nie dostrzega poprawy gospodarki swojego kraju. Więcej>>
Koniec
„szoku cenowego”? Percepcja zmian cen i jej wpływ na konsumpcję
(CBOS)
Z
miesiąca na miesiąc Polacy postrzegają ceny podstawowych artykułów
konsumpcyjnych jako coraz bardziej stabilne. Różnice w percepcji zmian cen w
ciągu drugiego półrocza ubiegłego roku dotyczą głównie takich produktów, jak
cukier i wyroby cukiernicze, mięso i wędliny oraz pieczywo. Więcej>>
Polacy o
zjawisku handlu kobietami (CBOS)
Skala
handlu kobietami nie jest tak naprawdę znana. Oficjalne statystyki, np. sprawy
zakończone prawomocnym wyrokiem sądu, stanowią jedynie wierzchołek góry lodowej.
Poza nimi są sprawy sądowe, które nie kończą się skazaniem sprawców. Ponadto,
jak wiadomo, nie wszystkie przypadki handlu kobietami znajdują swój finał w
sądzie. Więcej>>
W
porównaniu z końcowym okresem PRL prawie dwukrotnie zwiększyła się (z 18% w roku
1988 do 33% w roku 2004) liczba Polaków, którzy zaliczają się do ludzi
szczęśliwych. W ostatnich dziesięciu latach odnotowujemy wzrost satysfakcji
życiowej Polaków. Więcej>>
Zdrowie Polaków – podsumowanie 2004 roku (Pentor)
Nasza
opinia o zdrowiu zasadniczo nie ulega zmianie, jeśli już, to częściej określamy nasz stan zdrowia jako
dobry. Jednakże pomimo deklaracji o dobrym stanie zdrowia, w ostatnich
2-3 latach wyraźne nasila się
występowanie dolegliwości związanych z rozwojem cywilizacyjnym, z narastającym
tempem życia oraz wszechobecnym stresem. Więcej>>
O
demokracji raz jeszcze (CBOS)
Od
początku ubiegłej dekady w Polsce przeważa niezadowolenie ze sposobu
funkcjonowania demokratycznego systemu sprawowania władzy. Dwie piąte badanych
deklaruje obojętność wobec sposobu sprawowania władzy w kraju akceptując
twierdzenie, że dla ludzi takich jak oni nie ma w gruncie rzeczy znaczenia, czy
rząd jest demokratyczny czy niedemokratyczny. Więcej>>
W
styczniu br. Pentor-Poznań przeprowadził wśród posłów Sejmu obecnej kadencji
badania, które m.in. pozwoliły uzyskać odpowiedzi na pytania jak oceniają oni
efektywność działań Sejmu, czy biorą pod uwagę możliwość kandydowania w wyborach
do Sejmu kolejnej kadencji, a także co dla nich kryje się pod pojęciem człowiek
wpływowy. Udział w badaniu wzięło 109 posłów Sejmu obecnej kadencji. Więcej>>
Perspektywy
rynku budowlanego 2005 (Pentor)
Rok 2004
był w zakresie inwestycji indywidualnych najlepszy od pięciu lat. Zanotowaliśmy
wyraźny wzrost odsetka gospodarstw
domowych, które podejmowały zarówno prace remontowe, jak i budowlane. Wzrost
aktywności remontowo budowlanej gospodarstw domowych wygenerowany został w
głównej mierze przez zwiększone zakupy materiałów w pierwszych czterech
miesiącach roku, kiedy to oczekiwano na podwyżki cen związane z wejściem do Unii
Europejskiej i kiedy to osoby budujące, czy planujące remont dokonywały zakupów
na zapas. Więcej>>
Ni pies
ni wydra, czyli cała prawda o Warszawie (TNS OBOP)
Podczas
uroczystej Gali w Warszawskim Centrum Badań Jakościowych zaprezentowano wyniki
II etapu badania „Co dalej z Warszawą…?”, zrealizowanego przez TNS OBOP. Głównym
celem etapu jakościowego badania było zrozumienie postrzegania przez siebie
dwóch grup warszawiaków - rdzennych i przyjezdnych, poznanie ich wzajemnych
relacji oraz stworzenie autoportretu współczesnego mieszkańca stolicy. Więcej>>
Na czele
wciąż „stary” Fiat (TNS OBOP)
Wieloletni
okres, kiedy dla Polaków dostępna była głównie jedna marka samochodów, odcisnął
trwały ślad w sposobie postrzegania rynku samochodowego. W rankingu popularności
prowadzi niezmiennie Fiat. Co ciekawe, na trzecim miejscu wskazywany jest
Mercedes – marka ekskluzywna, rzadko
będąca w posiadaniu przeciętnego Polaka. Więcej>>
Inter
Groclin Auto giełdową spółką roku 2004 (Pentor)
Inter
Groclin Auto Giełdową Spółką Roku
2004. Taki jest ostateczny werdykt ponad dwustu specjalistów rynków kapitałowych
uczestniczących w dorocznym sondażu wizerunkowym spółek notowanych na
Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Uzyskując najwyższą liczbę
punktów przeliczeniowych (77,14)
Groclin wyprzedził Comarch (74,6) i
Getin Holding (73,95). Więcej>>
Coraz
więcej kart płatniczych (GfK Polonia)
Coraz
więcej Polaków posiada karty płatnicze. W listopadzie 2004 roku posiadanie
przynajmniej jednej karty płatniczej deklarowało 33 procent badanych. Jest to o
6 procent więcej niż w analogicznym okresie 2003 roku. Struktura posiadaczy kart
jest znacznie zróżnicowana pod względem wieku, wykształcenia oraz wielkości
miejsca zamieszkania. Więcej>>
INTERNET
Polska w sieci (TNS
OBOP)
Obecnie
co trzeci Polak ma dostęp do Internetu, zaś co czwarty jest internautą. Od roku
2000 do końca 2004 odsetek Polaków mających dostęp do Internetu wzrósł z 19% do
33%. Przez cały ten czas dostęp do sieci w większym stopniu mieli mężczyźni
(37%) niż kobiety (30%). Więcej>>
Internet
– prawdziwe uczucia w wirtualnym świecie (TNS OBOP)
Mimo, że
globalna sieć jest dla nas przede wszystkim źródłem informacji przydatnych w
pracy lub w nauce (przyznaje tak aż 90% internautów), jednym z istotnych powodów
korzystania z Internetu jest także możliwość nawiązywania nowych kontaktów.
Znajomości w sieci szuka niemal połowa jej użytkowników (47%). Więcej>>
Co drugi
Internauta (51%) wykorzystuje sieć do zawierania nowych znajomości. Większość z
nich jest jednak dość ostrożna przy ujawnianiu prawdziwych danych personalnych
oraz wizerunku, szczególnie przy pierwszym kontakcie. Chociaż aż 89% spośród
nich ujawniło przynajmniej jedną ze swych danych osobistych, to jedynie 6% było
tak nieostrożnych, że ujawniło je wszystkie. Więcej>>
8.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Pentor
Po
typowym dla początku roku wzroście optymizmu, luty przyniósł nieznaczny spadek
nastrojów konsumenckich. Spadła przede wszystkim ocena sytuacji ekonomicznej
kraju. Ocena sytuacji gospodarstw domowych pozostaje na praktycznie
niezmienionym poziomie.
Więcej>>
9.
PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW
-----------------------------------------------------------------
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel.
0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.