Temat: PTBRiO Newsletter nr 15, maj 2005 r.

 

 

Szanowni Państwo! 

 

Serdecznie zapraszamy do lektury majowego wydania newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Mamy nadzieję, że w okresie zbliżającego się upalnego lata znajdą Państwo czas na zapoznanie się z najciekawszymi wynikami badań przeprowadzonymi w ostatnim czasie przez agencje badawcze.
Oczekujemy również na Państwa sugestie i uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail:
zarzad@ptbrio.pl.

 

 

Zarząd PTBRiO

 

SPIS TREŚCI 

1.             Spotkania Klubu Badacza

2.             VI Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii

3.             Jak zostać członkiem PTBRiO

4.             Szkolenia PTBRiO

5.             Konferencje ESOMAR

6.             Publikacje na temat badań

7.             Wyniki badań

8.             Nastroje konsumenckie

9.             Preferencje polityczne Polaków 

 

 

1. SPOTKANIA KLUBU BADACZA

 

Najbliższe spotkanie z cyklu „Klub Badacza” pt. "Badania czytelnictwa prasy w Polsce. Czy to jest możliwe?", odbędzie się 2 czerwca 2005 r. i będzie miało charakter dyskusji panelowej. Do panelu dyskusyjnego zostali zaproszeni: Ewa Barlik, Katarzyna Rachuta, Sławomir Nowotny, Marcin Kujawski i Zbyszek Sawiński. Moderatorem będzie Arkadiusz Wódkowski.

 

Uwaga!!! Czerwcowe spotkanie odbędzie się w NU Jazz Bistro przy ulicy Żurawiej 6/12 !

 

Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18 i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.  

Udział w spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię, nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym harmonogramem spotkań. Więcej>>

 

 

2. VI  OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII

 

Wzorem lat ubiegłych Komitet Organizacyjny VI Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i Opinii zaprasza do zgłaszania wystąpień do programu kongresu. Zgłoszenia należy nadsyłać do 15 czerwca br., a kwalifikacja wystąpień nastąpi do końca lipca. Kongres odbędzie się w dniach 20 i 21 października 2005 roku. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami zaproszenia.

 

 

3.  JAK ZOSTAĆ CZŁONKIEM PTBRiO

 

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii zaprasza wszystkich zainteresowanych do zasilania „szeregów” Towarzystwa. 

 

Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii to elitarna organizacja, skupiająca ponad 130 doświadczonych badaczy, pracujących zarówno w agencjach badawczych jak i w firmach zlecających badania. Korzyści płynące z członkostwa to - oprócz okazji poznania wielu ciekawych ludzi - przede wszystkim możliwość uczestnictwa w wymianie informacji, podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności prowadzenia badań, dostęp do najświeższych informacji z rynku badań. Ponadto członkostwo upoważnia do korzystania ze zniżek na Kongresie Badaczy Rynku i Opinii i konferencjach objętych patronatem Towarzystwa.

 

Aby zostać członkiem Towarzystwa, należy przesłać na adres sekretariat@ptbrio.pl lub pocztą tradycyjną na adres: ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa, wypełnioną deklarację członkowską i spełniać wymagane warunki: należy mieć co najmniej dwuletnie doświadczenie w branży badawczej oraz rekomendacje od dwóch członków Towarzystwa.

 

 

4. SZKOLENIA PTBRiO

 

Metody analizy w badaniach segmentacyjnych

prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 2 i 3 czerwca 2005 r.

 

 

5. KONFERENCJE ESOMAR

 

WAM - Worldwide Audience Measurement

19-24 czerwca 2005 r., Montreal

 

 

6. PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ

 

W ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką badawczą:

 

Piotr Dmitruk „Brief dla agencji badawczych”, Marketing w praktyce nr 5(87)

Nawet najbardziej doświadczony i przenikliwy specjalista ds. marketingu staje wobec pytań, w przypadku których jego wiedza i zawodowa intuicja okazują się niewystarczające. Jaki jest dokładnie profil naszych klientów? Jak zareagują oni na nową ofertę? Co można zrobić, aby jeszcze lepiej zaspokoić ich oczekiwania?

