Szanowni Państwo!
Serdecznie zapraszamy
do lektury majowego wydania newslettera Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i
Opinii. Mamy nadzieję, że w okresie
zbliżającego się upalnego lata znajdą Państwo czas na zapoznanie się z
najciekawszymi wynikami badań
przeprowadzonymi w ostatnim czasie przez agencje badawcze.
Oczekujemy również na Państwa sugestie i
uwagi, które można bezpośrednio kierować do członków zarządu na e-mail: zarzad@ptbrio.pl.
Zarząd PTBRiO
1.
Spotkania
Klubu Badacza
2.
VI
Ogólnopolski Kongres Badaczy Rynku i Opinii
3.
Jak
zostać członkiem PTBRiO
4.
Szkolenia
PTBRiO
5.
Konferencje
ESOMAR
6.
Publikacje
na temat badań
7.
Wyniki
badań
8.
Nastroje
konsumenckie
9. Preferencje polityczne Polaków
1.
SPOTKANIA KLUBU BADACZA
Najbliższe spotkanie z cyklu „Klub Badacza” pt. "Badania czytelnictwa prasy w Polsce. Czy to jest możliwe?", odbędzie się 2 czerwca 2005 r. i będzie miało charakter dyskusji panelowej. Do panelu dyskusyjnego zostali zaproszeni: Ewa Barlik, Katarzyna Rachuta, Sławomir Nowotny, Marcin Kujawski i Zbyszek Sawiński. Moderatorem będzie Arkadiusz Wódkowski.
Uwaga!!! Czerwcowe spotkanie odbędzie się w NU Jazz Bistro przy ulicy Żurawiej 6/12 !
Spotkania z cyklu „Klub Badacza” odbywają się raz w miesiącu, w czwartki o godz. 18 i skupiają wszystkich zainteresowanych badaniami rynku i wymianą doświadczeń. Każde spotkanie rozpoczyna wystąpienie zaproszonego prelegenta, a po nim zapraszamy do wspólnej dyskusji.
Udział w
spotkaniu jest bezpłatny - wystarczy zgłosić swoją obecność e-mailem na adres sekretariat@ptbrio.pl podając imię,
nazwisko, nazwę firmy i stanowisko. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym
harmonogramem spotkań. Więcej>>
2. VI OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII
Wzorem
lat ubiegłych Komitet Organizacyjny VI Ogólnopolskiego Kongresu Badaczy Rynku i
Opinii zaprasza do zgłaszania wystąpień do programu kongresu. Zgłoszenia należy
nadsyłać do 15 czerwca br., a kwalifikacja
wystąpień nastąpi do końca lipca. Kongres odbędzie się w dniach 20 i 21
października 2005 roku. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami zaproszenia.
3. JAK ZOSTAĆ
CZŁONKIEM PTBRiO
Polskie Towarzystwo
Badaczy Rynku i Opinii zaprasza wszystkich zainteresowanych do zasilania
„szeregów” Towarzystwa.
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii to elitarna organizacja,
skupiająca ponad 130 doświadczonych
badaczy, pracujących zarówno w agencjach
badawczych jak i w firmach zlecających badania. Korzyści płynące z
członkostwa to - oprócz okazji poznania wielu ciekawych ludzi - przede wszystkim
możliwość uczestnictwa w wymianie informacji, podnoszenia poziomu swojej wiedzy
i umiejętności prowadzenia badań, dostęp do najświeższych informacji z
rynku badań. Ponadto członkostwo upoważnia do korzystania ze zniżek na
Kongresie Badaczy Rynku i Opinii i konferencjach objętych patronatem
Towarzystwa.
Aby zostać członkiem Towarzystwa, należy przesłać na adres sekretariat@ptbrio.pl lub pocztą tradycyjną na adres: ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa, wypełnioną deklarację członkowską i spełniać wymagane warunki: należy mieć co najmniej dwuletnie doświadczenie w branży badawczej oraz rekomendacje od dwóch członków Towarzystwa.
4.
SZKOLENIA PTBRiO
Metody
analizy w badaniach segmentacyjnych
prowadzi: Jan Poleszczuk (Instytut Socjologii UW), 2 i 3 czerwca 2005 r.
5.
KONFERENCJE ESOMAR
WAM -
Worldwide Audience Measurement
19-24 czerwca 2005 r., Montreal
6.
PUBLIKACJE NA TEMAT BADAŃ
W
ostatnim czasie ukazały się następujące artykuły zajmujące się tematyką
badawczą:
Piotr
Dmitruk „Brief dla agencji badawczych”, Marketing w praktyce nr
5(87)
Nawet
najbardziej doświadczony i przenikliwy specjalista ds. marketingu staje wobec
pytań, w przypadku których jego wiedza i zawodowa intuicja okazują się
niewystarczające. Jaki jest dokładnie profil naszych klientów? Jak zareagują oni
na nową ofertę? Co można zrobić, aby jeszcze lepiej zaspokoić ich
oczekiwania?
Dominik
Kinoulty „Produkty badawcze: badanie ceny”, Brief
(68/05/2005)
Iza
Rudak, Piotr Kwiatkowski „Piractwo jest przestępstwem”, Media i Marketing, nr 21
(168)
Straty przemysłu
fonograficznego z powodu piractwa są ogromne. Wpływa na to głównie rozwój
technologii cyfrowej, coraz bardziej powszechny dostęp do coraz tańszego i coraz
szybszego internetu oraz wzrost popularności programów typu peer to peer (P2P).
Liczby rosną, zjawisko rozszerza się, artyści i dystrybutorzy biją na alarm i
odwołują się do społecznej moralności. A co na to wszystko odbiorcy? No
właśnie....
7.
WYNIKI BADAŃ
Polacy
o piciu alkoholu przez kobiety w ciąży (Ipsos)
Polacy
są przekonani o szkodliwym wpływie alkoholu na kobiety w ciąży. Jednocześnie
znajomi, media i lekarze informują, iż spożywanie niewielkich ilości czerwonego
wina ma dobroczynny wpływ na przyszłe matki - wynika z sondażu Ipsos,
zrealizowanego na zlecenie Fundacji Rodzić po Ludzku. Więcej>>
Siła
nabywcza mieszkańców Europy (GfK Polonia)
Liechtenstein,
Luxemburg i Szwajcaria są oazami dobrobytu w Europie. Przeciętny mieszkaniec
Liechtenstein-u dysponuje ponad dwukrotnie wyższym dochodem niż przeciętny
mieszkaniec Niemiec. Mieszkańcy krajów Europy Centralnej i Wschodniej zarabiają
znacznie mniej niż mieszkańcy innych krajów europejskich. Najniższą siłę
nabywczą mają obywatele Mołdawi, dysponując przeciętnie w skali roku kwotą 280
Euro. Więcej>>
Pozytywne
miejsca Warszawy (TNS OBOP)
W
zakończonym właśnie konkursie „Pozytywne miejsca Warszawy”, zorganizowanym przez
Clear Chanel, mieszkańcy stolicy wskazali aż 220 miejsc, które ich zdaniem
świadczą o uroku tego miasta. Dziewięć kategorii plebiscytu wyłoniono na
podstawie badania „Co dalej z Warszawą…?”*, zrealizowanego przez TNS OBOP. Więcej>>
Chrońmy
oczy przed słońcem (TNS OBOP)
Ponad
połowa (51%) Polaków deklaruje, że używa okularów przeciwsłonecznych. Takie
okulary częściej noszą kobiety (56%) niż mężczyźni (47%). Można zauważyć związek
pomiędzy poziomem wykształcenia, a odsetkiem osób, które chronią wzrok za pomocą
ciemnych szkieł. Im wyższe wykształcenie, tym więcej osób używa okularów
przeciwsłonecznych. Więcej>>
W walce
z grypą i katarem (TNS OBOP)
Dziewięciu
na dziesięciu Polaków (91%) w razie przeziębienia czy grypy sięga po dostępne
bez recepty, ogólnie działające farmaceutyki – najpopularniejsze z nich to
Aspirin, Fervex, Gripex, Polopiryna, Rutinoscorbin i Scorbolamid. Nieco mniej,
bo trzy czwarte badanych (75%), za pomocą środków OTC (dostępnych bez recepty)
walczy z kaszlem, a tylko 43% korzysta z nich w nich razie kataru. Więcej>>
Pytanie
o miłość prawdziwą (CBOS)
Prawdziwa
miłość najczęściej kojarzy się Polakom z zaufaniem i lojalnością (30%), dążeniem
do dobra ukochanej osoby (15%), szacunkiem (14%) oraz życiem rodzinnym i
małżeństwem (11%). Nieliczni (2%) wątpią w istnienie takiego uczucia. Więcej>>
Stosunek
Polaków, Węgrów, Czechów i Słowaków do członkostwa w NATO i UE
(CBOS)
Społeczeństwa
wszystkich czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej w większości akceptują ich
członkostwo zarówno w NATO, jak i Unii Europejskiej, jednak dość znacznie różnią
się między sobą poziomem akceptacji przynależności do tych struktur. Więcej>>
Opinie o
udziale Prezydenta RP w uroczystościach 9 maja w Moskwie i stosunkach
polsko-rosyjskich (CBOS)
Opinie
Polaków na temat zapowiedzianego udziału prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w
moskiewskich obchodach 60 rocznicy zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami są
podzielone. Obecne stosunki polsko-rosyjskie oceniane są dość krytycznie. Ponad
połowa Polaków (55%) określa je jako ani dobre ani złe. Więcej>>