 

Dominik Kinoulty „Produkty badawcze: badanie ceny”, Brief (68/05/2005)

 

Iza Rudak, Piotr Kwiatkowski „Piractwo jest przestępstwem”, Media i Marketing, nr 21 (168)

Straty przemysłu fonograficznego z powodu piractwa są ogromne. Wpływa na to głównie rozwój technologii cyfrowej, coraz bardziej powszechny dostęp do coraz tańszego i coraz szybszego internetu oraz wzrost popularności programów typu peer to peer (P2P). Liczby rosną, zjawisko rozszerza się, artyści i dystrybutorzy biją na alarm i odwołują się do społecznej moralności. A co na to wszystko odbiorcy? No właśnie....

 

 

7. WYNIKI BADAŃ

 

Polacy o piciu alkoholu przez kobiety w ciąży (Ipsos)

Polacy są przekonani o szkodliwym wpływie alkoholu na kobiety w ciąży. Jednocześnie znajomi, media i lekarze informują, iż spożywanie niewielkich ilości czerwonego wina ma dobroczynny wpływ na przyszłe matki - wynika z sondażu Ipsos, zrealizowanego na zlecenie Fundacji Rodzić po Ludzku. Więcej>>

 

Siła nabywcza mieszkańców Europy (GfK Polonia)

Liechtenstein, Luxemburg i Szwajcaria są oazami dobrobytu w Europie. Przeciętny mieszkaniec Liechtenstein-u dysponuje ponad dwukrotnie wyższym dochodem niż przeciętny mieszkaniec Niemiec. Mieszkańcy krajów Europy Centralnej i Wschodniej zarabiają znacznie mniej niż mieszkańcy innych krajów europejskich. Najniższą siłę nabywczą mają obywatele Mołdawi, dysponując przeciętnie w skali roku kwotą 280 Euro. Więcej>>

 

Pozytywne miejsca Warszawy (TNS OBOP)

W zakończonym właśnie konkursie „Pozytywne miejsca Warszawy”, zorganizowanym przez Clear Chanel, mieszkańcy stolicy wskazali aż 220 miejsc, które ich zdaniem świadczą o uroku tego miasta. Dziewięć kategorii plebiscytu wyłoniono na podstawie badania „Co dalej z Warszawą…?”*, zrealizowanego przez TNS OBOP. Więcej>>

 

Chrońmy oczy przed słońcem (TNS OBOP)

Ponad połowa (51%) Polaków deklaruje, że używa okularów przeciwsłonecznych. Takie okulary częściej noszą kobiety (56%) niż mężczyźni (47%). Można zauważyć związek pomiędzy poziomem wykształcenia, a odsetkiem osób, które chronią wzrok za pomocą ciemnych szkieł. Im wyższe wykształcenie, tym więcej osób używa okularów przeciwsłonecznych. Więcej>>

 

W walce z grypą i katarem (TNS OBOP)

Dziewięciu na dziesięciu Polaków (91%) w razie przeziębienia czy grypy sięga po dostępne bez recepty, ogólnie działające farmaceutyki – najpopularniejsze z nich to Aspirin, Fervex, Gripex, Polopiryna, Rutinoscorbin i Scorbolamid. Nieco mniej, bo trzy czwarte badanych (75%), za pomocą środków OTC (dostępnych bez recepty) walczy z kaszlem, a tylko 43% korzysta z nich w nich razie kataru. Więcej>>

 

Pytanie o miłość prawdziwą (CBOS)

Prawdziwa miłość najczęściej kojarzy się Polakom z zaufaniem i lojalnością (30%), dążeniem do dobra ukochanej osoby (15%), szacunkiem (14%) oraz życiem rodzinnym i małżeństwem (11%). Nieliczni (2%) wątpią w istnienie takiego uczucia. Więcej>>

 

Stosunek Polaków, Węgrów, Czechów i Słowaków do członkostwa w NATO i UE (CBOS)

Społeczeństwa wszystkich czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej w większości akceptują ich członkostwo zarówno w NATO, jak i Unii Europejskiej, jednak dość znacznie różnią się między sobą poziomem akceptacji przynależności do tych struktur. Więcej>>

 

Opinie o udziale Prezydenta RP w uroczystościach 9 maja w Moskwie i stosunkach polsko-rosyjskich (CBOS)