Praca
Polaków w krajach UE – plany i doświadczenia (CBOS)
Ogółem więcej niż co
siódmy ankietowany (15%) ma w swojej najbliższej rodzinie osobę, która po 1 maja
2004 roku wyjechała w celach zarobkowych do któregoś z krajów Unii Europejskiej:
9% badanych deklaruje, że osoba ta pracuje obecnie za granicą, 5% twierdzi, że
pracowała, ale już wróciła, a pozostali (1%), że wyjechała i bezskutecznie
poszukiwała lub ciągle poszukuje pracy za granicą. Więcej>>
Bezrobotni
o swojej sytuacji życiowej (CBOS)
Ponad
połowa respondentów uznających się za bezrobotnych (54%) pozostaje bez pracy
dłużej niż dwa lata, a 14% - od roku do około dwóch lat. Zaledwie jedna trzecia
(32%) jest bez pracy od roku lub krócej. Więcej>>
Plany
urlopowe Polaków (Pentor dla Polskiego Radia)
38,4%
badanych Polaków planuje spędzić tegoroczny urlop poza miejscem zamieszkania, z
czego 74% respondentów zamierza spędzić go w kraju, natomiast 22% za granicą. Więcej>>
Po pięciu
latach czas na zmianę (TNS OBOP)
Posiadane
obecnie przez Polaków samochody osobowe znajdują się w ich dyspozycji średnio od
czterech i pół roku. Ponad 70% aut w Polsce – nowych i używanych – zostało
zakupionych przez ich aktualnych właścicieli po 1999 roku. Jednocześnie po
pięciu latach używania samochodu wielu właścicieli podejmuje decyzję o jego
wymianie. Więcej>>
UMTS
czas zacząć (TNS OBOP)
Zainteresowanie
możliwościami UMTS w Polsce cały czas rośnie i obecnie sięga 42 %, co oznacza,
że przeszło 7 mln posiadaczy telefonów komórkowych chciałoby przejść na nowy
standard. Dla porównania w 2001 r. zaledwie co czwarta osoba (27%) była
zainteresowana korzystaniem z usług UMTS, dwa lata później odsetek ten wzrósł do
34%. Więcej>>
Wzrost
na rynku ubrań dla młodzieży (GfK Polonia)
Z roku
na rok polska młodzież staje się coraz bardziej atrakcyjną grupą odbiorców dla
producentów odzieży. 74 proc.
młodych ludzi twierdzi, że podoba im się oferta odzieży i obuwia w sklepach.
Coraz częściej też kupują nowe rzeczy. W 2005 roku 61 proc. badanych w wieku
15-29 lat nabyło nową odzież w ciągu ostatniego miesiąca, podczas gdy w 2002
roku odsetek ten wynosił 47 proc. Więcej>>
Zjawisko
unikania reklam w telewizji utrzymuje się (Ipsos)
W
ciągu ostatniej dekady obserwujemy nasilające się zjawisko zmieniania kanałów w
trakcie trwania bloku reklamowego. Według badania Ipsos z kwietnia br. nadal
blisko połowa (47%) Polaków w wieku 15 lat i więcej przyznaje, że gdy tylko w
telewizji pojawia się blok reklamowy, zazwyczaj sprawdza, co jest w tym czasie
emitowane na innych kanałach. Więcej>>
Net
Track (MillwardBrown SMG/KRC)
Ostatnie badania
Internetu przeprowadzone w ramach Net Tracka pokazują, że najczęściej odwiedzaną
strona internetową jest ONET (73,4% badanych), Wirtualna Polska (62,1% badanych)
oraz Google (54,8% badanych).
8.
NASTROJE KONSUMENCKIE
Ipsos
W
maju nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu. Wskaźnik optymizmu
konsumentów (WOK) stracił prawie 3 punkty i przyjmuje obecnie wartość 89,01 pkt.
Największy spadek, bo o blisko 5 punktów odnotowano w przypadku wskaźnika
klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi obecnie 80,57 pkt. Więcej>>
9.
PREFERENCJE POLITYCZNE POLAKÓW
Polskie
Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii
ul. Małej Łąki 9, 02-793 Warszawa
tel.
0-22 648 44 92; tel./fax 0-22 649 97 75
e-mail: sekretariat@ptbrio.pl; www.ptbrio.pl
Jeżeli nie życzycie sobie Państwo otrzymywania informacji o przedsięwzięciach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (szkoleniach, konferencjach, kongresach) prosimy o przesłanie e-maila o temacie "wypisz" na adres: rejestracja@ptbrio.pl.