Opinie Polaków na temat zapowiedzianego udziału prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w moskiewskich obchodach 60 rocznicy zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami są podzielone. Obecne stosunki polsko-rosyjskie oceniane są dość krytycznie. Ponad połowa Polaków (55%) określa je jako ani dobre ani złe. Więcej>>

 

Praca Polaków w krajach UE – plany i doświadczenia (CBOS)

Ogółem więcej niż co siódmy ankietowany (15%) ma w swojej najbliższej rodzinie osobę, która po 1 maja 2004 roku wyjechała w celach zarobkowych do któregoś z krajów Unii Europejskiej: 9% badanych deklaruje, że osoba ta pracuje obecnie za granicą, 5% twierdzi, że pracowała, ale już wróciła, a pozostali (1%), że wyjechała i bezskutecznie poszukiwała lub ciągle poszukuje pracy za granicą. Więcej>>

 

Bezrobotni o swojej sytuacji życiowej (CBOS)

Ponad połowa respondentów uznających się za bezrobotnych (54%) pozostaje bez pracy dłużej niż dwa lata, a 14% - od roku do około dwóch lat. Zaledwie jedna trzecia (32%) jest bez pracy od roku lub krócej. Więcej>>

 

Plany urlopowe Polaków (Pentor dla Polskiego Radia)

38,4% badanych Polaków planuje spędzić tegoroczny urlop poza miejscem zamieszkania, z czego 74% respondentów zamierza spędzić go w kraju, natomiast 22% za granicą. Więcej>>

 

Po pięciu latach czas na zmianę (TNS OBOP)

Posiadane obecnie przez Polaków samochody osobowe znajdują się w ich dyspozycji średnio od czterech i pół roku. Ponad 70% aut w Polsce – nowych i używanych – zostało zakupionych przez ich aktualnych właścicieli po 1999 roku. Jednocześnie po pięciu latach używania samochodu wielu właścicieli podejmuje decyzję o jego wymianie. Więcej>>

 

UMTS czas zacząć (TNS OBOP)

Zainteresowanie możliwościami UMTS w Polsce cały czas rośnie i obecnie sięga 42 %, co oznacza, że przeszło 7 mln posiadaczy telefonów komórkowych chciałoby przejść na nowy standard. Dla porównania w 2001 r. zaledwie co czwarta osoba (27%) była zainteresowana korzystaniem z usług UMTS, dwa lata później odsetek ten wzrósł do 34%. Więcej>>

 

Wzrost na rynku ubrań dla młodzieży (GfK Polonia)

Z roku na rok polska młodzież staje się coraz bardziej atrakcyjną grupą odbiorców dla producentów odzieży. 74 proc. młodych ludzi twierdzi, że podoba im się oferta odzieży i obuwia w sklepach. Coraz częściej też kupują nowe rzeczy. W 2005 roku 61 proc. badanych w wieku 15-29 lat nabyło nową odzież w ciągu ostatniego miesiąca, podczas gdy w 2002 roku odsetek ten wynosił 47 proc. Więcej>>

 

Zjawisko unikania reklam w telewizji utrzymuje się (Ipsos)

W ciągu ostatniej dekady obserwujemy nasilające się zjawisko zmieniania kanałów w trakcie trwania bloku reklamowego. Według badania Ipsos z kwietnia br. nadal blisko połowa (47%) Polaków w wieku 15 lat i więcej przyznaje, że gdy tylko w telewizji pojawia się blok reklamowy, zazwyczaj sprawdza, co jest w tym czasie emitowane na innych kanałach. Więcej>>

 

Net Track (MillwardBrown SMG/KRC)

Ostatnie badania Internetu przeprowadzone w ramach Net Tracka pokazują, że najczęściej odwiedzaną strona internetową jest ONET (73,4% badanych), Wirtualna Polska (62,1% badanych) oraz Google (54,8% badanych).

 

 

8. NASTROJE KONSUMENCKIE

 

Ipsos

W maju nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) stracił prawie 3 punkty i przyjmuje obecnie wartość 89,01 pkt. Największy spadek, bo o blisko 5 punktów odnotowano w przypadku wskaźnika klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi obecnie 80,57 pkt. Więcej>>

 

 

9. PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW

 

Polska Grupa Badawcza

 

 

-----------------------------------------------------------------
Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel. 0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl

 

Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.